کد خبر: 6179 - تاریخ: چهارشنبه، 29 آگوست 2012 - 20:25

باز هم شهریور باز هم دودگرفتگی شهر

امسال هم مانند سال های گذشته( اما در مقیاسی کوچکتر) پس از برداشت محصول در شالیزارهای استان، آتش زدن کاه و کلش باقیمانده از این محصول در بین کشاورزان رواج یافت

به گزارش خوبان به نقل از شبستان: برنج مهمترین محصول کشاورزی استان گیلان است که کشاورزان بسیاری با کشت این محصول کسب درآمده کرده و زندگیشان را می گذرانند. برداشت محصول برنج در گیلان از نیمه های مرداد آغاز شده و تا 15 شهریور ادامه دارد. که هم اکنون فصل برداشت محصول برنج در گیلان رو به پایان است و بنا بر آمار فقط 6 درصد برنجکاران هنوز محصول خود را درو نکرده اند.

امسال هم مانند سال های گذشته( اما در مقیاسی کوچکتر) پس از برداشت محصول در شالیزارهای استان، آتش زدن کاه و کلش باقیمانده از این محصول در بین کشاورزان رواج یافت و در گوشه و کنار استان و در شهرهای مختلف، دود ناشی از این کار را که از روی عدم آگاهی کشاورزان صورت می گیرد، می بینیم که نه تنها برای کشاورز هیچ منفعتی ندارد بلکه موجب صدمه زدن به محیط زیست و الودگی هوا هم می شود. فرسایش آب و خاک، افزایش هزینه های تولید و عدم توجه به پایداری تولید از دیگر مضرات این عمل ناپسند و غیر بهداشتی است که باعث از بین رفتن میکرواورگانیزمها و مواد آلی خاک می شود و در نهایت کاهش محصول را در پی خواهد داشت.

البته کشاورزان نیز با این اقدام خود، بی نصیب از مضرات نشده و با آلودگی هوا منجر به بروز انواع سرطان های خون، ریه، ناراحتی های تنفسی و چشمی، تندی ضربان قلب و تشدید بیماری های عفونی در خود، خانواده ها و دیگر هم شهری هایشان می شوند.

از سوی دیگر، استان گیلان از قطب های گردشگری کشور است که هر سال مسافران بسیاری به ویژه در آخرین ماه تابستان(شهریور) برای استفاده از هوای پاک و طبیعت زیبا وارد این استان می شوند که دود ناشی از سوزاندن کاه و کلش باعث مایوس شدن مسافران و ضربه زدن به اقتصاد گردشگری استان می شود.

گرچه با اقدامات انجام شده از سوی دستگاه های نظارتی و برخورد قانونی با کشاورزان متخلف( زیرا آتش زدن کاه و کلش موجب پایمال شدن حقوق شهروندی و محیط زیست شده و جرم تلقی می شود) این عمل ناپسند طی امسال بسیار بسیار کمتر از سال گذشته شده اما همچنان وجود دارد که باید با برخورد مسئولان استان به طور کامل هوای استان از این آلودگی ها پاک شود.

خریداری 600 دستگاه بسته بندی کاه و کلش در گیلان
مهدی سعادتی، استاندار گیلان در جمع خبرنگاران گفت: در راستای چرخه تولید و حفظ محیط زیست و تامین علوفه، 600 دستگاه بیلر( بسته بندی کاه و کلش و علوفه ) خریداری شده تا کشاورزان بتوانند کاه و کلش های خود را بسته بندی کنند.

وی با بیان اینکه استفاده از کاه و کلش به عنوان علوفه برای کشاورزان نفع مالی دارد، اظهار کرد: خودداری از سوزاندن کاه و کلش ضمن جلوگیری از خسارت های مالی از نابودی میکروارگانیسم های مفید خاک نیز جلوگیری می کند.

سعادتی تصریح کرد: حل این معضل(آتش زدن کاه و کلش) نیازمند فرهنگ سازی، آموزش و پیشگیری در بین کشاورزان دارد که باید برنامه های آموزشی در این راستا طراحی شده و انجام شود.

سوزاندن زائدات از عوامل عمده آلودگی محیط زیست گیلان

امیر عبدوس، مدیر کل حفاظت زیست گیلان، با اشاره به اینکه یکی از عوامل عمده آلودگی محیط زیست گیلان سوزاندن زائدات است، گفت: بر اثر سوختن یک تن از زائدات به طور متوسط بین 12تا 20کیلو گرم ذرات معلق و 3کیلو گرم اکید های ازت و گوگرد وارد هوا می شوند.

وی با بیان اینکه سوزاندن کاه و کلش باعث آلودگی هوا و کندی رشد گیاهان می شود، اظهار کرد: سوزاندن این ضایعات علاوه بر وارد شدن به جریان رودخانه ها در اثر بارندگی که موجب مرگ آبزیان می شود، می تواند موجب کاسته شدن مرغوبیت و حاصلخیزی خاک شود.

عبدوس افزود: کشاورزان در طول سال از میزان زیادی سموم ارگانو کلره استفاده می کنند که این امر خود بر اثر سوزاندن و ترکیب هوا با گازهای حاصل از سوختن سموم می تواند عامل مهمی در ابتلاء به انواع بیماریهای خطر ناک باشد.

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads