کد خبر: 65283 - تاریخ: دوشنبه، 17 نوامبر 2014 - 18:22

حجت الاسلام صادقی خمامی مولف کتاب آیت الله خمامی در گفتگو با خوبان خبر:

کتاب آیت الله خمامی را به پیشنهاد پدرم نوشتم/ باید صدها کتاب در خصوص این شخصیت بزرگ تالیف شود

آیت الله خمامی یک شخصیت بزرگ در تاریخ ماست. اما چون مورخین در آن برهه از زمان، شخصیتی سکولار داشتند سعی کردند شخصیت آیت الله خمامی را که یک شخصیت دینی بود تخریب نمایند. این موضوع باعث شد تا در این زمینه پژوهش نمایم.

به گزارش خوبان: آیت‌الله‌‌العظمی شهید حاج ملامحمد خمامی از عالمان برجسته خمام و استان گیلان در دوران مشروطیت است. به مناسبت تالیف کتاب آیت الله خمامی توسط حجت الاسلام صادقی خمامی مصاحبه ای را با این مولف جوان ترتیب دادیم. متن این مصاحبه در زیر از نگاه پرمهرتان می گذرد:

خوبان خبر: در ابتدا خود را برای ما معرفی بفرمایید.

اینجانب علیرضا صادقی خمامی فرزند شیخ مهدی صادقی خمامی هستم. سال های کودکی خود را در شهر قم، شهر علم گذراندم و در سال 1383 وارد حوزه علمیه شدم. در پایان سال تحصیلی امسال هم سطح 3 حوزه علمیه را دریافت می کنم. الان هم در لباس مقدس روحانیت مشغول تبلیغ دین هستم.

خوبان خبر: کتاب از چه بخش هایی تشکیل شده است؟

در این کتاب سعی شده تا مبارزات آیت الله حاج ملامحمد خمامی، در دوران پیش از مشروطه با بیگانگانی که وارد کشور شده بودند مثل روس ها یا انگلیس ها نشان داده شود. 

آیت الله خمامی همچنین تلاش کردند تا اذهان مردم نسبت به افکار باطلی همچون فراماسونری و بابی ها که در آن زمان در ایران خصوصاً در گیلان رواج داشت را آگاه کنند که به این موضوع نیز در کتاب پرداخته شده است.

بخش دیگری از کتاب نیز در خصوص زندگی شخصی این عالم وارسته است.

خوبان خبر: چه ویژگی بارزی را در آیت الله خمامی دیدید که تصمیم گرفتید کتابی در خصوص ایشان تالیف نمایید؟

آیت الله خمامی یک شخصیت بزرگ در تاریخ ماست. اما چون مورخین در آن برهه از زمان، شخصیتی سکولار داشتند سعی کردند شخصیت آیت الله خمامی را که یک شخصیت دینی بود تخریب نمایند. همان گونه که سعی کردند شخصیت شیخ فضل الله نوری را در آن دوره تخریب کنند. این موضوع باعث شد تا در این زمینه پژوهش نمایم.

ویژگی های بارز ایشان شناخت افکار باطل و معرفی آن به جامعه، بینش عمیق سیاسی و مشروعه خواهی همراه با شیخ فضل الله بود.

ویژگی مهم دیگر نفوذ و قدرت ایشان در گیلان بوده است. در واقع آیت الله خمامی در آن زمان در گیلان همتایی نداشت.

 

حجت الاسلام صادقی خمامی

 

خوبان خبر: کمی از زندگی نامه آیت الله خمامی را به اختصار برای کاربران ما بفرمایید.

آیت الله خمامی در خمام به دنیا آمد. پدر ایشان به دلیل علاقه ای که به مسائل دینی داشت پسر خود را برای فراگیری دین به نجف فرستاد.

پس از این که آیت الله خمامی در نجف به اجتهاد رسید به رشت برگشت و مرجعیت مردم گیلان را برعهده گرفت. تا جایی که ایشان حد را جاری می کردند.

در یک مورد وقتی یک شخص ارمنی با یک خانم اهل رشت رابطه نامشروع برقرار می کند، ایشان آن مرد را اعدام و آن زن را سنگ سار می کنند. وقتی ناصرالدین شاه این موضوع را می شنود آیت الله خمامی را احضار می کند و از او در این خصوص سوال می پرسد. آیت الله خمامی هم سرسختانه قدعلم می کند و ناصرالدین شاه هم ناراحت می شود.

شخصیت ایشان این قدر بزرگ بود که پادشاهان از ایشان حساب می بردند. تا جایی که مظفرالدین شاه نامه عذرخواهی برایشان فرستاد.

در دوران مشروطه نیز با شیخ فضل الله علیه سکولار ها و استبداد پیمان دوستی و هم دستی بستند.

خوبان خبر: از چه زمانی به فکر تالیف کتابی در خصوص آیت الله خمامی افتادید؟

حدود 5-6 سال پیش بود که شروع به تحقیق در خصوص شخصیت های تاریخ اسلام کردم.

با پدرم که خود از محققین و مولفین است مشورت کردم و ایشان آیت الله خمامی را به من معرفی کرد.

پدرم یک سری کتاب به من معرفی کرد و گفت که این شخصیت خیلی مظلوم واقع شده است . من هم در همان سال تحقیقاتم را شروع کردم.

هر چه جلوتر می رفتم می دیدم که چقدر این شخصیت مظلوم واقع شده است. ابتدا قصد داشتم نتایج تحقیقاتم را به صورت مقاله ارائه دهم اما بعد به این نتیجه رسیدم تا در خصوص این شخصیت بزرگ کتابی تالیف شود.

هم اکنون تحقیقات این کار به پایان رسیده و در حال اصلاحات پایانی آن هستم.

خوبان خبر: آیا این کتاب با کتاب « آیت‌الله‌‌العظمی شهید حاج ملامحمد خمامی رهبر مشروطیت گیلان » که اوایل آبان ماه در رشت رونمایی شد تفاوت دارد؟

هر دوی این کتاب ها در خصوص زندگی آیت الله خمامی است. کتابی که اخیراً رونمایی شد کتاب بسیار خوب و بسیار محققانه ای است که برادران عبداللهی زحمت تالیف آن را کشیده اند. در اثنای کار بودم که متوجه شدم این عزیزان در حال تالیف این کتاب هستند.

این عزیزان شخصیت آیت الله خمامی را از لحاظ ملی و کشوری بررسی کرده اند و عظمت ایشان را نشان دادند. من هم سعی کردم به روش خودم آیت الله خمامی را معرفی کنم با زبان ساده که عامه مردم هم بتوانند آن را مطالعه کنند.

مطالبی هم هست که برای نخستین بار در این کتاب از آن ها سخن گفته می شود.

وجه اشتراک بنده و نویسندگان کتاب مذکور در این است که همه ما اعتقاد داریم باید صدها کتاب در این زمینه نوشته شود تا همه با شخصیت این عالم بزرگ به حد کافی و وافی آشنا شوند.

خوبان خبر: چه کسی در این پژوهش به شما کمک کرد؟

پدرم که خودشان مولف هستند، در این زمینه به من خیلی کمک کردند. در منابع، اصلاحات آخر، و چیزهای دیگر.

همچنین پدرم، تصویری از چهره آیت الله خمامی کشیده اند که قرار است در کتاب چاپ شود.

خوبان خبر: چه برنامه ای برای رونمایی کتاب دارید؟

چون پدرم در حال تالیف کتابی در خصوص شهدای بخش خمام هستند، منتظر هستیم تا کتاب ایشان تمام شود و هر دوی این کتاب ها را در مراسمی که قبل از نوروز 94 برگزار می شود رونمایی کنیم. البته زمان دقیق آن هنوز مشخص نیست.

خوبان خبر: و کلام آخر…

این کتاب شخصی است و هیچ هدف سیاسی پشت تالیف آن نیست. قطعا این کتاب را برای این تالیف شده تا همه مردم به خصوص مردم دیار خوبان با این شخصیت بزرگ آشنا شوند.

پدرم در جاهای مختلف چه در جلسات بخشداری و چه در جلسات شورای شهر پیشنهاد داده اند که میدانی یا خیابانی در خمام به نام این شخصیت بزرگ نامگذاری شود و همچنین مجسمه ایشان نیز ساخته شود.

همچنین دکتر حقانی رئیس موسسه تاریخ معاصر ایران هم که به خمام آمده بودند، در جلسه بخشداری پیشنهاد دادند که آیت الله خمامی، شخصیتی است که جا دارد در ورودی شهر تابلویی با نام ایشان نصب شود.

خوبان خبر: از وقتی که در اختیار سایت خبری تحلیلی خوبان خبر گذاشتید صمیمانه سپاسگزاریم. 

 

انتهای پیام/24


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

انتشار یافته:۱۲

  1. محمودزاده
     | 2014/11/19 - 20:48
    پاسخ
    +3
    -1

    ممنون از حاج علیرضای عزیز که کار بسیار ارزشمندی را انجام داداه اند انشالله در کلیه مراتب زندگیتان موفق باشی

  2. s.h.azimi
     | 2014/11/20 - 00:39
    پاسخ
    +9
    -2

    واقعا از زحمات حاج آقا علیرضا صادقی و پدرشون تشکر می کنم چون از محدود افرادی هستند که برای معرفی شخصیت های بومی تلاش می کنند.

  3. معین قیامی
     | 2014/11/20 - 17:02
    پاسخ
    +8
    -1

    دست شون درد نکنه در مورد آیت الله خمامی تحقیق می کنه و ما خمامی ها افتخار می کنیم که همچین آیت الله ای داریم .دست مریزاد حاج علیرضا صادقی

  4. دوست
     | 2014/11/21 - 00:59
    پاسخ
    +10
    -3

    با سلام احسنت به شما که تاریخ ما را زنده کردید امیدوارم اون هایی که ادعا خمامی بودن رو دارند برای معرفی این کتاب و این شخصیت قدمی بردارند. با تشکر از مدیر سایت

  5. مجتبی پوریوسفی
     | 2014/11/22 - 21:12
    پاسخ
    +5
    -2

    باعرض سلام محضر برادرم جناب حجۀ الاسلام علیرضا صادقی عزیز بسیار از این عمل شما مسرور شدم و این نشانه ی نگاه متعهدانه شما در عرصه انقلاب و روحانیت است و برای شما و پدر بزرگوارتان از خداوند متعال توفیقات الهی را مسئلت دارم.

  6. علی پ.ح.ز
     | 2014/11/22 - 22:51
    پاسخ
    +4
    -1

    احسنت حاج اقا صادقی باعث افتخارمه که همچین روحانی تو شهرمون و هم چنین پایگاه شهید شیرودی شهرمون وجود داره خیلی ممنوون از مدیر این سایت /.

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads