کد خبر: 59642 - تاریخ: چهارشنبه، 10 سپتامبر 2014 - 20:51

چرا مسلمانان در برابر بیماری‌های نوظهور در امانند؟

بیماری‌های مهلکی که سبک زندگی غربی به بار آورد

سارس، آبولا، ایدز و انواع آنفولانزا چندی است که به چالش‎‌های اصلی بهداشت در جهان تبدیل شده اند. بیماری‌هایی که هزینه‌های هنگفتی را بر جامعه جهانی تحمیل می‌کنند ولی با روش‌های بسیار ساده می‌توان از ابتلای به آنها جلوگیری کرد.

به گزارش خوبان: وقتی ویروس آبولا در کشور گینه شناسایی شد پزشکان و متخصصان راه انتقال این ویروس به انسان را از طریق تماس با خون و مایعات بدن حیوانات آلوده تشخیص دادند. متخصصان می‌گویند آبولا یک بیماری ویروسی است که بیش از همه جانداران در میمون‌ها شایع است و علت انتشار سریع آن در آفریقا تغذیه گروه‌های کم‌درآمد این قاره از گوشت میمون است.

طبق نظر کارشناسان اکثر بیماری‌های مهلک و نوظهور از حیوانات به انسان منتقل می‌شود. این انتقال از طریق زندگی و نزدیکی بیش از حد به حیوانات و یا تنوع طلبی در تغذیه صورت می‌گیرند. در سال 1981 برای اولین بار بیماری نادر “کاپوسی سارکوما” در میان مردان همجنس‌گرای آمریکایی رویت شد همزمان با این اتفاق یک بیماری ریوی نادر در کالیفرنیا گسترش یافت دانشمندان معتقدند که از همین زمان بود که بیماری بدون نام و ناشناسی که بعدها به ایدز معروف شد گسترش یافت. عامل بیماری ایدز دقیقا در دو مورد خلاصه می‌شد ارتباط با میمون‌ها و رعایت نکردن اصول بهداشت جنسی.

خارج از بحث ویروس‌های جهش یافته که هر چند ماه یک بار کل جامعه جهانی را به خود مشغول می‌کند می‌توان به برخی توصیه‌ها در سبک زندگی اسلامی اشاره که به گونه‌ای معجزه آسا توانسته است کشورهای اسلامی را تا حدود زیادی از ابتلا به این بیماری‌ها مصون بدارد. موارد اندک ابتلا به این ویروس ها در کشورهای اسلامی نیز تنها به سه دلیل تماس با مهاجرین از سایر نقاط جهان، رعایت نکردن توصیه‌های بهداشتی و دینی در سبک زندگی کشورهای اسلامی و فقر رخ می‌دهند.

242384_516

سوپ خفاش : خفاش یکی از عوامل اصلی بیماری ابولاست

نگاهی به آمار و ارقام سازمان‌های بهداشتی در جهان بخوبی گویای این مطلب است که منطقه خاورمیانه و شمال آفریفا با وجود نزدیک بودن به کانون گسترش اکثر این ویروس ها توانسته تا حد زیادی از ابتلای به آنها محفوظ بمانند.

رابطه بیماری و آنچه امروز بعنوان سبک زندگی یا life style شهرت پیدا کرده، مساله کاملا اثبات شده‌ای است. سبک زندگی را نمی‌توان مساله‌ای جدای از ایدئولوژی‌های موجود در دنیای معاصر دانست. سبک زندگی معمولا متاثر از گفتمان و قدرت‌های سیاسی و اقتصادی هر مقطع زمانی است. امروز نگاه اکثر مردم دنیا به زندگی درست منطبق به آنچه در کشورهای دارای قدرت سیاسی و اقتصادی هستند تعریف می‌شود. اصالت در دنیای مدرن به لذت است و نه به کیفیت زندگی.

هر چند پشتیبانان فکری دنیای معاصر بین لذت و کیفیت زندگی رابطه هم‌عرض قائلند اما ادیان الهی قائل به اصالت لذت نیستند. انسان مدرن بیش از همنوعان خود در سایر اعصار به بعد مادی زندگی توجه می‌کند و آنچه گذشتگان به‌عنوان سنت تلقی می‌کردند را نوعی تحجر فکری می‌خواند. مفهوم مدرنیته در ابتدا مسیحیت در غرب را منزوی کرد و سپس به دنبال انزوای سایر مکاتب الهی و نظامات اخلاقی انسانی چون بودیسم افتاد.

سبک زندگی در دنیای امروز به نوعی اباحه‌گری تبدیل شده است؛ یعنی مقابله با هر آنچه در سنت‌ها بعنوان خطوط قرمز شناخته می‌شد. رابطه با حیوانات و قائل شدن حریم در روابط جنسی از خطوط قرمز تمامی ایدئولوژی‌های دینی و اخلاقی است ولی مفهوم مدرنیسم با قدرت رسانه‌ای و اهرم اقتصادی بشدت با آن مقابله می‌کند.

242379_364

شاید تنها مکتبی که بیش از سایرین از آسیب مدرنیسم در امان مانده است مکتب اسلام باشد و همین موضوع سبب شده است تا مسلمانان از بسیاری امراض جسمی و روحی عصر حاضر مصون بمانند. هر چند امروز دنیای اسلام دچار برخی افراطی‌گری دینی و تا حدود زیادی تجددطلبی است اما همان بخشی از هنجارهای اسلامی که هنوز توسط مسلمانان رعایت ‌می‌شود توانسته است در برخی موارد ایشان را از آسیب‌های هزاره سوم محفوظ بدارد.

آنچه بعنوان افراطی‌گری دینی به‌وسیله غرب در جهان امروز سازماندهی می‌شود تنها یک هدف را دنبال می‌کند و آن پیوند دادن مفهوم خشونت، افراطی‌گری و تشرع خشک با سبک زندگی دینی است که امروز اسلام تنها مصداق آن است. جنایت توسط گروه‌های شبه مسلمان تنها عاملی است که می‌تواند میلیون‌ها انسان در جستجوی حقیقت را از مفهوم دین باز دارد.

مصداق بیماری‌های نوظهور که تحقیقات صورت گرفته ثابت می‌کند رابطه تنگاتنگی با بی‌بندو باری اخلاقی، لذت طلبی در تغذیه و انزوای ناشی از فاصله گرفتن از مفهوم اصیل خانواده و از همه مهم‌تر بی‌عدالتی سازمان یافته و منتج به فقر و نابرابری اجتماعی دارد یکی از محصولات سبک زندگی مدرن است.

انسان امروز بسیار بیشتر از گذشتگان خود از مواهب طبیعی بهره‌مند می‌شود اما سبک‌زندگی ناشی از مدرنیسم وی را در یک حسرت بی‌انتها قرار داده است تا جایی که هرچقدر در دامن لذ‌ت‌ها پیش می‌رود کمتر احساس خوشبختی می‌کند. سبک زندگی مدرن درست عکس رقبای خود یعنی ادیان و سنت‌ها هیچ مرزی برای پیشروی در خواسته‌ و غرائز نامحدود انسان قائل نیست لذا با قید محدودیت توان جسمی انسان تنها آنچه برای وی باقی می‌ماند رنج و حسرت است.

ادیان الهی منطق مبارزه با آنچه بشر را تهدید می‌کند در درمان نمی‌دانند بلکه پیشگیری را به‌عنوان جزئی جدایی ناپذیر و همراهی همیشگی برای سبک زندگی انسان می‌شناسند لذا برخی محدودیت‌ها را برای غرائز انسانی قائل می‌شوند. اگر واقعا کیفیت زندگی با بهره برداری افراطی از لذت‌ها جبران می‌شود چرا امروز بخش عظیمی از بیماری‌های انسانی را مسائل رفتاری و روانی تشکیل ‌می‌دهد.

آنچه امروز به‌عنوان بیماری‌های ویروسی گسترده و نوظهور در جهان بروز می‌کند و به عقیده اغلب کارشناسان ناشی از تغییر سبک زندگی انسانی است تنها با انجام چند توصیه دینی قابل پیش‌گیری است و حتی بیماری‌های روانی شایع در جهان هم با توصیه‌های ادیان الهی در اندک زمانی قابل درمان است اما حیف که بشر راه دیگری را پیش گرفته و مصرانه در آن قدم می‌گذارد.

 

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

 


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads