کد خبر: 63214 - تاریخ: جمعه، 24 اکتبر 2014 - 10:16

با حضور موسی حقانی از تاریخنگاران برجسته کشور؛

رونمایی از کتاب آیت الله خمامی رهبر مشروطیت گیلان

کتاب «آیت‌الله‌‌ العظمی خمامی پیشوای مردم گیلان در جریان مشروطیت» با حضور «موسی حقانی» تاریخ‌نگار برجسته کشور رونمایی شد.

به گزارش خوبان، کتاب «آیت‌الله‌‌العظمی شهید حاج ملامحمد خمامی جریان مشروطیت مشروعه گیلان و رهبری آن در این نهضت» روز پنج شنبه با حضور موسی حقانی تاریخ‌نگار برجسته کشور در سالن اجتماعات بیمارستان الزهرا (س) این شهر رونمایی شد.

 

کتاب آیت الله خمامی

 

کتاب «آیت‌الله‌‌العظمی شهید حاج ملامحمد خمامی» هفتمین اثر از سری کتاب‌های موسسه مطالعات مبارزات اسلامی گیلان در قطع وزیری و 480 صفحه بوده که درباره جریان مشروطه‌خواهی گیلان در 13 فصل نگاشته شده است.

فصل نخست این کتاب به ولادت و تحصیلات آیت‌الله خمامی در نجف اختصاص یافته و فصل دوم آن به موضوع بازگشت ایشان به گیلان و خانواده و فرزندانش می‌پردازد.

در فصل سوم کتاب نیز درباره ویژگی‌های شخصی ایشان مانند عبادت، سعه صدر، بینش عمیق سیاسی، تاکید بر امر به معروف و نهی از منکر را بیان می‌کند و فصل چهارم مربوط به مرجعیت عامه ایشان در گیلان، تقلید مردم از ایشان، تدریس، محکمه قضاوت و برخورد با زورمندان است.

فصل پنجم این کتاب نیز مواضع و عملکردهای سیاسی اجتماعی آیت‌الله خمامی پیش از مشروطه را بیان می‌کند که به مواضع و عملکردهای ایشان در جریان جنبش مشروطه تا پیش از تاسیس جریان مشروعه‌خواهی پرداخته است.

تقابل با دولتی‌ها، حمایت از مردم مستضعف، حمایت از اقتصاد ملی، جلوگیری از اختلافات داخلی و مقابله با افراد و فرقه‌های منحرف و … از مهم‌ترین فصل‌های کتاب است.

نقش مردم گیلان در جریان مشروطیت مشروعه‌ توسط دکتر موسی حقانی در مراسم مذکور مورد بررسی قرار گرفت.

کتاب مذکور در 12 فصل نگارش شده و برخی اسناد و مدارک به همراه تصاویر آن برای نخستین بار انتشار یافته است.

 

انتشار 100 تصویر و سند در کتاب آیت‌الله ملامحمد خمامی

 

حجت‌الاسلام مرتضی عبداللهی مولف کتاب آیت الله ملا محمد خمامی در خصوص اثر خود اظهار داشت: این کتاب نخستین اثر مکتوب مستقل برای تبیین وجوه شخصیتی و اجتماعی و سیاسی ملامحمد خمامی است.

وی با بیان اینکه این کتاب نتیجه چهار سال تلاش جمعی پژوهشگران و بررسی 300 منبع تاریخی در سال جاری است، افزود: این پژوهش توسط موسسه مبارزات اسلامی گیلان صورت گرفته است.

مولف کتاب آیت‌الله ملامحمد خمامی تبیین و بررسی ویژگی‌های شخصی ملامحمد خمامی، گستره مرجعیت ایشان، مواضع سیاسی و اجتماعی و عملکرد این رهبر مشروطیت در جریان مشروطه و مشروعه‌خواهی و چگونگی شهادت وی را از فصل‌های کتاب مذکور عنوان کرد.

عبداللهی تصریح کرد: در فصل‌های بعدی کتاب علاوه بر معرفی سران جریان سکولار مشروطه در گیلان و توصیف عملکرد آنها، دیگران رهبر مشروعه‌خواه گیلان را نیز معرفی می‌کند.

وی با بیان اینکه بخش مفصلی از کتاب به طرح نقد و بررسی آرای دیگران درباره آیت‌الله‌العظمی شهید حاج محمد خمامی اختصاص یافته است، خاطرنشان کرد: این کتاب برخی افراد که نهضت مشروطیت را به انحراف کشاندند معرفی می‌کند.

مولف کتاب آیت‌الله ملامحمد خمامی با اشاره به اینکه مرجعیت عامه آیت‌الله خمامی در گیلان شناخته شده نیست، یادآور شد: فصل چهارم کتاب به این امهم پرداخته است.

وی فصل‌های 6، 7 و 8 را مهم‌ترین فصل‌های کتاب مذکور عنوان کرد و متذکر شد: بیش از 100 عکس و سند در کتاب استفاده شده که برخی از آنها برای نخستین بار منتشر شده است.

عبداللهی با تصریح اینکه این کتاب ابعاد مختلف فضای مشروطه را روشن می‌کند، گفت: با انتشار این کتاب به احیای جریان اسلام‌خواه در مشروعه‌خواهی و بصیرت دینی کمک شده است.

وی تاریخ گیلان را مملو از افتخارات مختلف دانست و خاطرنشان کرد: موسسه مبارزات اسلامی گیلان به بررسی تخصصی مبارزات مردم این استان از مشروطه به بعد می‌پردازد.

لازم به ذکر است؛ در مراسم رونمایی از کتاب ملامحمدخمامی، استاد سمیعی پدر علم ویرایش زبان فارسی و یکی از نوادگان دختری ملامحمد خمامی حضور داشت.

تبیین وجوه شخصی ملامحمد خمامی و جریان‌شناسی مشروطه در گیلان از جمله نقاط برجسته این کتاب است.

 

ملا محمد خامی که بود

به گزارش خوبان، حاج ملا محمد خمامی  در سال 1200 شمسی در خمام به دنیا آمد. پدرش از خرده مالکان متدین خمام بود، در سنین جوانی به منظور کسب علوم دینی راهی نجف اشرف شد. در نجف از محضر اساتیدی چون میرزا حبیب الله رشتی بهره برد تا این که به درجه اجتهاد رسید. در زمان ناصرالدین شاه به گیلان بازگشت و در رشت ساکن شد. مردم رشت به او حاجی خمامی می گفتند. مدت‌ها در رشت به تبلیغ دین و ارشاد مردم پرداخت. در اجرای احکام اسلامی بی باک بود و در گیلان حدود اسلامی را جاری می‌کرد. او سال‌ها زعامت دینی مردم گیلان را بر عهده داشت. آیت الله خمامی به لحاظ مقام علمی و معنوی در عصر خود قرین نداشت. موقعیت او را با آقانجفی در اصفهان یا قربانعلی زنجانی در زنجان می‌توان مقایسه کرد.

سرانجام آیت الله خمامی در بهمن ۱۲۸۷ ش (۲۹ ذی الحجه ۱۳۲۶ق) به دست عوامل مشروطه خواه غرب زده ترور و به شهادت رسید. پیکر این  رهبر مشرطه گیلان را در قبرستان وادی السلام نجف به خاک سپردند.
منبع: فارس

انتهای پیام/65


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

یک نظر ثبت شده است

  1. جمشید اسماعیلی مقدم
     | 2014/10/24 - 16:36
    پاسخ
    +1
    -2

    سلام از شورای شهر خمام و شهردار خمام . بابت ساخت تندیس شهید حاج ملامحمد خمامی درخمام اقدام فرمایید و خیلی خیلی تشکر تشکر . ازطر ف حاج جمشید مقدم

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads