کد خبر: 53641 - تاریخ: یکشنبه، 22 ژوئن 2014 - 08:32

90دقیقه تلخ و شیرین؛

مسی و داور آرژانتین را نجات دادند/ خوشحالی زایدالوصف آلبی سلسته از پیروزی مقابل ایران

تیم ملی فوتبال ایران در دومین دیدار خود از رقابت های جام جهانی فوتبال، برابر تیم ملی قدرتمند آرژانتین با انجام نمایشی درخشان و در حالی که تا دقیقه 91 توانسته بود آرژانتین را متوقف کند با گل دقایق پایانی لیونل مسی، بازی را به حریف پر ستاره خود واگذار نمود.

به گزارش خوبان، تیم‌های ملی فوتبال ایران و آرژانتین دیدار خود را در مرحله گروهی رقابتهای جام جهانی 2014 برزیل از ساعت 20:30 شنبه به قضاوت میلوراد مازیچ صربستانی در ورزشگاه مینیرائو شهر بلوهوریزنته برگزار کردند که این بازی با گل دقیقه 91 لیونل مسی به سود آرژانتین خاتمه یافت.

تیم ایران در این بازی با ترکیب علیرضا حقیقی، پژمان منتظری، سیدجلال حسینی، امیرحسین صادقی، احسان حاج صفی(88- رضا حقیقی)، مهرداد پولادی، مسعود شجاعی(75- خسرو حیدری)، آندرانیک تیموریان، جواد نکونام، رضا قوچان‌نژاد و اشکان دژاگه(83- علیرضا جهانبخش) به میدان رفت. در ترکیب تیم آرژانتین هم سرخیو رومه‌رو، پابلو زابالاتا، فدریکو فرناندس، ازکویل گارای، مارکوس روخو، فرناندو گاگو، خاویر ماسچرانو، آنخل دی ماریا، لیونل مسی، گونزالو هیگواین و سرخیو آگوئرو قرار گرفتند.

 

ایران

 

بازی را بازیکنان تیم ایران آغاز کردند اما آرژانتین خیلی زود توپ و میدان را در اختیار گرفت. بازیکنان این تیم با پاس‌های متوالی و عرضی خود سعی داشتند تا خط دفاعی تیم ایران را محک بزنند. در طرف دیگر بازیکنان تیم ایران با تجمع در میانه میدان به دنبال گرفتن فضا از بازیکنان حریف بودند.

در دقیقه سوم یازی اولین خطر جدی را تیم ایران ایجاد کرد. ارسال دژاگه روی خطای هندی که زابالتا مرتکب شد باعث شد تا حسینی ضربه سر خود را روانه دروازه حریف کند که این توپ از کنار دروازه به خارج رفت و ثمری برای تیم کشورمان نداشت.

آرژانتینی‌ها همچنان به پاس‌های کوتاه و حرکت از عمق دفاع ایران تاکید داشتند ولی تجمع بازیکنان کشورمان در 10 دقیقه ابتدایی فرصتی را در اختیار این تیم قرار نداده بود. در این لحظات از لیونل مسی هم خبری نبود و بر خلاف تصور اولیه او کاملا آرام در میان مدافعان تیم کشورمان مترصد فرصت بود.

 

آرژانتین نخستین خطر جدی خود را در دقیقه 13 ایجاد کرد. پاس عمقی زابالتا به ایگواین رسید که ضربه او را حقیقی به خوبی دفع کرد تا دروازه تیم ایران همچنان بسته بماند. پس از آن دو تیم به آرامی بازی را در میانه میدان پی گرفتند که تیم کشورمان در هفدهمین دقیقه صاحب یک ضربه کرنر شد اما این توپ ثمری نداشت تا آرژانتین صاحب یک ضد حمله برق آسا شود ولی مدافعان ایران به موقع این خطر را دفع کردند.

در دقیقه 18 بازی بود که دی ماریا روی پاس ایگواین پشت محوطه جریمه ایران صاحب موقعیت شد ولی ضربه او با فاصله از بالای دروازه حقیقی به بیرون رفت. جدال دو تیم تا دقیقه 20 بدون گل پیش رفت و جالب اینکه همچنان از لیونل مسی خبری نبود.

در دقیقه 22 این بازی جدی‌ترین حادثه روی دروازه تیم ایران حادث شد. پاس به بیرون ایگواین با ضربه فنی آگوئرو همراه شد که حقیقی به خوبی با دست مخالف آن را دفع کرد. یک دقیقه بعد جورج گوخو مدافع پیش تاخته آرژانتین روی ضربه کرنر بالاتر از نکونام ضربه سر خود را زد که با فاصله‌ای اندک از کنار دروازه تیم ایران به بیرون رفت.

فرار دی‌ماریا در دقیقه 25 با دخالت سیدجلال حسینی یک ضربه کرنر را به دنبال داشت اما آرژانتینی‌ها از این فرصت بهره‌ای نبردند. دفاع خوب بازیکنان تیم ایران در یک سوم ابتدایی بازی آرژانتینی‌ها را کلافه کرده بود تا جایی که همه راه‌ها به سوی مردان تهاجمی آنها تا دقیقه 30 بسته شده بود.

در دقیقه 31 بازی بود که آندرانیک تیموریان پشت محوطه جریمه ایران روی لیونل مسی مرتکب خطا شد تا موقعیتی ایده‌آل نصیب آرژانتین شود. مسی ضربه خود را با فاصله روی دروازه تیم ایران به خارج از دروازه زد تا همچنان کار دو تیم با تساوی ادامه پیدا کند.

در دقیقه 36 بازی خطای قوچان‌نژاد در گوشه راست زمین تیم ایران یک ضربه کاشته را در اختیار حریف قرار داد. سانتر مسی با ضربه مدافع پیش تاخته این تیم همراه شد ولی راهی به چارچوب پیدا نکرد. یاران مسی پس از آن تا دقیقه 40 بازی کار خاصی نکردند تا جدال دو تیم همچنان بدون گل پیش برود.

تیم ایران در دقیقه 41 بازی بهترین فرصت را برای گلزنی از دست داد. ضربه کرنر اشکان دژاگه از راست با ضربه سر خطرناک حسینی همراه شد که ضربه او به شکل خطرناکی از روی دروازه حریف به بیرون رفت.

آرژانتین در دقایق باقی مانده این نیمه تلاش خود را برای گلزنی ادامه داد اما این بازیکنان تیم کشورمان بودند که با بازی مسنجم دفاعی خود تمامی فضاها را از آنها گرفته بودند تا در نهایت این بازی در پایان نیمه نخست با تساوی بدون گل خاتمه یابد.

با شروع نیمه دوم آرژانتین بار دیگر توپ و میدان را در اختیار داشت. ضربه کرنری که این تیم در همان لحظات اولیه این نیمه روی دروازه ایران ارسال کرد از برتری راه‌ راه پوشان آرژانتینی حکایت می‌کرد اما دفاع منسجم سرخ‌پوشان ایرانی تا دقیقه 50 همچنان دروازه ایران را بسته نگه داشت. در این دقیقه حرکت انفرادی مسی با ضربه فنی زابالتا همراه شد که توپ وی به خارج از دروازه رفت.

در دقیقه 50 این دیدار مسعود شجاعی با حرکت انفرادی عالی خود چند بازیکن آرژانتین را از پیش روی برداشت و توپ را به پژمان منتظری سپرد که سانتر او از راست با ضربه سر عالی قوچان‌نژاد همراه شد اما دروازه‌بان آرژانتین با زحمت در دو مرحله توپ را دفع کرد تا دروازه تیمش بسته بماند. این مهم‌ترین اتفاق بازی تا اینجای کار بود. یک دقیقه بعد نکونام به خاطر خطا روی آگوئرو کارت زرد دریافت کرد.

 

در دقیقه 54 اشکان دژاگه در گوشه چپ محوطه جریمه حریف با مدافع آرژانتینی کورس گذاشت که تکل زابالتا در حالی که مهاجم تیم ایران را سرنگون کرده بود و در تصاویر تلویزیونی هم پنالتی مسجل بود ولی داور صربستانی به سادگی از آن گذشت و به اعتراض‌های فراوان دژاگه توجهی نکرد.

در دقیقه 59 مسی صاحب توپ شد و در عمق دفاع ایران به حرکت در آمد ولی ضربه زمینی و فنی او میلیمتری از کنار دروازه به خارج رفت تا همچنان دو تیم بدون گل به کار خود ادامه دهند. لحظاتی بعد آگوئرو نتوانست از سانتر دی‌ماریا استفاده کند.

بازیکنان ایران که روحیه خوبی پیدا کرده بودند در دقیقه 64 روی شوت راه دور حاج صفی شانس خود را برای گلزنی امتحان کردند که توپ وی به کرنر رفت. این کرنر در ریباند می‌توانست به گل تیم کشورمان تبدیل شود ولی مدافعان حریف سراسیمه توپ را دفع کردند.

تیم ایران یک دقیقه بعد روی حمل‌ ای دیگر از جناح چپ صاحب ضربه کرنر شد. در این لحظات تیم آرژانتین کاملا تحت تاثیر بازی خوب تیم ایران قرار داشت. اشکان دژاگه در دقیقه 68 تا آستانه گلزنی پیش رفت ولی ضربه سر او را رومرو به شکلی استثنایی به کرنر فرستاد تا ایران به گل نرسد.

 

139303312214454813053844

 

در دقیقه 72 دیماریا از گوشه راست محوطه جریمه ایران دست به حرکتی انفرادی زد که شجاعی او را متوقف کرد و کارت زرد دریافت کرد. ضربه کاشته مسی از زاویه بسته به تور کناری دروازه ایران خورد و گل نشد. در حالی که حقیقی روی این توپ واکنشی نداشت.

دی ماریا در دقیقه 74 بار دیگر از چپ به حرکت در آمد و از زاویه بسته اقدام به شوتزنی کرد ولی حقیقی به خوبی توپ او را مهار کرد. یک دقیقه بعد خسرو حیدری به جای مسعود شجاعی وارد زمین شد. آرژانتین هم لاوتزی را جایگزین آگوئرو کرد و پالاسیو هم جایگزین ایگواین شد.

آرژانتین موج پایانی حملات خود را در دقیقه 82 با ضربه راه دور روخو آغاز کرد ولی توپ او به خارج از دروازه رفت. یک دقیقه تیم ایران صاحب ضربه کاشته شد ولی حاج صفی توپ را به خوبی روی دروازه ارسال نکرد تا این فرصت هدر برود.

در هشاد و سومین دقیقه بازی بود که ضربه سر پالاسیو روی یک ضد حمله با شیرجه حقیقی به بیرون رفت. کی‌روش پس از آن جهانبخش را جایگزین دژاگه کرد. همین بازیکن روی ضد حمله پاس عالی عمقی را برای قوچان‌نژاد ارسال کرد که ضربه او را دروازه بان آرژانتین دفع کرد. سومین تعویض ایران در دقیقه 88 با ورود رضا حقیقی جای حاج صفی انجام گرفت.

مقاومت شجاعانه ایران در دقیقه 91 شکسته شد. لیونل مسی که در زمین بیکار بود در این لحظه با یک ضربه فنی عالی راه دور کار خود را کرد و توپ را به زاویه مخالف فرستاد. حقیقی با وجود شیرجه بلندی که داشت به این توپ نرسید تا تیم ایران در واپسین لحظات از آرژانتین گل دریافت کند. سابه‌یا بعد از این گل بلافاصله دی ماریا را از ترکیب خود بیرون کشید.

آرژانتین بعد از این گل بازی را اداره کرد تا با سوت مازیج این دیدار به سود شاگردان سابه‌یا خاتمه یابد در حالی که موقعیت‌های تیم ایران در نیمه دوم خیلی بهتر از حریف بود و بازی شجاعانه‌ای را از خود به نمایش گذاشته بود.

منبع: مهر

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads