کد خبر: 58589 - تاریخ: چهارشنبه، 27 آگوست 2014 - 22:53

دعوت روزنامه زنجیره‌ای از دانشجویان برای اعتراض به قانون+عکس

روزنامه ابتکار در چاپ امروز (5شهریور ماه) در سرمقاله خود ضمن پرداختن به ابعاد مختلف استیضاح از لایه های اجتماعی خواسته تا در صورت مطرح شدن استیضاح یکی دیگر از وزرا دست به اعتراض بزنند.

به گزارش خوبان، روزنامه ابتکار در چاپ امروز (5شهریور ماه) در سرمقاله خود ضمن پرداختن به ابعاد مختلف استیضاح از لایه های اجتماعی خواسته تا در صورت مطرح شدن استیضاح یکی دیگر از وزرا دست به اعتراض بزنند.

این روزنامه زنجیره ای با دعوت از مردم به اعتراض به دنبال تقابل میان دولت و مجلس است؛ این در حالی است که استیضاح یک وظیفه قانونی و حق نمایندگان شورای اسلامی است که در صورت نیاز باید مجلس در مسیر آن گام بردارد.

بدیهی است که روزنامه مذکور با این موضوع خواسته است تا نمایندگان مجلس را ترسانده و تهدید کند.

 

ابتکار

 

در این سر مقاله ضمن حمله به جبهه پایداری و به نوعی تهدید مسئولان و نمایندگان خانه ملت آمده است که استیضاح فرجی دانا اگر چه برای دولت هزینه داشت اما آخرین روزنه تعامل با تندروها را بست. روحانی با انتصاب محمدعلی نجفی نشان داد که راه و رسم مواجهه با تندروها را بلد است و بنابراین به نظر می رسد راه آینده مجلس برای استیضاح سیاسی وزیران به تنگناهای فراخ نشدنی رسیده باشد.
برخی، گمانه زنی هایی را درباره قرارداشتن نام علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ردیف دوم فهرست تندروها برای استیضاح مطرح کرده اند.

نگاهی گذرا به تاریخ سه دهه گذشته نشان می دهد که غیر از دوره احمدی نژاد تقریبا در همه سال های پس از حاکمیت جمهوری اسلامی، مدیریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در دست چهره های اصلاح طلب یا نزدیک به اصلاح طلبان بوده است. اصولا حوزه فرهنگی یک کشور مثل حوزه اقتصادی نیست که اگر صدمه ای ببیند با تلاش و زحمت بسیار بتوان دوباره چرخ آن را چرخاند و راهش انداخت. آسیب دیدن فرهنگ به معنی از دست رفتن سرمایه اجتماعی یک ملت است.در هشت سال گذشته و به ویژه در چهار سال متأخر آن، قریب به اتفاق دستاوردهای معاصر فرهنگی و هنری کشور نادیده گرفته شد و چهره های برجسته این حوزه با قهر از دولت، صدا و سیما و سایر نهادهای رسمی و عمومی نزدیک به جناح حاکم در قوه مجریه، اعتراض خود را به شیوه مدیریت مکانیکی دولت وقت در حوزه فرهنگ و هنر کشور اعلام کردند.این روزها که با روی کار آمدن دولت تدبیر، امیدی به حوزه فرهنگی کشور بازگشته و هنرمندان راه فراخ تری از گذشته برای تولید آثار هنری و ادبی پیش رو دارند و دولتمردان دوشادوش مردم در برنامه های هنری همچون کنسرت های موسیقی، اکران فیلم، نمایشگاه ها و…. حضور دارند، بار دیگر جماعت دلواپس، نوای «واویلنا» سرداده اند و بنای هم ریختن فضای امن و آرام فرهنگی کشور را پس از تلاش برای برهم زدن فضای امن و آرام دانشگاه ها دارند.این تب و تاب تندروها، با توجه به اینکه پرقدرت ترین مرکز تحت نفوذشان، منحصر به برخی از نمایندگان مجلس است، بی تردید سعی در به استیضاح کشاندن وزیر فرهنگ و ارشاد خواهد داشت و برنامه بعدی آنان برای مختل کردن مدیریت معتدل کشور، به احتمال قریب به یقین ایجاد ناامنی برای دولت در حوزه فرهنگی است.

با این وصف اگرچه موضع گیری های دولتمردان با این مضمون که تغییر وزرا موجب تغییر در سیاست های دولت نمی شود، پاتک جانانه ای به تندروهاست، اما چیزی که در این میان بیش از موضع گیری دولت قابل توجه است و البته کمتر دیده شده، موضع گیری مردمی و جامعه مدنی است.

به نظر می رسد گروه ها و لایه های مختلف اجتماعی به ویژه دانشجویان و قشر تحصیلکرده کشور که در جریان استیضاح وزیر علوم، اعتراض خود را به رأی مجلس در رسانه های اجتماعی و رسانه های رسمی کشور علنی کرده و بارها در نشست های خود در قالب انجمن ها، NGOها، گروه های مطالعاتی و… نارضایتی خود را از عملکرد تندروهای مجلس نشان داده اند، در صورت ادامه تلاش تندروها برای به استیضاح کشاندن وزرای فرهنگی کشور، بیش از پیش در معادلات سیاسی کشور شرکت کرده و به شیوه های اثرگذارتری نارضایتی خود را علنی کنند.

جامعه مدنی ایرانی که در جریان آزاد سازی مرزبانان به گروگان گرفته شده، پویایی و اثرگذاری خود را در معادلات ملی و بین المللی نشان داده است، با توجه به فعالیت پویای خود در رسانه های اجتماعی و لایه های درونی جامعه، بعید است در ادامه تعامل های سیاسی کشور از توان و اثرگذاری خود استفاده نکند.

جامعه مدنی ایرانی بر اساس آنچه در محمل های رسانه ای این قشر قابل استناد است از احتمال بازگشت دوران احمدی نژاد به ویژه در دو حوزه اقتصادی و فرهنگی گریزان است و تاب تلاش تندروها برای بازگرداندن این دوره را نخواهد داشت و قریب الوقوع است که با قدرت مدنی خود ترمز تندروی تندروها را بکشد.

به نظر می رسد اگر مقابله تندروها با فرجی دانا سرانجام به چالش میان دولت و مجلس بدل شد، اقدام آنان برای استیضاح وزیر بعدی، بیشتر چالشی میان مجلس و جامعه مدنی باشد تا چالش میان دولت و مجلس.

باید منتظر ماند و دید که در کمتر از دوسال عمر باقی مانده مجلس نهم، شکاف میان جامعه مدنی و مجلس در آینده این نهاد قانونگذار چه اثر آثاری خواهد داشت.

این روزنامه که در زمان فتنه از مدعیان دروغ تقلب حمایت می‌کرد و بعد از آن نیز مواضعی تامل برانگیز داشت، نه تنها در سر مقاله خود بلکه در برخی دیگر از مطالب خود ضمن محکوم کردن حق قانونی نمایندگان مجلس در بحث استیضاح وزیر علوم همچنان نمایندگان مردم را تخریب می‌کنند.

روزنامه ابتکار با این اقدام خود این فضا را ایجاد کرده تا دانشجویان در صورت استیضاح وزیر فرهنگ با استفاده از رسانه‌های اجتماعی و لایه های درونی جامعه در معادلات سیاسی کشور شرکت کرده و نارضایتی خود را علنی کنند. 

این امر که مصداق بارز دعوت به آشوب، تجمع و اعتراض است ممکن است فضای جامعه را متشنج کرده و دوباره فتنه‌ای جدید رقم بزند. استیضاح حق نمایندگان در دوره های گذشته بوده ، هست و خواهد بود. وزیر علوم بنا بر دلایل متقن استیضاح شد و هر وزیر دیگری که مخالف اصول نظام و وزارت خانه متبوعش عمل کند و اقدامی هم در جهت اصلاح آن نکند بی شک از سوی مجلس که نمایندگان ناظر مردم بر دولت هستند تذکر گرفته و با آن ها برخورد خواهد شد. لذا این چنین هیاهو کردن نه تنها منفعتی برای نظام ندارد بلکه آسیب نیز به ان وارد می‌کند.

منبع: دانا

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads