کد خبر: 53411 - تاریخ: چهارشنبه، 18 ژوئن 2014 - 11:12

کلوچه فومن چگونه به وجود آمد؟

تاریخچه ای خواندنی از اصیل ترین سوغات گیلان

کلوچه فومن که ماحصل سیر تحول «قند کلوچه» و «نان قندی» قدیم است، مواد اصلی آن را آرد، تخم مرغ، شکر، روغن حیوانی، دارچین، وانیل، جوز و مغز هل تشکیل می‌دهند.

به گزارش خوبان به نقل از بهجت نیوز: کلوچه فومن، نوعی نان شیرین و مغزدار است که روی آن با وسیله مهر مانندی منقوش می‌شود. سپس همچون نان‌های عادی در درون کوره پخت قرار می‌گیرد تا پخته شود و به مشتری عرضه گردد و به واسطه عطر و طعم‌اش با استقبال مردم روبرو شده و هم‌اکنون شهرتی به وسعت ایران دارد.

این کلوچه هویت و اصالت کاملا ایرانی دارد و همانطور که از نامش پیداست، متعلق به شهرستان فومن یکی از شهرستان‌های استان گیلان است.

البته امروزه در جاهای مختلف این استان پخت می‌شود، اما خاستگاه اصلی آن شهر فومن است و امروزه هر گردشگر و مسافری که از این شهر گذر می‌کند، این کلوچه را به عنوان سوغات به شهر خود می‌برد، به دلیل مرغوبیت و متمایز بودن با سایر کلوچه‌ها ذائقه بسیاری از مسافران و گردشگران را به خود جلب کرده است.

غیر از کلوچه سنتی فومن، نان روغنی و نان خشک این شهر و همچنین حلوا کنجدی و اگردک(اگرده) از شیرینی‌های محلی ماسوله از دیگر سوغات معروف شهر زیبای فومن است.

برخی افراد می‌پندارند که کلوچه سنتی فومن محصول کار زنان این منطقه است که در گذشته به صورت خانگی پخت می‌شد. این محصول همواره از چندین سال پیش به شکل سنتی در کوره‌های آجری پخت می‌شد و با گذشت زمان، تنها فروشگاه‌های عرضه محصول بیشتر شده است. این محصول طرفداران و علاقه‌مندان خاص خود را دارد و در کنار سایر جاذبه‌های شهرفومن نقش موثری در جذب گردشگران و مسافران دارد.

در گذشته این کلوچه تنها در شهر فومن و شهرهای اطراف، شهرت داشت و در تمام مناطق کشور زیاد شناخته شده نبود تا این‌که بعد از انقلاب، مسافرت‌های داخلی زیاد شد و کلوچه ‌فومن شهرت پیدا کرد، حتی جهانگردان پس از ورود به فومن، کتابچه‌هایی دارند که در آن عکس کلوچه فومنی به چاپ رسیده، آنها به مغازه‌های کلوچه فروشی مراجعه می‌کنند و به زبان خود «فومن کوکی» می‌خواهند.

یکی از تولیدکنندگان کلوچه فومن گفت: این شغل اجدادی من است، از پدربزرگ به پدر و از پدر به من رسیده است، از ۹ سالگی به پدرم در مغازه کمک می‌کردم، هم درس می‌خواندم هم کلوچه می‌پختم. در قدیم کلوچه‌پزی‌ها کوره‌های سنتی داشتند و کلوچه‌ها را در سینی‌های کوچک در کوره قرار می‌دادند و این روش بسیار مشکل بود، چون باید هرچند دقیقه یک بار سینی را جابه جا می‌کردیم تا کلوچه‌ها به صورت یکسان بپزند، اما در حال حاضر پختن کلوچه با دستگاه‌هایی که اهالی رشت آن را ابداع کرده‌اند، آسان شده است.

محمد رادنیا با اشاره به اینکه کلوچه‌پزی شغل مورد علاقه‌ام نیست، اما باید با شرایط سازگار شد، ادامه داد: پدرم در گذشته چند کارگر داشت و برادر بزرگترم نیز کمک حال پدرم بود و در حال حاضر نیز در مغازه مشغول به کار است، اما از آنجا که وسواس زیادی در درست انجام شدن کار دارم، مدیریت به من سپرده شده است.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که پدرم مغازه را اداره می‌کرد، کار ما از رونق افتاده بود، چون ابزار قدیمی بودند و ما به زمان نمی‌رسیدیم، اما پس از مشغول شدن در مغازه ابزارهای قدیمی را به ابزارهای جدید تبدیل کرده و همچنین آردی که سال‌ها پیش پدرم استفاده می‌کرد، کیفیت مناسبی نداشت و من آرد خاصی را جایگزین آرد قبلی کردم.

 

کلوچه فومن

 

وی درخصوص شیوه‌های تولید جدید کلوچه فومن افزود: کوره‌های جدید دمای مخصوص کلوچه را نشان می‌دهد. اگر دما بیش از حد باشد، کلوچه خمیر می‌شود و دمای نامتناسب می‌تواند آن را خشک کند و این امر باعث شده که تا حدقابل ملاحظه‌ای کیفیت کلوچه‌های تولیدی بیشتر شود.

وی خاطرنشان کرد: در شهر فومن حدود ۴۰ تا ۴۵ کلوچه فروشی وجود دارد، اما کیفیت تمام کلوچه‌ها یکسان نیست، زیرا میزان مواد همچون گردو و نوع روغن یا کره‌ای که این تولیدکنندگان استفاده می‌کنند، بسیار متفاوت است.

رادنیا در پاسخ به این سوال از این که کام دیگران را شیرین می‌کند، چه احساسی دارد؟ گفت: بارها و بارها به این موضوع فکر کرده‌ام. این کلوچه‌های شیرین انرژی مثبتی را به من می‌بخشند. از این که همه پس از خریدن کلوچه‌ها بارها و بارها به من مراجعه می‌کنند، لذت می‌برم. این انرژی مثبت ما را برای پختن کلوچه‌های بیشتر آماده می‌کند.

وی در خصوص خرید گردشگران خارجی نیز افزود: گردشگران اکثرا به صورت عددی کلوچه می‌خرند، چون آنها برای کسی سوغاتی نمی‌برند و آنقدر طمع شیرین این کلوچه‌ها آنان را وسوسه می‌کند که در جلوی درب مغازه مشغول خوردن می‌شوند.

وی در پایان گفت: علاقه ندارم فرزندانم این شغل را ادامه دهند، هرچند که خودشان باید تصمیم بگیرند. کلوچه پزی و هر کار تولیدی در جامعه ما سختی‌های زیادی دارد. بعضی روزها مشتری‌ها زیاد می‌شوند و پاسخگویی به همه آنها کاری دشوار است. استرس، فشار کار و مسئولیت پذیری کلوچه‌پزی باعث می‌شود کمتر کسی به آن روی آورد.

علیپور یکی دیگر از تولیدکنندگان باسابقه کلوچه فومن گفت: رونق این دسته از محصولات غذایی به دلیل فروش ساده و سریع و کوچک بودن ظرفیت تولید و آسان بودن اصلاح ساختاری آنها و همچنین پایین بودن خطرپذیری، می‌تواند عامل موفقیت اقتصادی بسیاری از تولیدکنندگان کلوچه فومن باشد.

وی افزود: افزایش قیمت مواد اولیه، حامل‌های انرژی و دستمزد کارگران مشکلاتی است که تولیدکنندگان هر روز با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

 

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads