کد خبر: 55089 - تاریخ: شنبه، 12 جولای 2014 - 11:22

بانوی 106 ساله شاندرمنی؛ سند زنده کشف حجاب رضاخانی + تصاویر

خانم دولتخواهی در حالی از خاطرات کشف حجاب دوره رضاخانی می گوید که هنوز نشانه ای از ایستادگی اش در برابر اجرای کشف حجاب را بر بدنش دارد.

به گزارش خوبان به نقل از ماسال نیوز، يکي از پليدترين توطئه‌هاي دشمنان اسلام در تاريخ معاصر، توطئه‌ي کشف حجاب است. رضا‌خان- که با طرح کودتاي سوم اسفند 1299 و با حمايت و هدايت انگليسي‌ها بر سر کار آمد- در صدد اجراي تز اسلامزدائي و جايگزيني ارزش‌هاي ليبراليستي در جامعه بود. از مهم‌ترين جلوه‌هاي اين طرح، پديده‌‌ي کشف حجاب بود. براي آماده ساختن زمينه‌ي کشف حجاب، در ششم دي‌‌ماه 1307 قانون متحدالشکل نمودن البسه توسط مجلس تصويب کرد که بر اساس آن، پوشيدن کت و شلوار و کراوات و کلاه فرنگي، براي مردان الزامي شد.

در سال 1313 رضا‌خان عازم ترکيه شد و با مشاهد‌ي تغييراتي که رژيم لائيک ترکيه به رهبري مصطفي‌‌كمال‌آتاتورک در جهت غربي کردن جامعه‌ي مسلمان ترکيه اجرا کرده بود، تحت تأثير قرار گرفت و شديدتر از گذشته، در راستاي اسلامزدائي و به‌ويژه حجابزدائي گام برداشت.

در بهمن 1313، در افتتاح دانشگاه تهران، به دختران دستور دادند که بدون حجاب به تحصيل مشغول شوند. اقدامات رضاخان در اين جهت، واکنش و مخالفت‌هاي مردمي را به رهبري روحانيت باعث شد که از مهم‌ترين آن‌ها، مي‌توان به سرکوب قيام مسجد گوهرشاد و کشتار مردم مظلوم اشاره کرد. حدود شش ماه پس از فاجعه‌ي مسجد گوهرشاد، رضا‌خان با بي‌اعتنائي به علما و مردم، در روز 17م دي 1314 در جشن فارغ التحصيلي دانشسراي مقدماتي دختران در تهران، مقررات کشف حجاب زنان را به طور آشکار و رسمي اعلام کرد و خود به اتفاق همسر و دخترانش- که بدون حجاب بودند- در اين جشن که به ابتکار علي‌اصغر حکمت، وزير معارف و فراماسونر معروف تشکيل گرديد، شرکت و سخنراني کرد و دوره‌اي سياه براي زنان ايران در تاريخ آغاز گرديد.

شوراي فرهنگ عمومي كشور، 21 تیر ماه، سالروز قيام مردم مشهد (در 1314 شمسی) عليه كشف حجاب، به عنوان روز عفاف و حجاب نام‌‌گذاري كرده است. قيام مردم مشهد و واقعه‌ي مسجد گوهرشاد در مقابله با كشف حجاب، مصداق بارز مبارزه با منكري است كه هنوز متأسفانه آثار شومش در كشور ريشه ‌كن نشده است. حمله‌ي قزاق‌هاي رضاخاني به مسجد گوهرشاد و مقاومت مردم مشهد نشان از پيشينه‌ي درخشان مردم خطه‌ي خورشيد، در مقابله با تهاجم فرهنگ غرب محسوب مي‌شود (+).

حرکات رضاخان قلدر برای مبارزه با حجاب البته به دانشگاهها و شهرهای بزرگ محدود نشد. رضاخان دستور داد تا مأمورانش حتی در شهرهای کوچک و روستاها نیز با حجاب مبارزه کنند. به نحوی که اگر زنان محجبه در انظار عمومی ظاهر می شدند با برخورد عمال رژیم مواجه می شدند.

اصلاح خانم دولتخواهی سیاهمرد متولد سال 1287 شمسی در روستای سیاهمرد شاندرمن از توابع شهرستان ماسال، سند زنده ای از جنایات رضاخان میرپنج است که برگی از واقعه کشف حجاب را روایت می کند.

 

ESLAHKHANOM930420-2

 

خانم دولتخواهی که در روستای چاله سرا ازدواج کرده و در همان جا ساکن شده است در همین رابطه به ماسال نیوز گفت: در آن سالها بیشتر از بیست سال داشتم و مبارزه با حجاب را به چشم دیده ام.

وی افزود: وضعیت حجاب زنان در آن زمان بسیار متفاوت از امروز بود و زنان بسیار مقید به رعایت حجاب بودند اما زمانی شد که ما را مجبور به برداشت روسری ها کردند.

اصلاح خانم که سالهای دقیق کشف حجاب را در ذهن ندارد ادامه داد: یک بار زنها را مجبور به رژه در بازار کردند و در آنجا چند نفر از خانم ها غش کردند و کسانی هم که مخالفت می کردند کتک میخوردند.

وی افزود: یک بار که من به همراه مادرم به بازار می رفتیم در ابتدای بازار به ما دستور دادند روسری هایمان را برداریم و حتی پیراهن های لختی بپوشیم.

دولتخواهی ادامه داد: مادر من با این درخواست مخالفت کرد اما آنها اصرار کردند که با عصبانیت مادرم مواجه شدند که خواستند وی را کتک بزنند که من خودم را مقابل آنها قرار دادم و آنها مرا زدند و باعث شکسته شدن دستم شد.

اصلاح خانم با نشان دادن مچ دست چپش می گوید این سند دفاع من از حجاب در آن دوره است البته دست من فقط در آنجا شکسته نشده است؛ یک بار هم خانی که برای وی کار می کردیم مرا کتک زده است و دست من از همین جا شکست.

 

ESLAHKHANOM930420-1

 

خانم دولتخواهی افزود: ما خانوادگی برای یکی از خوانین کار می کردیم و آنها هر روز یک بشقاب برنج پخته برای ما می فرستادند و همه خانواده باید با همان یک بشقاب سیر می شدند که بعدا نزد یکی از سادات در همین رابطه گلایه کردیم و ایشان که شخصیت با نفوذی بود به نزد خان رفت و به شدت برایش عصبانی شد و گفت چرا به اینها برنج پخته می دهی؟ بعد از این ماجرا خان به ما در هر هفته یک من (7 کیلو) برنج خام می داد و ما وضعیت خورد و خوراکمان بهتر شد.

 

ESLAHKHANOM930420

 

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads