کد خبر: 61094 - تاریخ: دوشنبه، 29 سپتامبر 2014 - 09:39

در سوریه چه خبر است؟/ بمباران بزرگترین پالایشگاه گاز سوریه

حملات آمریکا وهم‌پیمانانش به خاک سوریه به بهانه مبارزه با گروهک تروریستی – تکفیری داعش در حالی یک هفته را پشت‌سر گذاشته که در این حملات حداقل ۱۲ پالایشگاه وحلقه‌های چاه نفتی سوریه که در مناطق تحت اشغال داعش قرار دارد توسط جنگنده‌های ائتلاف بمباران شد.

به گزارش خوبان: تسنیم به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشت، جنگنده‌های ائتلاف بین‌المللی، شامگاه یکشنبه یک پالایشگاه گاز را در استان «دیر الزور» سوریه هدف قرار دادند.

رئیس «دیده‌بان حقوق بشر سوریه» (وابسته به معارضان) اعلام کرد جنگنده‌های ائتلاف علیه گروه تروریستی «داعش» که رهبری آن را آمریکا بر عهده دارد، شامگاه یکشنبه ورودی اصلی یک پالایشگاه گاز را در شرق سوریه بمباران کردند. به نظر می‌رسد این حمله هشداری به عناصر این گروه تروریستی برای خالی کردن بزرگ‌ترین پالایشگاه این کشور بود که به تصرف انها درآمده است.«رامی عبدالرحمن» مدیر این مرکز گفت: «ائتلاف بین‌المللی برای نخستین بار دروازه و نمازخانه تاسیسات گازی کونیکو را هدف قرار داد. این پالایشگاه که بزرگ‌ترین پالایشگاه گازی در سوریه است، به تصرف گروه داعش درآمده است.»وی افزود حمله هوایی به دروازه و نمازخانه پالایشگاه گازی در استان دیر الزور «به کشته شدن هیچ جهادی منجر نشد ولی برخی از آنها مجروح شدند.»

بنا به گفته این نهاد، پالایشگاه کونیکو بزرگترین پالایشگاه گاز در سوریه محسوب می‌شود و در استان نفت‌خیز و مرزی دیرالزور واقع شده است.

از سه‌شنبه هفته گذشته، آمریکا با مشارکت ۵ کشور عربی حملات هوایی علیه مواضع داعش و دیگر گروه‌های تروریستی را در سوریه آغاز کرده است. حملات هوایی آمریکا علیه عراق با همین بهانه از حدود یک و نیم ماه پیش آغاز شده است.

تخریب زیرساخت‌های سوریه به بهانه مبارزه با داعش

در همین حال روزنامه جمهوری اسلامی نوشته است: حملات آمریکا وهم‌پیمانانش به خاک سوریه به بهانه مبارزه با گروهک تروریستی – تکفیری داعش در حالی یک هفته را پشت‌سر گذاشته که در این حملات حداقل ۱۲ پالایشگاه وحلقه‌های چاه نفتی سوریه که در مناطق تحت اشغال داعش قرار دارد توسط جنگنده‌های ائتلاف بمباران شد.

این حملات در حالی انجام گرفت که دولت سوریه هیچگونه درخواستی از دولت‌های غربی وهمپیمانان آنها برای حمله به مواضع تروریست‌ها نداشته و لذا آن را باید نوعی خودسری آمریکایی‌ها و شرکای آنها برخلاف قوانین بین‌المللی ارزیابی کرد که در پشت‌پرده آن اهداف پنهانی نهفته است. تردیدی وجود ندارد که تشکیل ائتلاف ضدداعش به رهبری آمریکا، با هدف رسیدن به آنچه غربی‌ها نتوانستند در طول ۳ سال آشوبگری وایجاد بی‌ثباتی در سوریه به آن برسند صورت گرفته است.

آمریکایی‌ها و هم‌پیمانان غربی ومنطقه‌ای آنها همانهایی هستند که در این مدت به ایجاد، تقویت وحمایت گروههای تروریستی در سوریه پرداختند و پس از سالها زمانی که مشاهده کردند حمایت آنها از گروههای تروریستی نتوانسته دولت سوریه را به زانو درآورد، ائتلاف ضدداعش را طراحی کردند تا بتوانند خود مستقیما به خاک سوریه حمله کنند و به عنوان اولین گام، زیرساخت‌های اقتصادی این کشور را ویران نمایند.

سال گذشته نیز دولت‌های غربی به سرکردگی آمریکا در صدد بودند به بهانه استفاده از گازهای شیمیایی در سوریه به این کشور حمله کنند که البته با تدبیر دولت دمشق و اجازه خارج ساختن کلیه مواد شیمیایی مورد استفاده در ساخت سلاح شیمیایی از خاک سوریه، این بهانه از دست دولت‌های غربی گرفته شد و آنها به هدف خود نرسیدند.

همان زمان براساس گزارش‌هایی که سازمان‌های بی‌طرف بین‌المللی درباره استفاده از گازهای شیمیایی در سوریه منتشر کردند مشخص گردید که استفاده از این گازها توطئه‌ای با همکاری مشترک تروریست‌های داخل سوریه ودولت‌های غربی برای متهم نمودن دولت دمشق بود تا بلکه براساس آن بهانه‌ای برای حمله به دست بیاورند.

اکنون با گذشت یک هفته از آغاز بمباران مراکزی در خاک سوریه، مشخص گردیده که جنگنده‌های ائتلاف ضدداعش بیشتر از آنکه مواضع تروریست‌ها را هدف قرار دهند، در پی ویران کردن زیرساخت‌های اقتصادی سوریه هستند و در حملات خود پالایشگاهها، چاه‌های نفتی، مراکز اقتصادی و زیربنایی کشور سوریه را هدف قرار می‌دهند. علاوه بر آن در این حملات تعداد زیادی از شهروندان غیرنظامی سوری نیز مورد هدف قرار گرفته و کشته شده‌اند که این واقعه تداعی‌کننده کشتارها و جنایات گسترده آمریکائیها در دوران اشغال افغانستان و عراق است.

واقعیت این است که حملات خودسرانه ائتلاف ضدداعش به خاک سوریه، برخلاف گذشته چنین ائتلاف‌هائی، اینبار بدون کسب مجوزهای قانونی از مجامع بین‌المللی نظیر شورای امنیت سازمان ملل صورت گرفته که این خود خطری به مراتب بزرگ‌تر از جنگ‌افروزی‌های سابق غربی‌ها در منطقه را گوشزد می‌کند.

این‌ پایه‌گذاری بدعتی خطرناک درنظام بین‌الملل است و در واقع چیزی نیست مگر اقدام خودسرانه کشورهای غربی در حمله به خاک یک کشور مستقل بدون توجه به قوانین ومقررات بین‌المللی وخطرناک‌تر اینکه تلاش می‌کند این تجاوز آشکار را تحت پوشش جامعه جهانی یا ائتلاف بین‌المللی موجه جلوه دهد. ایجاد ائتلافی که هدف مستقیم آن انجام حمله وعملیات نظامی در داخل سرزمین دولت‌های مستقل بدون وجود مجوز بین‌المللی یا موافقت دولت‌ها است، مغایر دقیق وآشکار با اصول حقوق بین‌الملل است.

گرچه تجربیات سال‌های اخیر نشان داده است که حتی شورای امنیت سازمان ملل نیز تحت سلطه و سیطره قدرت‌های استعمارگر غربی قرار دارد با اینحال همکاری میان دولت‌ها به بهانه تأمین امنیت بین‌المللی نیز لااقل در ظاهر نیاز به یک چارچوب مورد حمایت قانونی با تاکید بر منشور ملل متحد دارد زیرا مشروعیت آن منوط به مطابقت هر نوع همکاری بین دولت‌ها یا ائتلاف‌ها، با اصول واهداف منشور است.

به همین دلیل دعوت از برخی دولت‌های همسو و یا وابسته به یک جریان فکری برای تشکیل ائتلافی که قصد آن نقض اصول واهداف منشور ملل متحد حتی به بهانه مبارزه با یک گروه تروریستی باشد، زمینه‌سازی برای یک کودتا علیه منشور ملل متحد، حقوق بین‌الملل و امنیت بین‌المللی است. اکنون مشخص شده است که هدف نهائی ائتلاف آمریکایی ضدداعش، براندازی نظام سوریه است.

“عبدالباری عطوان”، نویسنده وتحلیلگر مشهور جهان عرب در مقاله‌ای با اشاره به مشارکت جنگنده‌های عربستان، امارات، قطر، بحرین و اردن در حملات هوایی به خاک سوریه نوشت: “عرب‌ها در مقابل پیوستن به ائتلاف بین‌المللی علیه داعش و شرکت در حملات هوایی از آمریکا قول گرفتند که این حملات به سرنگونی نظام بشاراسد در سوریه منتهی شود، همانطور که پیش از این حملات نیروهای ناتو به لیبی موجب سرنگونی نظام معمر قذافی شد.”

عطوان اضافه کرد: “هرچند نمی‌توان پیش‌بینی کرد که ۵ کشور عربی مزبور پس از پایان حملات هوایی وزمانی که دیگر چیزی برای بمباران باقی نماند و به عبارت بهتر پس از نابودی پالایشگاههای نفت و نیز زیرساختهای کشور در مرحله بعدی نیروی زمینی به سوریه اعزام خواهند کرد یا خیر؟ اما می‌توان حدس زد که اگر آمریکا به آنان قول نمی‌داد که هدف نهایی این جنگ تغییر نظام سوریه است، آنان در این حملات شرکت نمی‌کردند.”

دقیقا برهمین مبنا بود که برخی نخبگان سیاسی و ملت‌های منطقه از ابتدا نسبت به نیت کشورهای ائتلاف‌کننده برای مبارزه با داعش تردید داشتند و با توجه به عدم واکنش وتحرک جدی آنها بویژه آمریکا وهمپیمانان غربی این کشور در آغاز حملات داعش به دو کشور سوریه و عراق و کشتار وحشیانه مردم، می‌دانستند که در پس این دلسوزی‌های ظاهری برای حقوق بشر ودمکراسی، توطئه شومی نهفته است که گذر زمان آن را آشکار خواهد کرد.

اکنون مشخص شده است که اینبار نیز دمکراسی وحقوق بشر به عنوان ابزاری برای منحرف کردن افکار عمومی جهان از سوی دولت‌های غربی مورد سوءاستفاده قرار گرفته‌اند و آنان با طراحی نقشه در حالیکه خود بوجود آورنده افراط‌‌گرایی در منطقه بوده‌اند، امروز به بهانه مبارزه با افراط‌گرایی، تلاش برای اجرائی شدن توطئه‌های قدیمی و کهنه خود را شدت بخشیده‌اند.

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads