کد خبر: 57687 - تاریخ: شنبه، 16 آگوست 2014 - 13:12

روحانی در جمع پژوهشگران رویان:

“رویان” باید برند جهانی شود/ دولت از بحران‌های غیرقابل عبور با موفقیت گذشت

رئیس‌جمهور با بیان این مطلب که در طول ۱۲ ماه دولت تصمیم گرفت که از بحران‌های سخت عبور کند، گفت: ما از بحران‌هایی عبور کردیم که از دید کارشناسان امکان ناپذیر بود.

به گزارش خوبان به نقل از تسنیم: حجت الاسلام روحانی صبح امروز شنبه در جمع پژوهشگران و محققان جهاد دانشگاهی با بیان اینکه امروز روز بسیار شورانگیز و نشاط آفرینی برای من و همراهان من بود که با صاحب نظران و محققان و عزیزانی که سالیان دراز تحت لوای پرچم جهاد دانشگاهی در اجرای فرمان امام می‌خواهند ثابت کنند که ما می‌توانیم، ملاقات کردیم، گفت: پرچم استقلال به معنای واقعی کلمه را در اهتزاز نگاه خواهیم داشت و پرچم توسعه پیشرفت و اقتدار ملی و همچنین الگوبودن کشور برای منطقه و جهان را به اهتزاز درخواهیم آورد.

وی افزود: در طول 34 سالی که جهاد دانشگاهی تلاش کرده و امروز وارد 35 سالگی خود می‌شود، این واقعیت را برای مردم ما و جهانیان به اثبات رسانید که همواره به دنبال توسعه پیشرفت و اقتدار ملی بودند.

رئیس جمهور با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب کلمه جهاد با هر پسوندی خیر و برکت را برای جامعه به همراه آورده است، گفت: آن وقت که جهاد سازندگی فعال شد و افتخارات بسیاری به همراه آورد و در دفاع مقدس سنگرسازان بی سنگر طلوع کردند و خوب درخشیدند، هرکجا عملیات بزرگ بود ابتکار آنها را با چشم دیدیم.

وی ادامه داد: خودباوری ایثارگری و مخلص بودن از ویژگی‌های جهادگران است. مگر می‌شود کار جهادی را بدون اخلاق، ایمان و اعتقاد شروع کرد و ادامه داد؟ اگر عملیات خیبر را انجام دادیم و پل خیبری را ساختند و اگر وارد منطقه حورالعظیم شدیم و بسیاری از فعالیت‌هایی که لازم بود را به ثمر رساندیم، همه مدیون کارهای جهادی است.

روحانی با بیان اینکه هرکجا جهاد بوده خیر و برکت نیز به همراه آن بوده‌است، تصریح کرد: مردم سالاری، خداباوری و خودباری همیشه با جهاد بوده است. در جهاد خودکفایی نیروهای مسلح در دفاع مقدس نیز دیدیم که با شور و نشاط چه سلاح‌هایی را ساختند و مونتاژ کردند و توانستند ما را در میدان جنگ یاری کنند. اگر در آن زمان به ما می‌گفتند موشک‌های فونیکس به اتمام می‌رسد، اما جهاد خودکفایی به ما روحیه می‌داد که می‌توانند موشکی را جایگزین فونیکس کنند و قبل از اینکه فونیکس‌ها تمام شود موشک‌های جدیدی را سوار هواپیما کردند و توانستیم جنگ را در زمین و دریا و هوا با تلاش جهادگران ادامه دهیم.

وی برهمین اساس خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی هم از روز اول همواره راه خود را برای توسعه و تعالی کشور آماده و فراهم کرده است.

رئیس جمهور در بخشی از سخنان به روز تشکیل کابینه دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: امروز خوشحالم که روزی به زیارت عزیزان جهاد دانشگاهی برای اطلاع از دستاوردها و سخن گفتن در میان آنها آمده‌ام که این روز همراه است با آغاز سال دوم دولت تدبیر و امید. ما 26 مرداد سال گذشته کار خود را آغاز کردیم و همه وزرا احکام خود را در تاریخ 25 مرداد دریافت کردند و این روز را هم گرامی می‌داریم.

وی اضافه کرد: دولت با حضور، صبر و حمایت‌های فوق العاده مردم و هدایت‌های مقام معظم رهبری طی یک سال گذشته کاری پرتلاش ، جهادی و خستگی ناپذیر انجام داد و اگر در هر زمینه‌ای موفق شدیم به خاطر کمک و حضور مردم و هدایت‌های رهبری بود و اگر جایی نقص و نقصانی وجود داشته از ما بوده است هم دانش ما محدود است و هم توان ما.

روحانی با بیان این مطلب که در طول 12 ماه دولت تصمیم گرفت که از بحران‌های سخت عبور کند، گفت: ما از بحران‌هایی عبور کردیم که از دید کارشناسان امکان ناپذیر بود و اینرا همه دلسوزان اساتید در نامه‌هایی که به من نوشتند به عنوان سند وجود دارد، به من نوشتند که شما پایان سال 92 را چرا اعلام کردید که تورم را به زیر 35 می رسانید و این شدنی نیست و نباید رئیس جمهور اعلام کند که چنین کاری نشدنی باید بشود. اگر هدفمندی مرحله دوم را آغاز کردیم، گفتند که این کار را شروع نکنید که دولت را با مشکلات فراوانی روبرو می‌کند و حتی یک نفر خیلی دلسوزانه در نامه‌ای به من گفته بود که فلانی اینجا چاه ویل است که هر چه پول بریزید پر نمی‌شود. به هر حال آنها هم نقطه نظرات خود را اعلام کردند ومی‌خواهم بگویم آنقدر مشکل بود که صاحب نظران باور نمی‌کردند که شدنی باشد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به برنامه‌های دولت در منطقه جاسک اشاره کرد و افزود: ما گفتیم که جاسک باید مرکز دوم صادرات نفتی شود و برخی نیز می‌گفتند نمی‌شود، ولی ما این تصمیم را گرفته‌ایم و انشاءالله این کار مهم و استراتژیک که از استراتژیک‌ترین کارهای این دولت است را انجام خواهیم داد. باید محل صدور نفت را متنوع کنیم و صدور نفت متکی به یک مکان و یک اسکله در خلیج فارس نباشد و به بیرون از تنگه هرمز بیاید. البته این کار کار سختی است و سه یا چهار سال باید زحمت کشید، ولی به هر حال کاری استراتژیک و مهم است و وقتی این کار انجام شد آن وقت خواهند نوشت که چه کار عظیمی انجام شده است.

رئیس جمهور در ادامه با بیان این مطلب که دولت هرچه موفقیت بدست آورد به نام مردم و ملت خواهد بود، گفت: برخی به گونه‌ای در رسانه‌ها می‌نویسند که نباید به عنوان حامی دولت تلقی شوند. فکر می‌کنند اگر کسی حامی دولت شد خیلی بد است و اگر مخالف بود شهامت کرده است؛ خیر دولت نماینده مردم است و هرچه افتخار دارد مال مردم است و هر عناوینی چه با عنوان حقوقی بدست می‌آورد متعلق به مردم است.

وی گفت: من حسن روحانی هستم، اما وقتی رئیس جمهور باشم رئیس جمهور همه مردم کشور هستم و رئیس جمهوری مال مردم است و مردم برای 4 سال ریاست جمهوری را به من امانت داده‌اند و من امانت‌دار مردم هستند و اگر کسی وزیر باشد، عنوان وزارتش امانت مردم است. باید امانتداری کنیم و امانتدار خوبی باشیم و این امانت را پرجاذبه‌تر کنیم تا هروقت مردم انتخابات بعدی را راه انداختند به فرد دیگری تحویل دهیم.

حمایت از دولت، حمایت از ملت ایران است

روحانی ادامه داد: اگر کسی از دولت حمایت کرد، حمایت از ملت ایران کرده‌است و ما باید امانتدار باشیم دولت و ملت باید دست به دست هم دهند تا ایرانی سرافرازتر و آبادتر توأم با توسعه آن هم توسعه قابل قبول برای ملت بسازیم.

وی با بیان اینکه توسعه با هر معنایی بی‌تردید برپایه علم و دانش و فناوری متکی است و شکی در آن نیست، گفت: کشوری به پیشرفت رسیده که هم علم و دانش داشته است و هم از تجربه دیگران استفاده کرده و از آن خجالت نمی‌کشد که تجربه‌ای را از فلان کشور اروپایی و یا آسیایی یاد گرفته و یا یادمی‌گیرد و یا دانشجو برای یادگرفتن به آن کشورها می‌فرستد.

« از پیغمبر باید آموخت که در جنگ خندق همه طرح‌ها مطرح شد، اما سلمان فارسی آمد و گفت یا رسول الله ما ایرانی ها تجربه‌ای داریم که می‌خواهم بگویم و پیشنهاد خندق را به او داد. پیمغبر در جواب او نگفت من رسول الله، مدینه العلم و وصل به آسمان هستم و نگفت که من چطور از کشور دیگر و آن هم از ایرانیان مشورت بگیرم و پیغمبر نیز فکر و مشورت و پیشنهاد را قبول کرد. بیل ها و ابزارها را برای حفر خندق به کار گرفتند و خود پیغمبر نیز شروع به کار کرد. هرچند به پیغمبر گفتند که ما مسلمانیم و او ایرانی است و نباید از تجربه این فرد استفاده کرد. پیغمبر نگفت که اول باید خسروپرویز بیاید و در مدینه زانو بزند و اسلام را بپذیرد و تواضع کند و نگفت همه در ایران به نفع اسلام شعار دهند تا پس از آن از تجربه آن کشور استفاده کنیم  و نگفت رفتار آن شاه با ما خصمانه بود.»

روحانی با بیان این مطلب که علم و دانش مرزی را نمی‌شناسد، گفت: نمی‌دانم بعضی‌ها که به نام اسلام سخن می گویند، سخنان خود را چگونه و از کجا آورده اند؟ اسلام در علم و دانش مرزی نمی‌شناسد و هرکجا علم هست، باید از آن استفاده کرد. من هم نمی‌دانم بعضی ها که به نام اسلام سخن می‌گویند از کجا آورده‌اند؟ اسلامی در دانش مرزی نمی‌شناسند.

وی تصریح کرد: ما 70 سال سابقه برنامه ریزی ملی در کشور داریم. 35 سال در قبل از انقلاب و 35 سال بعد از انقلاب. اما هنوز برنامه مدون حساب شده برای انتقال تکنولوژی از بیرون به داخل و یا از داخل به بیرون به صورت مدون شده نداریم و این از نواقص ما است و باید برای علم و دانش پژوهش و فناوری برنامه داشته باشیم تا به برند برسیم.

رئیس جمهور خطاب به محققان و پژوهشگران جهاد دانشگاهی، گفت: کار شما کار بزرگی است، اما باید افق بلند را پیش روی خود بگذارید و نه اینکه رویان تنها به عنوان مرکزی برای درمان ناباروری و یا برای سلول‌های بنیادین و یا برای شبیه سازی باشد، بلکه رویان باید تبدیل به یک برند جهانی شود. اگر می‌خواهیم روح آن عزیز مرحوم کاظمی که آن همه زحمت کشید تا رویان به نقطه اوج برسد، شاد شود، باید مداوم تلاش کنیم.

وی رویان را یکی از درخشنده ترین نهادهای انقلابی دانست و گفت: البته باید پیوست اخلاقی همیشه در کار جهادگران باشد. پیوست اخلاقی در بیوتکنولوژی از مهمترین پیوست‌هاست. به هرحال کاری که انجام می‌شود ممکن است آثار آن در سالهای بعدی مشخص شود. بنابراین باید دقت کرد و سعی کنیم مشکلات احتمالی آن را کم کنیم.

روحانی افزود: به هرحال ممکن است در سلول‌های بنیادی چیزهای ناشناخته فراوانی وجود داشته باشد و یادمان باشد که هر سلول بنیادی یک کوله باری دارد و به هر کسی که می‌خواهید آن را پیوند بزنید بگویید که آن آثاری دارد که ممکن است ناشناخته باشد و در آینده پدیدار شود.

وی با اشاره به دخالت‌های علمی در کار خلقت گفت: باید آثارکارهایی که انجام می‌دهیم مورد توجه قرار دهیم. باید در تحقیقات دست‌ها باز باشد و آزادی عمل باشد که در همه زمینه ها تحقیق شود، اما وقتی می‌خواهیم نسخه‌ای را با تغییرات شبیه سازی کنیم، باید در بهره برداری از آن دقت زیادی کنیم و دقت را به خاطر سرعت نکاهیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: البته فقه و فتواهای علما در همه زمینه‌ها دست ما را باز کرده است و شاید در فقه دست ما بازتر از کشورهای اروپایی که قید وبندهایی زیادی دارند باشد اما باید اخلاق همواره مدنظر قرار گیرد، بخصوص آنجایی که مربوط به زندگی انسان است.

وی با تأکید بر همکاری همه نهادها بر رسیدن به یک برند جهانی گفت: اگر محصولی تولید می‌شود، باید به این فکر باشیم که آن محصول به جهان برسد و باید استاندارد جهانی داشته باشد و در این صورت مصرف داخلی دارد.

روحانی جهاد دانشگاهی را یک مرکز عمومی غیردولتی فعال و موفق توصیف کرد و گفت: باید همکاری خوبی بین دانشگاه، وزارت بهداشت، وزارت علوم و جهاد دانشگاهی باشد که اگر فاصله‌ها بین این چهار دستگاه در عمل کم شود، به موفقیت نزدیک‌تر خواهیم شد.

وی ادامه داد: من گاهی اوقات چیزهایی می‌شنوم مثل اینکه از قبل دعواهایی بین معاونت علمی و وزارت علوم بوده و کار به شکایت و شکایت کشی کشیده است. اما امروز و در این دولت این چیزها نخواهد بود. هم جهاد و هم بخش سلامت و هم وزارت علوم و هم معاونت علمی فناوری همه باید در کنار هم باشند و کار موازی در پژوهش نباید انجام شود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه پژوهش نباید به عنوان کار تفننی به حساب بیاید، گفت: پژوهشگران دقت کنند که پژوهش‌شان بی دلیل گران نباشد و حواسمان جمع باشد تا با کمترین هزینه بهترین محصول را تحویل بازار دهیم.

وی تصریح کرد: آنجایی که تحقیق به لحاظ کاربردی برای کشور ضروری است، دولت محدودیتی برای تأمین اعتبار آن نخواهد داشت و ما هرچقدر پول لازم باشد برای تحقیقات ضروری خواهیم داد و اگر بفهمم یک موسسه‌ای پژوهش و کار بزرگی انجام می‌دهد که برای کشور هم ضروری است، ما هرچه پول باشد برای ارائه پژوهش از نظر ساپورت مالی در اختیار خواهیم گذاشت.

روحانی گفت: بنده به آقای ستاری گفتم که شما اگر در شرکت‌های دانش بنیان کاری انجام می‌دهید که به ریسک آن مطمئن هستید، ما حاضریم آن محصول را ابتدا بخریم تا فرد با اطمینان کامل کارش را انجام دهد. حال ممکن است در این بین آن محصول هم به نتیجه نرسد، اما ما حاضر هستیم این کار را انجام دهیم و همه دستگاه‌های ما و وزارتخانه‌ها باید خریدار پژوهش باشند.

وی در بخش دیگری از سخنانش که باید همکاری چهارجانبه بین دستگاه‌ها صورت گیرد و اگر لازم باشد خود نیز حضور خواهم داشت، بر لزوم تقسیم کار تأکید کرد و گفت: جهاد دانشگاهی باید واسطه بین وزارت علوم و جامعه باشد و باید بداند که کارش یک کار جهادی است. همه باید جهاد کنیم و آن حد و حقی که در راه خداوند لازم است را به عنوان یک جهادگر انجام دهیم.

رئیس جمهور اضافه کرد: در دین اسلام چیز مشکل آفرین و مخمصه‌ای نداریم. اصلا اسلام معضل آفرین نیست و چیزی در آن جعل نشده و باید با همت و تلاش به کار جهادی خود ادامه داد.

وی در پایان با بیان اینکه همه ما باید تلاش کنیم کارمان برای رضای خدا باشد و آن کار را مومنان و پرتلاش انجام دهیم خاطرنشان کرد: کاری که امروز در موسسه رویان انجام می‌شود کار بسیار بزرگی است وهمه جهادگران بدانند که ملت قدرشناس و دولت پشتیبان آنها خواهد بود.

 

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads