کد خبر: 65300 - تاریخ: سه‌شنبه، 18 نوامبر 2014 - 11:23

استاد رجبی دوانی در دانشگاه آزاد رشت:

فاجعه کربلا با انحراف خواص به وقوع پیوست

پژوهشگرتاریخ اسلام با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر لغزش برخی از شهدای کربلا در جریان قیام مسلم وجبران آن لغزش با رساندن خود به امام در کربلا، گفت: خواص با انحراف وعملکرد نا مناسب خود موجب شدند، مسلم تنها بماند و فاجعه کربلا به وقوع پیوست.

به گزارش خوبان: دکترمحمدحسین رجبی دوانی روز دوشنبه درهمایش نقش خواص درشکل گیری حادثه کربلا دردانشگاه آزاد اسلامی رشت با اشاره به اینکه خواص ونخبگان خط دهندگان به افکارعمومی هستند، اظهارکرد: درهرجامعه ای ملاک برای شناخته شدن افرد به عنوان خواص با دیگر جوامع متفاوت است.

وی با بیان اینکه درعرب جاهلی دلیرو خطیب بودن، سخاوت داشتن وسن وسال بالا ملاک هایی بود که افراد را درمیان مردم مورد توجه قرار می داد، افزود: اسلام معیارهای خواص بودن را تغییرداد و ملاک های پیامبربرای خواص، تقوا،صداقت وایثاربود و افرادی که از یاران واصحاب پیامبر بودند با این ملاک ها به عنوان خواص، شناخته می شدند.

استاد دانشگاه امام حسین با اعلام اینکه با معیارهای الهی، سلمان فارسی ازمنظر پیامبرجز خواص محسوب می شود، تاکید کرد: یاران حقیقی پیامبر مانند سلمان، ابوذر وعمار اعتباری از منظر عربی ندارند وخواص نیستند ودرجریان سقیفه که ولایت امام علی کنار زده شد، خواصی که با همان معیارهای جاهلی اعتبار داشتند، این کار را کردند.

رجبی دوانی با اشاره به اینکه پیامبر تلاش فراوانی برای هدایت مردم کردند ودر این راه زجر زیادی متحمل شدند، خاطر نشان کرد: در مکه خواص با پیامبر مخالفت کردند وبسیاری از مردم مدینه قبل از هجرت ایشان به این شهر، اسلام آورده بودند زیرا خواص وسرشناسان مدینه اسلام را پذیرفتند وتوده ها تبعیت کردند.

وی با تصریح براینکه مقام معظم رهبری خواص با بصیرت را موجب هدایت ورشاد جامعه می دانند، افزود: طلحه وزبیر، هم ازنظر معیارهای جاهلی عرب و هم از منظر اسلامی تا زمانیکه دچار انحراف نشدند، جز خواص بودند.

استاد وپژوهشگر تاریخ اسلام، طلحه وزبیررا ازمحرکان ضد خلیفه سوم عنوان کرد و گفت: اما آنها، به خون خواهی از خلیفه سوم جنگ جمل را راه انداختند و اولین کسانی بوند که با امام علی(ع) بیعت کردند، اما بعد ازاینکه امتیازها ورانت ها ازآنها گرفته شد، نخستین کسانی بودند که بیعت را شکستند وبا مخالفان دیروزی رسالت پیامبرودرکنار بنی امیه ومعاویه در یک جبهه قرارگرفتند.

رجبی دوانی با تاکید برنقش خواص وسرشناسان قبائل عرب درپذیرفتن صلح، از جانب امام حسن(ع) خاطر نشان کرد: بخاطر خیانت خواص در دوران امام حسن، معاویه در مسجد کوفه درمنبر قرار گرفت و به ارزش های اسلامی و امام توهین کرد و همه مردم ساکت بودند وعکس العملی نشان ندادند زیرا خواص آنها با معاویه همراه شده بودند و مردم از خواص تبعیت می کردند.

 

وی با بیان اینکه در دعوت از امام حسین به کوفه، خواص شیعه این حرکت را شروع کردند، تصریح کرد: این موج به خواص سنی هم رسید وحتی عثمانی های کوفه هم از امام دعوت کردند.

استاد دانشگاه امام حسین(ع) با اشاره به انحراف حرکت خواص بعد از دعوت امام به کوفه افزود: در ابتدا ۱۸ هزار نفر وسپس ۴۰ هزار نفراز مردم با مسلم بن عقیل بیعت کردند، اما بعد ازآمدن عبیدا… بن زیاد به کوفه وتقسیم دینارهای طلا ونقره بین خواص کوفه، ۲۰ نفر ازآنان به اوپیوستند ومردم هم ازآنها پیروی کردند.

رجبی دوانی با تاکید براینکه خواص کوفه بین یاران مسلم تردید افکنی کردند، گفت: تعداد یاران مسلم به ۵۰۰ نفر رسید وبعد از نماز جماعت درمسجد، همه مسلم بن عقیل را تنها گذاشتند وقیام مسلم شکست خورد و به شهادت رسید.

وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر لغزش برخی از شهدای کربلا در جریان قیام مسلم وجبران آن لغزش با رساندن خود به امام در کربلا، اظهارکرد: خواص با عملکرد نا مناسب خود موجب شدند، مسلم تنها بماند و قیام امام حسین(ع) با فاجعه کربلا رو برو شود.

استاد دانشگاه امام حسین(ع) با تصریح براینکه روحانیون، اساتید دانشگاه و دانشجویان با معیارهای امروز، از خواص جامعه هستند و در هنگام وقوع حوادث باید تحلیل و عملکرد درستی داشته باشند، اعلام کرد: امام صادق(ع) فرمودند، خداوند اراده کرده بود در سال ۷۰ هجری ولایت اهل بیت(ع) درعالم اسلام فراگیرشود اما با کشتن امام حسین(ع) این قضیه تا قیام امام مهدی (عج) به تاخیر افتاد.

رجبی دوانی با بیان اینکه این فرصت طلایی به دلیل خیانت خواص به تاخیر افتاد، افزود: خواص بعد از رحلت پیامبر اسلام(ص) در موارد متعددی از سیره ایشان منحرف شدند.

 

منبع: 8 دی نیوز

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads