کد خبر: 60163 - تاریخ: یکشنبه، 21 سپتامبر 2014 - 00:00

نگاهی به اعمال روز دحوالارض؛

روزی که روزه آن ثواب هفتاد سال روزه را دارد

این روز، جزء چهار روز معروفی است كه روزه آن پاداش و ثواب هفتاد سال روزه را دارد.

به گزارش خوبان: روز بیست و پنجم ذی قعده هم زمان با «دَحْوُ الاَرْض» (گسترش یافتن زمین) است. در شب این روز نیز طبق روایتی از امام هشتم علیه السلام ولادت حضرت ابراهیم علیه السلام و حضرت عیسی علیه السلام واقع شده است. 

همچنین این روز به عنوان روز قیام امام زمان مهدی موعودعلیه السلام معرّفی شده است.
این روز، جزء چهار روزمعروفی است كه روزه آن پاداش و ثواب هفتاد سال روزه را دارد.

معنای دحوالارض 
«دَحْو» بر وزن «مَحْو» به معنای گسترش است، بعضی نیز آن را به معنای تكان دادن چیزی از محل اصلیش تفسیر كرده اند، و چون این دو معنی لازم و ملزوم هم می باشند، به یك ریشه باز می گردند. منظور از «دحوالارض» این است كه در آغاز، تمام سطح زمین را آب های حاصل از باران های سیلابی نخستین فرا گرفته بود، این آب ها تدریجاً در گودال های زمین جای گرفتند و خشكی ها از زیر آب سر بر آوردند و روز به روز گسترده تر شدند.

از طرف دیگر زمین در آغاز به صورت پستی ها و بلندی ها یا شیب های تند و غیر قابل سكونت بود، باران های سیلابی مداوم باریدند، ارتفاعات زمین را شستند و دره ها گستردند، و تدریجاً زمین های مسطّح و قابل استفاده برای زندگی انسان و كشت و زرع به وجود آمد. مجموع این گسترده شدن ها به «دَحو الارض» تعبیر می شود.

دحو الارض در آیات و روایات 
به مسأله فوق هم در قرآن كریم و هم در روایات اشاره شده است. در قرآن كریم می خوانیم:
«وَالاَرْضَ بَعْدَ ذلِكَ دَحیها»«و زمین را بعد از آن (آفرینش زمین و آسمان) گسترش داد.» مراد از «دَحیها» كه از مادّه «دَحْو» است، همان «دحو الارض» می باشد.
در آیه دیگری می خوانیم: «وَالاَرْضِ وَماطَحیها»، «و قسم به زمین و كسی كه آن را گسترانید.» كلمه «طَحیها» از مادّه «طَحْوْ» بر وزن «سَهْوْ» هم به معنای انبساط و گستردگی و هم به معنای راندن و دور كردن و از میان بردن است و در این جا به معنای گستردن می باشد.
در روایات فراوانی بر فضیلت روز «دحو الارض» تأكید شده است كه به یك نمونه از آن ها اشاره می شود:
امام هشتم علیه السلام فرمود: «صُومُوا فَاِنَّنی اَصْبَحْتُ صائِماً؛ روزه بگیرید، من امروز روزه دار هستم.» عرض كردند: «جُعِلْنا فِداكَ ای یوْمٍ هُوَ؟»؛ فدایت شویم، امروز چه روزی است؟» فرمودند: «یوْمٌ نُشِرَتْ فیه الرَّحْمَةُ وَدُحِیتْ فیهِ الاَرْضُ وَنُصِبَتْ فیهِ الْكَعْبَةُ وَهَبَطَ فیهِ آدَمُ؛روزی است كه در آن رحمت خداوند فراگیر شده است، زمین گسترش یافته است، كعبه نصب شده است و حضرت آدم علیه السلام به زمین فرود آمده است.»

 

اعمال دحوالارض

 

آداب و اعمال دحوالارض 
1 – روزه داشتن، كه ثواب هفتاد سال عبادت را دارد.
2 – احیاء و شب بیداری شب بیست و پنجم، كه برابر با یك سال عبادت است.
3 – ذكر و دعا خواندن.
4 – انجام غسل به نیت روز دحوالارض.
5 – دو ركعت نماز؛ به این صورت كه هنگام ظهر (و زوال شمس) دو ركعت نماز بخواند، در هر ركعت یك بار «حمد» و پنج مرتبه سوره «شمس» را بخواند، و بعد از سلام نماز بگوید: «لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاَّ بِاللَّهِ الْعَلِی الْعَظیمِ.»آن گاه این دعا را بخواند: «یا مُقیلَ الْعَثَراتِ اَقِلْنی عَثْرَتی. یا مُجیبَ الدَّعَواتِ اَجِبْ دَعْوَتی. یا سامِعَ الْاَصْواتِ اِسْمَعْ صَوْتی وَارْحَمْنی وَتَجاوَزْ عَنْ سَیئاتی وَما عِنْدی، یا ذَالْجَلالِ وَاالْاِكْرامِ؛ ای در گذرنده لغزش ها، از لغزش [و خطایم] در گذر. ای اجابت كننده درخواست ها، دعاهایم را بپذیر. ای [خدایی] كه صداها را می شنوی، صدایم را بشنو [و به من توجّه فرما] و مرا مورد رحمت خویش قرار بده، و از بدی های من و آنچه نزد من است در گذر، ای صاحب جلالت و بزرگواری.»
6 – خواندن دعای ذیل: «اَللَّهُمَّ داحِی الْكَعْبَةِ وَفالِقَ الْحَبَّةِ وَصارِفَ اللَّزْبَةِ وَكاشِفَ كُلِّ كُرْبَةٍ اَسْئَلُكَ فی هذَا الْیوْمِ مِنْ اَیامِكَ الَّتی اَعْظَمْتَ حَقَّها وَاَقْدَمْتَ سَبْقَها وَجَعَلْتَها عِنْدَ الْمُؤْمِنینَ وَدیعَةً…»
به دلیل طولانی بودن دعا، تمام آن را در اینجا نقل نمی كنیم. خوانندگان محترم می توانند برای خواندن این دعا به كتاب «مفاتیح الجنان»، اعمال روز دحو الارض در ماه ذی قعده مراجعه كنند.
7 – زیارت ثامن الحجج، امام هشتم علیه السلام از برترین اعمال مستحب این روز می باشد و سخت مورد تأكید و سفارش قرار گرفته است.

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads