کد خبر: 55158 - تاریخ: یکشنبه، 13 جولای 2014 - 15:57

با حضور استاندار؛

برداشت برنج در گیلان آغاز شد+ تصاویر

با حضور محمد علی نجفی در روستای لاکسار صومعه سرا برداشت مکانیزه برنج در گیلان آغاز شد.

به گزارش خوبان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان، با حضور محمد علی نجفی استاندار گیلان در روستای لاکسار صومعه سرا برداشت مکانیزه برنج در گیلان آغاز شد.

حجت همتی برنجکار سختکوش گیلانی در یک هکتار از شالیزارخوا رقم زودرس حسنی را کشت کرده است.

استاندار گیلان در حاشیه ی نخستین دروی برنج استان با اشاره به کم آبی کشاورزی فصل زراعی امسال گفت : با همکاری بسیار مناسب شالیکاران و مدیریت مصرف آب، بحران خشکسالی کشاورزی را در حالی پشت سرگذاشتیم که عده ای پیش بینی می کردند امسال حدود ۳۰ هزار هکتار از شالیزارهای گیلان کشت نشود.

وی با اشاره به صرفه جویی ۱۹ درصدی مصرف آب کشاورزی گفت : درحالیکه میزان مصرف آب کشاورزی گیلان از سد سفیدرود سال گذشته حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب بود اما امسال با کمتر از یک میلیارد متر مکعب آب فصل زراعی رامدیریت کردیم.

 

jpg1692

 

 

نجفی با قدردانی از سازمان جهاد کشاورزی ،آب منطقه ای وفرمانداران افزود : همزمانی در کشت و کوتاه کردن دوره ی نشاء از ۴۷ روز به حدود ۳۰ روزنیز سبب شد تا با آب کمتر امکان کشت تمامی شالیزارهای استان فراهم شود.

وی همچنین از نقش م‍ؤثررسانه های گروهی در آموزش و ترویج مدیریت مصرف آب کشاورزی قدردانی کرد و افزود : در سال زراعی بدلیل محدودیت منابع آبی حدود ۹۷ درصد از مزارع برنج به کشت ارقام زود رس و میان رس اختصاص یافت.

استاندار گیلان به وجود حدود ۹۰۰ دستگاه کمباین ویژه برداشت برنج و ۲۶۰۰ دستگاه دروگر اشاره کرد و گفت : امسال حدود ۱۲۵ هزار هکتار از شالیزارهای استان بصورت مکانیزه برداشت می شود.

وی با بیان اینکه امسال برداشت محصول خوبی خواهیم داشت پیش بینی کرد از ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار ،در مجموع حدود یک میلیون و صدهزار تن شلتوک در گیلان برداشت شود.

استاندار گیلان با بیان اینکه برنج بازحمت و مشقت های فراوان بدست می آید خاطر نشان کرد در سالهای اخیر به این محصول استراتژیک بی مهری شده است و دولت درصدد است این به مهری ها را جبران کند.

نجفی همچنین خواستار مدیریت وارادات برنج در زمان برداشت این محصول شد و گفت انتظار داریم در این مدت برنج خارجی وارد بازار نشود تا کشاورزان سخت کوش با قیمت مناسب محصولاتشان رابفروشند.

 

jpg1690 jpg1693

 

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads