کد خبر: 6297 - تاریخ: جمعه، 31 آگوست 2012 - 11:51

ماجرای حمله خلبان ایرانی به اجلاس جنبش عدم تعهد

کاظمیان از جنگنده خارج و به پایین پرید و به اسارت نیروهای عراقی درآمد اما شهید دوران به عملیات ادامه داد و در عملیات استشهادی جنگنده خود را به هتل “الرشید” که مقر برگزاری اجلاس جنبش عدم تعهد بود زد و منفجر شد.

به گزارش خوبان به نقل ازشیعه آنلاین، در سال 1982 دیکتاتور سابق عراق «صدام حسین» برای برگزاری اجلاس عدم تعهد در بغداد پایتخت عراق برنامه ریزی کرد تا بتواند عراق را کشوری امن نشان دهد زیرا در آن زمان جنگ تحمیلی علیه ایران، اوضاع داخلی عراق را ناامن کرده بود.

از همین رو برای برگزاری چنین اجلاسی برنامه ریزی کرد اما جمهوری اسلامی ایران می دانست اگر رژیم بعث در برگزاری اجلاس موفق عمل کند، شاید به پیروزی این کشور علیه ایران منجر شود لذا تصمیم گرفته شد که با حمله هوایی به بغداد فضای داخلی عراق ناامن شود و فرصتی مناسب برای برگزاری چنین اجلاسی به وجود نیاید.

اما صدام با مستقر کردن قدرتمند ترین نیروهای هوایی و جنگنده های خود در بغداد، اعلام کرد که نخواهد گذاشت جنگنده های ایران به مقر اجلاس نزدیک شوند. صدام گفت: اگر کسی بتواند این کار را بکند، من به او جایزه خواهم داد. جایزه تعیین شده، حقوق یک سال کامل همه نیروهای هوایی ارتش عراق اعلام شد.

جمهوری اسلامی ایران که تصمیم خود را گرفته بود، به نیروی هوایی ارتش دستور داد که عملیاتی را آماده کند. در نهایت خلبان شهید «عباس دوران» پذیرفت که این مأموریت را بر عهده بگیرد و در نهایت به رغم حضور همه نیروهای هوایی و ضد هوایی ارتش عراق، او موفق شد برنامه از پیش تعیین شده را به طور کامل اجرا کند.

عملیات ظهر روز 21 جولای 1982 آغاز شد. شهید «عباس دوران» 31 ساله به همراه «منصور کاظمیان» عملیات خود را با یک فروند جنگنده F4 فانتوم آغاز کرده و راهی بغداد شدند و توانستند همه موانع ارتش عراق را با موفقیت پشت سر بگذارند و در نهایت پالایشگاه “الدوره” در بغداد را بمباران کنند اما پس از انجام عملیات، نیروهای هوایی ارتش عراق با یک فروند موشک “Roland 2 SAMs” جنگنده آنان را مورد هدف قرار دادند.

کاظمیان از جنگنده خارج و به پایین پرید و به اسارت نیروهای عراقی درآمد اما شهید دوران به عملیات ادامه داد و در عملیات استشهادی جنگنده خود را به هتل “الرشید” که مقر برگزاری اجلاس جنبش عدم تعهد بود زد و منفجر شد. فردای آن روز قرار بود اجلاس بغداد برگزار شود اما محل برگزاری آن از بغداد به نیولهی انتقال یافت.

گفتنی است شهید «عباس دوران» سال ۱۳۲۹ در شهر شیراز دیده به جهان گشود. دوران کودکی، نوجوانی و جوانی را در شیراز گذراند. وی پس از اخذ دیپلم در سال ۱۳۴۹ به خدمت مقدس سربازی می رود و بعد از بازگشت، به دلیل علاقه ای که به یادگیری فن خلبانی و خدمت به میهن داشت، در این مسیر قرار گرفت.

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads