کد خبر: 63775 - تاریخ: پنج‌شنبه، 30 اکتبر 2014 - 11:24

حق طبیعت را چه کسی می گیرد؟ رسانه یا دستگاه قضا!

بررسی عوامل سیل اخیر در لنگرود و برخورد قاطع دادستان با متخلفان+تصاویر

براستی ساخت و ساز ، تخریب و برداشت شن از دل کوه ، قطع درختان و … از زیر نظر تمام دستگاه ها و بصورت قانونی و کارشناسی گذشته است؟

به گزارش خوبان به نقل از لنگرنیوز، تخریب کوه ها و مناطق طبیعی چند سالی است که در دست انبوه سازان و سرمایه گزاران افتاده است و از این رو برخی از مسئولین استانی و شهرستانی به بهانه اشتغال زایی از سرمایه گزاران با آغوش باز پذیرایی می کنند.

این تخریب ها در شهرستان های سرسبز شمال کشور در حال انجام است ومتاسفانه یکی از این شهرستان ها لنگرود می باشد.

چند سالی است که در لیلاکوه ، کومله ، حاجی سرا و اطاقور و … شاهد تخریب کوهها و برداشت شن و قطع درختان و … هستیم و تاکنون فریاد مردم کوهپایه نشین هم فایده ای نداشته و ظاهرا” قدرت مسئولین بر مردم می چربد.

مرداد 92 لنگرنیوز خبری با تیتر ((وقتی لیلاکوه ، لیلادشت می شود+تصاویر)) در خروجی این پایگاه خبری تحلیلی منتشر کرد که با استقبال اصحاب رسانه مواجه شد و چندین رسانه محلی و استانی این خبر را تحت پوشش قرار دادند.

بعد از انتشار این خبر و ایجاد حساسیت در شهرستان ، دادستان لنگرود وارد عمل شده تمامی معدنی را که بصورت غیر قانونی وبر خلاف موازین فنی مبادرت به برداشت می نمودند جهت صیانت از حقوق بیت المال تعطیل کردند.

نکته جالب این جاست که برای دریافت مجوز برداشت وفق موازین قانونی باید از طریق ادارات ذیربط :صنعت و معدن ، محیط زیست ،منابع طبیعی و… اقدام نمود و سوالی که تاکنون بی جواب مانده است این است :

براستی ساخت و ساز ، تخریب و برداشت شن از دل کوه ، قطع درختان و … از زیر نظر تمام دستگاه ها و بصورت قانونی و کارشناسی گذشته است ؟

اگر پاسخ آن مثبت است پس چرا دادستان از این کار جلوگیری کرده اند و مانع از ادامه برداشت شن از بیش از 5 معدن در شهرستان شده اند؟

البته از سوی دیگر تخریب و خشکاندن تالاب داخل در فضای پارک فجر لنگرود تحت عنوان توسعه پارک وایجاد فضاهای تفریحی، ساخت پروژه مسکن مهر و مصلای شهر و…، نیز از دیگر اقدامات مسئولین مربوط بوده است.

مدیر عامل جمعیت دوستداران محیط زیست لنگرود در گفت و گو با تابناک می‌افزاید: ” در کنار رویدادهای عجیب و غریب مثل خشکاندن دو تالاب ارزشمند در ده سال اخیر، مدتی ‌است ‌ساخت دو جاده نیز در لنگرود آغاز شده است؛ یکی کمربندی جدید و دیگری جاده ساحلی که بخشی از پروژه ساخت جاده ساحلی در استان به شمار می‌آید. برای ساخت این دو جاده باید شالیزارهای زیادی خشکانده شده و هر دو جاده هم در تراز بالایی طراحی شده‌اند که برای رسیدن به آن سطح، خاک زیادی لازم است و به همین دلیل به لیلاکوه دست‌درازی کرده اند.”

ابراهیم زمانی افزود:” ساخت این جاده‌ها موجب شد تا مسئولان برای خوردن خاک لیلاکوه نقشه بکشند و چه بهانه‌ای برای این کار، بهتر از ساخت جاده و تعریض آن؟”.

زمانی در ادامه با اشاره به مهجور ماندن حوزه محیط زیست گفت: ” در آن بخش که تعریض جاده ها و حذف پیچ‌ها بهانه تعریض جاده قرار گرفت ‌، ‌کسی نپرسید ‌چرا بدون پیگیری مردم با این سرعت اجرا شد، کاری از دست ما ساخته نبود، زیرا ماجرا توجیه منطقی هم داشت، ولو آنکه می‌دانستیم این توجیه منطقی بهانه‌ای بیش نبوده است؛ اما در جاده‌ای که در ضلع غربی لیلاکوه آغاز شده بود، بهانه‌ای در این سطح هم وجود نداشت که بتوان با آن کسی را اقناع کرد و به همین دلیل به دستور دادستان متوقف شد.”

وی افزود: “پیمانکاران برای آنکه بتوانند این جاده را بسازند، حتی استشهاد محلی از مردمان ساکن روستای واقع در ارتفاعات منطقه هم تهیه کرده بودند. خوشبختانه دادستان لنگرود به ماجرا ورود کرده و به رغم تهدید‌ها ی صورت گرفته بصورت قاطع دستور توقیف عملیات غیر قانونی نامبردگان که به بهانه راهسازی مبادرت به تجاوز به منابع طبیعی نموده بودند را صادر نمود وسپس ضمن دعوت از شورای حفظ حقوق بیت المال استان متشکل از نمایندگان ادارات اطلاعات ، محیط زیست ، منابع طبیعی ،سازمان بازرسی ، نیروی انتظامی و…و حضور در محل ومشاهده از نزدیک ، جملگی به غیر قانونی بودن اقدامات صورت گرفته صحه گذاشتند”.

با توجه به مطالب مشروحه و نظراتی که مدیر عامل جمعیت دوستداران محیط زیست لنگرود دادند ، اگر خانه‌ای تخریب شود یا خسارتی وارد آید، خسارت وارده را می‌توان به سادگی نرخ‌گذاری کرد؛ اما طبیعتی که بازسازی آن بسیار دشوار و حتی غیر ممکن می باشد ، بدون نرخ‌‌ رها می‌شود ! دلیل آن چیست ؟ طبیعتی که وظیفه قانونی وشرعی همه مسئولین ومردم درقبال آن اینست که آنرا حفظ نموده و بصورت امانتی به دست آیندگان بسپارند.

تا وقتی که برخی با چشم مردم بازی می‌کنند، بیلان ارائه می‌دهند و عقل را ندیده می‌ انگارند ، از این دست اتفاقات رخ خواهد داد.

اگر نگاهی به تصاویر زیر داشته باشید مشاهده می کنید که در اثر بارش شدید باران در چند روز گذشته شن وماسه وگل خارج شده از دل کوه هایی که بصورت غیر قانونی از آنها برداشت گردیده چگونه سبب رانش گردیده و سطح جاده اصلی را پر نموده است.

خداوند بهترین طراح است و به همین دلیل کوه ها را از درختان پر نموده ؛ چون دلیل آن سست بودن شن های دل کوه است که با وجود درختان کوه ها استوار و پایدار می شوند.

یکی از موارد جالب این است که مجوزی مبنی بر قطع 70 اصله درخت صادر شد که در آخر 700 اصله درخت ، خواسته یا ناخواسته از دل کوه قطع گردید !

امیری دادستان شهرستان لنگرود در گفت و گو با لنگرنیوز گفت :” سال گذشته بعد از بررسی های انجام شده مشخص گردید که برداشت خاک که در چند نقطه از جمله کوه های دیوشل ، لیلاکوه ، اطاقور ، کومله و حاجی سرا انجام می شد قانونی نبوده و از سوی دیگر تخریبی بود که محیط زیست را نابود می کرد ”

وی افزود :” شهریور سال گذشته در راستای حفظ حقوق بیت المال وصیانت از منابع ملی ، معادنی که در شهرستان بصورت غیر قانونی فعالیت داشتند ، تعطیل شد.”

دادستان لنگرود تصریح کرد : ” با قطع درختان و برداشت خاک از کوه ، کوه ثبات خود را از دست می دهد و در شرایطی همچون بارش باران ممکن است خسارات بزرگی وارد آید “.

وی افزود : ” یکی از دلایل سیل اخیر را می توان برداشتهای غیر قانونی از کوهها و کوهپایه ها ی جنوبی شهرستان عنوان نمود که علیرغم جلوگیری وبرخورد قضایی صورت گرفته متاسفانه آثار مخرب خود را هنگام بارش نزولات آسمانی اخیر نشان داده است”.

وی با بیان اینکه فلسفه وجود پوشش های گیاهی در کوهپایه ها برای جلوگیری از رانش و فرسایش خاک دلیل علمی دارد افزود : ” پرونده ها ی متعددی در خصوص جرائم صورت گرفته توسط افرادی که مبادرت به برداشتهای غیر مجاز نموده اند تاکنون در این دادسرا تشکیل گردیده که برخی ازین پرونده ها طی سالیان گذشته منجر به صدور حکم ومحکومیت متخلفین گردیده وبرخی دیگر در حال رسیدگی می باشد .

وی افزود : کما فی السابق با افرادیکه بصورت غیر قانونی مبادرت به دست اندازی نسبت به بیت المال ، عرصه های ملی و منابع طبیعی وسواحل می نمایند برخورد قضایی وقاطع صورت خواهد گرفت ؛ ضمن اینکه این مرجع در جهت حفظ وصیانت ازعرصه های ملی ومنابع طبیعی از دریافت هرگونه اخبار واطلاعاتی که شهروندان محترم وفهیم لنگرود ودوستداران محیط زیست در این راستا دارند استقبال می نماید”.

تصاویر زیر بخشی از تخریب های مراتع کوهپایه ای در شهرستان است که اگر مجددا به ان ها دست اندازی نشود سال های سال و شاید چند قرن طول می کشد تا کوهپایه ها به شکل مناسبی درآیند.

 

برداشت شن در لنگرود 1 برداشت شن در لنگرود 2 برداشت شن در لنگرود 3 برداشت شن در لنگرود 4 برداشت شن در لنگرود 5 برداشت شن در لنگرود 6

 

انتهای پیام/53


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads