کد خبر: 60170 - تاریخ: یکشنبه، 21 سپتامبر 2014 - 00:23

چرا فوتبال مثل والیبال و کشتی موفق نیست؟

می گویند فوتبال، جنگ زمان صلح است و می‌گوییم کاش چنین نبود. برای درک چرایی این خواسته کافی است آرامش والیبال را در انتخاب ولاسکو یا آمدن کواچ ببینید و آن را با تلاش برای تمدید قرارداد کی‌روش مقایسه کنید.

به گزارش خوبان: آنچه در ورزشگاه بلو هوریزنته و مقابل آرژانتین رقم خورد در واقع نمای کاملی از استعداد فوتبال ایران بود که مقابل لئومسی و هیگواین و ماسکرانو و همه بزرگان فوتبال دنیا به نمایش جهانی رسید.

در آن دیدار شیران پارسی کاری کردند که نایب قهرمان جهان مات و مبهوت مانده بود. البته که مسی تیر آخر را زد اما ایران آنقدر عالی بود که آن شب با وجود شکست برخی از مردم ایران به خیابانها ریختند. شاید برای ضربه سر دژاگه بود، شاید برای پنالتی که داور صرب آن را ندیده بود، شاید برای …

هرچه که بود نماد استعداد ایران بود اما پرسشی بزرگ وجود دارد برای مردم ایران و آن پرسش این است: با وجود این همه خواهندگی و شایستگی چرا فوتبال ایران مثل والیبال و بسکتبال و کشتی رشد نمی کند و به سطح اول فوتبال دنیا نمی رسد و حتی برخی مواقع به ویتنام هم می بازد؟

پاسخ به این پرسش در برکناری آقای گل جهان است در هفته هفتم و دخالت شدید سیاسیون در فوتبال و عدم دخالت همین سیاسیون در والیبال و کشتی و بسکتبال! جرم دایی جوانگرایی شدید در پرسپولیس بود یعنی در یکی از سیاسی ترین دو تیم ایران! و نتیجه نگرفتن تا هفته هفتم این برکناری هم نمادی بود از دلیل عدم توفیق در سطح اول بین الملل.

اجازه بدهید از زاویه‌ای دیگر به این ماجرا نگاه کنیم؛ در والیبال سالها کار انجام شد و هیچکس کاری به کار پایه های والیبال نداشت. شکست های والیبال برای کسی مهم نبود تا روزی که ولاسکو را آوردند و یک مرتبه با آن کار پایه ای ولاسکو کاری کرد کارستان اما باز هم کسی با آنها کاری نداشت.

ولاسکو رفت و فدراسیون والیبال کواچ را آورد. یک مربی میلیاردی دیگر جانشین مربی قبلی میلیاردی شد و باز هم کسی کاری با والیبال نداشت اما سه ماه بود که فدراسیون می‌خواست قرارداد کی روش را تمدید کند. در طول این سه ماه وزیر و وکیل و نماینده مجلسی نمانده که در این مورد نظر ندهند و برای فدراسیون تخصصی فوتبال تعیین و تکلیف نکنند!

 

تیم ملی ایران

 

در واقع برای تمدید قرارداد کی روش باید از هفت خوان رستم عبور کرد اما برای قرارداد ولاسکو و یا کواچ کسی چیزی نمی گوید و فدراسیون تخصصی والیبال به سادگی تصمیم خودش را می گیرد.

تفاوت همینجاست که فوتبالی‌ها به سبب وحشت از اتفاقی که برای دایی رخ داد و هرماه هم برای یکی دیگر در فوتبال رخ می دهد، سازندگی را سر دار می برند و تنها به نتیجه گیری در همین امروزشان می اندیشند و تازه به همان هم که می اندیشند باید نظر سیاسیون را هم بدانند!

کاش فوتبال، جنگ زمان صلح نبود تا اینهمه سیاسی نباشد. شاید در آن صورت تیم‌های پایه‌ای هم می توانستند رشد کنند. شاید در آنصورت تیم دایی برای سال بعد ۱۰ تا ملی‌پوش به تیم ملی می‌داد اما مربی پرسپولیس را غیر ورزشی ها انتخاب می کنند و مربی تیم ملی را هم ایضا!

سرمربی‌های تیم ملی طی سالهای اخیر همگی در جایی به جز فدراسیون تخصصی فوتبال انتخاب شده اند و تمام برکناری تیم های بزرگ که سازنده تیم های ملی هستند نیز در جایی بالاتر از باشگاه‌ها انتخاب می‌شوند و البته که در چنین شرایطی صعود این فوتبال قوانین گیتی را به هم می ریزد.

 

منبع: تسنیم

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads