کد خبر: 62686 - تاریخ: شنبه، 18 اکتبر 2014 - 12:03

فوتبالیست گیلانی بهترین بازیکن لیگ دسته دوم هلند؛

جهانبخش: جایزه «گاو برنزی» نشان داد در فوتبال هلند دیده شدم/ دوست داشتم کیفیت فوتبال ایرانی را نشان دهم

علیرضا جهانبخش ملی پوش گیلانی تیم فوتبال نایمیخن پس از کسب جایزه بهترین بازیکن لیگ دسته دوم هلند گفت: همیشه دوست داشتم کیفیت فوتبال و فوتبالیست ایرانی را به خوبی نشان دادم و امیدوارم این عملکردم باعث شود تا راه برای سایر بازیکنان ایرانی در فوتبال اروپا باز شود.

به گزارش خوبان به نقل از فارس، علیرضا جهانبخش، جوان اول فوتبال ایران همچنان در فوتبال اروپا به درخشش خود ادامه می‌دهد. جهانبخش پس از گلزنی‌هایش برای نایمخن که باعث شده تا این تیم یک بار دیگر به صعود به لیگ برتر امیدوار شود، به افتخاری تازه نیز دست یافته است: «بهترین بازیکن نیم فصل اول لیگ دسته دوم هلند» و قرار است به همین مناسبت به زودی جایزه گاو برنزی به او تعلق بگیرد.

 

جهانبخش 3

 

در گفت و گو با مهاجم تیم ملی که به تازگی اردوی تیم ملی در پرتغال را سپری کرده است از هر دری سخن گفتیم؛ از شرایط اردوی جدید تیم ملی تا انتخابش به عنوان بهترین بازیکن نیم فصل اول لیگ هلند و … که متن آن در زیر می‌آید:

ابتدا در مورد اردوی تیم ملی در کشور پرتغال صحبت می‌کنی؟ ارزیابی‌ات از شرایط این اردو چیست؟

اردوی خوبی را پشت سر گذاشتیم. این اولین اردو بعد از جام جهانی بود و طبیعتاً تغییراتی در آن داشتیم و شاهد ترکیبی از جوان‌ها و باتجربه‌ها در این اردو بودیم، ضمن اینکه بازیکنان، با طراوت و شادابی خاصی این اردو را پشت سر گذاشته و تمامی بازیکنان برای این کمپ از انگیزه بالایی برخوردار بودند. در مجموع فکر می‌کنم کادرفنی نیز به اهداف خود رسید چرا که آنها قصد داشتند در این اردو هم بازیکنان جوان را محک بزنند و هم اینکه تیم را به یک هماهنگی نسبی برسانند.

در مورد دو بازی تدارکاتی تیم ملی صحبت کن که البته در بازی اول مقابل اشتوریل با گلزنی تو همراه بود.

در بازی اول نسبت به حریف برتری نسبی داشتیم و با 2 گل به پیروزی رسیدیم در دیدار دوم هم مقابل یکی از تیم‌های مطرح اروپا یعنی بنفیکا به میدان رفتیم، البته فکر می‌کنم 4-5 ملی پوش این تیم نبودند اما سایرین، بازیکنان تیم اصلی بنفیکا بودند. این دو بازی هم بازی‌های خوبی بود و فکر می‌کنم محک خوبی برای بازیکنان تیم ملی به شمار می‌رفت.

 

جهانبخش 4

 

البته در رسانه‌های ایران این موضوع مطرح بود که تیم دوم بنفیکا به مصاف ایران آمد. در این مورد چه نظری داری؟ آیا قبلا مقابل این تیم بازی کرده بودی و بازیکنان این تیم را می‌شناختی؟

مقابل بنفیکا تا به حال به میدان نرفته بودم، اما این تیم هر ساله در لیگ اروپا به میدان می‌رود و بازیکنانی که برای این تیم بازی می‌کنند، مشخص هستند. به شخصه 3-4 بازیکن فیکس این تیم از جمله دفاع آخر، یکی از هافبک‌ها، فوروارد نوک این تیم را می‌شناختم و فکر می‌کنم گلر بنفیکا نیز گلر اصلی این تیم بود، اما در مجموع چیزی که از این تیم می‌دانستیم این بود که 4-5 بازیکن ملی‌پوش بنفیکا در برابر ایران به میدان نخواهند آمد، البته آنها نیز برای نیمه دوم دیدار با ایران تغییراتی داشتند و از چند بازیکن جوان خود استفاده کردند و شاید منظور از تیم دوم، ترکیب نیمه دوم این تیم بود. در کل بازی خوبی بود و توانستیم محک خوبی بخوریم چراکه از لحاظ کیفی، بنفیکا نسبت به اشتوریل تیمی بهتر بود و این بازی نسبت به به دیدار با اشتوریل، برای تیم ملی محک بهتری بود.

البته در مورد بازی‌های دوستانه یک بحث دیگر هم وجود داشت و آن اینکه تیم‌های آسیایی با تیم‌های بزرگی مثل برزیل بازی کردند و ما به مصاف تیم‌های باشگاهی رفتیم. این موضوع به ضررمان نمی‌شود؟

مهم‌ترین مسأله این بود که کادرفنی نسبت به اهدافی که داشت این دیدارها را انتخاب کرده بودند، قاعدتاً بازی با یک تیم ملی می‌توانست بهتر باشد اما کادرفنی در این دو دیدار به دنبال اهدافش بود که به نظرم این امر محقق شد.درست است که با دو تیم باشگاهی بازی کردیم اما همین دو تیم هم تیم‌های باکیفیتی بودند و کادرفنی باید نسبت به آن چیزی که برنامه ریزی کرده بود پیش می‌رفت و همین کار را هم انجام داد.

فکر می‌کنی کادرفنی در جریان اردوی پرتغال در کل به اهدافش رسید؟

فکر می‌کنم کادرفنی از اردو راضی بود و به اهدافی که داشتند رسیدند. مهم‌ترین مسأله هماهنگی بین بازیکنان جدید بود و آنها می‌خواستند این دسته از بازیکنان را محک بزنند و حتی در این اردو آمادگی بازیکنان باتجربه پس از جام جهانی مورد ارزیابی قرار گرفت. در مجموع فکر می‌کنم کادرفنی در این اردو به اهداف خود رسید.

بازیکنان چطور؟ از این اردو راضی بودند؟

خود بچه‌ها نیز از شرایط اردو، امکانات آن و بازی‌هایی که انجام دادیم راضی بودند.

 

جهانبخش 1

 

کی‌روش اعتقاد داشت که بعد از جام جهانی برزیل تیم ملی پوست اندازی خواهد کرد و جوان خواهد شد. آیا استارت این کار در اردوی پرتغال خورد؟

اصلی‌ترین مسأله در اردو همین بود چون که بازیکنانی که جدید به تیم ملی دعوت شده اند باید محک می‌خوردند و باید بین آنها با بازیکن باتجربه یک هماهنگی به وجود آمد که فکر می‌کنم به وجود آمد و کادرفنی به نظرم از شرایط رضایت داشتند. مهم‌ترین موضوع این بود که بچه‌ها باید خودشان را نشان می‌دادند که تلاش خود را کردند و انگیزه خوبی داشتند.

کی‌روش هم گفته بود با دیدن این جوانان نسبت به آینده امیدوارتر شدم.

هر تیمی ترکیب بازیکنان جوان و باتجربه را داشته باشد می‌تواند نتیجه بگیرد. چراکه بازیکنان باسابقه با توجه به تجربه‌ای که دارند و بازیکنان جوان با توجه به انگیزه‌ای که دارند می‌توانند موجب ساختن تیمی قدرتمند شود و معتقدم جوانگرایی می‌تواند فاکتوری مثبت برای تیم ملی باشد.

کار در کنار علی کریمی، ستاره سابق فوتبال ایران چطور بود؟ چه احساسی از کار با وی داشتی؟

اگر بخواهیم بحث فنی کنیم، آقای کریمی خودش قبلا در فوتبال اروپا بازی کرده و یکی از بهترین بازیکنان ملی کشورمان به شمار می رود و همه ایران به وجود چنین بازیکنی افتخار می‌کنند. حضور چنین مربی در تیم ملی می‌تواند بسیار مثبت باشد، هم از نظر ایجاد انگیزه در بین بازیکنان و هم رابطه‌ای که او می‌تواند بین آنها با کادرفنی به وجود بیاورد و همچنین از لحاظ انتقال تجربه به بازیکنان جوان‌تر در این امر به واقع موفق بود. من برای اولین بار بود که با کریمی کار می‌کردم و به شخصه برای من و همه بازیکنان یک افتخار بزرگ بود که با او کار می‌کردیم. این مربی هم تجربیاتش را در اختیار ما می‌گذارد و هم می‌تواند به ایجاد حس رفاقت و دوستی در بین بازیکنان کمک کند. امیدوارم این شرایط ادامه پیدا کرده و کریمی بتواند بیشتر به تیم ملی کمک کند.

خود تو دوست داشتی یک روز با علی کریمی هم بازی بودی؟

100درصد. علی کریمی بازیکنی بود که همه از کنار او بودن لذت می‌برند و قاعدتا من هم دوست داشتم چنین شرایطی را تجربه کنم. با این حال امروز در یک قالب دیگر می‌توانم از تجربیات او استفاده کنم.

در جریان اردوی تیم ملی با بازیکنانی مانند دژاگه یا قوچان نژاد که پس از جام جهانی به فوتبال آسیا آمدند، صحبت نکردی؟ آنها از تصمیم خود رضایت دارند؟

باز هم تأکید می‌کنم که باید به انتخاب آنها احترام گذاشت چراکه آنها بر اساس طرز فکر و اهداف فوتبالی و شخصی و شرایط زندگی که داشته‌اند این تیم‌ها را انتخاب کرده‌اند، اما مهم‌ترین مسأله این است که کیفیت فوتبالی آنها پایین نیاید و امیدوارم بتوانند شرایط خوب خود را همچنان حفظ کنند. برای خودم هم جالب بود که با آنها در این مورد صحبت کنم؛ طرز فکر آنها بیشتر این بود که فوتبالیست‌ها باید به آینده زندگی خود فکر کنند اما خودشان هم می‌دانستند و اذعان می کردند که خیلی‌ها اعتقاد دارند که کیفیتشان پایین خواهد آمد اما از سوی دیگر هم اذعان داشتند که اگر خود بازیکن بخواهد و شرایط خوبی داشته باشد، هیچگاه کیفیتش پایین نخواهد آمد.

 

جهانبخش 5

 

در مورد جام ملت‌ها هم برایمان صحبت کن. فکر می‌کنی با توجه به شرایطی که داریم تا فینال و قهرمانی این رقابت‌ها پیش برویم؟

پیش‌بینی کردن سخت است اما باید پله به پله مراحل را بگذرانیم و موضوع مهم این است که در روند آماده سازی تیم ملی به خوبی پیش برود و بتوانیم شرایط خوبمان را حفظ کنیم تا با تمام قدرت و با یک شرایط مثبت به جام ملت‌ها برویم و در نهایت هم به یک نتیجه خیلی خوب برسیم.

می‌توانی خط حمله تیم ملی را تا چند سال آینده بیمه کنی؟

بازیکنان خیلی خوبی داریم که می‌توانند به تیم ملی کمک کنند و من هم هر زمان که به تیم ملی دعوت شوم سعی می‌کنم بهترین عملکردم را برای این تیم ارائه دهم چون همیشه هدفم این بوده که برای تیم ملی کشورم مثمرثمر باشم.

قبل از اینکه به تیم باشگاهی‌ات برسیم، دوست داریم در مورد ضعف تیم‌های پایه در ایران صحبت کنی. خود تو بازیکنی بوده‌ای که تمامی این رده‌ها را در تیم‌های ملی طی کرده‌ای و شاید صحبت‌هایت راهگشا باشد.

اول اینکه اعتقاد دارم باید در این خصوص کمتر به انتقاد پرداخت و باید بیشتر به دنبال راه چاره گشت تا نکات مثبت و منفی از دل این نتایج استخراج شود. متأسفانه در فوتبال پایه نتایج خوبی نگرفتیم اما فکر می‌کنم از لحاظ کیفیت فوتبالیِ بازیکنان، خوب عمل کرده‌ایم چراکه امروز این دسته از بازیکنان در حال رسیدن به تیم ملی بزرگسالان هستند.

پس چرا تیم‌های پایه با همین بازیکنان نمی‌توانند در آسیا موفق باشند؟

فکر می‌کنم توجه به این تیم کمتر از تیم بزرگسالان است و شاید امکاناتی که باید در اختیار آنها باشد، امکانات کمی است. در این خصوص می‌توانم به ذکر یک مثال اشاره کنم.با تیم اکبر محمدی در رقابت‌های قهرمانی آسیا شرکت کردیم و پس از صعود به مرحله حذفی، در مرحله یک چهارم نهایی همراه با ژاپن از دور رقابت‌ها حذف شدیم. جالب بود که ژاپنی‌ها پس از شکست و حذف از رقابت‌ها با اینکه خیلی ناراحت بودند، تیمشان را جمع کرده و تمرین ریکاوری انجام دادند و این موضوع برای همه تیم‌ها جالب و عجیب بود اما آنها می‌دانستند که این تیم قرار است تیم المپیک ژاپن شود که باید به بازی‌های آسیایی رفته و سپس راهی مقدماتی المپیک شود. آنها هیچگاه امیدواری، کار کردن و حفظ شرایط تیمی را از دست ندادند، اما متأسفانه پس از آن رقابت‌ها، تیم ملی ایران از دست رفت و بچه‌ها از این تیم جدا شدند.

این فقط یک مثال بود تا شرایط رده‌های پایه برایتان مشخص شود. خود من در رده های پایه بازی کرده‌ام و خودم این شرایط را از نزدیک تجربه کرده‌ام. اگر همان تیم اکبر محمدی حفظ می شد شاید امروز این نتایج به دست نمی‌آمد، در هر صورت فکر می‌کنم اینکه تیم‌های پایه در ایران موفق نمی‌شوند، اشکال از جای دیگر است چراکه حتی کادرفنی و بازیکنان نیز در این رده‌ها به اندازه کافی زحمت خود را می‌کشند. باز هم اعتقاد دارم که نباید فقط انتقاد کرد و باید به دنبال راه چاره بود، اگر فوتبال پایه در هر کشوری پیشرفت کرده و اوج بگیرد، آنگاه می‌توان به آینده امیدوار بود.

 

جهانبخش 6

 

به فوتبال باشگاهی برسیم و شرایط خوبی که این روزها در لیگ هلند داری. ابتدا در این مورد که بهترین بازیکن نیم فصل اول لیگ دسته دوم هلند شدی، صحبت کن؟

از همان اول فصل که در نایمخن ماندنی شدم دوست داشتم برای تیم مثمرثمر و تأثیرگذار باشم و بازی به بازی سعی می‌کردم شرایط بهتری داشته باشم.

جایزه گاو برنزی هم به تو رسید که می‌تواند افتخاری برای فوتبال ایران باشد؟

جایزه گاو برنزی می‌تواند برایم نکته مثبتی باشد از این لحاظ که عملکردم به گونه‌ای بوده که بتوانم در لیگ هلند دیده شده و در نهایت به این جایزه برسم. از طرفی تمام تیم و هم بازی هایم به من برای رسیدن به این افتخار کمک کردند و شرایط در مجموع برای پیشرفتم مهیا بود. از سوی دیگر هم همیشه دوست داشتم کیفیت فوتبال و فوتبالیست ایرانی را به خوبی نشان دادم و امیدوارم این عملکردم باعث شود تا شرایط به گونه‌ای پیش برود که راه برای سایر بازیکنان ایرانی در فوتبال اروپا باز شود. از گرفتن این جایزه خوشحالم و مهم‌ترین موضوع این است که بتوانم این روند را حفظ کرده و عملکردم مقطعی نباشد.

زمانی که در اردوی پرتغال بودی یک خبر منتشر شد که نایمخن تو را در لیست فروش قرار داده است؟

حضورم در لیست فروش گمانه زنی رسانه‌ای بود نسبت به شرایطی که باشگاه نایمخن این روزها با آن دست و پنجه نرم می‌کند و از لحاظ مالی به آن تعادلی که باید نرسیده است، با این حال هیچگاه این خبر به صورت رسمی از سوی باشگاه منتشر نشد. در حال حاضر شرایط خوبی دارم و می‌مانم تا ببینم در فرصت نقل و انتقالات زمستانی چه پیش خواهد آمد.

صعود دوباره نایمخن به لیگ هلند با شرایطی که دارید به نظر قطعیست؟

به امید خدا. مهم این است که شرایط خوب خود را حفظ کنیم. فعلا سهمیه پلی‌آف را گرفته‌ایم اما امیدوارم با قهرمانی در لیگ دسته دوم به طور مستقیم راهی لیگ برتر شویم و احتیاجی به حضور در پلی‌آف نباشد.

پیشنهادجدیدی که به دستت نرسیده است؟

فعلا خیر؛ صحبتی نشده است.

انتهای پیام/163

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads