کد خبر: 61746 - تاریخ: سه‌شنبه، 7 اکتبر 2014 - 15:56

روحانی در مراسم آغاز سال تحصیلی در دانشگاه تهران:

دانشگاه باشگاه سیاسی نیست/ دولت وعده‌هایش درباره دانشگاه را فراموش نکرده

رئیس جمهور در دانشگاه تهران با بیان اینکه اینجا دانشگاه است باشگاه سیاسی و مرکز فعالیت احزاب نیست، گفت: وجود دانشگاه و دانشجو به این معنا نیست که صرفا در مورد سیاست داخلی و خارجی اظهار نظر شود محیط زیست چه می شود، شرایط آب و هوا چه می شود، صادرات و واردات چه می شود، آیا نباید دانشجو در مورد این موضوعات اظهار نظر کند؟

به گزارش خوبان: حجت الاسلام حسن روحانی در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه ها که امروز صبح در دانشگاه تهران برگزار شد با اشاره به تاسیس دانشگاه تهران و تاکید بر اهمیت آن از لحاظ علم و دانش و توسعه اظهار داشت: در جامعه ما تاسیس دانشگاه تهران یکی از آثار تحول اجتماعی ای بود که در انقلاب مشروطه در کشور رخ داد.

وی افزود: در گذشته وقتی که سخن از دانشگاه در ایران می شد منظور دانشگاه تهران بود و بعدها دانشگاه های دیگر در رشته ها و علوم مختلف تشکیل و ایجاد شدند.

رئیس جمهور با بیان اینکه دانشگاه تهران طراوت و عظمت خاص خود را دارد تصریح کرد: امروزه دانشگاه هایی در کشور حضور دارند که هر کدام می توانند به عنوان سرآمد در علم و دانش نقش آفرین باشد. دانشگاه تهران ترکیبی از مراکز علمی بزرگی بود که به دست نخبگان و فرهیختگان تاسیس شد.

روحانی افزود: دانشکده حقوق و علوم سیاسی این دانشگاه شاهد حضور دانشمندان مختلف حتی بیش از دانشکده الهیات بود و از اساتید بزرگی همچون گرجی ها و کاتوزیان ها که دانش های جدید و قدیم را فرا گرفته بودند بهره مند بود.

نمی توانیم علمی را کنار بگذاریم/ علم را نباید حذف کرد

وی تصریح کرد: علم یک سنت جاریه است اساسا روزی علم رشد پیدا کرد که حکمت ایرانی و اسلامی با فلسفه یونانی تلفیق شدند.

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه علوم جدید و قدیم در کنار هم رودخانه عظیم علم و دانش را به وجود می آورند گفت: ما نمی توانیم علمی را کنار بگذاریم، وقتی می گوییم علم بشری به این معنا نیست که در آن خطا نیست حتی علم بشری می تواند ابطال پذیر باشد.

روحانی با بیان اینکه امکان دارد امروز نظریه ای توسط برخی دانشمندان به تصویب برسد و فردا دانشمندان دیگری به نظریه جدید دست پیدا کرده و نظریه قبلی تغییر پیدا کند افزود: تحول علمی در سایه نقدپذیری علم است حتی در علوم دینی که کمتر این مسائل در آن اتفاق می افتد.

وی ادامه داد: در تفاسیر قرآن نظرات فقهی و اصولی حکمت، فلسفه و بسیاری از استدلال ها را می بینید که دانشمندی آن را به اثبات رسانده و دیگری نیز آن را نقد کرده است.

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: بسیاری به حرکت جوهری معتقد نبودند و می گفتند اساسا ثبات جهان با حرکت جوهری مغایرت دارد و صدرالمتالهین آمد و آن را به اثبات رساند.

روحانی تاکید کرد: علم و دانش انتقادپذیر است، حتی وحی الهی هم فهمش ممکن است تغییر کند، لذت علمی در سایه تحولات علمی است.

وی با اشاره به اسلامی کردن برخی علوم انسانی اظهار داشت: اسلامی کردن علوم انسانی به آن مفهوم نیست که دانش بشری را در بخش علوم انسانی به طور کامل کنار بگذاریم. ممکن است در بخشی از علوم انسانی نقدی داشته باشیم و با آموزه های اسلامی منطبق نباشد. علم را باید نقد کرد نباید حذف اش کرد. یکی از اشکالات ما این است که می خواهیم بخشی از علوم را حذف کنیم.

دولت بخشی از وعده های خود را به دانشگاه ها عملی کرده است

رئیس شورای انقلاب فرهنگی اضافه کرد: علم حذف شدنی نیست علم نقد شدنی است ابطال شدنی هم ممکن است باشد. چطور عده ای به فکر افتاده اند که بخشی از علوم را حذف کنند، حذف معنی ندارد اما ما می توانیم حرف بهتر، سخنی دقیق تر، مطلبی علمی تر عرضه کنیم و آن نکات گذشته را مورد نقد و ابطال قرار دهیم که این موضوع اشکالی ندارد.

روحانی با بیان اینکه رشد علمی کشور مناسب است اظهار داشت: دولت وعده هایی که به دانشگاه داده بود را فراموش نکرده است و به اعتقاد بنده به بخشی از آنها عمل کرده است.

صحبت نکردن تشکل های دانشجویی مایه تاسف من شد

وی با اشاره به تعیین نشدن زمان برای تشکل های دانشجویی به منظور سخنرانی افزود: البته اینکه امروز جزو برنامه گذاشته نشده بود تا تشکل های دانشجویی سخنان خودشان را بیان کنند مایه تاسف من شد به هر حال آمدن من به دانشگاه بیشتر برای شنیدن است تا حرف زدن.

وی افزود: پارسال دقایقی که دانشجویان صحبت کردند بسیار لذت بخش و آموزنده بود، نقد دانشجویی زیبایی دیگری دارد و نقدش بی غل و غش است.

روحانی ادامه داد: همان زمانی که ما دانشجو بودیم کلاس هایی را می پسندیدیم که استاد فضای نقد را باز گذاشته باشد، حیات کلاس و دانشگاه به نقد و سخن و بیان نظراتی متفاوت است.

وی با بیان اینکه نباید از نظرات متفاوت اساتید در دانشگاه ها بترسیم، گفت: سخن متفاوت غیر از سخن مغرضانه است، خواهش می کنم سختگیری نکنید، سختگیری های بی مورد منجر به عدم تساهل و عدم تساهل موجب رانده شدن افراد لایقی که بیانشان صریح است، می شود.

رئیس جمهور تاکید کرد: سختگیری منجر می شود تملقگوها بالا بیایند، نگذاریم در دانشگاه فضای تملق باز شود.

وی ادامه داد: ما دلمان نمی خواهد جمعیت 80 میلیون ایران تبدیل به 160 میلیون شود و همه دو چهره داشته باشند ما می خواهیم 80 میلیون نفر 80 میلیون چهره باشد. در یک جمع، در خانه، در دانشگاه و در یک مرکز اداری با یک لحن صحبت کنند و این سختگیری ها باعث شده که افراد در جاهای مختلف چهره های مختلف داشته باشند.

رئیس جمهور با بیان اینکه حکومت و اداره کشور بدون سعه صدر امکان پذیر نیست، گفت: بگذاریم افراد حرفشان را بزنند. به خاطر یک اشکال کوچک آدم های بزرگ را کنار نگذاریم هیچ کس در این جامعه معصوم نیست و فقط 14 معصوم، معصوم هستند بی جهت افراد را زیر علامت سوال نبریم.

برای نقد افراد باید دلیل و مدرک کافی وجود داشته باشد

وی ادامه داد: اساس دین این است که همه راستگو هستند مگر آنکه عکسش ثابت شود همه بی گناه و صالح هستند مگر آنکه عکسش ثابت شود این جزو اصول مسلم موازین دینی و فرهنگی ما است.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه اصل برائت و صحت عمل مسلم جزو الفبای علوم انسانی است، گفت: اگر می خواهیم کسی را مورد نقد قرار دهیم باید با دلیل و مدرک کافی باشد.

حجت الاسلام روحانی ادامه داد: متاسفانه برای خیلی از پست های مهم می گویند چون که فلان آقا در مورد این فرد این ایراد را گرفته ما به آن رای نمی دهیم اول باید گفت آن آقا که گفته چه کسی است و بعد چه کسی به او گفته است؟ به این راحتی آبروی افراد را معامله نکنیم و بعد اسمش را می گذارند دقت نظر، این دقت نظر نیست این تخریب مسلمان است. این از بین بردن آبروی مردم است.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به اهداف دولت در دانشگاه ها گفت: در طول این یک سال تلاش ما بر این بوده است که دانشگاه های ما فضایش از فضای امنیتی فاصله، فاصله و فاصله بگیرد.

وی تصریح کرد: تلاش ما این بوده اگر فردی به دلایل ضعیفی کنار گذاشته شده بوده به سر کار خود برگردد؛ تلاش ما این بوده در دانشگاه ها فضای نقد حاکم باشد ضمن اینکه همه بدانند اینجا دانشگاه است باشگاه سیاسی و مرکز فعالیت احزاب نیست.

رئیس شورای عالی امنیت ملی گفت: وجود دانشگاه و دانشجو به این معنا نیست که صرفا در مورد سیاست داخلی و خارجی اظهار نظر شود محیط زیست چه می شود، شرایط آب و هوا چه می شود، خشکسالی چه می شود، موضوع کم آبی یا بی آبی چه می شود، در مورد صادرات و واردات چه می شود آیا نباید دانشجو در مورد این موضوعات اظهار نظر کند؟ در مورد مسائل اقتصادی حداقل عده ای اساتید هستند که اظهار نظر می کنند.

همه کشورها درگیر تورم و گرانی هستند

وی با بیان اینکه بسیاری از مسائل اجتماعی و اقتصادی ما با مشکلات منطقه و جهان یکسان است و تشابه دارد گفت: مشکلات اقتصادی ما با مشکلات اقتصادی دیگر کشورها تفاوتی ندارد و همه درگیر تورم و گرانی هستند.

روحانی ادامه داد: ما به دنبال فعالیت صلح آمیز هسته ای هستیم برای اینکه سوخت نیروگاه هایمان را تولید کنیم دیگران هم همین کار را می کنند فعالیت هایمان در دیگر زمینه ها همچون کشاورزی، اقتصاد، بیوتکنولوژی و فناوری نیز همین گونه است و مشابه با فعالیت دیگر کشورها است.

دولت به تنهایی مسئول رفع مشکلات کشور نیست

وی با بیان اینکه برای رفع مشکلات کشور تنها دولت مسئول نیست ادامه داد: اگر در کشور از لحاظ محیط زیست مشکل داریم اگر مشکل اقتصادی داریم اگر در کشوری زندگی می کنیم که در کمبود آب هستیم، اگر کشاورزی ما مکانیزه نیست، اگر آبیاری ما علمی نیست اینها مشکلاتی نیست که تنها دولت در قبال آن مسئول باشد، دانشگاه ها هم مسئول هستند. دانشگاه فقط برای مدرک نیست، دانشگاه برای این است که انسان های مسئول بسازیم و برای فعالیت های آینده آماده کنیم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه علم باید با اخلاق سازگاری داشته باشد گفت: ما هیچگاه به دنبال سلاح های شیمیایی و میکروبی نمی رویم به دلیل آنکه آن را مغایر با اخلاق علمی و اسلامی می دانیم. این دولت چقدر برای اینکه اخلاق علمی را دنبال کند هزینه می دهد.

وی خاطرنشان کرد: البته حق مجلس است که به وزیر رای ندهد اما ما هم نمی توانیم تاسف خود را ابراز نکنیم از اینکه یک وزیر دانشمند، علمی و انقلابی را از دست داده ایم.

حجت الاسلام روحانی گفت: وقتی آن همه اساتید برای من نامه می نوشتند که دکتر فرجی دانا شایستگی مدیریت بر این وزارتخانه را دارد، من چگونه می توانستم با فشار این و آن به او بگویم که استعفا دهد. این با اخلاق و وعده هایی که دولت داده است انطباق ندارد.

وی با بیان اینکه در طول یک سال 4 وزیر و سرپرست را در وزارت علوم تجربه کرده ایم گفت: از آقای نیلی منفرد خواهش کردیم که بیایند که مجلس به او رای نداد از توفیقی خواهش کردیم که قبول کرد اما از یمین و یسار به ما فشار آمد که او را معرفی نکنید گفتیم اهلا و سهلا و به خاطر دانشگاه سر فرود آوردیم و فرجی دانا که روی کار آمد موضوع بورسیه ها شروع شد؛ بورسیه و ما ادراک مالبورسیه!

رئیس جمهور با بیان اینکه دانشجویان در زمینه تولید، علم و فناوری قدم های خوبی برداشتند گفت: یک تک حلقه را هر چقدر هم درست کنید زنجیر نمی شود با مقاله علمی به ثروت و قدرت نمی رسیم این حلقه باید به حلقه های بعدی وصل شود، صنعت و کشاورزی ما باید به هم متصل شود تا ثروت و قدرت ایجاد کند.

باید با دنیا در علم و فناوری و اقتصاد تعامل کنیم

وی اتصال با دنیای خارج را از دیگر لوازم پیشرفت علمی نام برد و گفت: تعامل ما تنها در بخش سیاست خارجی نیست ما در اقتصاد و علم و فناوری هم باید با جهان بیرون تعامل داشته باشیم.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: ما در فکر ساخت شهرک آی تی با همکاری یک کشور بزرگ هستیم. اگر سرعت اتوبان زیاد است نمی توانیم به بچه هایمان بگوییم که از اتوبان رد نشوند و تنها از یک جاده متروکه عبور کنند.

وی افزود: دنیای امروز دنیای رقابت است اگر عقب بیفتیم دیگر عقب افتاده ایم و حتی استقلال و قدرت ملی کشور به خطر می افتد.

رئیس شورای عالی امنیت ملی گفت: برخی ها می گویند با بیرون از کشور رفت و آمد نکنید با استادان خارجی رفت و آمد نداشته باشید، نکند که یکی از آنان جاسوس از آب در بیاید، این بهانه گیری ها را کم کنید لااقل این رئیس جمهور در امنیت ملی متخصص است، اگر در چیز دیگری تخصص نداشته باشد.

وی تاکید کرد: بگذارید اساتید دیگر کشورها بیایند یا یک ترم دانشجو را به خارج از کشور بفرستید و یا لااقل یک دانشگاه انگلیسی داشته باشیم تا دانشجویان خارجی جذب کنیم و دانشجویان ما به خارج بروند و دانشجویان خارجی را نیز جذب کنیم البته نمی گویم از جاهایی شروع کنیم که بعضی ها می ترسند از همین همسایگان شروع کنیم ما باید از ظرفیت دانشگاه ها بهره ببریم.

روحانی در پایان خاطرنشان کرد: تدبیر را با تلاش خودتان نهادینه کنید و امید را با شورتان و دانش و علمتان بیشتر و بیشتر بتازید.

 

منبع: مهر

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads