کد خبر: 65413 - تاریخ: چهارشنبه، 19 نوامبر 2014 - 11:20

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان خبر داد:

آغاز واکسیناسیون پنج‌گانه پنتاوالان در گیلان

برزیگر تزریق کمتر و تعداد کمتر عوارض ناشی از تزریق، درد و آزار کمتر، هزینه اثربخش و بهبود پوشش واکسن‌های هپاتیت” ب” وهموفیلوس آنفولانزای نوع “ب” و برنامه‌ریزی آسان‌تر برای ایمن سازی را از جمله فواید واکسن پنج گانه برشمرد.

به گزارش خوبان، انوش برزیگر رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، عصرسه شنبه در حاشیه مراسم رونمایی از واکسن پنج گانه پنتاوالان با اشاره به اینکه واکسن پنچ گانه کودکان را در برابر بیماری‌های تهدیدکننده دیفتری، سیاه سرفه، کزاز، هپاتیت “ب” و هموفیلوس آنفولانزای نوع “ب” ایمن می‌کند، اظهارکرد: این واکسن در سی امین سالگرد اجرای برنامه ملی واکسیناسیون ، به برنامه ایمن سازی کودکان افزوده شد.

وی تزریق کمتر و تعداد کمتر عوارض ناشی از تزریق، درد و آزار کمتر، هزینه اثربخش و بهبود پوشش واکسن‌های هپاتیت” ب” وهموفیلوس آنفولانزای نوع “ب” و برنامه‌ریزی آسان‌تر برای ایمن سازی را ازفواید واکسن پنج گانه برشمرد و افزود: این واکسن در 2، 4 و6 ماهگی تزریق می‌شود و پنج بیماری خطرناک کودکان بوسیله یک واکسن ترکیبی کنترل می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه بیماری‌های عفونی هنوز یکی از علل مرگ و ناتوانی در جهان است، گفت: کاهش تعداد تزریقات واکسن بدون اختلال در تعداد بیماری‌هایی که کودک در مقابلشان حفاظت می‌شود، ازطریق واکسن‌های ترکیبی امکان پذیر است.

برزیگر تصریح کرد: ایمن سازی از طریق واکسیناسیون بعنوان یکی از موفق‌ترین و با صرفه‌ترین مداخله سلامتی است هر چند دیفتری، سیاه سرفه، کزاز و هپاتیت” ب”قبلا جزو برنامه جاری ایمن سازی کودکان بوده، ولی هموفیلوس آنفلوآنزا نوع” ب” جزء پنجمی است که به این مجموعه اضافه شده که به این ترکیب، “واکسن پنجگانه” می‌گویند.

وی خاطرنشان کرد: باکتری هموفیلو س آنفلوآنزا نوع “ب”، سالیانه سبب عفونت‌های شدید مننژیت میکروبی، عفونت‌های شدید ریه، عفونت‌های خونی، عفونت‌های تنفسی، التهاب گلو و انسداد مجاری هوایی و در نهایت بستری شدن کودکان در بیمارستان و یا مرگ می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان افزود: هرچند آنتی بیوتیک برای درمان این بیماری استفاده می‌شود اما همیشه موثر نیست و با انجام بهترین مراقبت‌های پزشکی نیز، سه تا پنج درصد بیماران مننژیتی می‌میرند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/19


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads