کد خبر: 57446 - تاریخ: سه‌شنبه، 12 آگوست 2014 - 16:12

مدیرکل محیط زیست گیلان:

فک خزری به 100 هزار قلاده کاهش پیدا کرد

مدیرکل محیط زیست گیلان گفت: فک دریای خزر از یک میلیون قلاده به 100 هزار قلاده کاهش پیدا کرده است.

به گزارش خوبان، محمدرضا برجی پیش از ظهر امروز در همایش مانور استانی جستجو و نجات دریایی و مقابله با آلودگی نفتی در دریا در این بندر اظهار کرد: گیلان مصداق زیبای مواهب الهی محسوب می‌شود اما آنچه انسان‌ها برگشت می‌دهند زشتی و نازیبایی است.

وی پیش‌نیاز حفاظت از مواهب الهی را آگاهی و شناخت، اراده و ابزار عنوان کرد و افزود: پیشرفته‌ترین تجهیزات بدون اراده و آگاهی کارآیی ندارد.

برجی با اشاره به آسیب وارد شده به اکوسیستم‌های دریا، تالاب، جنگل و منابع طبیعی در گیلان، بیان کرد: دریای خزر آخرین پذیرنده آلودگی‌ها و تخریب‌ها است و باید تمام آن را تصفیه کرده و به ما برگرداند.

مدیرکل محیط زیست گیلان به تقسیم کشورهای حاشیه شمالی دریای خزر پس از فروپاشی شوروی اشاره کرد و گفت: کشورهای حاشیه خزر از دو کشور به پنج کشور تقسیم شدند.

وی ادامه داد: کشورهای حاشیه دریای خزر با توجه به تخریب و آلودگی موجود به این جمع‌بندی رسیدند اگر می‌خواهیم بهره‌برداری مطلوبی از دریای خزر داشته باشیم نیاز به اجماع همگانی است.

برجی با بیان اینکه کنوانسیون دریای خزر در سال 1382 توسط کشورهای حاشیه این دریا در تهران نهایی شد، خاطرنشان کرد: سال 85 کنوانسیون مذکور در سازمان ملل به تصویب رسیده است.

*رژیم حقوقی خزر به نتیجه مطلوب نرسیده است

مدیرکل محیط زیست گیلان مفاد کنوانسیون مذکور را برای پنج کشور حاشیه دریای خزر را لازم‌الاجرا خواند و یادآور شد: رژیم حقوقی در دریای خزر به نتیجه مطلوب نرسیده و راه طولانی برای اجرای آن باقی مانده است.

وی با اشاره به اینکه کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر تنها منحصر به پهنه آبی نیست، اظهار کرد: کنوانسیون مذکور سه میلیون متر مربع حوزه آبریز دریای خزر را مد نظر دارد.

برجی بر تنظیم رفتار انسان با طبیعت تاکید کرد و افزود: برنامه‌های جامع و هماهنگ شده‌ای با دستگاه‌های مربوطه در حال انجام است.

مدیرکل محیط زیست گیلان به وضعیت جانوری دریای خزر اشاره کرد و گفت: فک خزری به عنوان تنها پستاندار این دریا از یک میلیون قلاده به 100 هزار قلاده کاهش پیدا کرده است.

*بیابان‌زایی اکولوژیک در دریای خزر

وی با بیان اینکه در اکوسیستم دریای خزر تغییرات اساسی اتفاق افتاده است، تصریح کرد: دریای خزر در حال بیابان‌زایی اکولوژیکی و بهره‌برداری است.

برجی خواستار رویکرد انتقادی رسانه‌ها نسبت به شرایط زیست‌محیطی دریای خزر شد و بیان کرد: بدترین شرایط زیستی را در اکوسیستم‌ها داریم و با صدای بلند باید این موضوع را اعلام کنیم و جای پنهان‌کاری نیست.

منبع: فارس

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads