کد خبر: 58223 - تاریخ: شنبه، 23 آگوست 2014 - 14:35

مديركل استاندارد گيلان خبر داد:

وجود روغن پالم در كيك هاي تولد و عروسي

مدیر کل استاندارد گیلان در پاسخ به اينكه آيا روغن پالم در كيك هايی كه مردم در جشن هاي تولد، عروسي و… از قنادي ها خريداري مي كنند، نيز وجود دارد، افزود: استفاده از روغن پالم در چند مورد از كيك ها گزارش شده است.

به گزارش خوبان، تا مدتها قبل بسیاری باورها با این بود که شیر کم چرب چندان فایده ای ندارد و شیر مغذی و عالی همان شیر پرچرب است که به گفته برخی ها مستقیما از دامداری ها بدون انجام هیچ افزایش و کاهشی به دست مصرف کننده می رسد اما هم اکنون بحث داغ افزودن روغن پالم به این نوع شیرها نظر بسیاری را تغییر داده است.

محمدعلي يوسفي مديركل استاندارد گيلان در گفتگو با ايسنا با بيان اينكه بهره گيري از چربي گياهي در بعضي از فرآورده هاي لبني مانند پنير، شير خشك، بستني و خامه مجاز است اما استفاده از روغن پالم طبق ضوابط و معيارهاي استاندارد ملي در شير و ماست پرچرب غيرمجاز است، گفت: اداره كل استاندارد گيلان به همراه ساير دستگاههاي مربوطه همواره بر استفاده نشدن مواد غير استاندارد در محصولات غذايي نظارت مي كند اما كساني هم هستند در اجراي تخلفات خود اصرار دارند كه البته شناسايي و به دستگاههاي قضايي معرفي مي شوند.

وي در پاسخ به اينكه آيا اين روغن در كيك هايی كه مردم در جشن هاي تولد، عروسي و… از قنادي ها خريداري مي كنند، نيز وجود دارد، افزود: استفاده از روغن پالم در چند مورد از كيك ها گزارش شده است.

 

کیک تولد

 

محمدعلي يوسفي با بيان اينكه تقسيم بندي انواع تقلب در مواد غذايي براساس ميزان خطر آن براي مصرف كننده انجام مي شود و بر اين اساس تقلبات به دو صورت خطرناك و كم خطر تقسيم مي شوند، خاطرنشان كرد: به عنوان مثال افزودن نشاسته به ماست به منظور قوام بيشتر آن يك تقلب است اما خطري براي مصرف كننده نخواهد داشت در صورتي كه استفاده از يك رنگ سبز صنعتي براي زيبا ساختن محصولي مانند خيار شور به طور مستقيم سلامت مصرف كننده را در معرض خطر قرار مي دهد.

وي در ادامه با اشاره به اينكه 30 درصد شهروندان گيلاني با پوكي استخوان دست و پنجه نرم مي كنند و آنچه كه به استخوانهاي اين افراد مي تواند كمك كند، مصرف شير است، تصريح كرد: بيش از 80 درصد مردم ما با كمبود كلسيم مواجه هستند و سعي مي كنند حتما از شير استفاده كنند.

مديركل استاندارد گيلان گفت: البته وجود روغن پالم در شيرهاي پرچرب همه ما را نگران كرد اما كنار گذاشتن مصرف لبنيات خطر زيادي براي سلامت مردم به خصوص كودكان دارد و حتما با استفاده از شيرهاي كم چرب احتمال ابتلا به پوكي استخوان را بايد كاهش دهيم.

محمدعلي يوسفي توصيه كرد: از مصرف لبنيات محلي كه مجوز ندارند، نيز به شدت بايد پرهيز شود.

گفتنی است؛ روغن پالم روغنی از مغز میوه نخل است. بزرگترین عرضه کننده این روغن کشور مالزی است که به عنوان روغنی بدن کلسترول در اکثر کشورهای آفریقایی مورد استفاده قرار می گیرد.

روغن پالم در بین روغن های گیاهی در رده آخر قرار دارد و به دلیل داشتن میزان بالای چربی های اشباع شده برای مصرف بعد از تمام روغن های گیاهی دیگر توصیه می شود.

روغن پالم دارای اسید اوئیک است که محققان مصرف آن را دلیلی برای ایجاد و افزایش بیماری های قلبی دانسته اند. جالب است بدانید که از این روغن در طول جنگ جهانی دوم برای تهیه بمب های ناپالم استفاده می شد.

انتهای پیام/37


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads