کد خبر: 58167 - تاریخ: پنج‌شنبه، 21 آگوست 2014 - 23:57

به مناسبت سالروز شهادت رئیس مکتب جعفری؛

امامی که شیعیانش را مایه زینت خود می دانست

امام صادق (ع) خطاب به شیعیان خود می فرمایند: کار خوب از هر کسی شایسته است و اگر از شما صادر شود، شایسته تر؛ چون شما به ما انتصاب دارید و از پیروان ما هستید!

به گزارش خوبان: محمدحسین توانایی، استاد دانشگاه امام صادق (ع) در گفتگو با شبستان ضمن اشاره به دلایل شهرت مذهب شیعه به مذهب جعفری گفت: یکی از دلایل معروف شدن مذهب شیعه به مذهب جعفری آن است که بیشتر معارف دینی شامل اصول دین، احکام فقهی و اصول اخلاقی اسلام از طریق امام صادق (ع) به دست شیعیان و پیروان ایشان رسیده است و شاگردان این امام بزرگوار تاثیر بسزایی در زمینه نشر و گسترش این معارف داشته اند.

وی افزود: در تاریخ قریب به 4 هزار شاگرد برای امام صادق (ع) نام برده شده است از جمله «جابر بن حیان» و «مفضل بن عمر» و حتی کتب و رساله هایی نیز به نام این شاگردان منتشر شده است که شامل معارف و آموزه های دینی است که از امام صادق (ع) آموخته و به دست شیعیان رسانده اند.

استاد دانشگاه امام صادق(ع) خاطرنشان کرد: این امام بزرگوار در زمانی زندگی می کرد که حکومت بنی امیه از بین رفته و مناصب حکومتی به دست خلفای بنی عباس افتاده بود و در فاصله انتقال حکومت، امام فرصتی پیدا کرد تا معارف الهی را تا حد زیادی ترویج و نشر دهد و به همین دلیل به تدریج و به مرور زمان مذهب شیعه به نام مذهب جعفری معروف شد.

توانایی افزود: از مجموعه روایات و احادیثی که به ویژه از امام صادق (ع) نقل شده بدست می آید که شیعه از منظر و نگاه ائمه دارای ویژگی های خاصی است از جمله امام صادق (ع) افرادی را شیعه واقعی می داند که از ایمانی قوی برخوردار بوده و یقینی مستحکم دارند. نقل است که برخی از اصحاب به حضرت صادق (ع) اعتراض می کردند که چرا حکومتی دینی تشکیل نمی دهید و در مقابل خواسته های جور ایستادگی و مقابله نمی کنید ؟

امام (ع) آنها را می آزمود و اموری را از آنها درخواست می کرد که شاید به ظاهر قابل انجام نبود و آنها نیز حاضر به انجام درخواست امام نمی شدند. با وجود اینکه به یقین به دلیل انجام دستور امام معصوم ممکن نبود برای آنها حادثه ای اتفاق افتد و این عدم اطاعت از امام معصوم نشان از ضعف ایمان و یقین آنها داشت.

 

شهادت امام صادق

 

این کارشناس مسایل دینی آراستگی به فضایل اخلاقی را از دیگر ویژگی هایی برشمرد که امام صادق (ع) آن را برای یک شیعه لازم و ضروری می داند و افزود: شیعه باید باعث زینت پیشوایان و امام خود باشد. چنانکه امام صادق (ع) به صراحت در همین رابطه فرمود: « إنَّکمْ قَدْ نُسِبْتُمْ إلَینا کونُوا لَنا زَیْناً وَ لا تَکونُوا عَلَیْنا شَیْنا » باعث زینت ما باشید نه باعث عیب جویی و مذمت برای ما !
شیعه می بایست به گونه ای عمل کند که هر کس او را مشاهده می کند هم به شخص او به دلیل انتخاب این مذهب تبریک بگوید و هم به موسس آن مذهب.

توانایی در ادامه به نوع برخورد امام با یکی از شیعیان اشاره کرد و گفت: زمانی حضرت می خواستند شیعه ای را که مرتکب اشتباهی شده بود از آن کار نهی کنند. حضرت خطاب به او فرمودند: « انّ الْحَسَنَ مِنْ کُلِّ اَحَدٍ حَسَنٌ و اِنَّهُ مِنْکَ اَحْسَنُ ؛ کار خوب از هر کسی شایسته است، ولی از تو اگر صادر شود، شایسته تر است و اِنَّ القَبیحَ مِن کُلِّ اَحَدٍ قَبیحٌ و اِنَّهُ مِنْکَ اَقبَحُ لِمَکانِکَ مِنّا ؛ و کار زشت نیز از هر کسی ناپسندیده است و از تو اگر سر بزند، ناپسندیده تر است؛ چون تو به ما انتصاب داری و از پیروان ما هستی»
هر گاه دیگران تو را مشاهده کنند می گویند «هذا شیعه جعفر» این شیعه جعفر بن محمد(ع) است. به عبارت دیگر امام می خواست او را متوجه این موضوع سازد که تو با اعمال خود هم به خود و هم به امامی که از او تبعیت می کنی آسیب می زنی.

این استاد دانشگاه امام صادق (ع) خاطرنشان کرد: شیعه واقعی از نظر اعتقادی محکم و استوار است ایمان و توکل او به خداست و از نظر اخلاقی آراسته به فضایل اخلاقی می باشد. اما آخرین توصیه امام (ع) یکی از مهمترین ویژگی های شیعیان اهل بیت را مشخص می کند و آن توصیه به ارتباط با خدا و برپایی نماز در وقت مقرر آن است. امام صادق (ع) به عنوان آخرین توصیه به اصحاب و خویشاوندان خود فرمودند شفاعت ما به کسی که نماز را سبک بشمارد، نمی رسد.

وی در ادامه به دلایل موفقیت حضرت صادق (ع) در مواجهه با فرقه ها و مکاتب انحرافی که در آن زمان در جامعه اسلامی رونق گرفته بود، اشاره کرد و گفت: مباحث و سخنان همه اهل بیت (ع) از جمله امام صادق (ع) که فرصت بیشتری برای نشر معارف دینی داشت از دو ویژگی اساسی برخوردار بود: نخست آنکه این مباحث کاملا عقلانی بوده و با عقل و خرد و منطق انسان سازگار بود و هرگز سخنی نابخردانه و غیرعقلانی از آنها شنیده نشد که اگر چنین اتفاقی رخ می داد مسلما تا به امروز معاندان گوش فلک را از آن کر می کردند. دیگر اینکه سخنان آنها از جمله امام صادق (ع) مستند به کلام وحی بود و برای هر سخن و گفته خود استشهاد به آیات قرآن می کردند.

 

امام صادق

 

توانایی افزود: هر کلامی که از ائمه (ع) بیان می شد یا برگرفته از آیات قرآن بود و یا خود به صراحت بیان می کردند که این سخن در کجای قرآن کریم ذکر شده است. بنابراین طبیعی است که فردی که سخنان خردمندانه و منطبق بر وحی بیان می کند می تواند زمینه جذب افراد با ایده ها و اندیشه های مخالف را فراهم کند.

بسیاری از شاگردان امام صادق (ع) از اهل سنت و حتی از سران اهل تسنن بودند مانند ابوحنیفه که خود بارها اعتراف کرد که من دانشمندتر از جعفر بن محمد (ع) سراغ ندارم و تصریح کرد که اگر دو سالی را که از جعفر بن محمد(ع) استفاده کردم نبود، نعمان (اسم ابوحنیفه بوده است) هلاک شده بود. این سخن ابوحنیفه تقریبا شبیه سخنی است که خلیفه دوم نسبت به امیرالمومنین (ع) گفت و هم شیعه و هم سنی این حدیث را به اتفاق روایت کرده اند.

تربیت شاگردان بزرگ از دیگر عوامل موفقیت امام صادق (ع) است که توانایی ضمن اشاره به آن تصریح کرد: امام در بخشی از حیات علمی خود شاگردان بزرگی را تربیت کردند و این شاگردان که خود را با امام (ع) تطبیق داده بودند با اعمال و رفتار خود دین را تبلیغ می کردند و با گفته های ناب خود که توسط کلام حضرت صادق (ع) از سرچشمه وحی دریافت کرده بودند، در مناطق گوناگون پراکنده شده و هر جا که گروه های مختلفی از التقاط های فکری حضور داشتند با اقتدار ورود می کردند. شاگردانی مانند ابوبصیر و مفضل بن عمر که زمینه نشر فرمایشات امام صادق (ع) را فراهم کرده و خود به خود افکار و عقاید دیگران را که در مقابل نور عالم تاب سخنان اهل بیت مانند سایه ای بود در حاشیه قرار می دادند.

 

پایان پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads