کد خبر: 55534 - تاریخ: جمعه، 18 جولای 2014 - 18:50

دومین شب از لیالی پرفیض قدر/ شب شهادت امیرالمومنین (ع)

اعمال شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان

از شب بیست و یکم، دهه آخر ماه رمضان شروع می‌شود که بسیار پرارزش و مغتنم است، در هر شب از شب‌های این دهه، غسل مستحب است و روایت شده است که رسول خدا(ص) در هر شب از شب‌های دهه آخر ماه رمضان غسل کرد.

به گزارش خوبان: از شب بیست و یکم، دهه آخر ماه رمضان شروع می‌شود که بسیار پرارزش و مغتنم است، در هر شب از شب‌های این دهه، غسل مستحب است و روایت شده است که رسول خدا(ص) در هر شب از شب‌های دهه آخر ماه رمضان غسل کرد.

 

همچنین اعتکاف در مساجد جامع در این دهه مستحب است و فضیلت فراوان دارد و در روایتی از رسول خدا(ص) اعتکاف در دهه آخر ماه رمضان برابر دو حج و دو عمره شمرده شده است.

 

رسول خدا(ص) در دهه آخر ماه رمضان در مسجد معتکف می‌شد. بسترش را جمع می‌کرد و آماده و مهیا و با نشاط به شب‌زنده‌داری و عبادات می‌پرداخت (بسیاری از مسلمانان نیز در این امر به آن حضرت اقتدا می‌کردند) برخلاف آنچه بعضی از ناآگاهان می‌پندارند که با گذشت شب‌های قدر برنامه ماه مبارک رمضان تمام شده است.

 

 اعمال شب بیست و یکم:

 

اعمال این شب بر دو قسم است، قسم اول دعاهایی که مربوط به دهه آخر ماه رمضان است و قسم دیگر اعمال مخصوص شب بیست و یکم، که به این شرح است:

 

1- دعایی است که در “مصباح المتهجد” و “کافی” نقل شده است که در شب بیست و یکم خوانده می‌شود که به شرح زیر است:

 

یا مُولِجَ اللَّیْلِ فِی النَّهارِ وَ مُولِجَ النَّهارِ فِی اللَّیْلِ

 

ای فرو برنده شب در روز و ای فرو برنده روز در شب

وَ مُخْرِجَ الْحَیِّ مِنَ الْمَیِّتِ وَ مُخْرِجَ الْمَیِّتِ مِنْ الْحَیِّ

 

و ای بیرون آورنده زنده از مرده و بیرون آورنده مرده از زنده

یا رازِقَ مَنْ یَشاءُ بِغَیْرِ حِسابٍ

 

ای روزی دهنده هرکه را خواهی بی حساب

 

یا اَللّهُ یا رَحْمنُ یا اَللّهُ یا رَحیمُ

 

ای خدا، ای بخشاینده، ای خدا، ای مهربان

یا اَللّهُ اَللّهُ یا اَللّهُ

 

ای خدا، ای خدا، ای خدا

 

لَکَ الاْسْماءُ الْحُسْنی وَالاْمْثالُ الْعُلْیا وَالْکِبْرِیاءُ وَالا لآءُ

 

از آن تو است نام‌های نیکو و نمونه‌های والا و بزرگی و نعمت‌ها

 

اَسْئَلُکَ اَنْ تُصَلِّیَ عَلی مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ

 

از تو خواهم درود فرستی بر محمد و آل محمد(ص)

 

وَاَنْ تَجْعَلَ اسْمی فی هذِهِ اللَّیْلَةِ فِی السُّعَداءِ

 

و نام مرا در این شب در زمره سعادتمندان قرار دهی

 

وَ رُوحی مَعَ الشُّهَداءِ

 

و روحم را با شهدا مقرون سازی

 

وَاِحْسانی فی عِلِّیّینَ وَاِساَّئَتی مَغْفُورَةً

 

و احسان و نیکوکاریم را در بلندترین درجه بهشت و گناهانم را آمرزیده کنی

 

وَاَنْ تَهَبَ لی یَقینَاً تُباشِرُ بِهِ قَلْبی

 

و به من یقینی عطا کنی که همیشه با دلم همراه باشد

 

وَاِیماناً یُذْهِبُ الشَّکَّ عَنّی

 

و ایمانی به من بدهی که شک و تردید را از من دور سازد

 

وَتُرْضِیَنی بِما قَسَمْتَ لی

 

و بدانچه روزیم کرده‌ای خشنودم سازی

 

وَآتِنا فِی الدُّنْیا حَسَنَةً وَفِی الاْخِرَةِ حَسَنَةً

 

و بدهی به من در دنیا نعمت نیک و درآخرت نعمت نیکو

 

وَقِنا عَذابَ النّارِ الْحَریقِ

 

و نگهداری ما را از عذاب آتش سوزان

وَارْزُقْنی فیها ذِکْرَکَ

 

و روزیم کنی در این شب از ذکر خود

 

وَشُکْرَکَ وَالرَّغْبَةَ اِلَیْکَ وَالاِْنابَةَ

 

و سپاسگزاریت و اشتیاق و بازگشت بسویت

 

وَالتَّوْفیقَ لِما وَفَّقْتَ لَهُ مُحَمَّداً وَ الِ مُحَمَّدٍ عَلَیْهِ وَعَلَیْهِمُ السَّلامُ

 

و توفیق برای انجام آنچه را موفق داشتی بدان محمد و آل محمد را که بر او و بر ایشان سلام باد

 

2- مرحوم “شیخ کفعمی” از “سید بن باقی” نقل کرده است که در شب بیست و یکم می‌خوانی:

 

اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ

 

خدایا درود فرست بر محمد و آل محمد

 

وَاقْسِمْ لی حِلْماً یَسُدُّ عَنّی بابَ الْجَهْلِ

 

و چنان بردباری بهره ام کن که ببندد بر من در نادانی را

وَهُدیً تَمُنُّ بِهِ عَلَیَّ مِنْ کُلِّ ضَلالَةٍ

 

و هدایتی به من ده که بر من منت نهد از رهانیدن از هر گمراهی

 

وَغِنیً تَسُدُّ بِهِ عَنّی بابَ کُلِّ فَقْرٍ

 

و بی نیازی به من بده که درهای انواع فقر را به تمامی بر من ببندد

وَقُوَّةً تَرُدُّ بِها عَنّی کُلَّ ضَعْفٍ

 

و نیرویی به من ده که هرگونه سستی را از من بازگرداند

 

وَعِزّاً تُکْرِمُنی بِهِ عَنْ کُلِّ ذُلٍّ

 

و عزتی که از هر خواری مرا گرامی داری

 

وَرِفْعَةً تَرْفَعُنی بِها عَنْ کُلِّ ضَعَةٍ

 

و رفعت مقامی که بدان وسیله مرا از هر پستی بلند کنی

 

وَاَمْناً تَرُدُّ بِهِ عَنّی کُلَّ خَوْفٍ

 

و امنیتی که بوسیله آن هر ترسی را از من دور کنی

 

وَعافِیَةً تَسْتُرُنی بِها عَنْ کُلِّ بلاءٍ

 

و تندرستی که بدان وسیله مرا از هر بلایی بپوشانی

 

وَعِلْماً تَفْتَحُ لی بِهِ کُلَّ یَقینٍ

 

و دانشی که به آن هر یقینی را بر من مفتوح گردانی

وَیَقیناً تُذْهِبُ بِهِ عَنّی کُلَّ شَکٍّ

 

و یقینی که بدان وسیله هر شک و تردیدی را از من دور سازی

 

وَدُعاءً تَبْسُطُ لی بِهِ الاِْجابَةَ فی هذِهِ اللَّیْلَةِ

 

و دعائی که اجابتش را بر من بگسترانی همین امشب

 

هذِهِ السّاعَةِ السّاعَةِ السّاعَةِ السّاعَةِ یا کَریمُ

 

و در همین ساعت، همین ساعت، همین ساعت، همین ساعت ای بزرگوار

وَخَوْفاً تَنْشُرُ لی بِهِ کُلَّ رَحْمَةٍ

 

و ترسی به من بده که هر رحمتی را بدان وسیله بر من بگسترانی

 

وَعِصْمَةً تَحُولُ بِها بَیْنی وَبَیْنَ الذُّنُوبِ حَتّی اُفْلِحَ بِها

 

و مرا چنان خودنگهدار کن که همان حالت میان من و گناهان حائل شود

عِنْدَ الْمَعْصُومینَ عِنْدَکَ بِرَحْمَتِکَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ

 

و بدان وسیله در پیشگاه معصومین (و خود نگهداران) درگاهت رستگار باشم ای مهربانترین مهربانان

 

3- به فرموده “شیخ مفید”، در این شب صلوات بسیار فرستد و بر ظالمان بر آل محمد(ص) و همچنین بر قاتل امیرمومنان(ع) بسیار لعن و نفرین فرستد و هم برای خویش و پدر و مادرش و سایر مومنان و مومنات دعا کند.

 

دعا برای وجود مبارک امام زمان(عج) و فرج آن حضرت، یکی دیگر از اعمال این شب است. در روایتی که “سید بن طاووس” از حماد بن عثمان نقل کرده می‌خوانیم:

 

در شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان به محضر امام صادق(ع) شرفیاب شدم. امام از من پرسید که آیا غسل کرده‌ای؟ گفتم: آری امام(ع) حصیری طلبید و مرا نیز به کنارش فراخواند. آن حضرت (ع) مشغول نماز شد و من نیز نزدیک آن حضرت، نماز می‌خواندم. وقتی که از نمازها فارغ شدیم، آن حضرت دعا کرد و من آمین گفتم و این کار ادامه داشت تا صبح طلوع کرد. امام(ع) اذان و اقامه گفتند و برخی از خدمتکاران را فرا خواند و نماز صبح را به امامت آن حضرت(ع) بجا آوردیم.

 

امام صادق(ع) بعد از نماز، به تسبیح و تقدیس پروردگار پرداخت و بر پیامبر(ص) درود فرستاد و برای مومنان دعا کرد، آنگاه به سجده رفت و ساعتی در سجده بود و در آن مدت جز صدای نفس حضرت چیزی را نمی‌شنیدم، سپس دعایی خواند از جمله در دعایش عرض کرد:

 

وَ أسْألُکَ بِجَمیعِ ما سَأَلْتُکَ وَ ما لَمْ أَسْأَلْکَ،

 

از تو تقاضا می کنم به جمیع آنچه که تو را با آن خواندم و آنچه را نخواندم،

مِنْ عَظیمِ جَلالِکَ ما لَوْ عَلِمْتُهُ لَسَأَلْتُکَ بِهِ،

 

ازعظیم جلال تو که اگر می‌دانستم، تو را با آن خواندم

أَنْ تُصَلِّیَ عَلی مُحَمَّد وَ أَهْلِ بَیتِهِ،

 

از تو می‌خواهم بر محمد و اهل بیتش درود بفرستی

 

وَ أَنْ تَأْذَنَ لِفَرَجِ مَنْ بِفَرَجِهِ فَرَجُ أَوْلِیائِکَ وَ أَصْفِیائِکَ مِنْ خَلْقِکَ،

 

و اجازه فرج و ظهور کسی را بدهی که با ظهور او گشایشی در کار اولیای تو و برگزیدگان از خلقت ظاهر می‌شود

 

وَ بِهِ تُبیدُ الظّالِمینَ وَتُهْلِکُهُمْ،

 

و به وسیله او ظالمان را نابود و هلاک می‌سازی.

 

عَجِّلْ ذلِکَ یا رَبَّ الْعالَمینَ.

 

ای پروردگار عالمیان، در ظهورش تعجیل فرما

 

پس از آن امام(ع) سر از سجده برداشت، عرض کردم: جانم به فدایت! شما برای فرج کسی دعا کردید که با فرج او گشایشی در کار دوستان و اولیای الهی حاصل خواهد شد، مگر آن کس شما نیستید؟ امام(ع) فرمود: نه! او قائم آل محمد است.

 

آنگاه امام صادق(ع) نشانه‌های ظهورش را بیان کرد و در ادامه فرمود: ” شب و روز،‌ منتظر ظهور مولایت باش، زیرا خداوند هر روز در شان و کاری است و انجام کاری او را از کار دیگر باز نمی‌دارد” (و توقع امر صاحبک لیلک و نهارک، فان الله کل یوم هو فی شان، لا یشغله شان عن شان)

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads