کد خبر: 65302 - تاریخ: سه‌شنبه، 18 نوامبر 2014 - 11:29

مجلس به وزیر پیشنهادی علوم اعتماد نکرد؛

دانش‌آشتیانی هم از راهیابی به «دانشگاه» بازماند/ شهرک غرب همچنان بدون وزیر

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به احمدی دانش آشتیانی به عنوان وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری اعتماد نکردند.

به گزارش خوبان: حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز سه‌شنبه با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برای دفاع از فخرالدین دانش آشتیانی وزیر پیشنهادی علوم با بیان “حضور امروز من در مجلس چهارمین نوبتی است که برای درخواست رأی اعتماد وزیر پیشنهادی علوم خدمت نمایندگان می‌رسم” گفت: البته تماس و نزدیکی مجلس و دولت همواره مطلوب است و فرصتی که بنده در خدمت نمایندگان محترم باشم مغتنم است اما امیدوارم فرصت‌های آینده عمدتاً برای همفکری و تعامل برای رفع مشکلات اساسی مردم به‌ویژه در زمینه مسائل اقتصادی، اشتغال، رشد و توسعه کشور و تعالی اخلاق و فرهنگ در جامعه باشد.

وی افزود: وزارت علوم بسیار حائز اهمیت است، از این دیدگاه که میلیون‌ها دانشجو و ده‌ها هزار عضو هیئت علمی در چارچوب قوانین و مقررات این وزارتخانه سرنوشت فعالیت‌شان با این وزارتخانه در ارتباط است. بنابراین آنچه برای ما مهم است، پیشرفت علم، دانش و پژوهش در کشور است و ما در پی آن هستیم که ایران عزیز اسلامی به‌عنوان مرجع علمی بزرگ در منطقه و حتی در آینده در سطح جهان باشد.

رئیس‌جمهور با اظهار این مطلب “امروز در برخی موارد علوم جدیدی و یا های‌تک ما در رده‌ای هستیم که می‌توانیم در آینده نزدیک با کشورهای پیشرفته و بزرگ در صحنه رقابت قرار گیریم” تصریح کرد: دغدغه دولت و مجلس بی‌تردید یک دغدغه است، هدف ما هم یکی است؛ هدف آن است که علم و دانش ما در خدمت مردم و در خدمت فرهنگ اسلامی و ایرانی ما باشد.

روحانی اضافه کرد: هدف ما این است که دانشگاه‌های ما مراکز فعالیت علمی و پژوهشی باشند و ضمن اینکه با سیاست‌های داخلی، منطقه‌ای و جهانی کاملاً آشنا هستند فضای دانشگاه‌ها عمدتاً فضای علمی و فرهنگی باشد نه عمدتاً فضای سیاسی یا خدای ناکرده فضای سیاسی‌کاری باشد.

وی گفت: به‌خلاف آنچه برخی رسانه‌ها و سایت‌ها، شایع می‌کنند من در انتخاب وزیر تحت فشار هیچ گروه سیاسی و یا هیچ شخصیتی نبوده‌ام و نیستم و نه من کسی هستم که در این زمینه‌ها فشارپذیر باشم و بخواهم به‌خاطر نظر گروهی و فشار گروهی انتخابی را انجام دهم. همه ما در پیشگاه خداوند بزرگ، در پیشگاه ملت عزیز ایران و در پیشگاه وجدانمان مسئولیم و این 3 دادگاه هیچ‌زمان ما را رها نخواهد کرد.

رئیس جمهور با بیان “رئیس‌جمهور بر مبنای وظایفی که قانون اساسی بر دوش او گذاشته و بر مبنای وعده‌هایی که بنده در دوران انتخابات به مردم دادم که در اداره کشور و انتخاب افراد بدون مشورت با صاحب‌نظران قدمی برندارم” گفت: در تمام مسائل مهم اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و امنیتی تا امروز بدون مشورت با صاحب‌نظران و متخصصان بنام آن رشته تصمیمی اتخاذ نکردم.

روحانی ادامه داد: در انتخاب وزیر، همان‌گونه که قانون اساسی به‌صراحت می‌گوید رئیس‌جمهور فردی را به‌عنوان وزیر تعیین می‌کند و برای اخذ رأی اعتماد به مجلس معرفی می‌کند. آنجا که حق و وظیفه من است، تعیین یک فرد برای پذیرش مسئولیت سنگین وزارت بوده است؛‌ ما در شرایطی هستیم که شرایط سختی برای اداره کشور است و آن‌چنان نیست که داوطلبین برای به دوش گرفتن مسئولیت آن‌چنان زیاد باشند. ما گاهی برای برخی مسئولیت‌های رده پایین‌تر از وزیر با تعدادی از افراد صحبت می‌کنیم و از آنها می‌خواهیم تا مسئولیت را بپذیرند که البته پذیرش مسئولیت برای یک فرد توانمند به‌عنوان وظیفه است و ما افتخار می‌کنیم خادم مردم و نظام باشیم.

وی تصریح کرد: نسبت به وزارت علوم اعتقاد بر این است که فردی اولاً مسئولیت این وزارتخانه را بپذیرد که از لحاظ علمی و دانشگاهی در یک سطح قابل قبولی قرار گرفته باشد؛ عالم به‌معنای واقعی کلمه و در رشته خود صاحب‌نظر و یا به‌عبارتی مجتهد باشد؛ گریدهای علمی لازم را طی کرده و مقالات علمی لازم را نوشته باشد و به‌عنوان یک چهره علمی باشد. برای این وزارتخانه مهم شخصیتی می‌تواند مسئولیت را بپذیرد که از دید دانشگاهیان و جامعه یک عالم فرهیخته باشد.

روحانی اضافه کرد: معیار و شاخص دولت برای معرفی وزیر علوم آن است که فردی باشد که در دانشگاه مقبولیت داشته باشد و میان اساتید و دانشجویان مقبول باشد. جدا از آن نیز، خودتان هم قبول دارید چهره مقبول راحت‌تر می‌تواند مدیریت کند و بهتر حرف حق را بر کرسی می‌نشاند و بهتر می‌تواند مسیر تعالی آن دستگاه را آماده کند.

رئیس‌جمهور با بیان “قولی که به مردم در انتخابات 24 خرداد داده شد این بود که ما دنبال قانون‌گرایی و نشاط علمی هستیم که با تعالی بیشتر فرهنگ و اخلاق اسلامی سازگاری داشته باشد” افزود: البته که ما باید همه به وعده خود عمل کنیم و آن وعده‌ای که به مردم دادیم عامل باشیم.

روحانی ادامه داد: اینکه برخی رسانه‌ها کلمه لجبازی را برای رئیس‌جمهور و یا مجلس به کار می‌برند واژه مناسبی نه برای مجلس و نه برای دولت نیست. اینجا جایی برای دعوا به‌مفهوم معروف نیست، جایی برای تنازع نیست. ما دو قوه‌ای نیستیم که بخواهیم با هم تنازع کنیم و روبه‌روی هم بایستیم، هر دو اهل تعامل هستیم و می‌خواهیم مسائل کشور را حل و فصل کنیم.

روحانی با اظهار این مطلب “فکر نمی‌کنم پیام مردم برای دولت و مجلس دو نوع پیام متفاوت باشد” گفت: ملت پیام واحدی را برای منتخبین و نمایندگان خود ارسال کردند و این پیام برای دولت و مجلس که منتخب مردم هستند، یکی است. مردم از ما خدمت می‌خواهند، تعالی کشور را می‌خواهند و می‌خواهند دانشگاه ما دانشگاهی باشد از نظر فرهنگی و اخلاقی برای فرزندانشان دانشگاه امنی باشد؛ مردم می‌خواهند پسران و دختران‌شان در دانشگاه هم عمل بیاموزند و هم اخلاق و هم فرهنگ بیاموزند و هم با سیاست‌ها و مسائل جهانی آشنا باشند؛ مردم می‌خواهند فرزندانشان عالم باشند، مدرک‌گرایی مورد هدف خانواده‌ها و نظام نیست و دانشگاه باید از مسیر مدرک‌گرایی و اینکه هرکسی دنبال کاغذی باشد به‌عنوان مدرک جدا کنیم.

وی گفت: ما دنبال عالم و محقق هستیم، عالم و محققی که هنوز ترم آخر تحصیلی کارشناسی خود را تمام نکرده ده‌ها مؤسسه دنبال جذب او باشند و رقابت برای جذب او باشد.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش با بیان این مطلب “ما امیدوار هستیم که مجلس لایحه تقدیمی دولت در خروج از رکود را هرچه‌ زودتر به ما برگرداند که در این راه مهم، می‌توانیم قدم سریع‌تری برداریم چرا که مسائل مهم کشور از جمله خروج از رکود و رسیدن به رونق کار هر دوی ما است” اظهار داشت: می‌توانیم دست در دست هم این امر مهم را محقق کنیم تا بتوانیم به نقطه‌ای برسیم که آن نقطه برای مردم ما یک زندگی توأم با رفاه و با عزت را همراه داشته باشد. اگر می‌خواهیم به آن نقطه برسیم و توسعه و رونق داشته باشیم، باید دانشگاه‌های ما پایه اقتصادی شوند. باید علم پایه اقتصاد باشد و اقتصاد دانش‌بنیان باشد. در دنیای امروز، اقتصاد سنتی قدرت رقابت با منطقه و جهان را ندارد لذا باید بتوانیم با منطقه و جهان از لحاظ اقتصادی رقابت کنیم و پیشتاز باشیم و این در صورتی امکان‌پذیر است که اقتصاد ما دانش‌بنیان باشد و این اقتصاد زمانی دانش‌بنیان است که دانشگاه‌های ما دنبال مدرک نباشند و محیط دانشگاه آرام باشد.

روحانی با اعلام این مطلب “بسیار مفتخرم که به ملت و نمایندگان مجلس بگویم که در طول یک سال و چند ماه از عمر دولت علی‌رغم اینکه جلسات، انجمن‌ها، سمینارها، کنفرانس‌ها و نشست‌های متعددی در دانشگاه‌ها به‌مراتب بیشتر از سال‌های گذشته برگزار شد اما به همان نسبت آرامش هم بیشتر شده است” گفت: آنچه برای ما و در زندگی‌مان در جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان مهمترین خط قرمز مطرح است «اخلاق» است. همه خط قرمز‌هایی که ما در سیاست خارجی یا اینجا و آنجا و کجا و کجا مطرح می‌کنیم در برابر این خط قرمز که همان اخلاق است، این خط قرمز بالاترین خط است.

وی افزود: برای ما مهمتر از اینکه وزیر چه مقدار رأی بیاورد، اینکه همه ملت ما شاهد آن باشند که دولت و مجلس و سایر مسئولین در سراسر کشور معیارهای دینی و اخلاقی را همواره مدنظر دارند و ما نخواهیم گذاشت این خط قرمز خدشه‌دار شود و آنچه اسلام به ما گفته این است که ما نسبت به افراد، احترام آنها و شخصیت آنها و کرامت آنها مدنظرمان است.

رئیس‌جمهور گفت: تجسس‌هایی که گوشه و کنار، بالا و پایین در زندگی فردی بگردیم به این قصد که حتماً یک نقطه ضعفی و گوشه‌ای را بیابیم و سپس ذره‌بین را بیاوریم و آن نقطه ضعف را بزرگ و بزرگتر کنیم که «ثم ماذا»، برای چه، آخرش چه می‌شود؟ بحث مهم این است که همه باید به وظیفه خود عمل کنیم و کاری کنیم که تریبون مجلس، دولت، خیابان و بازار تا مدارس و دانشگاه‌ها همه‌جا ببینند که کشور اسلامی است. کشور اسلامی نه به ظاهر و نه به لباس است، کشور اسلامی اساسش بر مبنای اخلاق و قانون و رفتار و اصول است و این مهم است که همه ما وفادار به اخلاق و اصول باشیم و مردم ما این انتظار را دارند که ان‌شاءالله خداوند به همه ما توفیق دهد کامل‌تر و دقیق‌تر این مسیر را طی و بتوانیم انجام وظیفه کنیم.

روحانی در ادامه با بیان این مطلب “اولین کسانی که آقای دکتر آشتیانی را برای وزارت علوم به من معرفی کردند دوستان قدیمی ایشان بودند که اتفاقاً دوستان پروپاقرص اصولگرای ما هستند” گفت: در مرحله اول هیچ فرد اصلاح‌طلبی با من صحبت نکرد گرچه از نظر من اصولگرا و اصلاح‌طلب هر دو فرزندان انقلاب و خادمان انقلاب هستند و بین این حزب و آن حزب و هرکس که به جمهوری اسلامی ایران، به قانون اساسی و به رهبری نظام معتقد هستند و مصالح کشور را مدنظر دارند، هیچ فرقی نیست و به همه آنها احترام می‌گزاریم.

وی در ادامه و با حالتی خنده‌آمیز گفت: این حزب و آن حزب برای گرم شدن تنور صحنه است تا از آن نانی بیرون آید و آن هم نانی باشد که ملت بتواند با آن ارتزاق و زندگی کند و الّا این جناح و آن جناح فرقی نمی‌کند و همه ما افتخار می‌کنیم که ایرانی و مسلمان هستیم و در صندلی‌ای قرار گرفتیم که مردم ما را برای خدمت فرستادند و خدمت مردم برای ما واقعاً افتخار است.

رئیس‌جمهور با اعلام “آشنایی من با آقای آشتیانی به دفاع مقدس برمی‌گردد” گفت: از سال 1365 شورای‌عالی پشتیبانی جنگ که بنده عضو آن شورا بودم، ستادی را تصویب کرد به‌عنوان ستاد پشتیبانی جنگ که آن شورای‌عالی بنده حقیر را به‌عنوان رئیس ستاد برگزیدند و به‌طور طبیعی ما با همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها در ارتباط بودیم و هر وزارتخانه یک معاونی را معرفی کرد که معروف به معاونت در جنگ شد و آقای دکتر دانش که آن زمان در سپاه پاسداران خدمت کرده بود و از آنجا به وزارت علوم آمده بود به‌عنوان رابط بین جنگ و دانشگاه به ستاد مذکور رفت و آمد می‌کرد.

روحانی با بیان اینکه دکتر دانش در یک نهاد انقلابی مثل سپاه پاسداران خدمت و تمامی مدارج علمی را طی کرده و مسئولیت‌های مختلفی را در وزارت علوم و سایر جاها داشته است، گفت: ایشان به‌عنوان عضو در شورایی که برای اسلامی کردن دانشگاه‌ها فعال بود، حضور داشتند. سرپرستی برخی دانشگاه‌ها را نیز به‌عهده داشتند و همه تحقیقات به من گفت که آقای دکتر آشتیانی قبل از آنکه یک عنصر سیاسی باشد یک عنصر مدیر اجرایی است و سوابق او هم همین را نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: وقتی با ایشان برای وزارت صحبت کردیم، گفتند: بنده سیاست را به‌معنای این جناح و آن جناح سال‌ها است کنار گذاشته‌ام و بیشتر علاقه‌مند به کار در کارهای فرهنگی، عملیاتی و اجرایی هستم و برای من هم مهم نیست که سوابق فرد مربوط به کدام حزب باشد، مهم وفادار بودن به نظام و انقلاب اسلامی و رهبری نظام و قانون اساسی است. پدر بزرگوارشان که خدا رحمتشان کند از علما و نمایندگان سابق مجلس شورای اسلامی بوده است.

رئیس‌جمهور در پایان با اظهار “ما در دانشگاه، نشاط دانشجو و آزادی علم و پژوهش را برای اساتید می‌خواهیم و مطمئنم حضور این شخصیت بی‌حاشیه در مجلس برخی‌ حاشیه‌های مطرح شده را هم به کنار می‌راند” خاطرنشان کرد: ما در دانشگاه دنبال محیطی هستیم که هم دانشجو و هم استاد از آن فضا لذت ببرند و همه اینها را آقای دکتر آشتیانی می‌تواند به‌خوبی برآورده کند. از طرف دیگر دوران سه‌ماهه سرپرستی وزارتخانه رو به اتمام است و امیدواریم ما را برای وزیر علوم دیگر به مجلس دعوت نکنید و با همکاری شما، آقای آشتیانی بتواند رأی لازم در دانشگاه‌ها را کسب کند. دانشگاه ما منتظر این است که از اداره سرپرستی ولو اینکه سرپرست آقای دکتر نجفی هستند و انسانی دردآشنا به این حوزه هستند، به پایان رسد و دست در دست هم دهیم و مسئول اصلی و وزیر این وزارتخانه را امروز تعیین کنیم.

 نمایندگان مجلس با 171 رأی مخالف به چهارمین وزیر پیشنهادی دولت یازدهم برای تصدی سکّان وزارت علوم رأی اعتماد ندادند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه امروز (سه‌شنبه) پارلمان صلاحیت و برنامه‌های فخرالدین احمدی‌دانش‌آشتیانی وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

سپس وکلای ملت با 70 رأی موافق، 171 رأی مخالف و 13 رأی ممتنع از مجموع 254 رأی مأخوذه، به دانش‌آشتیانی برای تصدی سکّان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رأی اعتماد ندادند.

ابوترابی در پایان برای دانش‌آشتیانی آرزوی توفیق کرد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

 


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads