کد خبر: 53160 - تاریخ: یکشنبه، 15 ژوئن 2014 - 14:26

معاون اول قوه‌قضاییه:

بدون اصلاح بستر فساد، هر روز شاهد بروز فساد و مشکل جدیدی خواهیم بود

معاون اول قوه‌قضاییه گفت: اگر بستر فساد اصلاح نشود، ما هر روز شاهد بروز مشکل و فساد جدیدی هستیم که پرونده تشکیل شده و روی میز قاضی گذاشته می‌شود.

به گزارش خوبان: حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی معاون اول قوه‌قضاییه در نشست خبری امروز خود اظهار داشت: سی‌وپنجمین سالگرد هفته قوه قضاییه در حالی برگزار می‌شود که این سال مزین به فرهنگ اقتصاد و مدیریت جهادی و عزم ملی است؛ هفته قوه‌قضاییه را همچون سال‌های گذشته آغاز خواهیم کرد و تببین عملکرد قوه قضاییه در سال گذشته و 5 سال دوره مدیریت رئیس قوه قضاییه که امسال سال پایان مدیریت در این دوره است، تبیین خواهد شد.

وی ادامه داد: عملکرد سالانه و پنجساله رئیس قوه‌قضاییه در این هفته توسط دادگستری‌ها در سراسر کشور و سازمان‌های وابسته قوه‌قضاییه نیز تببین می‌شود. همچنین در این هفته نشست عمومی با شرکت مسئولان قضایی، قضات برگزار می‌شود و همچنین سران سه قوه در روز 31 خردادماه جلسه‌ای خواهند داشت و در روز اول تیر، مسئولان قوه‌قضاییه با مقام معظم رهبری دیدار خواهند کرد.

 

رئیسی

 

رئیسی گفت: تلاش قوه‌قضاییه این است که در این دوره برنامه‌محوری را در دستور کار خود قرار دهد؛ همچنین برنامه دیگر قوه قضاییه، نظارت و پیشگیری از وقوع جرم و همچنین نظارت بر نظام اداری، اجرایی و عمومی قوه‌قضاییه است. برای هرکدام از برنامه‌ها راهبردهایی را تعیین کردیم که تلاش می‌کنیم در جهت اجرایی شدن آنها گام برداریم که یکی از راهبردهای قوه‌قضاییه دسترسی آسان مردم به نظام قضایی و سازمان‌های وابسته به دستگاه قضایی و مراجع است.همچنین گسترش اقدامات فناوری به نحوی که مردم بتوانند دسترسی راحت به دستگاه قضایی داشته باشند در برنامه‌های این قوه است. در تهران تمام دادخواست‌ها به صورت الکترونیکی صورت می گیرد که این موضوع بسیار مهم است و امیدواریم در تمام استان‌ها در این راستا گام برداریم و تمام دادخواست‌ها به صورت الکترونیکی ارائه شود.

معاون اول قوه‌قضاییه گفت: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به سیستم فناوری الکترونیکی مجهز بوده و ثبت و صدور اسناد را به صورت الکترونیکی انجام می‌دهد که این امر باعث شده جعل اسناد در جامعه صورت نگیرد و دقت در صدور اسناد افزایش یابد. برخی افراد که احیانا دچار اشتباه شده و در ثبت اسناد غفلت می‌کنند، با الکترونیکی شدن ثبت اسناد جلوی اقدامات آنها گرفته می‌شود؛ ما زیرساخت‌های این کار را آماده کرده و امروز در سراسر کشور الکترونیکی شدن خدمات در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه دیوان عدالت اداری در سراسر کشور دفاتری را برای خدمت‌رسانی به مردم راه‌اندازی کرده است گفت: رفع اطاله دادرسی از دیگر اقداماتی است که در دستور کار قرار دارد و این امر دلایل برون‌سازمانی و درون‌سازمانی دارد که آن بخشی که به دستگاه قضا مربوط است باید مورد توجه قرار گیرد تا اطاله دادرسی کمتر شود. براساس آیین‌نامه و قانون، سالانه 800 قاضی به دستگاه قضا جذب می‌شوند که با توجه به برنامه پنجم توسعه 4 هزار قاضی جذب می شوند که این امر خود باعث گشایش در نحوه رسیدگی‌ می‌شود.

رئیسی بیان کرد: نظارت در دستگاه قضایی نقش اساسی دارد که در این راستا موضوع اصلاح سازوکار نظام وکالت باید صورت گیرد تا شاهد دادرسی عادلانه و کاهش دعاوی باشیم. در واقع وکیل باید از سلامت کامل برخوردار باشد چراکه وکیل ناسالم دادرسی عادلانه را تهدید می‌کند.باید سازوکار نظام وکالت اصلاح شود که مجلس شورای اسلامی در این خصوص اقدامات لازم را سریع‌تر انجام دهد.

معاون اول قوه قضاییه گفت: بازوی اجرایی و کارآمد قوه‌قضاییه تشکیل پلیس قضایی است که قوه‌قضاییه این امر را نیاز دانسته و بر آن تأکید دارد؛ تشکیل پلیس قضایی در برنامه پنجم توسعه تصویب شد که مجلس شورای اسلامی باید این امر را دنبال کرده تا امسال در بحث پلیس قضایی مصوبه داشته باشیم.

وی ادامه داد: کار دستگاه قضایی برخورد با مفاسد است اما اگر بستر فساد اصلاح نشود، ما هر روز شاهد بروز مشکل و فساد جدیدی هستیم که پرونده تشکیل شده و روی میز قاضی گذاشته می‌شود. دولت وظیفه دارد زمینه فساد را از بین ببرد و در زمینه پیشگیری با توجه به اینکه به عنوان مرزبان فرهنگی و اقتصادی کشور محسوب می‌شود کاملا مواظب باشد که فسادی در جامعه و کشور رخ ندهد.

 

منبع: تسنیم

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads