کد خبر: 53349 - تاریخ: سه‌شنبه، 17 ژوئن 2014 - 23:25

گزارشی از روزهای پر التهاب تهران در 5 سال قبل؛

موسوی: برنده قطعی انتخابات هستم/ رهنورد: تقلب شده چون لرها به موسوی رای نداده اند/ رهبر انقلاب خطاب به موسوی: جنس شما با این افراد فرق می کند، با متانت خواسته هایتان را پیگیری کنید

این روزها در حالی پنجمین سالگرد روزهای بعد از انتخابات 88 را سپری می کنیم که بازخوانی اهم اتفاقات آن روزهای حساس، نه تنها ضروری است بلکه باعث می شود تا جای «شاکی» و «متشاکی» عوض نشود و «افراطی ترین» نیروهای بعد از تاریخ انقلاب که این روزها خود را پشت «نقاب اعتدال» پنهان کرده اند، به جای فرار به جلو به افکار عمومی پاسخگو باشند.

به گزارش خوبان: درست 5 سال پیش بود، همان روزهای پر التهابی که مدعیان تحمل مخالف و قانون گرایی در برابر اراده ملت خود را تسلیم نکرده و از هیچ تلاشی برای مقابله با قانون و خواست اکثریت دریغ نکردند.

این روزها در حالی پنجمین سالگرد روزهای بعد از انتخابات 88 را سپری می کنیم که بازخوانی اهم اتفاقات آن روزهای حساس، نه تنها ضروری است بلکه باعث می شود تا جای «شاکی» و «متشاکی» عوض نشود و «افراطی ترین» نیروهای بعد از تاریخ انقلاب که این روزها خود را پشت «نقاب اعتدال» پنهان کرده اند، به جای فرار به جلو به افکار عمومی پاسخگو باشند.

آنچه در ادامه می خوانید روزشمار تحولات روزهای 22 تا 30 خرداد 1388 به نقل از کتاب روزشمار 8 ماه نبرد مقدس است. از همان روز اول رای گیری و حواشی بوجود آمده آن تا یک روز پس از نماز جمعه تاریخی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه تهران که مجمع روحانیون مبارز فراخوان ادامه حضور سبزها در خیابان و تداوم نا امنی و اغتشاش در کشور را صادر کرد:

جمعه، 22 خرداد 1388:
* راس ساعت 8 صبح انتظار همگان به سر می رسد و ایران اسلامی برای انتخاب ششمین رییس جمهور تاریخ خود آماده می شود.
پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری: «رهبر معظم انقلاب در نخستین ساعت رای گیری ضمن انداختن رای خود به صندوق سیار 110 در حسینیه امام خمینی (ره) از ضرورت “تلاش مردم جهت ناکام ماندن تشنجات” سخن گفتند و در ادامه نقل و قولهایی را که طی روزهای قبل از انتخابات، حامیان برخی کاندیداها به ایشان منتسب کرده بودند تکذیب نموده و از مردم خواستند تا به این شایعات توجهی نداشته باشند چرا که این اقدامات کار انسانهای ناسالم است.»
123185
* میرحسین موسوی ضمن حضور در مسجد ارشاد شهرری به همراه همسر خود زهرا رهنورد، در میان خبرنگاران از امیدورای خود برای وحدت جهت رفع مشکلات کشور سخن گفت و تاکید کرد: “با حضور پرشور مردم در صحنه انتخابات، مشكلات احتمالي برطرف خواهد شد.”

 کروبی

* مهدی کروبی در حسينيه حصار بوعلي پس از رای دادن با حضور در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه «هر کس رییس جمهور شد همه از او حمایت می کنیم» گفت: “وقتي نتايج اعلام مي‌شود همه ما بايد قبول كنيم و از تخريب ديگران بپرهيزيم.” کروبی در ادامه با رد شبهه افکنی ها پیرامون سلامت انتخابات تاکید کرد: “نبايد به كساني كه درصدد ايجاد شبهه در انتخابات هستند ميدان بدهیم. من هم جزء كساني هستم كه سلامت انتخابات را قبول دارم ولي جلوي كساني كه در صدد ايجاد شبهه هستند را مي‌توانيم بگيريم.” وی در پایان در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه اگر شما رئيس جمهور نشويد چه كاري مي‌كنيد عنوان كرد: “چرا اين سوال را از من مي‌پرسيد و از ديگران نمي‌پرسيد!؟ من هم جواب اين سوال را نمي دهم و از اين حقه ها بلدم.”
* سید محمد خاتمی ضمن حضور در حسینیه جماران و انداختن رای خود به صندوق، در جمع خبرنگاران اعلام کرد:”همه بايد آن‌چه مردم انتخاب مي‌كنند بپذيرند و از راي مردم تمكين كنند.” وی در ادامه تاکید کرد: “همه شواهد امر حاکي است که مهندس موسوي انتخابات را برده است اما من پيشگو نيستم.”
عفت مرعشی
* عفت مرعشی، همسر آیت ا… هاشمی رفسنجانی ضمن انداختن رای خود به صندوق در جمع خبرنگاران گفت: “امیدوارم احمدی‌نژاد و دوستان خوارجش از مردم پاسخ دریافت کنند.” وی با اشاره به اظهارات رئیس‌جمهور در مناظره تلویزیونی با موسوی نیز گفت: “چرا اینگونه حرف‌های مزخرف می‌زنند و بچه‌های من را به دزدی متهم می‌کنند؟” وی در پاسخ به خبرنگاری که از وی پرسید توصیه تان به هواداران کاندیداها بعد از روز انتخابات چیست؟ گفت: “اگر تقلب کردند، بریزند توی خیابان ها.”
* وب سایت آیت ا… منتظری: آیت ا… منتظری پس از انداختن رای خود به صندوق گفت: “اميدوارم ان شاء الله نتيجه اين انتخابات به نفع كشور و مصالح كشور باشد. ‏كانديداها توجه دارند كه ملت يك رئيس جمهور بيشتر نمى خواهد، يك نفر كه‏ ‏از ميان كانديداها با آراء ملت انتخاب شد كانديداهاى ديگر كه به عنوان رقيب‏ ‏بودند قهر نكنند، بالاخره كشور خودشان است و همه جاى دنيا رسم است يك‏ ‏نفر كه به عنوان رئيس جمهور انتخاب مى‎شود رقباى ديگر فورا به اين انتخاب‏ ‏تبريك مى‎گويند و آن شخص منتخب هم خيال نكند كه حالا يك مقام خيلى بالايى پيدا كرده‏ ‏است.”
* جهان نیوز: «غلامحسین کرباسچی که در طول زمان تبلیغات از وی به عنوان معاون اول مهدی کروبی نام برده می شد با حضور در جمع دانشجویان دانشگاه امیرکبیر، بر روی برگه رای خود نام میرحسین موسوی را نوشت و پس از نشان دادن رای خود به حضار، علت رای دادن به موسوی را اطمینان از رای نیاوردن کروبی اعلام کرد.»
* کمیته صیانت از آرای میرحسین موسوی با صدور بیانیه ای اعلام داشت:  “با توجه به برخی شایعات مطرح به هنگام رأی دادن، (مردم) خودکار همراه داشته و نام نامزد خود را به وسیله خودکارهای خود بنویسند و از خودکارهایی که دیگران در اختیارشان قرار می دهند استفاده ننمایند.”
* مجله آمریکایی تایم گفتگوی اختصاصی خود با میرحسین موسوی را با عنوان «مردي که مي تواند احمدي‌نژاد را شکست دهد» منتشر ساخت. موسوی در بخشی از این گفتگو با اشاره به تجمعات خياباني حاميانش در دوره تبليغات انتخاباتی مي‌گويد: “تجمعات خياباني چشمگير هفته‌هاي گذشته احتمالاً ماهيت ساختار قدرت را به نحوي بنيادين دگرگون خواهد ساخت … در واقع دگرگوني و تغيير در ساختار قدرت با فشار بر رهبري در جهت پذيرش بيشتر افکار عمومي رخ خواهد داد.” وي در پاسخ به اين سؤال که «اگر انتخابات را ببازد، آن وقت چه مي‌شود؟» پاسخ داد: “تغييرات مدت‌هاست که آغاز شده است. تنها گوشه‌اي از اين تغييرات به پيروزي در انتخابات مربوط مي‌شود و بخش‌هاي ديگر تغيير ادامه خواهند يافت و هيچ عقب‌گردي در کار نخواهد بود.”
 * داریوش قنبری سخنگوی فراکسیون اقلیت (اصلاح طلبان) مجلس در گفتگو با پارلمان نیوز، گفت: “مردم نسبت به آینده کشور احساس خطر کرده‌اند و برای اینکه نارضایتی خود از سیاست‌های چهار سال گذشته را مطرح کنند امروز به پای صندوق‌های رای آمده‌اند.” وی با بیان اینکه طی تماس با برخی نمایندگان استان‌های مختلف متوجه شدم اوضاع میر حسین موسوی بسیار خوب است، گفت: “حتی با احتمال جابجایی آرا بازهم موسوی در دور اول رییس جمهور خواهد شد.”
* رجانیوز: «نماینده میرحسین موسوی در یکی از شعب اخذ رأی، فرم شماره 22 را که مخصوص شمارش آرا است، جعل کرده بود که پس از افشای این مسئله، اعتراف کرده این اقدام با هماهنگی مسئول ستاد موسوی در شهر انجام شده است. از شهرکرد نیز خبر می رسد برخی افراد به نفع میرحسین موسوی اقدام به جمع‌آوری شناسنامه کرده‌اند و عده‌ای دیگر نیز با وعده دریافت پول توسط خودروهای عمومی به محل شعب اخذ رأی منتقل شده‌اند. در حوزه فرخ‌شهر شهرکرد خرید رأی توسط هواداران موسوی به قیمت 50 تا 100 هزار تومان انجام شد. در مجاورت مسجد صاحب‌الزمان(ع) شهرستان ایذه چادر تبلیغاتی محسن رضایی برپا بوده و اقلام تبلیغاتی نیز توزیع شده است. هم چنین در مناطق اهل سنت کردستان شب‌نامه‌ای با عنوان «اعتراض به هتاکی احمدی‌نژاد نسبت به اصحاب پیامبر» در حجم وسیعی توزیع شد. از سوی دیگر در صندوق میدان نبوت تهران، به نام کروبی، خرید و فروش آرا گزارش شده است.»
* قلم‌نيوز در ساعت 13:11 به نقل از ابوالفضل فاتح رييس كميته اطلاع‌رساني ستاد مهندس موسوي، خبري با عنوان«پيروزي مهندس موسوي با فاصله زياد قطعي است/همه براي اين پيروزي يك سجده شكر بدهكاريم» منتشر ساخت. این سایت هم چنین در ساعت 19:01 به نقل از فرشاد مومنی عضو ستاد مهندس موسوی نوشت: “ميرحسين موسوي در آستانه شكستن ركورد 30 ميليون رأي است.” و در ساعت 20:21 نیز در خبری اعلام کرد: “موسوي بيش از 60 درصد آرا را كسب كرده است.”
* ساعت 12:10 سايت ياري نیوز به نقل از سید محمد خاتمي، خبر پیروزی میرحسین موسوی در دور نخست انتخابات را مخابره نمود.
* سايت جمهوريت در ساعت 21:06 خبري را با عنوان «خاتمي به ميرحسين تبريك گفت» منتشر کرد.
* در آخرین ساعات رای گیری، علی اکبر محشتمی پور رییس کمیته صیانت از آرای موسوی با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به اين سوال كه «چه شواهدي براي پيروزي موج سبز و برنده شدن موسوي در كشور داريد؟» گفت: “چيزي كه عيان است چه حاجت به بيان است” وی در ادامه نیز از قابل قیاس نبودن آرای موسوی و دیگر کاندیداها سخن گفت و از برگزاری جشن پیروزی حامیان موسوی در 23 و 24 خرداد خبر داد.
* کلمه: «80 درصد از نمايندگان كميته صيانت از آراء ميرحسين موسوي موفق به حضور در پاي صندوق‌هاي رأي شدند. گزارش خبرنگار كلمه حاكي از حضور اکثريت نمايندگان كميته صيانت از آراء در پاي صندوق‌‌هاي رأي است.»
موسوی
* موسوی با حضور در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی اعلام کرد: “برابر اطلاعاتی که از ستادهایمان در سطح کشور داریم، برنده قطعی با نسبت آرای بسیار زیاد اینجانب هستم.” موسوی با ابراز امیدواری به اینکه مسائل در فضای دوستانه با نشاط و اعتماد حل شود، گفت : “وظیفه همه ما این است که از این امانت الهی یعنی رای مردم حفاظت کنیم. ما از وزارت کشور و دولتی که ادعای مردمی بودن دارد می خواهیم که حافظ حقوق ملت باشد به هر حال بنده خود را پیروز قطعی این میدان می دانم و منتظر شمارش آرا به طور دقیق هستم. انتظار داریم در همین روزهای نزدیک جشن پیروزی را برگزار کنیم. آنچه مهم است اینکه ما باید همگی تسلیم اراده مردم باشیم.”
* میرحسین موسوی با صدور بیانیه ای تشکر آمیز خطاب به ملت ایران، اعلام کرد: “مردم شريف ايران! … به اطلاع مي‌رسانم به رغم تخلفات و كارشكني‌هاي متعدد و نارسايي‌هاي گسترده، مستندات و گزارش‌هاي واصله حاكي از اين است كه رأي اكثريت قاطع مردم متوجه اين خدمتگزارشان بوده است. از مسئولان امر مي‌خواهم در شمارش آرا نهايت دقت و حفظ امانت را بنمايند و اعلام مي‌كنم، در غير اين‌صورت از همه امكانات قانوني براي احقاق حقوق حقه ملت ايران اقدام خواهم كرد. همين‌جا فرصت را مغتنم مي‌شمارم و از ملت شريف ايران مي‌خواهم آماده برگزاري جشن پيروزي در شامگاه ميلاد بانوي دو عالم حضرت فاطمه زهرا (س) باشند.”
* سایت الف از تدارک خانه تیمی برای آشوب پس از انتخابات خبر داد و نوشت: «این تیم در چند روز گذشته با ساماندهي تعدادي قابل توجه اراذل و اوباش تلاش دارد امروز با برگزاري برخي تجمعات در مقابل وزارت كشور و استانداري‏ها زمين باخته انتخابات را بسوزاند.»
* مرتضی تمدن استاندار تهران در گفتگو با فارس اعلام کرد: “كانديداها و حاميان آنها مي‌توانند اگر به مسئله‌اي اعتراض دارند، آن را از راه‌هاي قانوني پيگيري كنند اما هرگونه تجمع هواداران كانديداها مجوز ندارد و غيرقانوني محسوب می شود.”
شنبه، 23 خرداد 1388:
احمدی نژاد

 

* بنابر اعلام رسمی وزارت کشور، از 39 ميليون و 165 هزار و 191 برگه راي ماخوذه، محمود احمدي‌نژاد با 24 ميليون و 527 هزار و 516 راي و كسب 62.63 آرا رئيس جمهور منتخب ملت ایران معرفی شد. محسن رضايي با 678 هزار و 240 راي (1.73 درصد) ، مهدي كروبي با 333 هزار و 635 راي (0.85 درصد) و ميرحسين موسوي با 13 ميليون و 216 هزار و 411 راي (33.75 درصد) نتوانستند آرای اکثریت را برای خود جلب کنند. ميزان آراي باطله نيز 409 هزار و 384 راي بوده است.
* بنابر اعلام رسمی وزارت کشور، بیش از 39 میلیون از 46 میلیون ایرانی واجد شرایط جهت رای دادن در انتخابات شرکت کردند که مشارکت بیش از 85% از مردم در این انتخابات، طی 31 سال استقرار نظام جمهوری اسلامی یک رکورد جدید و بی سابقه محسوب می شود.
* پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری: رهبر معظم انقلاب ضمن صدور پیامی خطاب به ملت ایران تصریح کردند: “انتخابات 22 خرداد با هنرنمائي ملت ايران نصاب تازه‌اي در سلسله‌ طولاني انتخاب‌هاي ملي پديد آورد، مشاركت بيش ‌از هشتاد درصدي مردم در پاي صندوق‌ها و رأي بيست ‌و چهار ميليوني به رئيس جمهور منتخب يك جشن واقعي است.” ایشان در ادامه تاکید کردند: “گمان بر اين است كه دشمنان بخواهند با گونه‌هائي از تحريكات بدخواهانه، شيريني اين رويداد را از كام ملت بزدايند. به همه‌ آحاد مردم و بويژه جوانان عزيز كه سرزنده‌ترين نقش‌آفرينان اين حادثه‌ي شورانگيز بودند، توصيه ميكنم كه كاملاً هشيار باشند. همواره بايد شنبه‌ پس‌ از انتخابات، روز مهرباني و بردباري باشد. چه طرفداران نامزد منتخب و چه هواداران ديگر نامزدهاي محترم،‌ از هرگونه رفتار و گفتار تحريك‌آميز و بدگمانانه پرهيز كنند.”
* وزیر کشور در نشست خبری خود با بیان اینکه نماينده‌هاي كانديداها از ابتدا تا پايان شمارش آرا بر سر صندوق‌ها حضور داشتند، گفت: “حاضريم استان به استان و شهر به شهر، كليه آرا را در اختيار نامزدها بگذاريم و حتي حاضريم همكاري‌هاي بيشتري داشته باشيم تا اگر شبهه‌اي وجود دارد برطرف شود.” محصولی در ادامه تاکید کرد: “هيچ مستندي از تخلفي كه در نتايج انتخابات اثر گذار باشد نداشتيم و اگر ارائه شود، پيگيري خواهد شد.”
* ستاد انتخاباتی مهندس موسوی با صدور اطلاعیه ای با رد نتایج انتخابات اعلام کرد: “امروز اراده و عزم مردم ایران در برابر یک پدیده اعجاب‌انگیز به نام دروغ، تزویر و تقلب، بهت‌زده شده و بیش از پیش دلتنگ امام راحل است تا نزد او شکایت برد.”
رهنورد
* زهرا رهنورد همسر مهندس موسوی طی گفتگویی با شبکه تلوزیونی بی بی سی فارسی گفت: “نتیجه آرا دقیقا عکس آن چیزی است که واقعیت دارد، یعنی دقیقا نسبت آرای موسوی به احمدی نژاد 4 به 1 بوده است. یک نقاطی هستند که خودشان نشان دهنده نادرست بودن میزان آراست. مثلا ترک زبانها و مردم آذرباییجان فرزند خودشان را رها نمی کنند تا به فرد دیگری رای بدهند یا خود بنده که بارها گفتم من لر هستم و آقای موسوی هم گفته داماد لرستان است، لرها داماد خودشان را رها نمی کنند و به احمدی نژاد رای بدهند. این دو مورد برای ما ملاک است که باقی موارد هم همینطور است.”
وی در پاسخ به خبرنگار بی‌بی‌سی که پرسید «رای آقای موسوی بر اساس برآوردهای شما چهار به یک بوده است، در قیاس آقای احمدی‌نژاد مستندات شما چه هست؟» اظهار داشت: “در شهرستان ها و تهران در واقع تجمع مردم حاکی از این بود که آرای موسوی بسیار بالاتر از آن است که اصلاً قابل تصور باشد، هر وقت طرفداران دو طرف حاضر می شدند، طرفداران احمدی‌نژاد در حد یک صدم بودند در مقابل طرفداران موسوی … ما نمی دانیم چگونه با این صندوق ها عمل شده و رأی‌ها چگونه دست برده شده و چه بوده، فقط می دانیم که نسبت موسوی به احمدی‌نژاد 4،5 به يك یا 4 به یک یا جاهای دیگر ممکن است مثلاً 3 به 1،5 باشد.”
* مهندس موسوی نخستین بیانیه خود را منتشر نمود. وی نتیجه اعلام شده را بهت آور توصیف کرد و آن را نتیجه شعبده بازی های صدا و سیما و دست اندرکاران انتخابات دانست. وی در ادامه نوشت: “اینجانب ضمن اعتراض شدید به روند موجود و تخلفات آشکار و فراوان روز انتخابات هشدار می دهم که تسلیم این صحنه آرایی خطرناک نخواهم شد … خائنين به آراي مردم ابایي از آن ندارند که اين خانه پارسايان به آتش کشيده شود…  ما موج عقلانیت سبز خود را که برگرفته از تعالیم دینی و علایق ملت به اهل بیت پیامبر(ص) است با تمامی شور ادامه می دهیم و با شورش دروغ که در کشور طغیان کرده و چهره آن را آلوده است مبارزه میکنیم، اما اجازه نخواهیم داد که حرکات ما شکل کور به خود بگیرد.”
* فارس: «میرحسین موسوی که پس از شکست سنگین در مقابل محمود احمدی‌نژاد مطابق پیش‌بینی‌های قبلی اقدام به زیر سؤال بردن سلامت انتخابات به منظور توجیه شکست کرده و دعوت به آشوب‌های خیابانی نیز در دستور کار وی و اطرافیان او قرار دارد، سال 65 درخصوص اثرگذاری دولت بر انتخابات نظر دیگری داشته است. وی روز يکشنبه 8 تير 1365 و در پايان جلسه هيئت دولت به سوالات خبرگزاري جمهوري اسلامي پاسخ داد و در خصوص شبهات مطرح شده در خصوص سلامت انتخابات مياندوره اي مجلس شوراي اسلامي گفت: “چطور مي شود در انتخاباتي که همه مردم و شوراي نگهبان و همچنين روحانيت عزيزمان ناظر هستند، بشود دولت اثر بگذارد؟” وی باید هم اکنون توضیح دهد مگر اتفاقی غیر از این افتاده است؟»
* مهدی کروبی در بیانیه ای نتایج اعلام شده را مضحک و شگفت آور توصیف کرد. وی تاکید کرد: “من به پيشگاه ملت شكايت مي برم و دستان همه راي دهندگان به خصوص دانشجويان،‌ روشنفكران ،‌زنان محرومين و افراد مورد تبعيض اعم از دگر انديشان،‌ اقليت هاي حقوقي و مذهبي ،‌دراويش ،‌اهل حق را مي بوسم و حتما در مقابل اين مهندسي و تنظيم ناشيانه راي ملت سكوت نخواهم كرد و به عنوان فردي مستقل در چارچوب فكري و سياسي خاص خود و بر اساس مواضع و بيانيه هايي كه منتشر كرده ام در صحنه خواهم ماند.” کروبی در آخرین جمله این بیانیه نوشت: “این تازه اول داستان است.”
* سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران با صدور  بیانیه ای اعلام کرد: “در پي انتخابات رسواي اخير كه در محافل سياسي داخل و خارجي از آن به‌عنوان كودتاي نرم عليه مردمسالاري و جمهوريت در ايران ياد مي كنند، اقتدارگرايان حاكم در اقدامي وقيحانه در سطح وسيعي اقدام به دستگيري فعالان سياسي منتقد و مخالف دولت كرده اند. بي شك موج دستگيري فعالان سياسي خطاي بزرگ ديگري در ادامه بدعت و خطاي مصادره آراء مردم در انتخابات رسواي دهم است.”
* میرحسین موسوی در نامه ای سرگشاده خطاب به مراجع تقلید نوشت: “سکوت علما و مراجع که ملجا راسخ این ملت شمرده می‌شوند، خسارتی بیش از یک تغییر در آراء را به دنبال خواهد داشت.” وی تصریح کرد: “تصور تقلب در آرای مردم تا این اندازه و برابر انظار شگفت‌زده جهانیان از حکومتی که تعهد به عدالت شرعیه از ارکان اساسی آن شمرده می‌شود، برای کسی ممکن نبود.”
* ابوالحسن بنی صدر در مصاحبه با تلوزیون صدای آمریکا نتایج انتخابات ایران را «تقلب بزرگ» توصیف کرد.
* روزنامه ایران: «مصطفی تاج زاده و عبدا… رمضان زاده به همراه 11 نفر از عواملی كه قصد اغتشاش داشتند، بعد از ظهر دیروز توسط نیروهای امنیتی شناسایی شدند. مرجع قضایی برای برخی متهمان این پرونده حكم پیگرد صادر كرده و مكان مورد نظر نیز پلمب شده است. این متهمان در ساختمانی در محدوده قیطریه تهران در حال خبرسازی و تهیه فیلم برای شبكه‌های ماهواره‌ای بودند و هم چنین از این مكان مقادیری سلاح سرد نیز كشف شده است»
* مجمع روحانیون مبارز با صدور بیانیه ای خواستار ابطال نتایج انتخابات ریاست جمهوری شد.
* رجانیوز: «بعد از ظهر امروز اغتشاشات پراکنده در تهران آغاز شد. تعدادی از دانشجویان دانشگاه تهران در حالی که به دو دسته موافق و مخالف نتایج انتخابات تقسیم شده بودند در خیابان 16 آذر و سپس میدان انقلاب علیه همدیگر شعارهایی سردادند. مخالفین شعارهایی همچون مرگ بر دیکتاتور و موافقین شعارهایی چون قبول اکثریت، نشان آدمیت سر دادند.
آشوب
در حالی که جمعیت به سوی وزارت کشور حرکت می کرد، در خیابان فاطمی سطل های زباله توسط معترضین به نتایج انتخابات به آتش کشیده شد و به تدریج با تاریک شدن هوا، درگیری ها بین نیروی انتظامی و اغتشاشگران شدت گرفت. پیروزی احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری دهم همان‌طور که انتظار می‌رفت با واکنش خشونت‌طلبانه برخی هواداران سایر رقبا به ویژه موسوی مواجه شده و این اوباش اجیر شده در میدان ولی‌عصر(عج) تهران اقدام به آشوب خیابانی و صدمه زدن به اموال عمومی کردند.
هم چنین حوالی ساعت 18 یک دستگاه اتوبوس در خیابات مطهری به آتش کشیده شد. مجموعه تحرکات انجام شده در سطح شهر تهران طی ساعات پس از پایان انتخابات ریاست جمهوری، محصول طراحی اتاق عملیات آشوب و اغتشاش اصلاح‌طلبان در تهران است. این اتاق عمليات آشوب طی 24 ساعت گذشته و با حضور مؤثر محسن امین‌زاده و مصطفی تاج‌زاده مکرراً تشکیل جلسه داده و در حال برنامه‌ریزی برای دروغ‌پراکنی و شایعه‌سازی مانند پخش شایعه حبس خانگی موسوی و همچنین سازماندهی اراذل و اوباش برای ایجاد آشوب‌های خیابانی است. در همین راستا تعدادي از عوامل اصلي متهم به هدايت آشوب‌هاي خياباني در تهران از جمله تاج‌زاده، رمضان‌زاده، ميردامادي، بهزاد نبوي، محمدرضا خاتمي، مجردي، شريعتي، صفايي فراهاني، تقي رحماني، هدي صابر و زيدآبادي بازداشت شدند.»
اغتشاشگر
* رادیو زمانه: “گزارش‌ها از درگیری‌های پراکنده و شدیدی در خیابان‌های مرکز و شمال شهر تهران حکایت دارد. گروهی از هواداران میرحسین موسوی و مهدی کروبی از صبح امروز با حضور در خیابان‌های تهران، اعتراض خود را به نتایج انتخابات اعلام کرده‌اند. آن‌طور که شاهدان عینی از سطح شهر تهران گزارش می‌دهند، اوضاع در خیابان ولیعصر، زرتشت، فاطمی، میدان انقلاب، میدان ونک و چهارراه جهان کودک نا‌آرام است. در خیابان تخت طاووس و میرزای شیرازی تهران نیز درگیری‌ها به شدت در جریان است و بخش‌هایی از خیابان به آتش کشیده شده است. معترضان با به آتش کشیدن سطل‌های زباله، کندن تابلوهای راهنمایی و رانندگی و نیز شکستن شیشه‌های اتومبیل‌ها راه ورود خودروهای پلیس به این خیابان را بسته‌اند.
 یکشنبه 24 خرداد 1388:
* پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری: رهبر معظم انقلاب در سالروز ولادت حضرت زهرا (س) در جمع مردم و مسئولین در حسینیه امام خمینی (ره) فرمودند: “حقيقتاً يك دست اعجازآفرين الهي پشت اين انتخابات بود چرا‌كه نتيجه آن، ده ميليون رأي بيشتر در مقايسه با بالاترين رقم مشاركت مردم در انتخابات 30 ساله است.”
* ایسنا: «جشن پیروزی رییس جمهور در میدان ولیعصر تهران برگزار شد. رییس جمهور با اشاره به اغتشاشات روز گذشته برخی نقاط تهران گفت: “در انتخابات ۴۰ میلیون نفر خودشان بازیگر اصلی و تعیین‌کننده اصلی بودند حالا ۴ تا خس و خاشاک در این گوشه‌ها یک کاری می‌کنند. بدانید که این رودخانه زلال ملت جایی برای خودنمایی آنها نخواهد گذاشت.”
تجمع
* عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در جمع خبرنگاران ضمن بیان اینکه همچنان کروبی اعتراض مستندی به این شورا ارائه نداده است، از ارائه اعتراض 7 بندی میرحسین موسوی به شورای نگهیان سخن گفت: “موسوي در اولين اعتراض خود تأكيد كرده است كه در مناظره‌ها مطالبي گفته شده كه اتهام عليه شخصيت‌هاي نظام بوده است.”
* میرحسین موسوی در نامه ای سرگشاده خطاب به شورای نگهبان نوشت: “عدم صحت انتخابات محرز است و رسیدگی و ابطال آن درخواست می‌گردد.”
* سایت اسراییلی هاآرتص: “بی شک در انتخابات ایران دستکاری شده است. نتایج منتشر شده منطقی نیستند. امکان نداشت احمدی نژاد در دور اول از این حمایت گسترده برخوردار باشد.”
* روابط عمومی وزارت امورخارجه: «در پی پخش گزارش‌ها و اخبار غيرواقعي و آشوب طلبانه بی بی سی رسانه دولتي انگليس، سایمون گس سفیر این کشور در تهران به وزارت امور خارجه فراخوانده شد.»
* موسوی دومین بیانیه خود را منتشر کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است: “کسانی که با تخلفات بسیار نتایج غیر قابل باوری را برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام کردند، اینک درصدد تثبیت آن نتایج و شروع دوره‌ای جدید از تاریخ کشور ما هستند. اینجانب در طول انتخابات به کرات از خطرات قانون گریزی سخن گفتم و تاکید کردم که چنین شیوه‌ای ممکن است به استبداد و دیکتاتوری بینجامد و امروز ملت ما در نقطه‌ای قرار گرفته است که این دورنما را احساس می کند. ما به عنوان کسانی که به نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی آن پایبندیم، اصل ولایت فقیه را یکی از ارکان این نظام می‌دانیم و حرکت سیاسی را در چارچوب‌های قانونی دنبال می‌کنیم.”
محسن سازگارا
* محسن سازگارا از عناصر ضد انقلاب در گفتگو با تلویزیون صدای آمریکا، گفت: “آقای مهندس موسوی دعوت کردند که فردا 4 بعد از ظهر، هواداران و کسانی که رای داده اند بیایند راهپیمایی بکنند و وجود خوشان را نشان بدهند. ایشان از وزارت کشور برای راهپیمایی درخواست مجوز کرده اند اما گفته اند چه مجوز بدهند و چه مجوز ندهند خودشان خواهند آمد و مردم هم بیایند. به نظر من هم باید گفت که ای مردم! رییس جمهور منتخب خودتان را تنها نگذارید. آقای موسوی استمداد کرده و شما هم نشان بدهید رای واقعی کجاست و در راهپیمایی شرکت کنید”
وی در ادامه نیز خواهش خود از هواداران کروبی را اینطور بیان می کند: “من این خواهش را از دوستان آقای کروبی هم کردم. الان در این مقطع باید بپذیرید که رهبری این کار با رییس جمهور منتخب مردم یعنی مهندس موسوی است، بنابر این آنچه که ایشان بگوید باید اصل باشد.” سازگارا در ادامه نیز بر سر دادن شعار الله اکبر از پشت بام خانه ها تاکید می کند و می گوید: “آقای موسوی از مردم درخواست کرده است که هر شب ساعت 10 تا 10.30 در اوج اش الله اکبر بگویید و این تمرینی است برای همبستگی مردم و مراحل بعدی.”
* سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران با صدور بیانیه ای اعلام کرد: “آنچه در اين انتخابات رخ داده علاوه بر تقلبات و تخلفات گسترده و بي سابقه در صندوق هاي رأي، سوء استفاده حداكثري از تمامي امكانات و فرصت هاي در اختيار براي مهندسي آراء و رأي سازي بود … در نتيجه اين انتخابات نه تنها از نظر ميزان مشاركت بلكه از نظر گستردگي و انواع تقلبات در تاريخ ايران كم نظير و بلكه بي نظير است.”
* مهدی کروبی با صدور بیانیه ای اعلام کرد: “محمود احمدی‌نژاد را منتخب مردم ایران نمی‌دانم” وی در ادامه خواستار ابطال انتخابات شد.
* محسن رضایی با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به محصولی وزیر کشور نوشت: “همه اطلاعات راجع به آرای شمارش شده، به سرعت در اختیار نمایندگان ستاد اینجانب قرار داده شود.”
تجمع اعتراضی
* رجانیوز: «با وجود آنكه جمعيت ميليوني مردم تهران در ميدان ولي‌عصر(عج)، به استقبال دكتر احمدي‌نژاد آمدند و عليه آشوب‌گران شعارهايي سردادند، با تاريك شدن هوا، بار ديگر اوباش در حال آشوب هستند. اوباش با شكستن شيشه مغازه‌ها، ادارات، ايستگاه‌هاي اتوبوس، آتش زدن سطل‌هاي زباله پلاستيكي و پرتاب سنگ و كوكتل مولوتف آرامش شهر را به هم زده‌اند. در مقابل اين اغتشاشات، شهرداري تهران وظيفه پاكسازي بقاياي جرم اوباش را به صورت مناسب انجام نمي‌دهد. اين در حالي است كه سطل‌هاي زباله پلاستيكي در دوره شهرداري قاليباف علي‌رغم همه‌ي توصيه‌هاي امنيتي مبني بر به آتش كشيدن سطل‌ها و استفاده از اين ابزار براي آشوب‌هاي خياباني نصب شد. از سوي ديگر، نيروي انتظامي نيز با اوباش برخورد جدي نمي‌كند و ادامه‌ي اين تسامح به جري‌تر شدن اوباش و مخدوش شدن امنيت رواني مردم منجر شده است.»
دوشنبه، 25 خرداد 1388:
 * پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری: «رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار آقای میرحسین موسوی با ایشان، بر پیگیری مسائل از طریق مراجع قانونی تأکید کردند.
در این دیدار که عصر دیروز انجام شد آقای میرحسین موسوی ضمن ارائه گزارشی، دیدگاه خود را درباره روند انتخابات بیان کرد. رهبر معظم انقلاب با تأکید بر لزوم حفظ آرامش و متانت خاطرنشان کردند: “در دوره های قبلی انتخابات نیز برخی افراد و نامزدها، مسائلی داشتند که از طریق شورای نگهبان به عنوان مرجع قانونی رسیدگی به شکایات انتخاباتی، پیگیری کردند و طبعاً در این دوره نیز مسائل باید از طریق قانونی دنبال شود.” ایشان با اشاره به نامه آقای موسوی به شورای نگهبان افزودند: “به شورای نگهبان تأکید شده که با دقت به این نامه رسیدگی شود.” رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به تحریکات دشمن و برخی طراحیهای پشت صحنه برای به آشوب کشاندن خیابانها خطاب به آقای موسوی افزودند: “جنس شما با این گونه افراد متفاوت است و لازم است کارها را با متانت و آرامش پیگیری کنید.” ایشان با تحسین از حضور بی سابقه مردم در انتخابات 22 خرداد افزودند: “به یاری پروردگار انتخابات با اتقان، صحت و آرامش خوبی برگزار شد و شما هم مسائل مورد نظر را از طریق قانونی پیگیری کنید.”
* رجانیوز: «شب گذشته اغتشاشات پراکنده ای در کوی دانشگاه تهران و خیابان های اطراف آن رخ داد. همزمان با تاریک شدن هوا تعدادی از دانشجویان ساکن کوی دانشگاه که در میان آنان افراد غیر دانشجو نیز حضور داشتند، با حضور در خیابان کارگر شمالی (امیرآباد) اقدام به آتش زدن سطل های زباله، شکسن شیشه های بانک ها و مغازه ها نموده و سپس با حضور در محوطه کوی دانشگاه، به سربازان نیروی انتظامی مستقر در خیابان های اطراف، سنگ و کوکتل مولوتوف پرتاب کردند. متعاقبا نیز نیروی انتظامی با حضور در محوطه کوی دانشگاه به برخورد فیزیکی و بازداشت تعدادی از این افراد اقدام کرد. هم چنین خبرهای رسیده از دانشگاه اصفهان و شیراز نیز حاکی از آن است که بسیاری از افراد غیر دانشجو با پوشش دانشجویی و به کمک برخی چهره های افراطی، اقدام به آتش زدن امکانات دانشگاه و برخی خوابگاه ها کرده اند.»
* سید محمد خاتمی در بیانیه ای خطاب به هواداران میرحسین موسوی اعلام کرد: “حضور شاداب و پرنشاط شما با روشهای مسالمت آمیز حق شما است که آن را رعایت کرده اید و توصیه می‌کنم که همچنان رعایت کنید و از چارچوب قانون خارج نشوید و آرامش و متانت خود را حفظ کنید .”
 * آيت‌ا… جنتي دبير شوراي نگهبان در اطلاعیه ای اعلام کرد: “در پي بيانات رهبر بزرگوار انقلاب اسلامي در ديدار با ميرحسين موسوي نامزد انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري و مستند به تبصره‌هاي 1 الي 3 ماده 80 قانون انتخابات رياست جمهوري اين شورا آمادگي خود را براي رسيدگي به كليه شكايات و اعتراضات مطرح شده در وقت قانوني اعلام مي‌دارد. از كليه نامزدان نيز كه اعتراض به نحوه برگزاري انتخابات دارند، تقاضا دارد شكايات مستند خود را هر چه سريع‌تر به دبيرخانه اين شورا ارسال نمايند تا در سرعت رسيدگي‌ها خللي وارد نيايد.”
موسوی درجمع معترضین
* رجانیوز: «راهپیمایی غیرقانونی هواداران موسوی از میدان انقلاب تا آزادی برگزار شد. در این راهپیمایی موسوی، کروبی، خاتمی، فائزه هاشمی، مجید انصاری، غلامحسین کرباسچی، محمد رضا خاتمی و … حضور داشتند. در انتهای این مراسم آشوب گران تعدادی  اتوبوس، بانک، موتور سیکلت و دیگر اموال عمومی و شخصی را به آتش کشیدند. هم چنین حمله به پاگاه نظامی بسیج مقداد در خیابان آزادی موجب درگیری مسلحانه نیروهای نظامی و اغتشاشگران شد. متاسفانه در این درگیری ها یک مادر و دختر (سرور برومند و فاطمه جب پور) در مهدکودکی در اثر اصابت گلوله به شهادت رسیدند. هم چنین داوود صدری 26 ساله و شاغل در شرکت دارو سازی،  مسعود خسروی 45 ساله کارمند تاکسیرانی و عضو بسیج و حسام حنیفه 19 ساله و کارمند شرکت نقشه کشی از افرادی بودند که به ضرب گلوله های غیرسازمانی به شهادت رسیدند و به همین علت خانواده های آنان از مسببین اغتشاشات بعد انتخابات و شخص میرحسین موسوی اعلام شکایت کردند.»

 

آشوبگران

 

* شبکه تلوزیونی بی بی سی فارسی: «تظاهرکنندگان در تهران با بر پا کردن آتش در خیابان ها و شکستن شیشه های چند بانک، اعتراضات خود را ادامه دادند.»
* رادیو زمانه: «میرحسین موسوی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری در جمع هوادارانش، برای شرکت در انتخاباتی جدید اعلام آمادگی کرد. وی گفت: “حضور امروز مردم نشان می‌دهد که آنها قانع نشده‌اند و خواهان پاسخگویی هستند.” وی که از روی سقف یک اتومیبل و با بلندگوی دستی با مردم سخن می‌گفت، از هوادارانش خواست تا با حفظ آرامش خود، در صحنه باقی بمانند. میرحسین موسوی تاکید کرد که تا زمان ادا شدن حق مردم صحنه را ترک نخواهد کرد. محمدرضا خاتمی، برادر رئیس جمهور سابق ایران نیز در جمع تظاهرات کنندگان به نقل از محمد خاتمی خواستار ابطال نتایج انتخابات شد. وی دولت را متهم کرد که در آراء مردم «دستکاری» کرده ‌است. این عضو جبهه مشارکت گفت: “ما تا زمان ابطال نتایج و برگزاری انتخاباتی تازه به حرکت خود ادامه خواهیم داد.”»
* فایل صوتی سخنان فائزه هاشمی در اجتماع معترضین در خیابان آزادی منتشر شد. وی در بخشی از سخنانش می گوید: «اگر تاریخ را نگاه کنید رهبری در زمان ریاست جمهوری، نخست وزیرش از سوی آقای خمینی تحمیلی بود. زمانی که هاشمی رییس جمهور شد، او رییس جمهور آقا نبود. خاتمی هم همین طور. تنها دوره ای که رهبر واقعیست الانه. یکی از مشکلات اساسی مربوط به خاتمی بود. او کاره ای نبود.
عامل اصلی این دیکتاتوری ها را خاتمی می دونم چون در 18 تیر مسیر را به سمت تندی برد که همه چهره ها را لو داد و رو کرد و دست همه ی اصلاح طلب ها رو شد و رسید به 18 تیر. آقای خامنه ای هم هوشیار شد و از اونجا کابوس ما شروع شد و از انتخابات بعدی دیگه اصلاح طلب ها قدرت نگرفتند و سر بابام هم اونطوری شد … این اعتراضات باید ادامه پیدا کنه. اینا باید بفهمن مردم کوتاه بیا نیستن. از بس خاتمی بی عرضه بود، (در انتخابات قبلی) اون همه تقلب شد و بابا نتونست رای بیاره. خاتمی آخرش گفت انتخابات سالم بوده، چون خودش برگزار کرده بود و به نام خودش نوشته می شد. خاتمی خیلی خیانت کرد …
خاتمي مشکلات زيادي دارد واگر هم مي آمد نمي توانست کاري بکند، مگر خاتمي دفعه قبل چکار کرده بود؟ فقط رأي داشت و گرچه رأي آورد اما دشمنانش هم زياد بودند اما موسوي چون نبوده دشمن هم نداشته است و اصولگرايان هم حامي او بودند و حامي خاتمي نبودند. اصلاً موسوي خيلي بهتر است. چهره های دیگه باید میومدن که نیومدن. حسن روحانی باید میومد، لاریجانی باید میومد. باز به هر حال بهتر از احمدی نژاد می شد.»
* مسعود رجوی سرکرده گروهک تروریستی منافقین با صدور بیانیه ای خطاب به معترضان به نتایج انتخابات در ایران، به ویژه تعدادی از دانشجویان دانشگاه تهران که به دعوت انجمن اسلامی این دانشگاه در مسجد دانشگاه تهران تحصن کرده بودند، نوشت: “مقاومت قهرمانانه و اشرف نشان خود را به هر قیمت ادامه بدهید.” همچنین در این جلسه جعفر توفیقی وزیر علوم دولت خاتمی سخنرانی کرده و دولت را به دستکاری در انتخابات متهم کرد.
* حزب مشارکت با صدور بیانیه ای اعلام کرد: “انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري تماماً مخدوش و غيرقابل دفاع است و خواستار ابطال انتخابات هستیم.”
* سخنگوی شورای نگهبان اعلام كرد در جمع خبرنگاران گفت: “شوراي نگهبان از نامزدهاي معترض انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري رسماً دعوت نمود صبح فردا سه شنبه (26 خرداد) در شوراي نگهبان حضور داشته باشند تا در جلسه‌اي مطالب خود را بيان كرده و نحوه پيگيري‌ها و چگونگي رسيدگي شوراي نگهبان براي اين كانديداها توضيح داده شود و علاوه بر دعوت مكتوب و رسمي از نامزدهاي انتخابات، تلفني نيز با آنها صبحت كرديم تا در اين جلسه حاضر شوند.”
* حزب اعتمادملی با صدور بیانیه ای ضمن درخواست ابطال انتخابات اعلام کرد: “نتیجه انتخابات، حذف گفتمان امام و انقلاب و آزادیخواهی و کرامت انسانی و حق حاکمیت مردم بر سرنوشت خود و میزان بودن رای ملت و توهین به شعور رای‌دهندگان است.”
* میرحسین موسوی در پیامی خطاب به مردم، نوشت: “توصیه مؤکد و مجدد این خدمتگزار شما آن است که… مخالفت های مدنی و قانونی خود را در سراسر کشور ادامه دهید … از رنگ سبز و شعار ا… اکبر دست برنداريم.”
 سه شنبه 26 خرداد 1388:
* پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری: رهبر معظم انقلاب در جمع نمایندگان ستاد کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری با انذار نسبت به ايجاد شكاف بين صفوف مردم فرمودند: «اينكه ما تصور كنيم كه يك گروه مثلاً بيست و چهار ميليونى يك طرفند، يك گروه چهارده ميليونى يك طرفند، اين به نظر من يك خطاى بسيار بزرگى است؛ قضيه اينجور نيست. همه در يك طرف قرار دارند. آن كسانى كه به رئيس جمهور منتخب اين دوره‏ى از انتخابات رأى دادند، همانقدر وابسته‏ى به انقلاب و كشور و نظامند، كه آن كسانى كه رأى ندادند. مجموعه‏هاى مردمى، فرزندان اين كشورند»
حضرت اقا
 ایشان در ادامه ضمن تاکید بر حرکت معترضان در مسیر قانون بر رسیدگی قانونی بر هر اعتراض مستندی تاکید کردند: «اعتماد من (به برگزار کنندگان انتخابات) موجب نميشود كه اگر چنانچه شبهه ‏اى در ذهن كسانى هست، اين شبهه دنبال نشود و تعقيب نشود و بررسى نشود و حقيقت قضيه آشكار نشود؛ نه، شبهات را برطرف كنيد، منتها آن چيزى كه از همه مهمتر است، اين است که همه سعى كنيد وحدت ملى و وحدت كشور را حفظ كنيد»
ایشان در ادامه از همگان خواستند تا با اعلام موضع نسبت به این اغتشاشات در شفاف سازی فضا کمک نمایند:
«بدترش هم همين كارهاى خرابكارى‏اى است كه شما مى‏بينيد انجام ميدهند، كه البته همه بايد در مقابل اين خرابكارى‏ها بايستند، اعلام موضع كنند. همه بايستى بگويند … اين تخريبهائى كه انجام ميگيرد، اين كارهاى زشتى كه انجام ميگيرد، بعضاً جناياتى كه واقع ميشود، مربوط به هيچكدام از اين اطراف قضيه نيست؛ اين مربوط به مردم نيست، مربوط به نامزدها نيست؛ مربوط به خرابكارهاست، مربوط به اخلالگرهاست. مبادا كسى توهم كند و تصور بكند كه اين مربوط به اين است كه اينها طرفدار فلان نامزدند. هر كس سرِ كار باشد، اگر نتائج انتخابات غير از اين هم ميشد، بنده به طور اطمينان ميتوانم عرض بكنم كه باز اينجور حوادثى ديده ميشد، باز اين حوادث پيش مى‏آمد، براى اينكه اصلاً آرامش در كشور نباشد. آنها امنيت كشور را و آرامش كشور را هدف گرفته‏اند و ميخواهند اين را از بين ببرند. هيچكس نبايد به اين تشنج‏آفرينى و اغتشاش‏آفرينى كمك كند و همه بايد در مقابل او صريح موضع بگيرند. كما اينكه مواضع حقيقى شماها هم جز اين نيست. صريح موضع بگيرند، روشن كنند كه اين خواستِ آنها نيست. و هر كارى كه تشنج‏آفرين باشد، واقعاً نكنند.»
ایشان در قسمتی دیگر از سخنان خویش نیز فرمودند: «قبلاً گفته‌ام و از جمله در ديداري كه آقاي موسوي با اينجانب داشت تأكيد كردم و قرار شد چنين شود، شما هر اشكال و شبهه‌اي كه داريد، به‌طور مشخص و روشن به شوراي نگهبان (به عنوان مرجع قانوني) اعلام كنيد تا طبق قانون به آن رسيدگي شود. اينجانب به شوراي نگهبان تأكيد كرده‌ام كه حتي اگر لازم شد، صندوق‌هايي را بازشماري كنند، اين كار انجام شود.» ایشان در بخش دیگری از اظهاراتشان تاکید کردند: «من درخواست ميكنم از آقايان مسئول در وزارت كشور و همچنين در شوراى نگهبان كه به اين موارد دقيقاً رسيدگى كنند. اگر چنانچه بعضى از اشكالات مقتضىِ اين هست كه پاره‏اى از صندوقها بازشمارى بشود، اشكالى ندارد. حالا مثلاً يك مورد را آقايان ذكر كردند كه آن شخص گفته كه رأى فلان نامزد اين تعداد است، بعد در شمارش تعداد ديگرى معرفى شده؛ خيلى خوب، كارى ندارد؛ صندوقهاى مورد اشكال را يا به طور تصادفى تعدادى از صندوقها را بازشمارى كنند؛ خودِ نمايندگان ستادها هم حضور داشته باشند و ببينند، تا اطمينان كامل براى همه حاصل بشود.»
* آخوندی نماینده ستاد میرحسین موسوی در دیدار با رهبر انقلاب می گوید: «اگر تمام صندوق‌ها بازشماري شود هيچ تخلفي صورت نگرفته است» این عبارتی است سخنگوی شورای نگهبان در 13 مردادماه در هشتمين اردوي آموزش سياسي دانشجويان پسر دانشگا‌ه‌هاي سراسر كشور كه در دانشگاه عباسپور برگزار شده بود، در جمع خبرنگاران نقل کرد.
* رجانیوز: مردم تهران با راهپیمایی به سمت میدان ولیعصر تهران از آشوب های فرصت طلبان پس از انتخابات اعلام انزجار کردند. حداد عادل در جمع اجتماع کنندگان تهرانی با اشاره به نظرسنجي‌هاي مختلف صورت گرفته در ماه‌هاي قبل از انتخابات گفت: «در هيچكدام از اين نظرسنجي‌های قبل انتخابات كه مربوط به كل كشور بود موسوي از احمدي‌نژاد جلوتر نبود.» وی در ادامه خطاب به ميرحسين موسوي تصريح كرد:
میدان ولیعصر
«تهران همه‌ي ايران نيست، نبايد شما فقط به آراي مردم تهران و اطرافيان خودتان نگاه كنيد آيا شما از آرا استان‌هاي محروم و شهرها و روستاهاي كوچك اطلاع داشتيد؟ … ‌كشور ما قانون دارد و راه تشخيص صحت و سقم آرا معين شده و شوراي نگهبان مرجع رسيدگي به اين امور است و اگر كسي اعتراض دارد، بايد دلايل خود را به اين شورا ارائه كند و بداند كه شوراي نگهبان و رهبري با هر سليقه‌اي حاضر نيستند حتي يك راي هم با تقلب جابجا شود. مگر در سال 76 آقاي خاتمي پيروز انتخابات نشد؟ مگر كساني كه به ايشان رأي ندادند و تعدادشان حدود 10 ميليون نفر بود، دست به آشوب و اغتشاش زدند؟ در حالي كه ديديم فرداي همان روز همه كساني كه به آقاي خاتمي راي نداده بودند،‌ به رأي اكثريت و قانون اساسي احترام گذاشتند.»
حداد عادل تصریح کرد: «ما شما را به عنوان نخست‌وزير دوران دفاع مقدس و نخست‌وزير حضرت امام و اينكه شما را فرزند انقلاب مي‌دانيم، دوست داريم و رهبر انقلاب هم شما را عضو خانواده انقلاب مي‌داند اما از شما سؤال مي‌كنموقتي هنوز انتخابات تمام نشده و در صندوق رأي باز نشده، شما از كجا مطمئن بوديد كه اكثريت آرا را به دست آورده و اعلام پيروزي كرديد؟ در كجاي دنيا كشورهايي كه خود را الگوي دموكراسي مي‌دانند سابقه دارد كه قبل از شمارش آرا و اعلام رسمي كانديدايي كنفرانس خبري بگذارد و خود را رئيس‌جمهور اعلام كرده و كسي ديگري نيز به او تبريك بگويد؟  اين درست نيست كه قبل از برگزاري انتخابات نزديكان شما اعلام كند كه اگر آقاي احمدي‌نژاد پيروز شد يقينا تقلب صورت گرفته است.» حداد عادل خطاب به هواداران ميرحسين موسوي آنها را خواهر و برادر خود صدا كرده و گفت: «نتيجه اين انتخابات نبايد موجب به وجود آمدن تفرقه شود بلكه بايد بدانيم كه اين انتخابات نيز مانند هر بازي ديگري برنده و بازنده‌اي دارد و ما حساب هواداران آقاي موسوي را از آشوب‌طلبان و اغتشاشگران جدا مي‌دانيم.»
* کدخدایی سخنگوی شورای نگهیان در نشست خبری خود اعلام کرد: “نامزدها گزارشات تخلفاتي در شهرستان‌ها را ارائه داده و تقاضاي باز شماري برخي از صندوق‌ها را دارند و ما اجمالاً با باز شماري صندوق‌ها در صورت تصويب شوراي نگهبان موافق هستيم.”
* فرهاد رهبر رییس دانشگاه تهران در گفتگو با ایسنا با بيان اين كه اتفاق رخ داده در کوی دانشگاه تهران به دانشجويان ارتباطي نداشت، گفت: “در واقع به دليل اينكه غيردانشجو با دانشجويان كوي قابل تفكيك نبودند، تعدادي از دانشجويان دستگير شدند كه با پيگيري‌هاي دانشگاه و همكاري مسوولان امر شب گذشته قريب به اتفاق دانشجويان كوي‌نشين آزاد شدند.” وي با تكذيب كشته شدن دانشجويي در حوادث اخير كوي دانشگاه تهران، گفت: “شايعات موجود مبني بر كشته شدن دانشجو به هيچ وجه صحت ندارد و به شدت اين موضوع را تكذيب مي‌كنم.”
علیرضا نوری زاد
* علیرضا نوری زاده از عناصر اپوزیسیون در گفتگو با رادیو فردا گفت: “آقاي موسوي و كروبي اگر در وجودشان ذره اي وفاداري به آرمانهايي كه اعلام كرده اند باشد، نبايد عقب نشيني كنند. اين جا ديگر حق ّ شخصي نيست و به قول معروف حق ّالناس است. آقاي موسوي و كروبي و رضايي حق ّ ندارند از اين حق ّ بگذرند. اگر آنها و خاتمي اين شايستگي را داشته باشند كه اين حركت را رهبري كنند، جنبش زيبايي كه بدون خونريزي و خشونت آغاز شده سرنوشت ايران را تغيير می دهد.”
* سردار رادان جانشين فرماندهي ناجا در جمع خبرنگاران از دستگيري تعدادي از عناصر اصلي ايجاد آشوبها و تخريب اماكن عمومي طي روزهاي گذشته که به سلاح گرم و مواد منفجره مجهز بودند، خبر داد.
Iran Election Protest
* رجانیوز: جمعی از هواداران موسوی و کروبی در مقابل صدا و سیما تجمع غیرقانونی ترتیب دادند. در این تجمع که صحنه هایی از آن نیز از طریق تلوزیون پخش شد، فائزه هاشمی معترضان را به ادامه حضور در خیابان دعوت کرد. وی در میان هواداران موسوی گفت: “چون بخش عظیمی از مردم ما عوام هستند، از حرف‌های احمدی‌نژاد خوششان می آید.” و در ادامه نیز مدعی تقلب در انتخابات شد: “تمامی ناظران را هنگام شمارش و تجمع آرا بیرون کردند و صندوق‌ها از قبل پر از رأی به احمدی‌نژاد بود.”
الف: «در تجمع غیرقانونی حامیان موسوی در برابر صدا و سیما، تعدادی از مغازه ها مورد آسیب اشرار قرار گرفت و چندین حلقه لاستیک در آتش سوخت.»
رضا پهلوی
* برنا: «رضا پهلوي در پيامي با ابراز شادماني از روند آشوب‌طلبي‌ها و اغتشاش‌آفريني‌هاي اخير در ايران از اغتشاشگران اعلام حمايت كرده و گروهك‌هاي تروريستي رجوي و ريگي نيز در پيام‌هاي جداگانه‌اي به اعلام حمايت از آشوب‌طلبان پرداختند. آنها معتقدند اين گروه هايي که بطور غير قانوني تظاهرات مي کنند حامي آنها هسند گروهك تروريستي جندا… به سركردگي عبدالمالك ريگي در پيام خود با اذعان به شعور بالاي سياسي مردم ايران از اغتشاشگران خواست تا دامنه آشوب‌هاي اخير را گسترش دهند. اين گروهك در سال‌هاي اخير با انجام برخي اقدامات كور تروريستي جمعي از هموطنانمان را به خاك و خون كشيد. گروهك تروريستي منافقين به سركردگي مسعود رجوي نيز در پيامي به اعلام حمايت از اغتشاشگران پرداخت. اذهان عمومي اقدامات خرابكارانه و تروريستي اين گروهك پس از پيروزي انقلاب اسلامي را همچنان به خاطردارد.»
 چهارشنبه، 27 خرداد 1388:
* ایرنا: «جمعی از هواداران موسوی و کروبی با تجمع غیرقانونی در میدان هفتم تیر به نتایج آرا اعتراض کردند. مهدی کروبی در میان معترضین حاضر شد و برای لحظاتی با آنها صحبت کرد.»
* احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس طی گفتگویی زنده با شبکه تهران گفت: “باید بپذیریم 14میلیون به آقای احمدی‌نژاد رای نداده‌اند و اینها الان درست یا نادرست سوال دارند و احساس اهانت می‌کنند، اینها نه خس و خاشاک هستند و نه اراذل و اوباش، بلکه اراذل و اوباش و خس و خاشاک کسانی هستند که به کوی دانشگاه و دانشجویان حمله می‌کنند و آن جنایات را مرتکب می‌شوند … این که کاندیداها بگویند شورای نگهبان را قبول نداریم، نمی شود، اگر قبول نداشتند، چرا ثبت نام کردند و اختیار تایید صلاحیت خود را به شورای نگهبان دادند؟ مهمترین انتقاد آقای موسوی به آقای احمدی نژاد این بود که شما قانون را می شکنید که البته بخش هایی از آن هم درست بود و من هم قبلا به آقای احمدی نژاد اعتراض کرده بودم. اما خود آقای موسوی باید قانون را بپذیرد و به آن احترام بگذارد که این با بیانیه های تند ایشان سازگار نیست.”
وی با انتقاد شدید از عملکرد صداو سیما گفت: “نمی شود شما یک طرفه به قاضی بروید و راضی هم برگردید، باید از طرف مهندس موسوی و سایر کاندیداها هم بیایند و با نمایندگان شورای نگهبان و وزارت کشور که بسیار ضعیف اطلاع رسانی کرده اند، مناظره کنند. باید مواظب باشیم با دموکراسی‌خواهی دیکتاتوری را نخریم، ما به عملکرد وزارت کشور اعتراض داریم، اما وزارت کشور می گوید ما دفاع داریم، دفاع داشتن کافی نیست، دفاع کردن لازم است. تازه پس از دفاع وزارت کشور نیز ممکن است به بخشی از آن خدشه وارد باشد. ممکن است در بخشی از صندوق ها افراد ناسالم باشند و خیانت کنند، اما نمی شود همه صندوق ها را اینگونه دانست که لازمه آن این است که وزارت کشور نتیجه آرای صندوق ها را اعلام کند.” وی ادامه داد: “اگر قرار بود یک نفر حرف بزند و همه در کشور تبعیت کنند، در دوره شاه هم همین بود پس چرا انقلاب کردیم؟ اینکه فقط روزنامه های تمجید کننده دولت آزاد باشند هم هنر نیست، هنر آن است که روزنامه های منتقد آزاد باشند و البته به صورت قانونی و منطقی انتقاد کنند و جوابیه طرف مقابل را هم منتشر کنند.” توکلی ادامه وضعیت موجود را گسست ملی و نفوذ بیگانگان دانست و در خاتمه توصیه کرد: “همه نامزدها به قانون وفادار باشند، اما در موضع قانونی خود سفت و محکم باشند و ما هم در مجلس از این موضع حمایت می‌کنیم.”
* غلامعلی حدادعادل با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه 2 سیما گفت: “نباید مردم را بی اعتماد کنیم و سازوکارهای قانونی را بشکنیم، این که در کشور ما به رای اکثریت احترام گذاشته شود به سود کشور است.”
 حداد عادل
وی تصریح کرد: “اگر بازنده انتخابات بخواهد که انتخابات ابطال شود و دفعه بعد هم که انتخابات برگزار شد بازنده ان هم بگوید که انتخابات باید باطل شود آن وقت دیگر سنگ روی سنگ بند نخواهد شد. این که یک نفر فرض کند که در انتخابات تقلب شده است و از ابتدا بدون این که رسیدگی شود بگوید باید ابطال شود این درست نیست. آقای موسوی شخصیتی است که مردم وی را به عنوان مدیر، سیاستمدار و انسان قانونگرا شناخته اند وی در صحبت های انتخاباتی در مناظره ها همواره بر تقید به قانون تاکید می کرد. باید به آقای موسوی بگوییم که بالاخره کشور قانون دارد؛ این همان قانونی است که بر حسب آن در انتخابات ثبت نام کردید، برای رای گیری و شمارش آرا هم قانون وجود دارد شما همانگونه که از اول وارد کوچه قانون شدید باید ادامه بدهید و مشکلات و اعتراضات را هم از طریق قانونی حل کنید. از شما انتظار نمی رود اگر اعتراضی دارید از طریق تجمعات و اعتراض هایی عنوان کنید که در حاشیه آن خشونت، قتل و آتش سوزی به وجود بیاید.”
حداد عادل در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: “اکنون که 85 درصد مردم به نظام جمهوری اسلامی ایران رای اعتماد داده اند، بی بی سی درباره رای مردم نظر می دهد.” وی با اشاره به این که تعداد زیادی از مدیران بی بی سی فارسی بهایی هستند گفت: “این شبکه صدای بهائیت است، اینها بیگانه هستند و حالا دلسوز ملت ایران شده اند. بی بی سی سخنگوی دولت انگلیس است و بودجه آن را دولت انگلیس تامین می کند و این همان شبکه ای است که هنگام کودتای 28 مرداد در تهران با شاه ارتباط برقرار کرد.” وی افزود: “اعتراضها به طرق مختلف از طریق راهپیمایی حضور در میدانها و خیابانها و گاهی سکوت طبیعی است اما اغتشاش و آشوب و آتش زدن برخی مکان ها و وسایل نقلیه غیرطبیعی است.” وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش گفت:‌ “متاسفانه در چند روز اخیر کار به خون ریزی کشیده شد و شاهد قتل هستیم. روز دو شنبه طرفداران موسوی در خیابان آزادی و محمد علی جناح مسلحانه سراغ حوزه مقاومت بسیج رفتند و دو سرباز این مجموعه و مادر و دختری که به مهد کودک پناه برده بودند کشتند. آنها قصد خلع سلاح کردن حوزه مقاومت بسیج را داشتند که متصدیان این حوزه دفاع می کنند و چند نفر کشته می شوند.”
پنج شنبه، 28 خرداد 1388:
* محمد رجب‌پور فرزند شهيد سروره برومند و برادر شهيد فاطمه رجب‌پور كه در پی راهپیمایی غیرقانونی 25 خرداد حامیان موسوی با سلاح گرم توسط اشرار به شهادت رسيدند در گفتگو با فارس گفت: “بنده خودم سال‌ها سابقه فعاليت در نيروي مقاومت بسيج دارم و در جنگ هم حضور داشتم و خانواده ما هم در اكثر مسائل اعتقادي و مذهبي حضور دارند. اگر احيانا اشخاصي و يا گروهي به راي مردم دست پيدا نكردند راه‌هاي قانوني براي اعتراض وجود دارد و بهتر است كه آنها از طريق قانون اقدام كنند.” رجب‌پور در ادامه پیرامون اين مساله كه قرار است براي شهداي رجب پور از طرف مير‌حسين موسوي مراسمي گرفته شود، گفت: “ما خودمان اقدام كرده و مراسم‌هايي برگزار خواهيم كرد كه كفايت هم خواهد كرد و نيازي نمي‌بينيم كه وی در اين زمينه اقدام كند و هرگز اجازه نخواهيم داد كه كسي هم از اين مسئله سوء استفاد كند.”
 تجمع مردمی
* ایسنا: “در تجمعي اعتراض آميز مقابل دادستاني تهران، دانشجويان خواستار محاكمه علني فائزه و مهدي هاشمي رفسنجانی به علت هدایت و نقش آفرینی در آشوبگری های روزهای اخیر شدند. این تجمع به همت جامعه اسلامی دانشجویان، بسیج دانشجویی، انجمن های اسلامی مستقل و جنبش عدالتخواه دانشجویی برگزار گردید.”
* پایگاه اطلاع رسانی دولت: «در روزهای اخیر برخی رسانه‌ها و جریان‌ها با تحریف آشکار سخنان رییس‌جمهور محترم با سخنان توهین‌آمیز و فرافکنی آن را به عموم تعمیم داده‌اند. متن دقیق سخنان در جشن بزرگ پیروزی مردم در مورخ 88/3/24 در میدان ولیعصر(عج) به این شرح است: “ملت ایران یک ملت متحد است، امروز خبرنگاری سوال کرد بعضی‌ها گوشه و کنار بعضی از کارها را انجام می‌دهند اغتشاش است، شورش است، و واژه‌های تندی به کار برد. من یک مثال زدم و نتیجه‌گیری کردم. ملت ایران یکپارچه است در یک مسابقه فوتبال 50 هزار، 70 هزار تماشاچی می‌روند آن کسی که تیمش باخته عصبانی است و به هر دری می‌زند، در ایران در انتخابات 40 میلیون نفر خودشان بازیگر اصلی و تعیین‌کننده اصلی بودند حالا 4 تا خس و خاشاک در این گوشه‌ها یک کاری می‌کنند. بدانید که این رودخانه زلال ملت جایی برای خودنمایی آنها نخواهد گذاشت.” مداقه در این سخنان روشن، مبین تأکید بر جدا بودن حساب اخلال‌گران و اغتشاش‌گران از ملت بزرگ ایران است و آنجا که از 40 میلیون نفر نقش‌آفرین اصلی و تعیین‌کننده سخن می‌گویند همه را در این پیروزی بدون توجه به جهت‌گیری آراء و سلایق انتخاباتی سهیم می‌دانند.»
* فارس: «صدها تن از طلاب و روحانيون حوزه‌هاي علميه قم، به همراه جمعی از مردم این شهر براي شركت در نماز جمعه  29 خرداد تهران كه به امامت مقام معظم رهبري برگزار مي شود، راهپيمايي 150 كيلومتري خود را آغاز كردند.»
* کلمه: «ساعت 16 راهپیمایی حامیان میرحسین موسوی در میدان امام خمینی(ره) آغاز شد و سپس راهپیمایان به سمت میدان فردوسی و میدان انقلاب حرکت کردند. ضمن آنکه در ساعت 18 میرحسین موسوی به جمع مردم پیوست و دقایقی با مردم سخن گفت. این گردهمایی که با تحصن در میدان امام خمینی(ره) آغاز شده بود، با حضور میرحسین موسوی شور دیگری یافت. وی در جمع هوادارانش گفت: “دامنه اسناد و مدارک تقلب در انتخابات بیشتر از آن است که بتوان با چند برنامه تلویزیونی و رادیو یی آنرا پو شاند و من یقین دارم اقداماتی که بتواند اعتماد مردم را احیا کند، راه حل نهایی است. امروز روز انتخاب مجموعه نظام ماست و ما دعا می کنیم که نظام، مردم را انتخاب کند. مردم را شقه شقه نکنیم ، مردم با هم خوب هستند و به هم احترام می گذارند.”»
* رجانیوز: «جمعی از هواداران نامزدهای شکست خورده در انتخابات با تجمع بدون مجوز دیگری در میدان امام خمینی (ره) مجددا به نتایج انتخابات اعتراض کرده و شعارهایی علیه دولت منتخب مردم سردادند. در این تجمع غیرقانونی میرحسین موسوی و زهرا رهنورد حضور یافتند.»
* میرحسین موسوی چهارمین بیانیه خویش را جهت اعلام عزاداری از سوی هوادانش منتشر کرد. وی نوشت: «همانگونه که می دانید طی روزهای گذشته و در نتیجه برخوردهای غیرقانونی و خشونت بار با منتقدان و معترضان نسبت به نتایج انتخابات ریاست جمهوری شماری از هموطنانمان مصدوم و تعدادی نیز به شهادت رسیده اند. اینجانب ضمن عرض تسلیت به خانواده های شهدا و همدردی با مصدومان و مجروحان از همگان درخواست می کنم بعد از ظهر روز پنج شنبه بیست و هشتم خردادماه به هرصورت ممکن، اعم از اجتماع در مساجد و تکایا با استفاده از نمادهای سوگواری همدردی خود را با بازماندگان اعلام کنند و بدیهی است که خود نیز در این مراسم شرکت خواهم کرد»
* مریم رجوی همسر مسعود رجوی، سرکرده گروهک تروریستی مجاهدین خلق (منافقین)، در گفتگو با شبکه تلوزیونی ال.ث.اى فرانسه گفت: «من نگران سركوب مردم ايران هستم، اما متاسفانه صداى آنها آنطور كه بايد شنيده نمىشود. خوشحالم كه غرب در حال بيدارشدن و باز كردن چشمان خود در برابر واقعيت اين سركوب است. قابل توجه است كه چگونه كوچكترين اعتراض مردم به شدت سركوب مىشود. مردم ايران نشان دادند كه مقاومت آنها در برابر ديكتاتورى مذهبى زنده است و از هر فرصتى براى ابراز مخالفت با ديكتاتورى مذهبى استفاده مىكنند. فكر مىكنم كه اين يك اميدوارى بزرگ است.»
 * مجمع روحانیون مبارز با صدور بیانیه ای نتایج انتخابات را «اعمال نوعی مهندسی گسترده آرا» خواند و خواستار ابطال انتخابات شد. در انتهای این بیانیه آمده است: “مهندس موسوی عزیز را تنها نخواهیم گذاشت.”
*عطا مهاجرانی مشاور انتخاباتی مهدی کروبی در وبلاگ شخصی اش نوشت: «به نظرم همان جمعیت میلیونی که در راهپیمایی صدای سکوت در روز دوشنبه ایران و جهان را تکان داد، اگر بخشی از آن هم در نماز جمعه شرکت کند و با صدای بلند بخواهد که رأیش پس داده شود، نمی توانند نماز جمعه را سرکوب کنند یا مثل گذشته نمازگزاران را کتک بزنند.»
* ميثم عبدالوند يکي از اهالي محله چيذر که چند روز پيش توسط آشوب گران خياباني مورد ضرب وجرح قرارگرفت، در گفتگو با برنا گفت: “شب 26 خرداد حدود ساعت 12 در محله چيذر عده ای اوباش به طرز وحشيانه ما را مورد ضرب و شتم قرار دادند به نحوي که با سنگ چندين ضربه به سر، دهان و صورت من زدند و دندان و بيني ام شکست، چندين ضربه نيز با چاقو به کمر و پهلوي من زدند. آنها اسپري اشک آور در دهان من خالي کردند و از ديوار پارک که حدود 3 الي 5/3 متر ارتفاع داشت مرا به پايين پرتاب کردند وبعداز حدود يک ربع که کنار ديوار افتاده بودم چند نفر من را پيدا کردند و به بيمارستان رساندند.” وي افزود: “گناه ما دراين صحنه فقط اين بود که ما حزب الهي بوديم و درصورت ما ريش بود.”
* محسن مخملباف در گفتگو با رادیو زمانه گفت: “ما سعی کردیم از ارتباطاتی که داشتیم، استفاده کنیم. برای مثال، با استفاده از ارتباطات دوستانه‏ای که با آقای سارکوزی داشتیم، موفق شدیم ایشان را راضی کنیم که به صدای مردم ایران گوش کند. خوشبختانه، ایشان امروز موضع قاطع خود را گرفت و گفت که نگران مردم ایران است و باید به صدای آنان گوش داده شود. در شرایطی که مردم ایران دولت ندارند (چون رسماً، ما دولت نداریم، این دولت کودتا است و ما بی دولتیم)، همه‏ی ایرانیان خارج از ایران سفیرند و همه‏ی آنان تواناهایی برای ارتباط دارند.
ما از این ارتباط‏ها استفاده کردیم و دیروز، سه‏شنبه شانزدهم ژوئن، ساعت دو تا سه بعدازظهر، خانم مرجان ساتراپی و من، رسماً در نشست پارلمان اروپا در بروکسل، به عنوان سفرای مردم ایران که در خیابان‏ها کشته می‏دهند، حاضر شدیم و در حضور نمایندگان پارلمان، فراکسیون سبزها به طور کامل گزارش دادیم. پس از آن نیز جداگانه، با رؤسای فراکسیون‏های دیگر پارلمان گفت‏گو کردیم. هم‏چنین در نشست رسمی کنفرانس مطبوعاتی که خبرنگاران حداقل دویست تلویزیون در آن حاضر بودند، بیانیه‏ای را از طرف مردم ایران به آنان ابلاغ کردیم … مردمی که رأی‏شان دزدیده شده بود، روز دوشنبه بی‏اطلاع دولت، در سراسر ایران به صورت میلیونی به خیابان‏ها ریختند، کشته و زخمی دادند و دستگیر شدند تا از دولت‏های جهان بخواهند رژیم احمدی‏نژادی را به رسمیت نشناسند. ما از پارلمان اروپا خواستیم که کمی صبر کنند تا مردم ایران بتوانند رییس جمهور واقعی‏شان را به دنیا معرفی کنند. مردم ایران صلح و دمکراسی می‏خواهند.”
جمعه 29 خرداد 1388:
* دانشگاه تهران یک روز تاریخی دیگر را برای همیشه به نام خود ثبت کرد و آن هم برپایی عظیم ترین نماز جمعه تاریخ جمهوری اسلامی، به امامت رهبر معظم انقلاب بود. ایشان در خطبه های نماز جمعه با طرح مسایل مختلفی از جمله حوادث بعد انتخابات، تاکید بر رسیدگی قانونی به اعتراض معترضین توسط شورای نگهبان، نقاط قوت و ضعف مناظرات تلوزیونی قبل انتخابات، اشتباه در نام بردن افراد در مناظره ها، تفاوت نظرهای بین مسئولین ارشد نظام، نزدیکی نظر رییس جمهور نسبت به هاشمی رفسنجانی به ایشان، عدم امکان وقوع انقلاب مخملی در جمهوری اسلامی، تاکید بر رقابت دورن نظام هر 4 نامزد انتخابات، باج ندادن به قانون شکنان، ضرورت پرهیز از اردو کشی های خیابانی، رسوایی سران جنایتکار امریکا و انگلیس در جهان  و … به طور مفصل با مردم صحبت کردند.
حضرت آقا
پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری: رهبر معظم انقلاب در قسمتی از بیانات خود در جمع میلیونی نمازگزاران تهرانی با تاکید فراوان بر جداسازی معاندین، اغتشاش گران و قانون شکنان از صف معترضان به نتیجه انتخابات فرمودند: «اين چهار نفرى كه وارد عرصه‏ى اين انتخابات جدى شدند، همه‏شان جزو عناصر نظام و متعلق به نظام بودند و هستند. يكى از اينها رئيس جمهور كشور ماست … يكى از آنها نخست‏وزيرِ هشت سال در دوران رياست جمهورى خود بنده است. يكى از آنها فرمانده‏ى سپاه در سالهاى متمادى و يكى از فرماندهان اصلى دوران دفاع مقدس بوده است. يكى از آنها دو دوره رئيس قوه‏ى مقننه‏ى كشور بوده است؛ رئيس مجلس شوراى اسلامى بوده است. اينها عناصر نظامند؛ اينها همه‏شان متعلق به نظامند. البته اختلاف‏نظر دارند، اختلاف برنامه دارند، در جهت گيرى‏هاى گوناگون سياسى با هم تفاوتهاى متعددى دارند؛ اما همه‏شان مال نظامند؛ چهار نفر از عناصر نظامند»
ایشان در ادامه بر باز بودن راه های قانونی و اقدامات مسالمت آمیز تاکید کردند: «من از همه‏ى اين دوستان، اين برادران، ميخواهم بنا را بر برادرى بگذاريد، بنا را بر تفاهم بگذاريد، قانون را رعايت كنيد. راه قانون باز است. راه محبت و صفا باز است» و در اظهار داشتند: «چنانچه کسی راهی غیر از مسیری را که قانون مشخص نموده است انتخاب کند، اظهارات صریح تری خطاب به مردم در آینده خواهند داشت.»
ایشان مجاري قانوني را تنها مسير رسيدگي به شبهات مطرح شده خواندند و تأكيد كردند: «بنده زير بارِ بدعتهاي غيرقانوني نمي روم چرا كه در هر انتخاباتي طبعا برخي برنده نيستند و اگر امروز چارچوبهاي قانوني شكسته شود در آينده نيز هيچ انتخاباتي مورد اعتماد نخواهد بود و مصونيت نخواهد داشت.» حضرت آيت الله خامنه اي تأكيد كردند:
«اگر قرار باشد بعد از هر انتخابات، آنهايي كه رأي نياورده اند اردوكشي خياباني كنند و در مقابل اين حركت، كساني هم كه رأي آورده اند طرفدارانشان را به خيابانها بكشانند پس اصلا چرا انتخابات برگزار مي شود؟ ضمن آنكه مردم چه گناهي كرده اند كه بايد به علت اين كارهاي ما، از كسب و كار و زندگي خود باز بمانند.»
ايشان با اشاره به اينكه تجمعات خياباني بهترين پوشش براي تروريستهاي نفوذي و ضربه هاي تروريستي است افزودند: «اگر در اين تجمعات اقدام تروريستي انجام شود مسئوليت آن باكيست؟ مسئوليت همين افرادي كه از مردم عادي و بسيج در روزهاي گذشته جان باخته اند با كيست و چه كسي جواب آنها را مي دهد؟»  ايشان افزودند: «برخي ها بدانند كه با حركات خياباني نمي توان اهرم فشار بر ضد نظام بوجود آورد و مسئولان را وادار كرد تحت عنوان مصلحت زير بار خواسته هاي آنها بروند چرا كه تن دادن به مطالبات غير قانوني زير فشار، شروع نوعي ديكتاتوري است.»
رهبر انقلاب اسلامي با انتقاد شديد از برخي وقايع روي داده در كوي دانشگاه تهران خاطر نشان كردند: «اينكه بروند در كوي دانشگاه و جوان دانشجوي مؤمن و حزب اللهي را آنهم با شعار رهبري مورد تهاجم قرار دهند دل انسان را واقعا خون مي كند.» حضرت آيت الله خامنه اي، با اشاره به كامل بودن قانون رسيدگي به شكايات انتخاباتي افزودند: «قانون همانطور كه به نامزدها حق نظارت و شكايت داده، راه رسيدگي به شكايات را هم مشخص كرده است و همه كارها بايد براساس روال درست قانوني انجام شود.»
ایشان تاکید کردند: «اين خط را از پيش از انتخابات هم شروع كردند؛ از دو سه ماه پيش از اين. من اول فروردين در مشهد گفتم هى دارند دائماً به گوش‌ها مي خوانند، تكرار مي كنند كه بناست در انتخابات تقلب بشود. مي خواستند زمينه را آماده كنند. من آن وقت به دوستان خوبمان در داخل كشور تذكر دادم و گفتم اين حرفى را كه دشمن مي خواهد به ذهن مردم رسوخ بدهد، نگوييد … جمهورى اسلامى اهل خيانت در آراء مردم نيست. ساز و كارهاى قانونى انتخابات در كشور ما اجازه‏ى تقلب نمي دهد … اگر نخبگان سياسى بخواهند قانون را زير پا بگذارند مسئول خونها و خشونتها و هرج و مرج‏ها، آنهايند. من به همه‏ى اين آقايان، اين دوستان قديمى، اين برادران توصيه مي كنم بر خودتان مسلط باشيد؛ سعه‏ى صدر داشته باشيد؛ دستهاى دشمن را ببينيد … من به اين برادران عرض مي كنم، به مسئوليت پيش خداى متعال فكر كنيد: پيش خدا مسئوليد، از شما سؤال خواهد شد. آخرين وصاياى امام را به ياد بياوريد؛ قانون، فصل‏الخطاب است؛ قانون را فصل‏الخطاب بدانيد.»
* سید حسن نصرا… دبیر کل حزب ا… لبنان در تصاویری که از شکبه تلوزیونی المنار لبنان پخش شد، گفت: “به گروه 14 مارس توصیه می کنم که موضوع انتخابات ایران را رها کند.” وی در ادامه تاکید کرد: “به برکت وجود ولایت فقیه و حضور رهبری و آگاهی مسئولان و اخلاص عمیق ملت ایران این مشکل برطرف خواهد شد … من به شما تاکید می کنم و اطمینان خاطر می دهم که ایران این مرحله دشوار را ان شاا… به سادگی از سر خواهد گذراند و همه کسانی که تحلیل می کنند و نظر می دهند و به این آشوب ها دل می بندند، من به آنها اعلام می کنم که امید آنان وهم و خیال و سرابی بیش نیست.”
* ستاد انتخابات كشور با صدور اطلاعیه ای اعلام كرد بيش از 40 هزار نماينده ميرحسين موسوي بر روند اجرايي انتخابات نظارت داشته‌اند كه اين بيشترين تعداد ناظر يك كانديدا در طول 30 سال انتخابات گذشته مي‌باشد. بر این اساس به نمايندگي از احمدي‌نژاد 5 هزار و 240 نفر،‌كروبي هزار و 530 نفر و رضايي 704 نفر بر سر صندوق‌هاي اخذ راي حاضر و ناظر عملكرد مجريان انتخابات بودند.
ثانیه نیوز: «در روزهای اخیر چند رییس واحدهای مختلف دانشگاه آزاد تذکر دریافت و یا بازداشت شده‏اند که آخرین مورد آن بازداشت “مرتضی.م” رئيس دانشگاه آزاد قزوين بود که دانشجويان را براي تعطيلي دانشگاه و حضور در اغتشاشات تحريك مي‏کرد. همچنین روز چهارشنبه دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقيقات براي دامن زدن به اغتشاشات خياباني، يك دستگاه اتوبوس افراد مشكي‌پوش را براي ايجاد آشوب از اين دانشگاه روانه ميدان ونك كرد. حدود 50 نفر روز چهارشنبه از سوي مسئولان دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقيقات از طريق يك دستگاه اتوبوس عازم ميدان ونك تهران شدند تا آشوب‌گران را در ايجاد اخلال در امنيت عمومي همراهي كنند. اين افراد در ابتدا قرار بود به سمت ميدان ولي‌عصر(عج) حركت كنند كه پس از لغو شدن تجمع حاميان موسوي در اين ميدان به سمت ميدان ونك حركت كردند. همچنين روز چهارشنبه نيز حدود 400 نفر با تحصن در مقابل دانشكده علوم انساني دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقيقات عليه رئيس جمهور منتخب مردم شعار دادند. ریاست واحد علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد را عبدا… جاسبی، شخصا در اختیار دارد. از سوی دیگر در روزهای گذشته اخباری منتشر شده که تعدادی از دستگیر شدگان اغتشاشات، برخی دانشجویان دانشگاه آزاد هستند که دارای مشکلات درسی و مالی برای ادامه تحصیل بوده‏اند. از طرف دیگر مهدي هاشمي فرزند آقاب هاشمي رفسنجاني ریاست دفتر هیات امنای دانشگاه آزاد را در دست دارد. مهدی در کنار مصطفی تاج‏زاده، زیدآبادی و.. یکی از سر شاخه‏های اصلی تجمعات و اغتشاشات اخیر است.»
* روزنامه امريكايي وال‌استريت ژورنال با ارائه پيشنهادهايي به اوباما از وي خواست تا از موج بوجود آمده در ايران نهايت استفاده را ببرد. اين روزنامه خطاب به رئيس‌جمهور امریکا نوشت: «اوباما بايد مانند دخالت امريكا در اغتشاشات سال 2008 تبت، انتخابات رياست جمهوري سال 2005 مصر و حمله روسيه به تاجيكستان، در خصوص مسائل ايران نيز دخالت كرده و از اين موقعيت به‌دست آمده نهايت استفاده را بكند.»
شنبه، 30 خرداد 1388:
* مجمع روحانیون مبارز در بیانیه ای اعلام کرد: «با كمال تاسف مراجع ذيربط از صدور مجوز (برای تجمع امروز) خودداري نمودند. بنابراين مجمع برنامه‌اي جهت راهپيمايي امروز نخواهد داشت. در ادامه اين بيانيه آمده است: «مسئوليت حفظ امنيت مردم به عهده دولت و مسؤلان امنيت كشور گذارده شده است.»
* قاسم محمدی نماینده مردم اردبیل در مجلس در گفتگو با ایرنا گفت: «صدور بيانيه براي لغو راهپيمايي امروز معترضان از سوی مجمع روحانیون مبارز، در حالي که فقط 2 ساعت به زمان مقرر باقي مانده است، با هدف رفع مسئوليت از ايجاد درگيري هاي احتمالي است. هدايت کنندگان جريان آشوب گران و اغتشاش گران خياباني در چند روز گذشته، تنها ساعتي پيش از فرا رسيدن موعد برپايي راهپيمايي معترضان، با صدور بيانيه از لغو تجمع ها خبر مي دهند و صدور بيانيه ها با اين هدف انجام مي شود که اگر تعداد کمي در راهپيمايي حاضر شدند، رهبران جريان معترض مدعي اعلام لغو تجمع شوند در غير اين صورت هم اگر تعداد قابل توجه و غير قابل کنترل يا منجر به درگيري و زد وخورد شد، بتوانند از زير بار مسئوليت مستقيمي که دراين باره به عهده دارند، شانه خالي کنند.»
* رجانیوز: «تجمع بدون مجوز حامیان مهندس موسوی به دعوت مجمع روحانیون مبارز از میدان انقلاب تا آزادی برگزار شد. در این تجمع که دیگر در آن جمعیت انبوه روزهای گذشته دیده نمی شد، بی‌اعتنایی مردم به این تجمع غیرقانونی با خشم اغتشاش‌گران مواجه شد و این طیف که تلاش زیادی داشتند در 2 تجمع قبلی خود در میدان هفتم تیر و میدان امام خمینی وجهه‌ای مسالمت‌آمیز از تجمعات خود نشان دهند و حتی از این اجتماع‌ها با عنوان “تجمع سکوت” و همراه با آرامش یاد می‌کردند، امروز بار دیگر دست به آشوب‌گری زدند. طی این اقدامات بیش از 10 نفر از هموطنان کشته و ده ها نفر زخمی شدند.
لولاگر (12)
اوباش با سنگ و کوکتل مولوتف به ناحیه بسیج مقداد در خیابان آزادی حمله کردند که با مقاومت بسیجیان مواجه شدند. همچنین اغتشاش‌گران به مسجد لولاگر در خیابان آذربایجان نیز حمله‌ور شدند و بخش‌هایی از مسجد را به آتش کشیدند.

اوباش

آشوب‌گران پس از آنکه در اثر مقاومت دفاعی نیروهای نظامی مجبور به فرار شدند، اقدام به آتش زدن لاستیک و تعدادی موتورسیکلت کردند و با حمله به برخی موتورسواران و ضرب و شتم آن‌ها موتورها را آتش زدند. همچنین دامنه‌ی این درگیری‌ها به خیابان ستارخان تهران نیز کشیده شد و یک اتوبوس شرکت واحد توسط اوباش به آتش کشیده شد. با این حال، برخورد قاطع نیروهای نظامی و مردمی با اغتشاشگران موجب شد این افراد متفرق شوند و آخرین دست و پاز دن‌ها و زورآزمایی‌های خیابانی به منظور اعمال فشار برای تحقق خواسته غیرقانونی ابطال انتخابات ناکام ماند، به طوری که تا قبل از تاریک شدن هوا تمام مناطق دست‌خوش آشوب، آرام شد.»
* فارس: «در درگير‌ي‌هاي شب گذشته در محدوده ميدان جمهوري و خيابان‌هاي مجاور، تعداد زيادي از بانك‌هاي دولتي و خصوصي و مراكز خدماتي مانند رستوران‌ها و توليدي‌هاي پوشاك تخريب و بعضاً دچار آتش‌سوزي گسترده شدند. يك توليدي پوشاك در مجاورت مسجد لولاگر بر اثر پرتاب مواد آتش‌زا به ‌طور كامل در آتش سوخته‌ و خسارت زيادي به ساختمان اين واحد توليدي وارد آمده است.همچنين يك مركز آموزش رانندگي نيز كه در كنار اين واحد توليدي قرار دارد بر اثر پرتاب مواد آتش‌زا و سنگ تخريب شده ‌و تعدادي از رايانه‌هاي اين مركز توسط اوباش به بيرون پرتاب شده و يا به سرقت رفته است. يكي ديگر از اماكني كه در حوادث شب گذشته مورد هجوم اغتشاشگران قرار گرفته، يك رستوران در مجاورت مسجد لولاگر است كه به علت حمله اراذل ‌و اوباش تمام اين رستوران از بين رفته بود به ‌گونه‌اي كه صندلي‌ها و ميزها كاملاً سوخته و به دليل قطع برق مواد غذايي آن فاسد شده بود و بوي آن كاملاً به مشام مي‌رسيد. به گفته مسئول اين رستوران، اراذل و اوباش با پرتاب سنگ ابتدا شيشه‌هاي رستوران را شكستند و سپس با پرتاب مواد آتش‌زا تمام رستوران را به آتش كشيدند و ما تنها فرصت ترك محل را داشتيم. به گفته شاهدان، آتش‌نشاني به دليل ترافيك بيش از حد منطقه و تراكم جمعيت، بسيار دير به محل رسيد و اين رستوران در آتش سوخت. يكي ديگر از اماكن آسيب ديده در حوادث ديشب،‌ مجتمع تجاري سهيل بود كه اراذل ‌و اوباش با حمله به آن شيشه واحدهاي تجاري طبقه همكف اين مجتمع را شكستند و خسارت‌هاي زيادي را به اين مجتمع نوساز وارد آوردند. در حوادث روز گذشته هم چنین به 22 بانك دولتي و خصوصي خساراتي وارد شد.»
* فارس: «پنج تن از اعضاي خانواده هاشمي رفسنجاني توسط ماموران امنيتي شناسايي و با حكم مرجع قضايي دستگير شدند. فائزه هاشمي، همسر حسين مرعشي و دختر مرعشي از جمله دستگير شدگان هستند. یكي ديگر از فرزندان هاشمي رفسنجاني نيز در نا آرامي‌هاي ميدان توحيد حضور داشته كه پس از شناسايي بلافاصله متواري شده است.»
* آسوشیتدپرس:  «عده‌اي از معترضان در تهران که برای نشان دادن اعتراض خود سطل های زباله و اتوبوس ها را به آتش کشیده بودند، براي فرار از بازداشت توسط نيروهاي امنيتي به سفارتخانه‌هاي خارجي پناه بردند.»
 * میرحسین موسوی طی نامه ای سرگشاده خطاب به شورای نگهبان دلایل خود جهت لزوم ابطال انتخابات را برشمرد. در این نامه مواردی چون محدود کردن زمان رای گیری، افتتاح پروژه‌های عمرانی در دوره مشخص شده برای فعالیت انتخابات توسط دولت نهم و … مطرح شده است.
* موشه يعلون، رئيس سابق اطلاعات ارتش  اسراییل در گفتگو با روزنامه صهيونيستي يديعوت آحارانوت گفت: «موسوي و همسرش روح جديدي به آزادي بخشيده‌اند، بنابراين من تكرار مي‌كنم انقلابي در ايران روي خواهد داد.»
* رضا ربع پهلوی فرزند محمد رضا پهلوی در گفت‌وگو با روزنامه فرانسوی فیگارو با درخواست از غرب برای تماس با مخالفان در ایران، گفت: «ما بايد از همين امروز يك فرآيند انتقال را آماده كنيم كه طي آن بحشي از رژيم به نفع تغيير تسليم شده، در كشور عفو عمومي اعلام و يك سيستم سياسي لائيك و دمكراتيك برقرار مي شود‏.»
* محسن مخملباف سخنگوی ستاد مهندس موسوی در خارج از کشور در یادداشتی که روزنامه گاردین آن را منتشر ساخت نوشت: “مردم در خیابانها خواهان بازشماری آرا نیستند، بلکه می خواهند نتایج انتخابات کل ابطال شود … دنیا ما را مملکتی تروریست می داند که بدنبال جنگ می گردد. ما اوبامایی می خواهیم که بتواند برای مشکلات ایران راه حل بیابد. هرچند قدرت در دست (آیت ا…) خامنه ای باقی خواهد ماند، اما رییس جمهوری مانند موسوی می تواند رهبر را تضعیف کند.”
منبع: رجا نیوز
انتهای پیام/

مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads