کد خبر: 57009 - تاریخ: چهارشنبه، 6 آگوست 2014 - 19:31

پشت پرده ورود روغن صنعتی به شیر؛

مجوز واردات روغن “پالم” در زمان کدام سفیر گرفته شد؟

میزان واردات روغن پالم به کشور در سال گذشته 750 هزارتن بوده و این در حالی است که واردات روغن پالم در سال 2003، چهار هزار تن بود که این میزان در سال 2013 به 40 هزار تن در سال رسیده است.

به گزارش خوبان، بعد از دو سال از ماجرای وجود وایتکس در شیر، این بار وجود “روغن پالم” در لبنیات تیتر اصلی رسانه ها و روزنامه ها را به خود اختصاص داده است، روغنی که در سال های گذشته واردات و استفاده از آن به ایران ممنوع بود و جزو روغن های صنعتی به شمار می آمد.

به همین دلیل است که وزیر بهداشت نسبت به وجود این روغن که عامل بروز بیماری های قلبی و سرطان است، در صنایع لبنی به ویژه شیر ابراز نگرانی کرده که اظهارات وزیر تایید و تکذیب برخی مقامات مربوطه را هم به دنبال داشته تا جایی که “رضا باکری” رئیس انجمن صنایع لبنی از شنیدن این خبر از زبان وزیر بهداشت اظهار تعجب کرده و دبیر این انجمن اظهارات وزیر بهداشت را نوعی تشویش اذهان عمومی تلقی کرد.

البته اینکه وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی به عنوان تایید کننده سلامت محصولات لبنی تاکنون متوجه این مسئله نشده اند، نیز خود جای سوال دارد!و جالب تر اینکه چرا هنوز سازمان استاندارد که مردم به اعتماد آنها این محصولات را مصرف ‌می کنند، روزه سکوت گرفته و هیچ توضیحی در این باره ارائه نکرده‌اند که خود تامل‌برانگیز است.

رییس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران استان تهران نیز کلا این موضوع را غیرممکن خوانده و گفته است: کارخانه‌های لبنی به دلیل فشار مالی مجبور به استفاده از مواد افزودنی در شیر و لبنیات هستند.

سید احمد مقدسی عنوان می کند که به هیچ عنوان برای دامداران این امکان که بخواهند در شیر تحویلی به کارخانه‌ها افزودنی مانند روغن پالم اضافه کنند وجود ندارد و این مساله صحت ندارد.

در همین حال مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت نیز گفته که “متأسفانه در سال های اخیر واردات روغن پالم به دلیل ارزان بودن افزایش یافته است و این روغن با افزایش کلسترول بد خون در نهایت در بروز سکته های قلبی تاثیرگذار است.”

با تمامی این اظهارات ضد و نقیض مسئولان مربوط به این امر، این سوال مطرح است که چرا این دلسوزی ها چند سال پیش مطرح نشد؟ و چرا بعد از این همه سال مسئولان به این نتیجه رسیده اند که وجود روغن پالم در شیرهای پرچرب خطرناکند و باید جلوی این روند را در صنایع لبنی گرفت؟

میزان واردات روغن پالم به کشور در سال گذشته 750 هزارتن بوده و این در حالی است که واردات روغن پالم در سال 2003، چهار هزار تن بود که این میزان در سال 2013 به 40 هزار تن در سال رسیده است.

با توجه به اظهارات واضح وزیر بهداشت مبنی بر اینکه “روغن پالم روغنی است که سال‌های سال است که از کشور مالزی می‌آید و به دلیل قیمت ارزان و سودآوری بالا بیشتر از گذشته وارد شده است”، این سوال مطرح است که طرح واردات این روغن صنعتی، اولین بار توسط چه کسی و در زمان کدام سفیر ایران در مالزی صادر شده است؟

برخی شنیده ها حاکی است که فرد وارد کننده این روغن در سال های گذشته با همکاری رییس وقت منطقه آزاد قشم، مجوز واردات این روغن را از طریق این منطقه آزاد به کشور می گیرد.

واردات این روغن از آن زمان تاکنون ادامه داشته و متاسفانه این روغن در سبد غذایی مردم کشورمان قرار گرفته است که رانت حاصل از واردات و فروش این روغن در سال به میلیاردها تومان می رسد.

به نظر می رسد دولت بهتر است به جای پاک کردن صورت مسئله و مقصر دانستن چند شرکت لبنیاتی که چاره ای جز استفاده از این روغن ندارند، به دنبال مقصر اصلی وارد کننده این روغن صنعتی باشد، مقصر واقعی که باید در خودش جستجو کند!

منبع: دانا

انتهای پیام


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads