کد خبر: 57761 - تاریخ: یکشنبه، 17 آگوست 2014 - 15:08

از بهزاد نبوی تا فرجی دانا؛

اولین وزرای استیضاح شده ۴ دولت سابق و فعلی چه کسانی بودند؟ / تصاویر

“در مقایسه با کابینه های دیگر که برخی از وزراییش در کمتر از ۹ ماه فعالیت، با استیضاح رو به رو می شدند، اعلام وصول شدن طرح استیضاح فرجی دانا در سالگرد یک سالگی دولت چندان هم جنجالی نبود…”

به گزارش خوبان: رضا فرجی‌دانا اولین وزیر کابینه حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور دولت یازدهم جمهوری اسلامی ایران است که سه‌شنبه یا چهارشنبه هفته‌جاری برای دفاع از خود باید به صحن علنی مجلس بیاید.

بر همین اساس، تسنیم اولین وزرای استیضاح شده در دولت‌های هاشمی، خاتمی، احمدی‌نژاد و روحانی را منتشر می‌کند:

بهزاد نبوی – کابینه اول هاشمی رفسنجانی
در دهه شصت مشغول فعالیت بود، طرح استیضاح او به دلیل برخی تخلفات از جمله حیف و میل و اختلاس برخی مدیران ارشد وزارتخانه متبوعش در مجلس سوم به تصویب رسید. اوبا این حال از جربه ای در آن روز برای ابقای خود در این وزارتخانه استفاده کرد که فرجی دانا سعی دارد با روشی مشابه در امر استیضاح و با تهدید رسانه‌ای برخی نمایندگان، مجلس را به عقب‌نشینی وادارد. بهزاد نبوی در مجلس به نمایندگان گفت: «هرکدام از نمایندگان که حواله ماشین نگرفته است، دستش را بلند کند»

 

بهزاد نبوی

 

 

همین سخنان تحیر برانگیز بهزاد نبوی خطاب به نمایندگان مجلس بود که استیضاحش را از دیگر موارد متمایز کردو در نهایت باعث شد نمایندگان حکم به برکناری او ندهند. فرجی دانا نیز تهدید کرده است که نام تمام فرزندان مسئولینی که از وزارت علوم بورسیه گرفته‌اند را فاش می‌سازد. به این ترتیب او عقیده دارد با در پیش گرفتن استراتژی بهزاد نبوی می‌تواند در مقام خود باقی بماند. هرچند بر اساس گزارش‌های رسانه‌ها و اسناد، دست فرجی‌دانا در این باره بیش از آنچه تصور می شود، خالی به نظر می‌رسد.

حسین محلوجی – کابینه دوم هاشمی رفسنجانی

اکبر هاشمی رفسنجانی، او را شاگرد اول کابینه می‌خواند. اما در عین حال او را «معمار» کابینه می دانست. معماری که قصری بسیار باشکوه برای پادشاه ساخت اما می توانست بهتر از آن هم بسازد و به خاطر اعتراف به این مسئله گردنش را زدند . محلوجی 20 سال پس از استیضاحش که در نهایت رای نیاورد و باعث باقی ماندن او در سمتش شد، گفته کتابی درباره آن نوشته اما هنوز مشغول جمع آوری اطلاعاتش است! او خود معتقد است استیضاحش در راستای جریان نخبه کشی در کشور بوده است.

 

حسین محلوجی

 

 

عبدالله نوری – کابینه اول محمد خاتمی
وزیر کشور دولت اصلاحات اولین وزیری بود که در مجلس پنجم استیضاح شد. در خردادماه سال 77، نوری،در حالی که هنوز 10ماه از حضورش در ساختمان خیابان فاطمی نگذشته بود، با دلایلی استیضاح و برکنار شد که بسیار به مفاد طرح استیضاح فرجی دانا در حال حاضر شباهت داشت. عبدالله نوری در سال 77 یعنی یک سال قبل از به وقوع پیوستن حوادث کوی دانشگاه در سال 78 ، به دلیل صدور مجوز برای برگزاری میتینگ توسط گروه های سیاسی منجر به تحریک و عدم برقراری امنیت برای گروه های مزبور و در نتیجه پیش آمدن صحنه های زشت خشونت و درگیری فیزیکی از جمله پارک لاله، در ورودی دانشگاه، جلسه ختم مهندس بازرگان و غیره و همچنین نصب تعدادی از مدیران بالا و میانی وزارت کشور بدون در نظر گرفتن نظریه وزارت اطلاعات و سوابق شخصی آنها به مجلس فراخوانده شده و استیضاح شد.

 

عبدالله نوری

 

 

عدم توجه به توصیه های شورای عالی امنیت ملی در تغییر بعضی از مسوولان، نصب بعضی از افراد بی تجربه و کم تجربه در مسوولیت های مهم سیاسی و اجرایی و در نتیجه توقف بسیاری از کارهای اجرایی استان ها.و صحبت‌های تحریک آمیز تاجزاده به عنوان معاونت سیاسی وزارت کشور از دیگر دلایل استیضاح عبدالله نوری بود. در سال 78 هنوز هم بسیاری بر این عقیده بودند که این حوادث نتیجه سیاست‌های نوری در وزارت کشور بوده و تاجزاده معاون سیاسی این وزارتخانه از جمله افرادی بود که با حضور در مجامع دانشجویی آنها را به گسترده‌تر کردن دایره حضورشان در خیابانها تشویق می‌کرد.
این استیضاح در نهایت در مجلس پنجم رای آورد و نوری بعد از این برای همیشه از صحنه مدیریت اجرایی کشور کنار گذاشته شد.

علی عبدالعلی زاده-کابینه دوم محمد خاتمی
“عبدالعلی زاده وزیر مسکن و شهرسازی” در خرداد ماه 1381 با محور بررسی نحوه و رفتار مدیریتی وزیر مسکن و شهرسازی طی پنج سال، ارزیابی عملکرد بخش مسکن، کیفیت ساخت و ساز و فناوری به عنوان دهمین وزیر پس از انقلاب اسلامی در مجلس ششم مورد استیضاح قرار گرفت که این استیضاح هم رای نیاورد.

 

علی عبدالعلی زاده

 

 

محمدرضا اسکندی – کابینه اول احمدی نژاد
محمدرضا اسکندری اولین وزیر کابینه محمود احمدی نژاد بود که بعد از 14 ماه وزارت، مجبور شد با حضور در مجلس به بیان توضیحاتی در مورد عملکردش بپردازد . او که در دولت دوم خاتمی نیز حضور داشت،  به دلیل ناتوانی در تامین امنیت غذایی و عدم خودکفایی در تولید محصولات استراتژیک، بی توجهی به اهل تجربه و منزوی کردن مدیران با تجریه، عدم توجه کافی به مزیت‌های نسبی کشور، نادیده گرفتن توسعه مبتنی بر دانایی، عدم ارتقا» بهره وری عوامل تولید، عدم توسعه کارآفرینی، بی‌توجهی به تقویت زیرساخت ها از قبیل توسعه شبکه های آبیاری نوین، ضعف صنایع تبدیلی و کوچک و همچنین واردات بی رویه محصولات کشاورزی، سو» مدیریت و ضعف مدیران استانی، تبعیض در استفاده از مدیران وزارتخانه‌های سابق  جهاد سازندگی و کشاورزی به نحوی که موجب ایجاد اختلاف و تنش و به هدر رفتن نیروها در داخل وزارتخانه گشته است و بی توجهی به مسئولیت خویش در قبال مجلس شورای اسلامی استیضاح شد.

 

محمد رضا اسکندری

 

 

در آن زمان بحث ترمیم کابینه پیش آمده و احمدی نژاد به مجلس قول داده بود وزرای ضعیف را از کار برکنار کند اما وزرایی که مجلس انتظار داشت از کار برکنار شوند، جا به جا نشدند . به همین دلیل مجلس راسا وارد اقدام شد. اسکندری در 26‬مهر ماه ‪ 1385‬با  98 رای سفید در سمت خود ابقا شد. ‬

حمید بهبهانی – کابینه دوم احمدی نژاد
استیضاح بهبهانی یکی از معدود استیضاحهای ماندگار تاریخ مجلس شد چرا که نه وزیر و نه هیچ یک از اعضای هیات دولت در این جلسه حضور پیدا نکردند و نمایندگان هم بلافاصله بعد از شنیدن صحبت های موافق و مخالف رای به برکناری وی دادند. وقوع سوانح پی در پی هوائی و اعلام نظر غیرکار‌شناسانه در خصوص نرمال بودن سوانح هوائی در کشور و استفاده غیرموجه و غیر اقتصادی از ناوگان هوائی مستهلک و غیرقابل اعتماد از جمله مواردی بود نمایندگان مجلس اقدام به استیضاح وزیر راه و ترابری کردند.احمد توکلی در جلسه استیضاح بیان کرد که این احمدی نژاد بوده که از بهبهانی خواسته در این جلسه حضور نداشته باشد و این از نظر مجلس بزرگترین بی احترامی به خانه ملت بوده است.

 

حمید بهبهانی

 

 

بهبهانی البته در هنگام رای آوردن در کابینه دوم احمدی نژاد نیز با مشکلات زیادی رو به رو شده بود و بسیاری از نمایندگان عنوان کرده بودند او به دلیل اینکه در دانشگاه استاد احمدی نژاد بوده برای این سمت انتخاب شده و توان مدیریتی ندارد. درهر صورت سوانح اتفاق افتاده در آن زمان تقریبا شبیه به همین سوانح ریلی و هوایی بوده که در طی مدت یک سال از گذشت دولت یازدهم بارها اتفاق افتاده است اما در آن زمان نمایندگان عزمی جزم برای استیضاح و برکناری وزیر داشتند.

رضا فرجی دانا – کابینه اول روحانی
در مقایسه با کابینه های دیگر که برخی از وزراییش در کمتر از 9 ماه فعالیت، با استیضاح رو به رو می شدند، اعلام وصول شدن طرح استیضاح فرجی دانا در سالگرد یک سالگی دولت چندان هم جنجالی نبود. با این حال این عملکرد فرجی دانا در مدت استقرارش در وزارت علوم بود که جنجال زیادی به پا کرد. طرح استیضاح رضا فرجی‌دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری که بیش از یک ماه پیش با 51 امضا تقدیم هیئت رئیسه مجلس شده بود روز سه‌شنبه هفته گذشته از سوی هیئت رئیسه مجلس اعلام وصول شد.

 

رضا فرجی دانا

 

 

پیش از این این طرح با پا درمیانی علی لاریجانی ریاست مجلس و دادن مهلت یک ماهه به وزیر علوم برای اصلاح برخی رویه‌های مورد انتقاد استیضاح‌کنندگان، به تعویق افتاده بود اما وزیر نتوانست نظر نمایندگان منتقد را به خود جلب کند. او به دلیل عزل و نصبهای سیاسی صورت گرفته در این مجموعه و به کار گرفتن افراد مرتبط با فتنه 88 و همچنین پایین آمدن سطح تولید علم درکشور استیضاح می شود و با وجود اینکه تهدیدهای مختلفی از سوی دولتیها صورت گرفته که اسرار مگویی را در جلسه استیضاح فاش خواهند ساخت، به نظر می رسد باید منتظر ماند و دید که آیا به کار بردن استراتژی بهزاد نبوی و افشاگری می تواند ضمانتی برای بقای او در این وزارتخانه باشد؟ بخصوص آنکه دست  وزیر در این باره بیش از آنچه تصور شود، خالی باشد.

 

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads