کد خبر: 64538 - تاریخ: شنبه، 8 نوامبر 2014 - 00:13

وال استریت ژورنال مدعی شد:

نامه محرمانه رئیس جمهور آمریکا به رهبر معظم انقلاب

روزنامه وال استریت ژورنال مدعی شد رئیس‌جمهور آمریکا ماه گذشته با ارسال نامه‌ای به تهران، به تشریح منافع مشترک دو کشور در مبارزه با داعش پرداخته است.

به گزارش خوبان به نقل از دانا، روزنامه وال‌استریت‌ژورنال روز پنج‌شنبه به نقل از منابع مطلع، مدعی شده است که «باراک اوباما» رئیس‌‌جمهور آمریکا ماه گذشته با ارسال نامه‌ای به ایران، به تشریح منافع مشترک دو کشور در مبارزه با داعش پرداخته است.

این روزنامه آمریکایی هدف از این نامه را جلوگیری از پیشرفت گروه تروریستی داعش و همچنین جلب رضایت رهبر عالی ایران در مذاکرات هسته‌ای توصیف کرده است.

وال‌استریت‌ژورنال همچنین اشاره کرده است که ارسال این نامه نشان می‌دهد که از دید اوباما، ایران در مبارزه با داعش، عنصری مهم به شمار می‌آید و می‌تواند نقشی سازنده یا منفی ایفا کند.

بنا بر این گزارش، افراد مطلع می‌گویند اوباما متحدان خاورمیانه‌ای خود نظیر اسرائیل، عربستان سعودی و امارات متحده عربی را در جریان ارسال نامه به رهبر ایران، قرار نداده است.

وال‌استریت‌ژورنال با اشاره به روند مذاکرات هسته‌ای و ابراز نگرانی تل‌آویو و حاشیه‌نشین‌های خلیج فارس، نوشته است که مقامات عالی‌رتبه ایالات متحده از اظهار نظر در مورد این نامه خودداری کرده‌اند، اما زمانی که از سوی دیپلمات‌های خارجی در این رابطه مورد سوال قرار گرفته‌‌اند، وجود چنین نامه‌ای را رد نکرده‌اند.

این روزنامه همچنین عنوان کرده است که هرچند آمریکا اعلام کرده است که در نبرد با داعش با ایران هماهنگی‌ای ندارد، اما در مواردی پیام‌هایی را از طریق دولت عراق و همچنین آیت‌الله سیستانی برای ایران ارسال کرده است.

یکی از مقامات ارشد آمریکایی که در جریان این پیام‌ها قرار دارد، گفته است: «ما از طریق دولت عراق و (آیت‌الله) سیستانی این پیام را به آن‌ها رساندیم که هدف ما داعش است و به دنبال این نیستیم که از این بستر برای اشغال مجدد عراق یا تضعیف ایران استفاده کنیم.»

این خبر در حالی منتشر می‌شود که مقامات آمریکایی دو ماه قبل زمانی که در حال تشکیل ائتلاف موسوم به مبارزه با داعش بودند، در رسانه‌ها ادعا کردند که حضور ایران در ائتلاف «مناسب نیست.» اندکی بعد بود که رهبر معظم انقلاب از درخواست‌های مکرر واشنگتن برای پیوستن تهران به ائتلاف خبر دادند.

به گفته ایشان، آمریکایی‌ها از طریق سفیر خود در عراق، همین طور مستقیما توسط «جان کری» وزیر خارجه خود و همچنین «وندی شرمن» قائم مقام وزارت خارجه‌شان، از ایران در این رابطه درخواست همکاری کرده‌اند.

در همین حال، «جاش ارنست» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به درخواست ها برای اظهار نظر در مورد گزارش وال استریت ژورنال، عنوان کرده است «نمی تواند «مکاتبه خصوصی» را تائید کند و سیاست واشنگتن در قبال ایران «تغییر نکرده است.»

انتهای پیام/24


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads