کد خبر: 52859 - تاریخ: چهارشنبه، 11 ژوئن 2014 - 10:45

نظر رئیس‌جمهور درباره نحوه انتصابات فرجی‌دانا

انتقاد شورای عالی انقلاب فرهنگی از نحوه انتخاب رئیس دانشگاه تهران

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به انتقادات برخی از اعضای شورا درباره نحوه انتخاب رئیس دانشگا‌ه‌های کشور گفت: سرپرست از نظر آئین‌نامه‌ها برای دوران گذاری انتخاب می‌شود تا در این فرصت رئیس انتخاب شود.

به گزارش خوبان: منصور کبگانیان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در جمع خبرنگاران در خصوص مسائل اخیر پیش آمده در شورای عالی انقلاب فرهنگی درعضو شورای عالی انقلاب فرهنگی زمینه نحوه تعیین روسای دانشگاه‌ها، گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی انتخاب و پیشنهاد نام روسای دانشگاه‌ها را حق وزیر علوم و بهداشت می‌داند و از طرف دیگر تصویب  و یا رد آن را نیز حق خودش می‌داند.

وی با بیان اینکه دو حق قانونی و شفاف در این زمینه وجود دارد، گفت: حق وزیر است که پیشنهاد نام رئیس را مطرح کند و حق شورای عالی انقلاب فرهنگی است که این پیشنهاد را تصویب و یا رد کند.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: از طرف دیگر وزیر علوم و بهداشت حق دارند که قبل از اینکه پیشنهاد رئیس دانشگاه را مطرح کنند با هر عده از اساتید دانشگاه‌ها مشورت کنند و مشورت نیز حق وزیر است.

کبگانیان با اشاره به جمع‌بندی نظر اعضای شورا و رئیس‌جمهور در این زمینه، گفت: اگر این مشورت طوری جلوه کند که از صندوق آراء چه به صورت فیزیکی و چه الکترونیکی آرا به هر شکلی خارج شود که  عملا در شنونده این‌گونه القا کند که یک نوع رأی‌گیری انجام شده، نتیجه آن این‌گونه‌ می‌شود که دست شورای عالی انقلاب فرهنگی در تأیید و یا رد روسای دانشگاه‌ها بسته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی به اساتید دانشگاه‌ها علاقمند است و نمی‌تواند نظر 500 نفر و یا مثلا در دانشگاه تهران 2 هزار عضو هیئت‌علمی را نادیده بگیرد. این نحو انتخاب این طور جلوه می‌کند که نصف حق شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌خواهد گرفته شود که رئیس‌جمهور و و اعضاء به درستی این‌گونه جمع‌بندی کردند که نباید در انتخاب رؤسای دانشگاه‌ها القای انتخابات صورت گیرد.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه این مسائل در جلسه‌های چند ماه گذشته شورا نیز مطرح شده است و دوباره در جلسه آخر شورا از طرف رئیس‌جمهور مجددا تأکید شد، افزود: به دلیل مطرح شدن مواردی که برخی از اعضاء گلایه‌هایی در این زمینه داشتند و اینکه روی بعضی از آنها اختلاف‌نظر وجود داشت باز هم رئیس‌جمهور به این نظر خود تأکید کردند.

وی با اشاره به اینکه بحث‌های مفصلی در این زمینه در شورا وجود دارد، گفت: رسانه‌ای شدن محتوا خوب است، اما اگر زیاد هم عنوان شود ممکن است در زمان اجرا مانع از حل موضوع شود. ما علاقمندیم در یک محیط دوستانه و صمیمانه وزیر علوم فرصت داشته باشد در این زمینه فکر کند و پس از بررسی امواجی که از برخی از اقدامات در دانشگاه‌ها و سطح عالی کشور صورت می‌گیرد روش‌ها را اصلاح کند. بیشتر به این  فضا علاقمندیم تا اینکه جوهای تند انتقادی مطرح شود و افراد فرصت اصلاح روش خود را نیز نداشته باشند.

کبگانیان درباره سرنوشت رئیس دانشگاه تهران، گفت: اولین سوال ما این است که چرا دوباره سرپرست برای این دانشگاه انتخاب شده است؟ سرپرست از نظر آئین‌نامه‌ها برای دوران گذاری انتخاب می‌شود تا در این فرصت رئیس انتخاب شود. مگر می‌شود دو سرپرست پشت سرهم انتخاب شوند و این اولین باری است که چنین اتفاقی رخ داده است. البته قطعا وزیر علوم توضیحاتی را در این زمینه خواهند داشت.

وی با اشاره به ماده واحده‌ای که اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص آئین‌نامه مدیریت دانشگاه‌ها پیشنهاد دادند، گفت: آن ماده واحده تمامی این مشکلات را مرتفع می‌کند و خلأهای آئین‌نامه‌ای که در این زمینه وجود دارد برطرف می‌کند. بیشتر از چهار ماه است که بیش از 22 نفر از اعضای شورا آن را امضا کردیم، اما هنوز در دستور کار قرار نگرفته، اما در حال حاضر به دلیل وجود برخی از خلأها و یا اجبارها شاید وزیر مجبور می‌شود چنین رویه‌ای را در پیش گیرد.

این عضور شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: به عنوان مثال ابتدا معاون وزیر به عنوان سرپرست انتخاب می‌شود و این سرپرست تغییر می‌کند و سرپرست دیگری جایگزین آن می‌شود. در حالی که در آئین‌نامه مدیریتی جدید و در ماده واحده مطرح شده حداکثر شش ماه برای حضور سرپرست در نظر گرفته می‌شود که در حال حاضر در این زمینه خلأ قانونی وجود دارد.

وی با اشاره به رویه موجود در شورای عالی انقلاب فرهنگی برای معرفی رؤسای دانشگاه‌ها، گفت: رئیس که حکمش به صورت سرپرست زده می‌شود توسط دو نهاد رهبری و بازرسی بررسی می‌شود و وزارت اطلاعات و دستگاه‌های دیگر درباره آن اعلام نظر می‌کنند و ما نیز در شورا وارد رأی می‌شویم و این روال طی می‌شود که این کار در خصوص دانشگاه تهران انجام نشده است.

کبگانیان گفت: کسی به عنوان سرپرست حکم زده شده که دوباره عزل شده است. تا به حال رویه موجود به این شکلی که عنوان کردم بوده‌، مگر اینکه بخواهند رویه جدیدی را ایجاد کنند.

وی درباره در دستور کار قرار نگرفتن تأیید برخی از روسای دانشگاه‌ها با وجود اینکه حکم سرپرستی آنها مدتی است گذشته است، گفت: برخی از موارد است که خود آقای وزیر علوم درخواست کردند که اطلاع‌رسانی نشود وگرنه شورا مشکلی در این زمینه ندارد و فعلا برای اینکه مدیریت‌های موجود تضعیف نشوند تا زمانی که به یک روالی در شورا با وزارت علوم در این زمینه برسیم اجازه دهید مسائل آن را مطرح نکنیم.

 

منبع: تسنیم

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads