کد خبر: 53011 - تاریخ: شنبه، 14 ژوئن 2014 - 10:05

لیگ جهانی والیبال 2014؛

ایران شکست را با پیروزی بزرگ عوض کرد/ دومین برد تاریخی برابر برزیل

تیم ملی والیبال در نخستین بازی خانگی خود برابر برزیل در چارچوب هفته چهارم رقابتهای لیگ جهانی به یک برد ارزشمند دست یافت. این برد در حالی کسب شد که تیم کشورمان در جریان مسابقه دو بار از حریف عقب افتاد اما هر بار به بازی برگشت و یک برد تاریخی دیگر را کسب کرد.

به گزارش خوبان: تیم‌های ملی والیبال ایران و برزیل نخستین دیدار خود را در چارچوب هفته چهارم رقابتهای لیگ جهانی ساعت 21 جمعه شب در سالن 12 هزار والیبالنفری مجموعه ورزشی آزادی تهران برگزار کردند که در پایان تیم ملی ایران با حساب 3 بر 2 از سد پرافتخارترین تیم دنیا گذشت.

تیم والیبال ایران ست‌های دوم، چهارم و پنجم این بازی را با حساب 27 بر 25، 25 بر 17 و 15 بر 9 برنده شد ولی ست‌های اول و سوم را به ترتیب با امتیازات 25 بر 18 و 25 بر 20 واگذار کرد.

اشتباهات غیر منتظره
تیم ملی والیبال در شروع این بازی با ترکیب موسوی، معروف، میرزاجانپور، محمودی، قائمی، تشکری و علیزاده(لیرو) به میدان رفت. برزیل بازی را بهتر شروع کرد و 2 بر صفر پیش افتاد. دریافت‌های خوبی که برزیلی‌ها داشتند به همراه دفاع روی تور مستحکم این تیم برتری 5 بر یک مهمان زردپوش را به دنبال داشت و کواچ عقیده‌ای برای گرفتن تایم اوت برای متوقف کردن حریف نداشت. برزیل در وقت اول استراحت فنی این ست 8 بر 5 پیش افتاد. نکته‌ای که در شروع این ست قابل توجه بود دفاع روی تور تیم ایران بود که انسجام دیدارهای قبل را نداشت.

برزیل همچنان در ادامه کار بدون آنکه روی تور دفاع خوبی را پیش روی خود ببیند اسپک‌های خود را یکی پس از دیگری در زمین تیم کشورمان می‌خواباند و برتری خود را حفظ می‌کرد. در آن سوی میدان تیم کشورمان هم نتوانسته بود سرویس‌های دیدار رفت را تکرار کند.

برزیل در امتیاز 13 بر 9 از تیم کشورمان پیش افتاد که سرانجام کواچ رضایت داد تقاضای تایم اوت کند. تیم ایران پس از آن فرصت داشت تا از یک توپ برگشتی فاصله را کاهش دهد ولی این اتفاق رخ نداد. برزیل با اسپک والاس از منطقه دو به امتیاز 16 رسید و ایران در امتیاز 12 ماند تا بار دیگر شاگردان رزنده در وقت دوم استراحت فنی برتری خود را ثبت کند. تیم ملی ایران تا اینجای کار در دفاع روی تور هرگز نشانی از تیم دیدارهای قبل را نداشت.

روند دو تیم در ادامه تغییری پیدا نکرد و تیم برزیل که آنالیز خوبی از بازی تیم کشورمان داشت به راحتی امتیاز کسب می‌کرد و شاگردان کواچ هم نتوانستند راه عبور از سد مدافعان بلندقامت حریف را پیدا کنند. تیم ملی در دفاع عقب زمین هم شرایط خوبی را سپری نمی‌کرد تا اینکه یک سرویس خوب از تشکری یک امتیاز از توپ برگشتی را به دنبال داشت تا فاصله کاهش یابد.

برزیل با بازی منسجم خود 23 بر 18 پیش افتاده بود که کواچ بار دیگر تقاضای تایم اوت کرد. پس از آن قائمی اسپک خود را به خارج از زمین زد تا برزیل به امتیاز 24 برسد و تک دفاع ویسوتو باعث شد تا برزیل 25 بر 18 این ست را برنده شود.

بازگشت تیم ایران
در شروع ست دوم تیم ایران نخستین امتیاز را کسب کرد. برزیل خیلی سریع شرایط را با دفاع روی تور عالی خود تغییر داد و 2 بر یک پیش افتاد. برزیل که در دریافت‌های اول کاملا با آن تیمی که در سائوپائولو به میدان رفته بود متفاوت به نظر می‌رسید از توپ‌های سرعتی و ترکیبی خود به طور متوالی امتیاز کسب می‌کرد و خبری از مدافعان روی تور کشورمان نبود.

امتیاز سرویس لوکاس برتری 5 بر 3 برزیل را روی تابلو امتیازات ثبت کرد. اشتباه برونو رزنده برای ارسال یک توپ بریده برای سیدائو باعث شد تا ایران در امتیاز 6 به حریف برسد و پس از آن تیم کشورمان از توپ برگشتی امتیاز 7 را کسب کرد تا از برزیل جلو بیفتد. تیم کشورمان در وقت نخست استراحت فنی ست دوم 8 بر 7 برتری خود را ثبت کرد.

تیم ایران که انسجام بیشتری پیدا کرده بود با امتیاز سرویس قائمی 12 بر 9 پیش افتاد که رزنده تقاضای تایم اوت کرد. با بازگشت به زمین مدافعان عقب تیم ایران به خوبی توپگیری کردند تا امتیاز دیگری برای تیم کشورمان ثبت شود. برزیل یک امتیاز را با کمک داور کسب کرد در حالی که توپ روی خط فرود آمده بود و ویدیو چک هم آن را نشان می‌داد داور اول بازی آن را نپذیرفت تا برزیل فاصله را به یک امتیازی تیم ایران برسد. پس از آن بازیکنان کشورمان امتیازات متوالی را کسب کردند تا در وقت دوم استراحت فنی 16 بر 12 برتری ایران را ثبت کنند.

ایران برتری 3 امتیازی خود را حفظ کرده بود که لوکارلی یک پوئن سرویس گرفت. در این لحظه کواچ تقاضای تایم اوت کرد تا وقفه‌ای در روند حریف ایجاد کند. بازیکنان کشورمان در این لحظات به سختی امتیاز کسب می‌کردند ولی به راحتی سرویس خراب می‌کردند.

برزیل به یک امتیازی ایران رسید ولی باز هم سرویس بازیکنان کشورمان به خارج رفت. قائمی چهارمین سرویس متوالی تیم ایران را در حساس‌ترین لحظات به خارج زد و جالب اینکه مربیان تیم ایران هم این موضوع را به بازیکنان گوشزد نکردند. ایران 23 بر 21 از برزیل پیش افتاده بود که سرمربی تیم حریف تقاضای تایم اوت کرده بود.

تیم ایران 24 بر 22 از برزیل پیش افتاد که حریف یک امتیاز دیگر گرفت و به امتیاز 23 رسید. کواچ در این لحظه تایم اوت دیگری گرفت تا نقشه خود را به بازیکنان منتقل کند. اسپک شهرام محمودی در منطقه دو به تور خورد تا دو تیم در امتیاز 24 برابر شوند. یک دریافت خوب باعث شد موسوی روی کار سرعتی ایران را به امتیاز 25 برساند اما خودش سرویس را به خارج زمین زد تا برزیل هم به امتیاز 25 برسد. سرانجام ایران با اسپک شهرام محمودی 27 بر 25 برتری خود را ثبت کرد تا کار را به تساوی بکشاند.

برزیل بدون اشتباه
در ست سوم هم دو تیم پا به پای هم پیش رفتند اما این برزیل بود که روی اشتباهات بازیکنان تیم کشورمان 5 بر 3 پیش افتاد و شهرام محمودی یک توپ خوب را در منطقه دو به راحتی به خارج از زمین زد تا برزیل به ششمین امتیاز برسد. بعد از مدت‌ها ناکامی مدافعان ایران، فرهاد قائمی با یک تک دفاع تیم ایران را به امتیاز 5 رساند ولی بار دیگر سرویس بازیکنان کشورمان خراب شد تا برزیل امتیاز 7 برسد و سیدائو هم هشتمین امتیاز را کسب کرد تا وقت اول استراحت فنی با برتری 8 بر 5 شاگردان رزنده همراه شود.

برزیل روی دفاع تور خوب خود 10 بر 6 پیش افتاد تا شکاف دو تیم بیشتر شود. برزیل 11 بر 7 پیش افتاد که کواچ تقاضای تایم اوت کرد و عجیب بود که درباره خراب شدن سرویس‌های متوالی تیم کشورمان حتی یک بار هم به آنها تذکری نداد. برزیل که کاملا منسجم بازی می‌کرد در وقت دوم استراحت فنی این ست 16 بر 13 از تیم کشورمان پیش افتاد.

دفاع خوب روی تور برزیل هفدهمین امتیاز این تیم را به دنبال داشت. برزیل که کنترل بازی را در دست داشت در ادامه کار 21 بر 17 از تیم ایران پیشی گرفت پس از آن غفور، غلامی و مهدوی به میدان آمدند اما تیم ایران از توپ برگشتی استفاده نکرد تا بار دیگر امتیاز به برزیل برسد. کواچ وقتی برزیل 22 بر 17 پیش افتاد بار دیگر تقاضای تایم اوت کرد. روند دو تیم البته چندان تغییر نکرد و برزیل این ست را 25 بر 20 برنده شد تا در مجموع 2 بر یک از تیم ایران پیش بیفتد. برزیل در این ست کاملا بدون اشتباه ظاهر شد و مثل ست نخست کاملا برتر از تیم ایران ظاهر شد.

دفاع ایران راه افتاد
در ست چهارم این بازی دو تیم برابر پیش رفتند. کواچ در این ست عادل غلامی را در زمین نگه داشت تا از تجربه این بازیکن سرعتی استفاده کند. برتری 5 بر 3 تیم کشورمان نشان از انگیزه‌های بالای شاگردان کواچ برای بازگرداندن شرایط داشت. تیم ایران به امتیاز 6 رسید که رزنده تقاضای تایم اوت کرد. تیم ایران با اشتباه لوکاس در خط حمله برتری 8 بر 4 خود را در وقت اول استراحت فنی ست چهارم ثبت کرد.

تیم ایران که بر بازی سوار شده بود با امتیازی که معروف روی یک جای خالی گرفت 9 بر 5 از برزیل پیشی گرفت. ایران با دفاع عالی عادل غلامی 12 بر 6 پیش افتاد که رزنده دو تعویض انجام داد و ویسوتو را به دفاع میانی فرستاد که این تغییر برای طلایی‌پوشان یک امتیاز به دنبال داشت. در این لحظات عادل غلامی در دفاع و حمله برای تیم ایران عالی بازی می‌کرد و در نهایت وقت دوم استراحت فنی 16 بر 9 به سود تیم کشورمان خاتمه یافت.

برزیل با سرویس سهمگین ویسوتو فاصله را کمتر کرد. برزیلی‌ها دو پوئن سرویس متوالی دیگر توسط رافائل اولیویرا گرفتند تا امتیازات 17 بر 14 به سود ایران ثبت شود و کواچ مجبور شد تقاضای تایم اوت کند. تیم کشورمان با دفاع خوب سعید معروف 19 بر 14 پیش افتاد و این بار رزنده تایم اوت گرفت.

پوئن سرویس عالی میرزاجانپور در بهترین زمان ممکن رخ داد تا ایران 20 بر 14 جلو بیفتد. رزنده در این لحظه تغییری را در ترکیب تیمش ایجاد کرد اما امتیاز بعدی هم به ایران رسید. امتیازی بعدی کشورمان هم روی تک دفاع عالی قائمی به دست آمد. برزیل در ادامه بازیکنان اصلی خود را بیرون کشید که این نشان از پذیرش باخت توسط برناردو رزنده را داشت. اسپک بدون دفاع عادل غلامی برتری 25 بر 17 تیم ایران را به دنبال داشت تا کار دو تیم به ست پنجم کشیده شود. در این ست دفاع روی تور ایران راه افتاده بود و همین عامل برتری تیم کشورمان را به دنبال داشت.

برتری محسوس ایران در ست نهایی
ست پنجم این بازی در اوج حساسیت برگزار شد و دو تیم سعی بر این داشتند تا کمترین اشتباهات را داشته باشند. تیم ایران با فشاری که تماشاگران به حریف وارد می‌کردند 3 بر صفر از پرافتخارترین تیم دنیا پیش افتاده بود تا رزنده تقاضای تایم اوت زودهنگام در این ست کند. برزیل نخستین امتیاز این ست را روی کار سرعتی والاس کسب کرد و روی اشتباه شهرام محمودی این تیم به امتیاز دوم هم رسید.

یک پوئن سرویس با کمک تور باعث شد تا ایران به امتیاز پنجم برسد و محمودی با پوئن سرویس خود ایران را 6 بر 2 پیش انداخت تا رزنده دومین تایم اوت خود را هم تقاضا کند. ایران که بر بازی سوار شده بود با اسپک معروف و متعاقب آن پوئن سرویس محمودی 8 بر 2 پیش افتاد تا زمین دو تیم تغییر کند.

روال دو تیم با امتیازگیری هر دو گروه ادامه یافت و ایران برتری 10 بر 4 را نیز ثبت کرده بود. بازیکنان کشورمان در دفاع روی تور و عقب زمین برزیل را تحت فشار فراوانی قرار دادند و با سرویس های هدفدار خود کاملا این تیم را بهم ریختند تا برتری محسوسی بر این تیم بزرگ داشته باشند.

با وجودی که رزنده در لحظات حساس با تعویض‌های متوالی سعی داشت شرایط را تغییر دهد اما در نهایت این تیم ایران بود که 15 بر 9 برنده شد تا در حالی که دو بار در جریان مسابقه از تیم حریف عقب افتاده بود به بازی برگردد و در نهایت این بازی را 3 بر 2 ببرد.

 

منبع: مهر

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads