کد خبر: 55811 - تاریخ: سه‌شنبه، 22 جولای 2014 - 13:58

گیلان لرزه خیز است هشیار باشیم!

وقوع 9 زمین لرزه با بزرگای 1.8 تا 3.6 در مقیاس امواج محلی تیرماه امسال در برخی شهرهای گیلان یادآور زمین لرزه مهیب 31 خرداد 69 رودبار منجیل است، که این موضوع باید جدی گرفته شود و برای پیشگیری از خطرات زمین لرزه های احتمالی شدیدتر تمهیداتی اندیشیده شود.

به گزارش خوبان به نقل از ایرنا، وقوع 9 زمین لرزه با بزرگای 1.8 تا 3.6 در مقیاس امواج محلی تیرماه امسال در برخی شهرهای گیلان یادآور زمین لرزه مهیب 31 خرداد 69 رودبار منجیل بود که در اثر آن 40 هزار نفر جان خود را از دست دادند.

 

زلزله

 

اما آیا این زمین لرزه ها را باید جدی گرفت و برای پیشگیری از خطرات زمین لرزه های احتمالی شدیدتر تمهیداتی را اندیشید و یا با توجه به شدت کم به آن بی توجه بود.

کارشناس ارشد مرکز پژوهش های زمین شناسی و اکتشافی گیلان روز سه شنبه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: رخداد زمین لرزه های اخیر در استان گیلان می تواند به سبب جنبش گسل های آستارا و رودبار باشد.

ˈمحمدعلی شکریˈ اظهار کرد: موقعیت رومرکز سه زمین لرزه رخ داده ، پیرامون رومرکز زمین لرزه ویرانگر 31 خرداد 1369 رودبار-منجیل گزارش شده است.

وی افزود: زمین لرزه های لوشان، هشتپر و رضوانشهر به ترتیب با بزرگای 3.6، 1.8 و 2.5 در مقیاس امواج محلی از دیگر زمین لرزه های رخداده در پهنه استان گیلان در تیرماه 93 است .

بر اساس داده های علمی؛ رومرکز زمین لرزه (epicenter یا epicentre) نقطه ایست از سطح زمین که به طور مستقیم بالای کانون ژرفی، جایی که زمین لرزه سرچشمه می گیرد، قرار دارد.

به هنگام رخ داد زمین لرزه، رومزکز درست بالای نقطه ایست که گسل آغاز به گسیختگی می کند و در بیشتر موارد، آن منطقه دربرگیرندهٔ بیشترین آسیب در زمین لرزه است.

 

***پیشینه لرزه خیزی گیلان

وی خاطرنشان کرد: پیشینه لرزه ای استان گیلان بیانگر ثبت زمین لرزه های تاریخی و دستگاهی فراوان و تاثیرگذاری در پهنه این استان است.

شکری یادآور شد: ثبت 400 خردلرزه با بزرگای 1-3 (MN) و نزدیک به 150 زمین لرزه با بزرگای متوسط 3-5 (MN) ، توسط دستگاههای لرزه نگاری از سال 1385 تا کنون در استان گیلان، نشان از زمین ساخت جنبا و لرزه خیزی بالای این استان دارد .

وی با اشاره به این که زمین لرزه های تاریخی و دستگاهی ( زمین لرزه های تاریخی قبل از سال 1990 که دستگاه لرزه نگاری وجود نداشته و دستگاهی با استفاده از دستگاه های لرزه نگار ) ویرانگری نیز در گذر زمان تا قبل از سال 85 در این استان روی داده است، افزود: به گواه تاریخ زمین لرزه تاریخی3 فوریه 1678 میلادی لاهیجان (336 سال قبل) با بزرگای برآورد شده 6.5 در مقیاس امواج سطحی (MS)، در لاهیجان سبب ویرانی خانه ها ، عمارتها و پلهای بسیاری شده است.

به گفته وی همچنین از جمله زمین لرزه های دستگاهی مهم رویداده در این استان می توان به زمین لرزه مرگبار 31 خرداد 1369 رودبار– منجیل با بزرگای 7.4 اشاره کرد که متاسفانه بر اثر آن بیش از 40 هزار نفر از هموطنانمان جانشان را از دست دادند.

***گیلان روی گسلهای مهم جا خوش کرده است

این کارشناس ارشد تصریح کرد: استان گیلان بر روی گسلهای مهمی چون گسل خزر، تالش و لاهیجان واقع شده است .

به گفته وی گسل البرز یا(گسل خزر) در دامنه شمالی البرز، از لاهیجان تا جنوب گنبد کاووس به طول 550 کیلومتر به موازات دریای خزر کشیده شده است.

شکری خاطرنشان کرد: در زمان حاضر این گسل به شدت فعال است و بسیاری از زمین لرزه های گیلان و مازندران در نتیجه فعالیت این گسل اتفاق می افتد.

* گسل آستارا (تالش)

شکری اظهار کرد: گسل ترادیس آستارا، یکی از گسل‎های شمالی – جنوبی ایران است که در طول یکهزار و 400 کیلومتر از ناحیة آستارا تا قفقاز کشیده شده و توان لرزه‎ای دارد و در زمین‎لرزه‎های 1978 و 1953 قفقاز، سازوکار فشاری داشته است .

* گسل لاهیجان

وی افزود: گسل لاهیجان با راستایی شمال خاوری – جنوب باختری و متفاوت نسبت به گسل خزر، در بخش انتهایی البرز مرکزی جای گرفته است. شاید کج‏شدگی محور چین‏های جای گرفته در باختر سفیدرود به دلیل جنبایی گسل لاهیجان باشد.

از جمله گسلهای دیگر این استان می توان به گسل های رودبار، بنان، سفیدرود و قزل اوزن اشاره کرد.

***امکان وقوع زمین لرزه های بزرگ

تحقیقات کارشناسان حاکی از آن است که با نگاهی به پراکندگی زمین لرزه های رخداده در استان از سال 1385 تا کنون و همچنین وجود گسلهای جنبایی چون گسل البرز (خزر)، آستارا، رودبار و لاهیجان در پهنه استان گیلان، رخداد زمین لرزه هایی چون زمین لرزه های تیرماه 1393 و حتی با بزرگای بیشتر از آنها دور از ذهن نیست.

شکری اظهار کرد: با نگاهی به سابقه لرزه ای گیلان درمی یابیم که در گذشته نه چندان دور نیز زمین لرزه های بسیاری حتی با بزرگای بیش از زمین لرزه های رخداده اخیر( زمین لرزه رودبار- منجیل)، در این استان روی داده و سبب خسارتهای جانی و مالی بسیاری شده است.

رخداد زمین لرزه های تاریخی و همچنین وجود گسلهای جنبا در گستره استان گیلان، همه نشان از لرزه خیزی بالای این استان و قرارگیری آن در زمره مناطق پرخطر از نظر مخاطرات لرزه ای دارد.

***چه باید کرد

به گفته کارشناسان ضروری است همیشه برای مقابله با این رخداد طبیعی آماده باشیم.

شکری اظهار کرد: شناسایی هرچه بهتر گسل ها به عنوان سرچشمه های لرزه زا و رعایت اصول ایمنی و مهندسی در ساخت سازه ها و بناها و همچنین آموزش همه جانبه، جهت آمادگی در برابر رخداد این پدیده طبیعی تنها راه کاهش خسارات ناشی از این پدیده طبیعی است.

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads