کد خبر: 53896 - تاریخ: سه‌شنبه، 24 ژوئن 2014 - 20:22

وقتی هیچ کس خطر قلیان را جدی نمی گیرد؛

زندگی‌های دودی و قلیان‌هایی با طعم مرگ

شاید دیگر نتوان قلیان را از تفریحات خانواده های ایرانی جدا کرد، تفریحی که هیچ سودی در آن دیده نمیشود؛ تفریحی که با جان انسانها آن هم توسط خودشان صورت میگیرد.

به گزارش خوبان به نقل از شبکه اطلاع رسانی دانا، مدتی است که استعمال قلیان به راحتی در حال جایگزین شدن به جای مصرف سیگار است. برخلاف سیگار و قبیح بودن مصرف آن قلیان کشیدن در بسیاری از خانواده ها برای همه افراد با ممنوعیت مواجه نیست و حتی در اغلب موارد اعضای خانواده با هم مباردت به کشیدن قلیان می کنند.

اثرات و تبعات ناشی از مصرف تنباکوی قلیان بسیار فاجعه آمیزتر و دردناکتر از سیگار است و علاوه بر مشکلاتی که برای سلامتی افراد به وجود می آورد ضربات زیادی هم به اقتصاد خانواده ها می زند چرا که قهوه خانه ها با فراغ بال و با قیمتهای گزاف آن را عرضه می کنند.

بر اساس این گزارش، شاید دیگر نتوان قلیان را از تفریحات خانواده های ایرانی جدا کرد، تفریحی که هیچ سودی در آن دیده نمیشود؛ تفریحی که با جان انسانها آنهم توسط خودشان صورت میگیرد و از باختن لحظه لحظه زندگی لذت هم میبرند.

 

2

 

دلیل بی تفاوتی خانواده ها به قلیان

روان شناسان دلیل بی تفاوتی خانواده های ایرانی به اثرات زیانبار مصرف قلیان را رواج آن از قدیم الایام می داند که هیچ وقت هم با سرزنش مواجه نشده است.این روزها یکی از دلایلی که منجر به جذب جوانان به سوی قلیان شده، نداشتن مکان تفریح و نداشتن برنامه برای اوقات فراغت آنهاست.

 

1

 

سفره خانه هایی که قلیان هم دارند بعضا در مناطق تفریحی و خوش آب و هوا هستند و همین مساله به طور ناخودآگاه اشتیاق جوانان را برای استعمال قلیان افزایش می دهد. روی آوردن بر چنین خوشگذرانی های ناشی از بیکاری و بی مسئولیتی بیشتر افراد است یعنی فردی که در محیط خانه هیچ نوع مسئولیتی از او خواسته نمی شود فضای زندگی اش را از اینگونه خوشی ها پر می کند و برای تخلیه روانی نیز در بین بسیاری از خانواده ها بخصوص قشر مرفه محدودیتی وجود ندارد همین باعث می‌شود اینگونه اقشار به چنین پدیده ای روی می آورند و اقشار متوسط و پایین هم از آنان پیروی می کنند این مسئله در بین دختران بیشتر جنبه «مُد» پیدا می کند برای اینکه جلب توجه می نمایند.

 

قلیان اجاره ای با کارت ملی در پایتخت

یعض از مردم به حدی به این مهمان ناخوانده عادت کرده‌اند که حتی طاقت یک لحظه دوری از این ابزار دودزا را ندارند ، به همین دلیل با خرید قلیان و آتش گردان و زغال به جای صرف هزینه برای استفاده یک ساعته از قلیان، خودشان بتوانند چه در خانه و چه در تفریح و مسافرت به راحتی از این ابزار به ظاهر تفریحی استفاده کنند.

 

4

 

استقبال مردم از قلیان های شخصی و مسافرتی باعث شد که گسترش و افزایش مراکز فروش ابزار آلات مرتبط با قلیان هم زیاد شود و در نهایت این روزها در صندوق بسیاری از خودروهای شخصی، ردپای قلیان و زغال پیدا می شود.

مدتی است برخی از سودجویان در کمال تعجب و البته اهمال نیروی انتظامی با کشاندن قلیان ها به اتوبان های اطراف پارکها اقدام به اجاره دادن قلیان ها به مردم با قیمتی اندک کرده اند. این افراد قلیان های خود را از قهوه خانه ها بیرون آورده و در کنار خیابان ها به جوانان به قیمت ۲ تا ۳ هزار تومان اجاره می دهند.

 

3

به گزارش دانا، امروزه مصرف قلیان در اماکن عمومی نظیر پارک ها، سفره خانه ها، بخصوص در مجاورت مراکز دانشگاهی و آموزشی فعال هستند و افراد اعم از زن و مرد در جمع های خانوادگی و دوستانه شروع به قلیان کشیدن می کنند بنابراین لازم است در بحث آموزش عمومی و فرهنگ سازی اعتبارات ویژه ای صرف شود تا استعمال این مواد مضر به عنوان امری عادی و پذیرفته شده در جامعه تلقی نشود.

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads