به گزارش خوبان، جلسه علنی بررسی استیضاح رضا فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت یازدهم، صبح امروز به ریاست علی لاریجانی برگزار شد.
این طرح در تاریخ 21 مردادماه با 51 امضا و در 4 بند از سوی هیأت رئیسه مجلس اعلام وصول شده است.
* وزیری با یک کارت زرد
فرجیدانا که پیش از این یک کارت زرد از مجلس دریافت کرده بود، دومین وزیر استیضاحی در مجلس نهم و اولین وزیر استیضاحی دولت یازدهم است.
البته نمایندگان مجلس نهم پیش از این طرح استیضاح وزیر ورزش دولت دهم را هم پیگیری میکردند اما این استیضاح بعد از حاشیههای فراوان، ناکام ماند.
* تشریح روند استیضاح
طبق آییننامه داخلی مجلس، در جلسه استیضاح، پس از بیانات استیضاحکنندگان، رئیسجمهور مىتواند به دفاع از وزیر یا وزیران مورد استیضاح بپردازد، همچنین وزیر یا وزیران مورد استیضاح نیز مىتوانند به دفاع از خود بپردازند. حداکثر وقت دفاع از استیضاح براى رئیسجمهور یا چند وزیر پنج ساعت و براى یک وزیر سه ساعت خواهد بود.
وزیر یا وزیران مورد استیضاح مىتوانند حداکثر یک ساعت از وقت دفاع خود را در اختیار یک یا دو نفر از نمایندگان موافق قرار دهند.
بیانات استیضاحکنندگان و پاسخ آنها در یک یا چند جلسه باید به طور متوالى صورت گیرد و استیضاحکنندگان مجاز نخواهند بود در ضمن ارائه دلایل و توضیحات خود، موضوعات دیگرى را که به مورد استیضاح مربوط نیست مورد بحث قرار دهند.
پس از پاسخ وزیر یا وزیران مورد استیضاح و یا پاسخ رئیسجمهور از طرف هیئت وزیران مورد استیضاح، حداکثر 2 نفر از نمایندگان استیضاحکننده حق دارند توضیحات تکمیلى بدهند، به شرطى که صحبت هر کدام از ربع ساعت تجاوز نکند. رئیسجمهور مىتواند حداکثر یک ساعت به دفاع از هیئت وزیران بپردازد و وزیر مورد استیضاح هم مىتواند حداکثر نیم ساعت مجدداً از خود دفاع کند.
در بخشی دیگر از آییننامه آمده است که پس از انجام استیضاح، رئیس عدم اعتماد وزیر یا وزیران را به رأى مىگذارد و در صورتى که وزیر یا هیئت وزیران مورد استیضاح در مجلس حاضر نشوند، استیضاحکنندگان مطالب خود را بیان مىکنند و رئیس اعلام اخذ رأى عدم اعتماد مىکند.
* متن کامل طرح استیضاح
متن کامل طرح استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به شرح ذیل است:
بسمه تعالی
هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی
با سلام و تهیات
احتراماً همانگونه که مستحضر هستید دانشگاههای کشور محل تربیت نیروی انسانی متخصص، متعهد و دانشمند و کانون اصلی تولید علم و دانش در کشور است و به واسطه همین ارزش و اهمیت است که حضرت امام (ره) دانشگاه را کارخانه انسانسازی و ضامن استقلال کشور دانستند و رهبری معظم انقلاب اسلامی، اسلامی شدن آن را خواستار شده و تولید علم و تسریع در دانشاندوزی علم را از اولویتهای ایران اسلامی برشمردند.
با عنایت به شرایط ویژه کشور و ضرورت عبور عزتمدارانه از مقابله با جنگ تحمیلی اقتصادی نظام سلطه به رهبری آمریکا، لزوم آرامش و دقتنظر در پرهیز از ایجاد تنش و افراط در محیطهای علمی صد چندان مینماید با کمال تأسف شیوه مدیریت جناب آقای فرجیدانا وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری خلاف مصالح کشور و انتخاب رویهای است که مانع رشد تولید علم و در عوض قرار دادن دانشگاهها در راستای تندروی و افراط است که با شعارهای دولت یازدهم هم تعارض دارد و حاصلی جز عقبافتادگی علمی کشور و بیثباتی در حوزه علم و فناوری و ایجاد زمینه تنش و التهابآفرینی در جامعه نخواهد داشت که نشانههای آن کاملاً آشکار است.
از این رو ما امضاکنندگان، مطابق اصل 89 قانون اساسی به دلایل ذیل خواهان استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری به علت عدم پایبندی ایشان به رویههای قانونی مصالح کشور، مشی اعتدال و وعدههای داده شده در زمان رأی اعتماد مجلس و به تبع آن ایجاد و فراهمسازی بستر و ترویج افراطیگری در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی هستیم.
1- عدم پذیرش و سرگردانی پذیرفتهشدگان قانونی بورسیههای تحصیلات تکمیلی و متأسفانه ارائه مجوز پذیرش افراد ردّ صلاحیت شده در این دورهها علیرغم تأکید مراجع ذیصلاح و قانونی در کشور و بازگرداندن برخی از اساتید اخراجشده توسط هیأتهای رسیدگی به تخلفات یا مراجع ذیربط دانشگاهی
2- اعزام گروههای سیاسی بعضاً دارای سوابق تندروی در قالب کارشناسان، ارزیابی عملکرد رؤسای دانشگاهها که زمینه ایجاد تنش را در دانشگاهها فراهم نموده و تغییر شیوه انتخاب رؤسای دانشگاهها برخلاف رویههای جاری شورایعالی انقلاب فرهنگی برخلاف دستور صریح ریاست محترم جمهوری
3- منصوب نمودن عناصر دارای سابقه مشخص در فتنه 88 در مسئولیتهای مهم ستادی وزارتخانه و عزل اشخاص عالم، متعهد و مدیر از برخی دانشگاهها و نصب افراد دارای سوابق تند و افراطی به ویژه در مدیریتهای میانی دانشگاهها
4- عدم مواجه درست با تحرکات سیاسی ضد انقلاب و ضد نظام برخی عناصر فعال در دانشگاهها و میدان دادن به برخی نشریات دارای رویکرد ضددینی و گرایشات شدیداً قومی و تجزیهطلبانه در محیطهای دانشگاهی و احیای برخی تشکلهای افراطی و آشوبطلب.
* معاون اول به جای روحانی آمد
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیسجمهور برای شرکت در جلسه بررسی طرح استیضاح رضا فرجیدانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حاضر شد.
روحانی صبح امروز در ادامه سفرهای استانی، به استان اردبیل سفر میکند، به همین دلیل معاون اول دولت برای دفاع از عملکرد یکساله فرجیدانا در وزارت علوم به مجلس آمده است.
سیف رییس کل بانک مرکزی، قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، مجمدجواد ظریف وزیر خارجه، گودرزی وزیر ورزش، مجید انصاری معاون پارلمانی رییس جمهور، ابراهیم خدایی و فرجی دانا وزیر علوم اسحاق جهانگیری معاون اول رئیسجمهور را هنگام ورود به صحن علنی همراهی میکردند.
علی طیبنیا وزیر اقتصاد، رحمانی فضلی وزیر کشور و علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی نیز در مجلس حضور دارند.
* زاکانی (موافق استیضاح): راهی جز استیضاح نیافتیم/ التهاب آفرینی و قانونشکنی علل اصلی استیضاح
علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی امروز چهارشنبه به عنوان اولین موافق استیضاح رضا فرجیدانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سخنانی با اشاره به سنت ابتلا و آزمون الهی برای سنجش راستگویی بندگان خدا گفت: امروز این سنت شامل حال ما در مجلس شده است.
وی با ابراز تاسف از اینکه در آستانه هفته دولت راهی جز استیضاح وزیر علوم نمانده است گفت: با این استیضاح سعی داریم مانع ایرادات اساسی در دولت و آسیبهایی که به ایران عزیز وارد میشود را بگیریم.
زاکانی اولویت اول امروز کشور را بحث فرهنگ دانست و گفت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مسئول جهتدهی علمی کشور در مسیر اقتصاد مقاومتی است و امروز برای رهایی از مشکلات باید کمر همت بست تا از موانع عبور کرده و به اهداف بالفعل و بالقوه خود برسیم.
وی اهمیت این موضوع را برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دارای ویژگیهای دوچندان دانست و گفت: نمایندگان محترم دولت و مجلس! امروز روز امتحان ما است تا معلوم شود که منافع فرقهای و جناحی را در اولویت قرار میدهیم یا منافع ملت را.
نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به اینکه استیضاحکنندگان عمدتا از حامیان فرجیدانا در روز رای اعتماد به وی بودند اظهار کرد: آنان امروز راهی بجز استیضاح برای اصلاح رویه وزارت علوم نیافتند.
علیرضا زاکانی با بیان اینکه علت اصلی طرح استیضاح قانونشکنی، التهابآفرینی و فعال کردن همه گروههای فرقهای و قومی و گروهگرا در دانشگاه به جای انسانسازی در این نهاد مهم است.
وی با بیان اینکه برای نمونه به چند مورد اشاره میکنم افزود: بکارگیری برخی مسئولان وزارتخانه بدون رعایت آییننامه حراستها مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام برای استعلام نظر وزارت اطلاعات در جهت انتصاب مدیران وزارتخانهها بود؛ ممکن است آقای وزیر با استعلامی که اخیراً درباره برخی مدیران از وزارت اطلاعات گرفتهاند خود را تابع قانون نشان دهند اما سوال این است که چرا پس از یک سال و چرا بعد از طرح مسئله استیضاح اقدام به این کار کردهاند؟
زاکانی ادامه داد: بازگشت عناصر بیصلاحیت به دانشگاهها دلیل دیگری برای استیضاح علوم است؛ وزیر محترم اطلاعات دولت یازدهم طی نامهای رسمی به سران قوا به جذب برخی افراد محارب و آشوبگر توسط وزارتخانه علوم و دانشگاه آزاد اعتراض کرد و سند این نامه نیز هماکنون پیش چشم نمایندگان قرار دارد.
نماینده مردم تهران تصریح کرد: در جلسهای که با حضور وزیر علوم و وزیر اطلاعات برگزار شد آقای فرجیدانا تصریح کرد که دانشگاه آزاد به ما جوابگو نیست و رویه و روش جدایی را پیش میگیرد.
وی اضافه کرد: ما به عنوان نمایندگان مجلس با اسامی اعلام شده از سوی وزارت اطلاعات کاری نداشتیم بلکه سوالمان این بود که چرا بدون استعلام از وزارت اطلاعات این افراد جذب شدهاند. آن هم کسانی که در آن زمان صلاحیت انتصاب در این سمت را نداشتند.
زاکانی با بیان اینکه منطق ما حکومتداری درست و با ضابطه است نه حکومتداری سلیقهای تاکید کرد: وزیر علوم به نامه وزیر اطلاعات عمل نکرد.
نماینده مردم تهران اعتراض دیگر استیضاحکنندگان را به موضوع هیاتهای جذب اساتید و انتخاب روسای دانشگاهها عنوان کرد و افزود: علیرغم اعتراض شورای عالی انقلاب فرهنگی این رویه غلط ادامه پیدا کرد؛ طبق آییننامه روسای دانشگاهها با معرفی وزیر و تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی محسوب میشود اما آقای فرجیدانا به بهانه کسب نظر اساتید هیاتهای سه نفرهای را به دانشگاهها فرستاد که منشأ التهابآفرینی و اختلاف به این دانشگاهها شدند و بعضا با انتخابهای سلیقهای التهابآفرینی کردند.
زاکانی ادامه داد: با تاکید رئیسجمهور مبنی بر تغییر رویه پیشگرفته شده در انتخاب روسای دانشگاهها از سوی وزارت علوم آقای فرجیدانا بدون توجه به نظر شورا کار خود را انجام دادند.
زاکانی با اشاره به رویه هیأتهای جذب تصریح کرد: این امر مورد اعتراض اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت زیرا که اولا نظرخواهی از اساتید درست است اما شیوه وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اشتباه است و موجب التهابآوری در دانشگاهها میشود و نباید به گروههای فرصتطلب فرصت دهیم.
نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به شباهت فعالیتهای وزارت علوم دولت یازدهم با فعالیتهای صورت گرفته در اواخر دهه ۷۰ و ۸۰ تصریح کرد: آقای فرجیدانا باید در برابر نشریاتی که درخواست تجزیه ایران را دارند و یا با دعوت از آشوب بیاخلاقی را رواج میدهند جواب دهند چرا که آیا این نشریات دانشجویی است، چرا که در این نشریات مبانی انقلاب اسلامی وحدت ایران زیر سوال رفته است.
زاکانی با اشاره به رویه غلط حاکم بر وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: اصلاح رویه غلط حاکم بر وزارتخانه یکی از دلایلی بوده است که موجب اعتراض نمایندگان مجلس شده است و باید نسبت به این امر توجه شود.
در ادامه جلسه، حجتالاسلام موسی غضنفر آبادی نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تخلفات قانونی وزیر علوم در پست خود گفت: اهمیت و حساسیت دانشگاهها بر کسی پوشیده نیست، دانشگاهها محور تمام پیشرفتهای اقتصادی، فرهنگی وا خلاقی هستند که اگر فضای دانشگاه فضای آرامش، علم، تحقیق و اندیشیدن نباشد اقتصاد، فرهنگ، پیشرفت، منطق و سیاست هم نداریم.
وی افزود: با دلایلی که آنها را بررسی کردهام متن استیضاح را امضا کردم و به دنبال این بودم که پس از بررسیهای مجددم اگر دلایل را قابل اعتنا ندیدم امضا را پس بگیرم ولی امروز با بررسیهایی که انجام دادم اعتمادم به وزیری که به وی رای داده بودم سلب شد.
غضنفر آبادی گفت: به عنوان یک قاضی، یک طلبه و یک حقوقدان با لحاظ دو سوگند در رعایت قضاوت و نمایندگی در دفاع از حقوق مردم اعلام میکنم که و الله اظهارات و مواضعم از روی علم و آگاهی و مسئولیت شرعی و دینی است و نه سیاسی و جناحی و باندی، آن گونه که به غلط فضای رسانه اظهار داشته است.
نماینده مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: فرجی دانا را همانگونه که رئیسجمهور بیان داشته است انسانی متدین، محترم و دانشمند میدانم و باور عمیق قلبی به این قضیه دارم ولی وظیفهام است که دولت را همراهی و کمک کنم و با توجه به مطالب گفته شده از سوی نمایندگان و دلایلی که ارائه میکنم باید بگویم آقای وزیر نمیگویم که شما نخواستید فضای دانشگاه آشفته سیاسی شود ولی یقین دارم که نتوانستید مدیریت کنید تا این اتفاق نیفتد و حتی روز به روز بیشتر نشود.
وی افزود: آقای وزیر شما به جای اینکه مدیریت کنید مدیریت شدید به طوری که برخی میگویند با رفتن وزیر علوم هم تغییری در روند حرکت وی به وجود نمیآید.
غضنفر آبادی اظهار داشت: وزیر علوم بدون استعلام از نهادهای قانونی انتصابات را انجام داده است، با لجبازی و ناتوانی دو نفر که رد صلاحیت شدند و در فتنه هم حضور داشتند برکنار نکرده است، سیزده آبان ماه سال ۹۳ نامه رد صلاحیت یکی از این افراد صادر شده است.
وی با اشاره به دلایل دیگر استیضاح وزیر علوم گفت: براساس قانون یک سرپرست دانشگاه نمیتواند بیش از ۶ ماه سرپرست باشد ولی در حال حاضر چندین سرپرست بیش از ۶ ماه در دانشگاهها فعالیت میکنند.
شما ۱۴۷ نفر از رد صلاحیتشدگان را در مقطع ارشد و ۲۳ نفر دیگر را در مقطع دکتری پذیرفتید؛ از شما نقل شده است که اینها در زمان سرپرستی آقای دکتر توفیقی بوده است. سوال ما این است که نسبت شما با آقای توفیقی چیست؟ آیا در اعتراض به عملکرد او برخوردی با ایشان داشتید؟
غضنفر آبادی ادامه داد: چرا در طول مدت ۹ ماه تصدی مسئولیت خود علیرغم استعلامی که وزارت اطلاعات به شما داد نسبت به اینها اقدامی نکردید؟
وی با اشاره به اینکه در میان رد صلاحیتشدگان کسانی هستند که سابقه هواداری از گروه تروریستی، چپ و تجزیهطلبی و نیز برخی که اهانت به مقدسات داشتند، وجود دارد، گفت: چرا عناصر فتنه را به دانشگاه راه دادید؟ اگر مصوبه شورای عالی امنیت ملی در مورد ممنوعالتصویر بودن آنها نبود امروز فیلم این اشخاص را پخش میکردید؟
نماینده مردم بم در چهارمین محور موافقت خود با استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: شما بازی دموکراسی هدایت شدهای را با اعزام هیأتهای منتخب خود به دانشگاهها انجام دادید؛ چرا شورای عالی انقلاب فرهنگی را از حق قانونی خود محروم کردید؟
وی ادامه داد: شما اعضای این شورا را مقابل دانشگاهیان قرار دادید که اگر مطابق نظر شما رای دهند خلاف منویات و قانون عمل کرده باشند و اگر طبق قانون به گزینههای شما رای ندادهاند مشروعیتشان در چشم دانشگاهیان مخدوش شود.
غضنفرابادی در محور پنچم سخنان خود گفت: شما یکی از فتنهگران را که شورایعالی انقلاب فرهنگی به وی رای نداد با لجاجت حفظ کردید؛ مگر آقای رئیسجمهور به شما نگفتند که دو نفر دیگر را نمیخواهد نگه دارید چرا او را عوض نکردید؟
وی تصریح کرد: یادتان بیاید که آقای حدادعادل به شما گفت ما با آقای هاشمی – وزیر بهداشت – به تازگی آشنا شدهاید اما شما را از قدیم میشناسیم چرا هر کس را آقای هاشمی معرفی میکند رای میآورد اما هر که شما معرفی میکنید رای نمیآورد.
نماینده مردم بم در مجلس با اشاره به تلاشهای فراوان رئیسمجلس شورای اسلامی برای ممانعت از رسیدن کار به استیضاح گفت: آقای فرجیدانا امروز بیکاری خانوادهها را افسرده کرده آیا ارزش دارد دانشگاه به باشگاه احزاب تبدیل شود؟ آقای حدادعادل به قدری در زمان رای اعتماد از شما تعریف کرد که ما شیفته شما شدیم.
نماینده مردم بم ادامه داد:آقای وزیر شما قول دادید که آرامش فضای دانشگاه را حفظ کنید ولی در مقابل چکار کردید که وزیر ضدانقلاب خارج نشین دولت اصلاحات، یکی از سران فتنه و بیبیسی فارسی و دیگر رسانههای معاند از شما حمایت میکنند.
وی ادامه داد:مشکل برخی از سیاسیون ما این است که مرز خود را با داخل و ضدانقلاب خارج مشخص نکردهاند.
غضنفر آبادی تصریح کرد: آقای وزیر ما نگرانی و دغدغه رسانههای ضدانقلاب برای ماندن شما در این سمت را درک کردیم ولی شما چرا واکنش نشان نداده و از حمایت آنها اعراض نکردید؛ همین یک مورد برای عدم صلاحیت شما کافی نیست؟
وی اضافه کرد: شما باید در مقابل پروردگار و خانواده شهدا پاسخگو باشید. آنجا دیگر جوسازی رسانهها و ابزار تطمیع وجود ندارد که به کمک شما بیاید.
نایبرئیس کمیسیون قضائی مجلس با بیان اینکه اگر فتنه را درک کردهاید پس چرا افراد فتنهگر را بر سر کار آوردهاید،اظهار داشت: شما مجلس و تیزبینی آن را باور نکردید در حالی که این مجلس هنوز غیرت دینی دارد و رزمندگان و یادگاران دفاع مقدس هنوز در اینجا حضور دارند.
وی تصریح کرد: مطمئن باشید از درون مجلس نهم مجلس ششم دیگری بیرون نخواهد آمد.
غضنفر آبادی در پایان تصریح کرد: آقای فرجی دانا شما اولین کسی بودید که چرخهای اعتدال دولت یازدهم را از مسیر خارج کردید و دیگر صلاح نیست که در این سمت قرار بگیرید.
در ادامه جلسه حسین نقوی حسینی نماینده ورامین صبح امروز در مجلس به عنوان موافق استیضاح وزیر علوم با بیان اینکه روابط مجلس و دولت تا به حال روابط بسیار خوبی بوده است، گفت: شاید بتوان گفت دولت یازدهم و مجلس نهم یکی از باتعاملترین دولتها و مجلسها بودند.
وی به رای قاطع مجلس به لایحه وزیر اقتصاد و برخی وزرا اشاره کرد و گفت: نباید بوق روابط تیره مجلس و دولت را کوبید.
حسینی ادامه داد: این همه توهین، تهدید و تهمت به استیضاحکنندگان برای چیست؟ استیضاح کنندگان مگر چه میگویند و چه میخواهند؟ مگر چه اتفاقی افتاده است که نمایندگان مجلس را زیر سوال میبرند؟ مگر استیضاح یک امر قانونی نیست و مردم به نمایندگان مجلس رای ندادند تااز حقوق آنها دفاع کند.
وی خطاب به فرجیدانا خاطرنشان کرد: آقای وزیر علوم چه کسی از شما رانت، رشته و دانشگاه خواسته است. این همه توهین برای چه؟ من حتی یک بار هم با شما دیدار نکردم. چرا باید اینقدر توهین به نمایندگان مجلس شود.
نماینده مردم ورامین در ادامه تصریح کرد: ما همه اصولگرا هستیم و باید از اصول خود ذفاع کنیم. نباید برای ما مهم باشد که نتیجه انتخابات بعد چه خواهد شد و آیا ما رای خواهیم آورد یا خیر یا اینکه ما را تهدید کنند و به ما تهمت بزنند. ما باید در راستای قسمی که خوردهایم تلاش کنیم.
نقوی با بیان اینکه امروز در دانشگاه خطر وجود دارد افزود: دانشگاهها دارند آبستن فتنه جدید میشوند و باید مراقب بود.
نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برخیها تهدید میکنند اگر استیضاح انجام شود دولت دیگر با ما کار نمیکند. نامههای ما را جواب نمیدهد و با ما مشکل پیدا خواهد کرد. ولی برای ما آنچه که مهم است عمل به قانون و حرکت در راستای آن است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما باید از اصولمان، از اسلام، انقلاب و خون شهدا دفاع کنیم. ما باید از حجاب همسر آقای فرجیدانا که خانم محجبهای هستند دفاع کنیم.
وی با اشاره به همایشی که در ۱۷ تیر امسال در یکی از دانشگاههای کشور برگزار شد گفت: در این همایش که هزار دانشجوی دختر و پسر دعوت شده بودند و بعد از انتخاب روحانی به عنوان رئیسجمهور بود سخنانی عنوان شد.
وی افزود: در این همایش سخنران میگوید که تا چه زمانی این صداوسیما باید یکطرفه حرف بزند، تا چه زمانی باید برای ورود نمایندگان واقعی به مجلس و یا مسند ریاستجمهوری (این در حالی است که چند ماه از انتخاب روحانی نمیگذرد) یا مجلس خبرگان چشممان به دهان جنتی باشد و وی نیز چشماش به دهان فرد دیگر باشد.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در ادامه سخنان خود با انتقاد از عدم واکنش مسئولان وزارت علوم نسبت به این همایش گفت: این اتفاقات در دانشگاه ما صورت گرفته است مسئولان وزارت علوم بعد از این همایش نسبت به برگزارکنندگان آن چه واکنشی نشان دادند؟ دریغ از یک تذکر.
نقوی ادامه داد: در این همایش سخنران عنوان میکند که تمام شما (حکومت) تمام پول مملکت را به سپاه، بسیج و اطلاعات میدهید این مطالب در دانشگاههای ما گفته میشود. در این همایش نسبت به حاکمیت میگویند که شما نمیتوانید درب دانشگاهها را ببندید، دهان مردم را نیز نمیتوانید ببندید.
نماینده مردم پیشوا و ورامین در ادامه تصریح کرد: انجمن اسلامی دانشگاهی در تهران مراسم افطاریای برگزار میکند که نوریزاده نیز در این افطاری دعوت بود. چه کسی نوریزاده را نمیشناسد؟ وی در این جلسه خاطرهای را عنوان میکند که بنده نمیتوانم آن را اینجا بیان کنم البته متن آن را به آقای لاریجانی تحویل میدهم.
نقوی خاطرنشان کرد: شهدای ما خون خود را برای این انقلاب دادند. حال آیا این انجمن اسلامی دانشگاههای ما است؟ چه کسی اجازه داد نوریزاده در این مراسم دعوت شود.
وی با انتقاد از کسانی که استیضاح را سیاسی عنوان میکنند گفت: نگویید این استیضاح سیاسی است بنده گرایش سیاسی ندارم و ما در این موضوع دعوای سیاسی نداریم مگر آقای کوثری جناحی عمل میکند؟
این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در یک سال گذشته بیش از ۴۰ تشکل سیاسی در دانشگاهها تاسیس شده است و نشریههایی نیز در دانشگاهها چاپ شده است ما از آقای فرجیدانا میخواهیم که چه وزیر بودند یا نبودند این نشریات دانشگاهی را مطالعه کنند و ببینند چه کسانی با چه گرایشاتی آنان را چاپ میکنند.
نقوی حسینی ادامه داد: این نشریات را بخوانید ببینید در مورد حجاب و زن مسلمان چه میگویند.
وی خطاب به فرجی دانا گفت: آقای وزیر ما از بیتفاوتی شما نگرانیم، شما فرد مسلمان با اعتقاد دینی هستید چطور تا این اندازه بیتفاوت و آرام از کنار این مسائل میگذرید؟
وی افزود: یک استاد دانشگاه با استفاده از سیستم مجازی دانشگاه تصاویری را با مضمون اهانت به ملت ایران، انقلاب، شهدا، نظام، مراجع، خانواده شهدا، روحانیت، مجلس، قوه قضاییه برای بیش از ۴۰۰ عضو هیات علمی دانشگاه ایمیل میکند. به شما هم گفته میشود، حتی آقای سلیمانی با شما جلسه میگذارد و میگوید این تصاویر توهین به امام خمینی، مقام معظم رهبری، ملت و نظام است چرا برخورد نمیکنید؟ ولی شما هیچ برخوردی نکردید، آقای سلیمانی به شما میگوید شما بیتفاوت هستید و حتی در برابر توهینی که به رئیسجمهور شده است نیز بیتفاوت میگذرید.
نقوی حسینی اضافه کرد: آقای فرجیدانا شما وزیر این دولت هستید حداقل به دولت متعهد باشید، شرمم میآید این مسائل را توضیح دهم که مقام معظم رهبری، نظام و انقلاب را زیر سوال میبرد، ولی شما چه کاری انجام دادید؟ آقای سلیمانی بیتفاوتی شما را دید طرح سوال کرد و در کمیسیون به شما توضیح داد که شما قول دادید ولی عمل نکردید، وقتی شما را تحت فشار گذاشت تازه پیگیری کردید.
نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: برای این انقلاب خونها داده شده است. ملت ایثارگریها کردهاند نباید بیتفاوت از کنار آن گذشت، من حتی فهرست اساتیدی که تصاویر برای آنها ایمیل شده است را دارم که د ر اختیار رئیس مجلس میگذارم.
وی افزود: معاون اداری مالی در یکی از دانشگاههای بزرگ کشور جملهای میگوید که نمیتوانم آن را بگویم ولی آن را در اختیار رئیس مجلس میگذارم، در شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از افرادموثق نظام به شما میگوید این فرد جملهای را در مورد نظام و مقام معظم رهبری گفته است ولی شما بیتفاوت بودید و وی همچنان به کار خود ادامه میدهد، خجالت میکشم اسمی ببرم ولی عین جمله را نوشتهام و در اختیار رئیس مجلس قرار میدهم.
نقوی حسینی با اشاره به اعزام هیاتهای سه نفره به دانشگاههای کشور برای بررسی انتخاب روسای دانشگاهها گفت: شما هیاتهایی را به دانشگاهها اعزام کردید تا برای مشورت و نظرسنجی از دانشجویان و اعضای هیات علمی در مورد انتخاب روسا به دانشگاه بروند، دست شما درد نکند. ظاهر کار بسیار خوب است، هیاتها میروند و با دانشجوها و اعضای هیات علمی صحبت میکنند، این مسئله کاملا دموکراتیک است ولی عضو این هیاتها چه کسانی هستند؟ ماهیت چیست؟ عضو هیات سه نفره اعزام شده به دانشگاههای کشور سه سال است که به خاطر معاندت با نظام بازداشت بوده است.
نقویحسینی به عضویت فردی به نام ه.ت در هیأت مأمور شده از سوی وزیر علوم اشاره کرد و با اشاره به اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی صلاحیت او را برای ریاست دانشگاه رد کرده بود گفت: آن وقت این فرد مأمور مذاکره برای تعیین رئیس دانشگاه میشود؛ آیا نام ببرم از او؟
وی با اشاره به اینکه یک بازداشتی فتنه ۸۸ برای سنجش صلاحیت گزینههای پیشنهادی تعیین میشود و برای این کار تیمبندی میکند اظهار کرد: وقتی دولت تدبیر و امید رأی آورد مجلس اعلام کرد با تمام توان از دولت دفاع میکند؛ ما از آقای دکتر هاشمی وزیر بهداشت و آقای ظریف وزیر امور خارجه در چارچوب خط قرمزها و منافع ملت دفاع میکنیم. ما از همه وزرا دفاع میکنیم.
نقویحسینی در ادامه گفت: پیامهای ما در مورد معاونان و مشاورانتان به شما رسید وقتی صحبت آقای توفیقی بود که با افشاگریهای نمایندگان از معرفی او منصرف شدند آقای میلیمنفرد معرفی شد و نمایندگان اسناد و مدارک او را منتشر کردند و در نهایت شما را معرفی کردند اما شما همه امور را به این دو نفر سپردهاید.
وی افزود: این را همه طرفداران شما میگویند خودشان با ما تماس گرفتند و گفتند فرجیدانا هیچ نقشی در انتصابات ندارد و همه کارها به دست توفیقی است.
نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی گفت: انتصاب این دو نفر بر خلاف نظر مجلس چه پیامی دارد؟ همین برای استیضاح شما کافی است.
وی با اشاره به تغییر ۱۲۰ نفر از مدیران دانشگاهی در طی ۴ ماه بیان کرد: مگر چقدر پست داریم؟ آیا یک هیأت علمی متدین در میان افراد تغییر کرده نبود؟
وی با تأکید بر اینکه به دنبال رانتخواری نیست و هر دولتی از او مدرکی دارد اعلام کند بیان کرد: من فیلمی را نمایش میدهم که نشان میدهد چه کسانی تصمیمگیر وزارت علوم هستند به شما هم گفته شده است و شما در جمع دانشجویان گفتید که مطلب را ضبط نکنند و هیچ صدایی نباشد.
بر اساس این گزارش در این جا نقویحسینی تقاضای پخش فیلم مستند را از برخی اظهارات و شعارهای ساختارشکن در دانشگاهها در دوره مسئولیت فرجیدانا نمود.
در بخش دیگری از فیلم که مربوط به جلسه فرجیدانا با نمایندگان مجلس است وی سیستم اطلاعاتی کشور را عقبمانده عنوان میکند و نقویحسینی در پاسخ به او اعلام میکند که سیستم اطلاعاتی کشور بسیار هم قوی است.
فیلم در بخش دیگری از اظهارات وزیر علوم بیان میدارد که اگر کسی از منتسبان من در دانشگاهها یا وزارتخانه ارتباطی با فتنه ۸۸ دارد بگویید تا با آنها برخورد کنم و نباید با استناد به یک نوار ضبط شده بدون اینکه پشت صحنه آن را بدانید قضاوت کنید.
نماینده مردم ورامین در مجلس پس از پخش فیلم گفت همه شما دیدید و شنیدید؛ ما به خود اجازه میدهیم که در دانشگاه همه چیز علیه نظام گفته شود مگر رهبری معظم انقلاب نفرمودند هر کس صحبت از تقلب کرد مجرم است حال شما از این فرد دفاع میکنید؟
در ادامه جلسه، قاسم جعفری نماینده مردم بجنورد که در موافقت با استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری پشت تریبون مجلس قرار گرفته بود با بیان اینکه امروز همگی در یک امتحان بزرگ قرار داریم اظهار داشت: دیروز فردی پیش من آمد و گفت میخواهم کاری بکنم که در حوزه انتخابیهات ماندگار شوی؛ این فرد خود را منسوب به شما میدانست آقای فرجیدانا.
وی ادامه داد: البته من به این فرد گفتم که به خاطر وجود شخصی مثل تو به آقای فرجی دانا تسلیت میگویم؛ در ادامه نیز به او گفتم که من وزیر علوم را از گذشته میشناسم و شأن فرجی دانا این نیست که امثال تو خرابش کنید.
جعفری اضافه کرد: گروههایی هستند که وعده میدهند و همینها باعث شده نگرانی ما بیشتر شود.
نماینده مردم بجنورد با بیان اینکه ما دغدغه علمی کشور را داریم اظهار داشت: آقای وزیر آیا از دانشجویانی که از راههای مختلف به خارج کشور میروند و بلاهای عجیبی سر آنها میآید و سپس به کشور بازمیگردند خبر دارید؟ و برای پایاننامههایی که کپی میشود برنامهای در دست انجام دارید؟
وی با بیان اینکه برخی به ما پیام میدهند که مصلحت شما نیست که حرف بزنید تصریح کرد: مردم به ما رای دادهاند که تلاش کنیم و برای مصلحت آنها حرف بزنیم؛ مردم برای سکوت ما را انتخاب نکردند.
نماینده بجنورد ادامه داد: اقتدار علمی یک اقتدار درونزا است و ما در این ۱۰ سال گذشته پیشرفت علمی خوبی را شاهد بودیم اما این روند نباید کند شود.
وی با اشاره به ثمرات رفت و برگشت فکر و کار میان نیروهای مسلح و جامعه دانشگاهی اظهار داشت: اگر حرکت ما از دور افتاد بازگرداندن آن سخت میشود و مبادا وضعیتی پیش بیاید که روند علمی کشور کند شود.
جعفری موضوع اقتصاد، فرهنگ و پیشرفت علمی را ۳ مسئله مهم کشور خواند و اظهار داشت: به ما میگویند مردم مشکل معیشت دارند؛ در این میان فردی میگفت آقای رئیسجمهور امروز نیامده که بگوید مردم مشکل معیشت دارند و عدهای به دانشگاه گیر دادهاند و نمیگذارند کار کنیم.
وی تصریح کرد: ما میگوییم لااقل دین و فرهنگ ما را از ما نگیرید و مگر مقام معظم رهبری نفرمودند که فرهنگ از اقتصاد مهمتر است.
نماینده مردم بجنورد ادامه داد: باید بر روی مسئله اقتصاد تکیه شود ولی پیشرفت علمی هم نباید از دستور خارج شود.
جعفری افزود: این طرحها در زمینه نفت، نیرو، کشاورزی، دفاع، علوم انسانی، سلامت، فناوری اطلاعات و غیره بوده است.
نماینده بجنورد ادامه داد: سهم نیم الی دو درصدی پژوهش دستگاهها در بودجه حذف شد و وزارت تلاش پررنگی برای جلوگیری از این مساله نکرد همکار ما دکتر اختیاریان در داخل کمیسیون میگفت ما حتی آمدیم با اینکه آن را در لایحه حذف شده بود در کمیسیون گذاشتیم اما چون دفاع جانانه نشد نتیجه نگرفتیم.
وی خاطرنشان کرد: رتبه ما براساس تولیدات علمی در ۱۰ سال گذشته درست است که شاید رشد و شیب مناسبی داشته باشد اما الان مثل یک فواره شده و این یک هشدار است.
جعفری تاکید کرد: آقای وزیر نمیخواهم بگویم همه اینها به ۹ ماه جنابعالی برمیگردد انصاف خوب چیزی است اما این یک هشدار است این دغدغه را مسئولان عالی نظام در حضور جنابعالی و در جمع دانشگاهیان فرمودند.
این نماینده مجلس اظهار داشت: مقایسه تعداد مقالات علمی ایران و کشورهای دیگر هم یک هشدار را نشان میدهد آهنگ ما آهنگ مناسبی نیست و در واقع درجا میزنیم. آیا این هشدار اشکالی دارد؟
وی خاطرنشان کرد: مقایسه رتبه ۴ دانشگاه برتر ما را مشاهده کنید. رتبه دانشگاه تهران در سال ۹۲، ۷۱۲ اما در سال ۹۳، ۷۷۵ بوده رتبه دانشگاه شریف ۹۷۳ و الان ۱۰۲۵، رتبه دانشگاه تربیت مدرس ۹۸۰ و امسال ۱۲۰۶ است که این یعنی عقبنشینی و برعکس رتبه دانشگاه علوم پزشکی تهران شاید به دلیل آرامش حاکم بر آن ۹۳۸ بود که امسال به ۸۳۸ رسید.
جعفری گفت: آیا این همان نکتهای نیست که استاد حدادعادل در شورای عالی انقلاب فرهنگی به رئیسجمهور گفت؟ حدادعادل اعلام کرد آقای رئیسجمهور دو وزیر دارید که یکی هرچه معرفی میکند با رای قاطع یا همه آرا رای میآورد و دیگری افرادی که معرفی میکند به او میگویند نیاورد که رای نمیآورد یا کلا رای نمیآورد. دلیل این چیست؟
نماینده بجنورد تصریح کرد: فکر میکنم وزیر محترم، دیگران و اطرافیانتان شما را مشغول کردهاند دوست و دشمنشناسی بسیار خوب است باور کنید به استناد و استشهاد بزرگانی در مجلس بنده به عنوان یک طلبه برای شما رای جمع کردهام اما امروز به عنوان کسی که در همه جلسات بودهام نگرانم.
وی ادامه داد: آقای وزیر دغدغههایی که مجلس به شما در جلسه ۱۶/۴/۹۳ منتقل کرد را بنده یادداشت کردهام، استیضاح حق استیضاحکنندگان است، مسئله دانشجویان ستارهدار، بحث بورسیهها، فضای سیاسی حاکم بر وزارت علوم، روسایی که انتخاب کردهاید، ایجاد بحران در دانشگاهها، بازگشت برخی استادان نامناسب، معتدل بودن یک واژه کشدار است، برخی از سرپرستان را میشود تغییر داد و حتی رئیس مجلس گفت این جلسه برای تفاهم است و به معنای سد گذاری برای استیضاح نیست و در آخر جلسه نیز بعد از صحبتهای حضرت عالی رئیس مجلس نکاتی اعلام کرد و گفت بدبینی بد است ولی زور زدن برای توجیه همهچیز هم خوب نیست. در ساری و جاری کردن این دغدغهها باید اقدام کرد.
جعفری خاطرنشان کرد: برخی افراد که موضع تند دارند اگر کنار شما نباشند چه میشود؟ افراد خاص را کنار بگذارید، در خصوص بورسیهها هم اصل بر صحت است مگر آنکه خلافش ثابت شود. رفتار خطی در این سطوح واگرایی ایجاد میکند. وزیر مصاحبه کند و جایگاه سازمانهای تصمیمگیر مثل شورای انقلاب فرهنگی را رسمیت ببخشد و دهها دغدغه دیگر.
این نماینده مجلس گفت: آقای وزیر ما دوست شما هستیم و خیلیها خواستند شما را به حاشیه مشغول کنند و این حاشیهها آن شد که نباید میشد.
در ادامه جلسه محمد حسن آصفری نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی در مراسم استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مجلس شورای اسلامی گفت: در سالهای پس ازانقلاب به ویژه پس از جنگ تحمیلی و به خصوص در سال ۷۶ دشمنان سعی کردند دانشگاه را مقابل نظام قرار دهند به دلیل اینکه دانشجویان در زمان رژیم شاه مبارزات گستردهای را داشتهاند و دشمنان میخواستند در زمان کنونی نیز دانشجویان را به مبارزه با انقلاب بکشانند تا اهداف شوم خود را در کشور محقق کنند.
وی افزود: از سال ۷۶ به بعد دشمنان خواستند با استفاده ابزاری از دانشجویان کسب قدرت کنند، شعار دفتر تحکیم وحدت در انتخابات مجلس نیز شعار براندازی بود که نتیجه آن فتنه ۷۸ شد و عواقب آن نیز تا سه سال بعد ادامه داد، البته بسیاری از دانشجویان ایستادند و قدرتطلبان نتوانستند دانشگاه را در مسیر شوم اهداف خود قرار دهند.
آصفری ادامه داد: سال ۸۸ نیز دوباره همان جریان سیاسی به سراغ دانشگاهها رفت که فتنه ۸۸ به بار آمد. البته مردم در ۲۳ تیر سال ۷۸ و ۹ دی سال ۸۸ جواب فتنه را دادند.
وی با بیان اینکه همان اندازه که دشمن به دانشگاه چشم طمع دوخته است نظام به دانشگاه امید دارد اظهار داشت: نظام در حالی که دانشگاه و دانشجو را سیاسی، اجتماعی و صاحب بصیرت و تفکر میداند براین اصل نیز تاکید دارد که دانشگاه محیط علم، عالم و پیشرفت اقتصاد دانشبنیان باشد و درگیریهای جناحی و مسائل سیاسی محیط علمی دانشگاه را آشفته نکند.
نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: آقای فرجیدانا با این بیدر و پیکری در فضای دانشگاه نمیشود فضا را علمی کرد. آیا خبر دارید از سه مهر سال ۹۲ تا ۲۱ خرداد سال ۹۳ چه اتفاقاتی در دانشگاهها رخ داد؟ که اگر تدبیر نیروهای دلسوز انقلاب نبود به حادثه کوی دانگشاه منجر میشد.
آصفری گفت: این مسائل سبب پدید آوردن بستر مناسبی برای تحقق اهداف دشمن شده است که دانشگاه را بهترین مکان برای ترویج تفکرات ضد دینی و به سخره گرفتن ارزشهای انقلابی میداند.
وی با بیان اینکه بخشی از اتفاقات یک ساله گذشته دانشگاه را براساس مستندات ارائه میدهم گفت: توزیع شبنامه منافقان و همچنین شبنامههایی در حمایت از آشوبگران و عاملان فتنه، انکار علنی معاد و باورهای دینی، زیر سوال بردن واقعه عظیم عاشورا، ممانعت از برگزاری مراسم ۱۳ آبان روز مبارزه با استکبار جهانی، جمعآوری بنرهای ضد آمریکایی در زمان شما که بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب و تمام ملت ایران آمریکا دشمن درجه یک انقلاب است و همچنین ترویج کتب ضد انقلاب و تلاش برای آشوب در دانشگاهها از اتفاقات یک سال گذشته دانشگاهها بوده است.
وی به برخی اقدامات غیرقانونی در وزارت علوم اشاره کرد و گفت: هزینهکرد پول بیتالمال برای دستیابی به اهداف شخصی و سیاسی و کارهایی مانند این موضوع چه معنی دارد؟ آیا غیر از این است که بخواهند غائلهای مثل ۱۸ تیر جدیدی در دانشگاهها رقم بزنند.
آصفری از بازگرداندن دانشجویان آشوبگر و مسئلهدار که برخی از آنها حتی قاچاقچی مواد مخدر هستند به عنوان یکی از اقدامات وزیر علوم یاد کرد و افزود: علیرغم مخالفت وزارت اطلاعات این افراد به دانشگاهها بازگشتند که مدارک آن موجود و قابل ارائه است.
نماینده اراک در مجلس به چاپ نشریاتی با نام نشریات دانشجویی در بیرون دانشگاهها اشاره کرد و گفت: شاهد چاپ نشریاتی با صفحات رنگی با عنوان نشریات دانشجویی بودیم که این موضوع نیز قابل توجه است. ما هنوز ماجرای نشریه سلام را فراموش نکردهایم.
آصفری تأکید کرد: وزیر علوم به بیانات مقام معظم رهبری در رابطه با عزل و نصبها بیتوجهی کرد و در عزل و نصبهای خود از کسانی استفاده کرد که در شأن دانشگاه و نظام نیستند. یکی از این انتصابها عضو یک هیأت علمی است که در ستاد میرحسین فعالیت داشته و سابقه دستگیری در سال ۷۸ و ۸۸ را دارد و در جریانات فتنه دست داشته است.
این عضو هیأت علمی سخنان بسیار قابل توجه و عجیبی دارد و آشکارا در یکی از جملههای خود گفته است که ریش مال انسان نیست بلکه برای حیوان است. انتصاب اینگونه افراد در وزارت علوم چه معنایی دارد؟
وی به زیر سوال بردن فرمایشات امام خمینی (ره) توسط مسئولان وزارت علوم اشاره کرد و گفت: یکی از استادان خانم اظهاراتی دارد بسیار قابل توجه، وی در جایی گفته است که من یک انسان هستم وسیله تفریح نیستم عامل فساد مردان نیستم نه بهشت زیر پای من است نه جهنم میخواهم خودم به معراج بروم و نیاز نیست کسی افتخار به معراج رفتن را به من بدهد. درست بر عکس این فرمایش که بهشت زیر پای مادران است.
وی به حمایت شبکههای ماهوارهای بیگانه از وزیر علوم اشاره کرد و گفت: چرا باید شبکههایی که با ما دشمن هستند از وزیر علوم دفاع و حمایت کنند؟
این خبر در حال تکمیل است…
منبع: فارس
بازگشت سپاهان مقابل ملوان در دیداری هیجان انگیز/ قوی سپید کم آورد
سوارکاران خمامی در رقابتهای استانی به ۱مدال طلا و ۲ نقره و ۱ برنز رسیدند
مهدی رحیمی به مدال برنز رسید
قضاوت مرنضی نوروزی در مسابقات کاراته قهرمانی کشور انتخابی تیم ملی
دست فروشان شهر چوکام ساماندهی شدند | انتقال بازار هفتگی به مکان های جدید