کد خبر: 52658 - تاریخ: یکشنبه، 8 ژوئن 2014 - 11:11

آقای روحانی الوعده وفا!

بررسی میزان تحقق وعده های فرهنگی – اجتماعی رئیس جمهور

نزدیک به یک سال از عمر دولت یازدهم می گذرد، دولتی که معروف به دولت “تدبیر و امید” است و از ابتدا مدعی بود که “کلید” حل مسائل کشور در دستان اوست. مردم نیز به این نگرش دولت، نسبت به سایر کاندیداها اقبال بیشتری نشان دادند و آقای “روحانی”، را به عنوان رئیس دولت یازدهم انتخاب کردند.

به گزارش خوبان: 14 خرداد سال گذشته در مراسم ارتحال معمار کبیر انقلاب، رهبر معظم انقلاب خطاب به کاندیداهای محترم ریاست جمهوری، هشدار دادند که مبادا صحبت، وعده و شعاری بدهند که در خرداد سال بعد نوار صحبتهایشان را گوش کنند شرمنده بشوند یا فرافکنی کنند.نزدیک به یک سال از عمر دولت یازدهم می گذرد، دولتی که معروف به دولت “تدبیر و امید” است و از ابتدا مدعی بود که “کلید” حل مسائل کشور در دستان اوست. مردم نیز به این نگرش دولت، نسبت به سایر کاندیداها اقبال بیشتری نشان دادند و آقای “روحانی”، را به عنوان رئیس دولت یازدهم انتخاب کردند.

در این نوشتار موضوعاتی را که ایشان یا در زمان تبلیغات انتخاباتی و یا بعد از انتخاب شدن به عنوان رئیس جمهور تحت عنوان مسائل اجتماعی و فرهنگی به آن پرداخته اند را مورد بازبینی قرار داده ایم تا مشخص شود چه مقدار از این وعده ها محقق شده اند و چه وعده هایی هنوز جامه عمل نپوشیده و در حد صحبت و حرف باقی مانده اند.

“خارج کردن فضاى کشور از فضاى امنیتىبرداشتن چتر امنیتى از حوزه موسیقى و سینما”

شعار آقای روحانی:

**زیبا ترین راه برای بیان فرهنگ و ارتقا آن سینما است؛ بگذاریم تشکل های سینمایی آزاد باشند. (22 خرداد شبکه 3)

**سلام نو: روحانى در نشست استانداران: باید اجازه دهیم جامعه باز و آزاد باشد، نباید بگذاریم فضاى جامعه امنیتى شود فضاى جامعه ما باید فضاى فرهنگى، سیاسى و اقتصادى باشد. (17 دى 92 )

مصادیق تحقق:

تابناک: روحانى در گزارش تلویزیونى صد روزه: در عرصه فرهنگ کار خاصى نکردیم و این خوشحالى اصحاب فرهنگ به علت کاهش یافتن فضاى امنیتى در این حوزه است.

مصادیق عدم تحقق:

حسام الدین آشنا: این رفتار مستندسازان« من روحانى هستم » در محکمه افکار عمومی مردم مورد قضاوت قرار می گیرد.

(6 اردیبهشت، روزنامه اعتماد)

“فضاى باز براى دانشجویان”

شعار آقای روحانی:

**باید عنوان دانشجوى ستاره دار را کنار بگذاریم؛ دانشجو باید در فعالیت سیاسى و علمى آزاد باشد و خطوط قرمز اقدامات او مصالح و منافع ملی است. (1 اردیبهشت 92 )

مصادیق عدم تحقق:

روحانى: ما از همه مى خواهیم با شناسنامه حرف بزنند، بگویند از کجا هستند بگویند وابسته به کدام جناح هستند. با نام جناح خود سخن بگویند نه با نام ملت ایران (9 اردیبهشت، افتتاحیه نمایشگاه کتاب)

“رفع معضل بیکاری”

شعار آقای روحانی:

**دولت تدبیر و امید نخواهد گذاشت جوانان بیکار باشند. (20 خرداد 92 )

مصادیق عدم تحقق:

اکبر ترکان: امیدوارم بتوانیم صنایع پایین دستی را توسعه داده و در بلند مدت شاهد اشتغال در حوزه صنعت و حل مشکل بیکاری باشیم. (6 آذر 92)

“دوری گزیدن از فرهنگی کردن دولت”

شعار آقای روحانی:

**تا زمانى که فرهنگ ما دولتى است، مسائل حل نمى شود/ کارها را باید به اصحاب اصلى فرهنگ واگذار کنیم و دولت حامى آن ها باشد (15 خرداد 92)

مصادیق عدم تحقق:

روحانى: با پول مردم و با بیت المال مردم، از دولتى که منتخب مردم است و با راى اکثریت مردم شروع به کار کرده است، کسى بخواهد به جاى نقد، تخریب را پیشه گیرد این چیزى است که دولت نمى پسندد (9 اردیبهشت، افتتاحیه نمایشگاه کتاب)

“جلوگیرى از رواج فرهنگ اشرافى گرى”

شعار آقای روحانی:

**فرهنگ اشرافى گرى نباید بر کشور حاکم باشد/ امروز نگاه به فرهنگ نگاهى قیم مآبانه است در حالى که باید نگاه به فرهنگ قوام گونه باشد(15 خرداد 92)

مصادیق عدم تحقق:

جشن همسر رئیس جمهور دولت یازدهم براى بزرگداشت مقام زن در تالار حافظیه کاخ سعدآباد برگزار شد ( 31 فروردین 93 )

“تأسیس فرهنگستان زبان و ادب آذری”

شعار آقای روحانی:

**براى آذربایجان در دولت تدبیر و امید شاهد تاسیس فرهنگستان زبان و ادب آذرى در شهر تبریز خواهیم بود ( 20 خرداد)

مصادیق عدم تحقق:

محقق نشده ا ست.

“حل مسائل فرهنگى از طریق فرهنگ و تأکید بر امنیتى نکردن مسائل”

شعار آقای روحانی:

**انتقاد به نفع ماست، باید اجازه دهیم جامعه باز و آزاد باشد، نباید بگذاریم فضاى جامعه امنیتى شود ( 17 دى 92)

مصادیق عدم تحقق:

محمدرضا نوبخت: مستند من روحانى هستم با اهداف مغرضانه تهیه شده و قابل پیگیرى قضایى است و ما نیز از قوه قضائیه انتظار داریم که پى گیرى کند.

“واگذارى اداره امور سینمایى به تشکل هاى صنفى سینمایى”

مصادیق تحقق:

راه اندازى باشگاه اصحاب فرهنگ و هنر(  16 دى 92  )

“توجه به حریم خصوصى و حقوق شهروندى بر اساس قانون”

شعار آقای روحانی:

اگر بار اجرایى را مردم بر عهده من بگذارند منشور حقوق شهروندى را تدوین خواهم کرد. در منشور حقوق شهروندى تمام مردم احساس برابرى خواهند نمود.

مصادیق عدم تحقق:

على یونسى: پیش نویس منشور حقوق شهروندى عجولانه بود ( 05 فروردین 92)

“استخدام سه درصد معلولان”

مصادیق عدم تحقق:

وزیر تعاون: تشکیل کمیته حمایت از حقوق معلولان در شوراى عالى رفاه  (30 آذر 92 )

“بیمه همگانى و اجبارى پایه سلامت”

شعار آقای روحانی:

در حوزه سلامت توجه به بخش بیمه نیز لازم است. بیمه هاى ما اکنون وضع عجیبى دارند و برخى از دفترچه هاى بیمه مورد پذیرش مراکز درمانى قرار نمى گیرد. ( 16 خرداد 92 )

مصادیق تحقق:

على ربیعى، وزیر تعاون: ثبت نام بیش از یک میلیون نفر در طرح بیمه همگانى ( 4 اردیبهشت 93 )

“افزایش بودجه تحقیق و پژوهش به میزان 3 درصد تولید ناخالص داخلى”

مصادیق عدم تحقق:

پژوهش هاى مجلس: حکم برنامه پنجم توسعه مبنى بر افزایش سالانه  0/5  درصدى و رسیدن به 3 درصد تا پایان برنامه قابل تحقق نیست(2 بهمن 92)

“بازگشایى خانه سینما در ماه اول”

شعار آقای روحانی:

**سینما دچار مشکلاتى شده است و قطعاً مسائلى مانند خانه سینما را در همان ماه هاى اول درست خواهم کرد. ( 13 خرداد، گفتگوى ویژه خبرى)

مصادیق تحقق:

خانه سینما همزمان با روز ملى سینما و با حضور گروهى از اعضاى این نهاد صنفى بازگشایى شد ( 21 شهریور)

“تدوین قانون ورزش جمهوری اسلامی ایران”

محقق نشده است.

“پیگیری وضعیت معلم های اخراجی”

شعار آقای روحانی:

در سه ماه گذشته تلاش کردیم «فرهنگ امنیتی» را به «امنیت فرهنگی» تبدیل کنیم. درباره وضعیت معلمان اخراجی و منع تدریس شده های سال هاى گذشته، گفت: همکاران فرهنگى با این شرایط داریم؛ اعلام کردیم پرونده این فرهنگیان یک بار دیگر در معاونت حقوقى وزارت آموزش و پرورش مورد بررسى و تجدید نظر قرار گیرد.

مصادیق تحقق:

درخواست وزیر آموزش و پرورش از رئیس قوه قضائیه: معلمان بازداشتی را عفو کنید. (25دی ،روزنامه شرق)

 

“افزایش پهنای باند اینترنت”

شعار آقای روحانی:

پهناى باند اینترنت در شأن ایرانیان نیست. دنیاى امروز دنیاى ارتباطات است اما متأسفانه در کشور عده اى در دنیاى قرن نوزدهم سیر مى کنند.( 26 خرداد 92)

مصادیق عدم تحقق:

وزیر ارتباطات: دولت به فضاى مجازى و افزایش پهناى باند اینترنت توجه ویژه دارد و پس از اتمام دوره انحصارى رایتل در سال آینده، نسل سوم تلفن همراه به تمام اپراتورها واگذار مى شود. ( 16 دى 92 )

“تأیید آزادی بیان”

شعار آقای روحانی:

خبرگزارى فارس: روحانى در جمع مردم آذربایجان غربى: در دولت من آزادى به معناى واقعى وجود خواهد داشت(20 خرداد 1392)

خبرگزارى فارس: روحانى در مناظره تلویزیونى: باید به رسانه ها مقدارى آزادى عمل دهیم؛ امروز بنگرید رسانه هاى ما چه وضعی دارند (16 خرداد 1392)

خبرگزارى فارس: رئیس جمهور در جشنواره مطبوعات: معتقد به آزادى مسئولانه هستیم/ نباید شکایتى از مطبوعات وجود داشته باشد (17 اردیبهشت 1392)

مصادیق تحقق:

روزنامه ایران: به یاد بیاوریم طوفان آتشی را که روحانی در شب تکریم هنر در حلقه ضیافت هنرمندان به پا کرد. به یاد بیاورید موج بلندی را که او در روز تکریم دانشجو در جمع بزرگان دانشگاه به راه انداخت پرده اول را با دریدن حجاب تصنعی ممنوع القلم ها به آخر رساند و پرده دوم را با شکستن بت واره نقد ناپذیری قدرت به پایان رساند. دیروز نوبت به پرده سوم رسید. آنجا که با زبانی تند و تلخ هشدار داد قلم های شکسته و دهان های بسته به زوال اعتماد عمومی و میل مردم امکانات ارتباطی بیگانگان می انجامد (18 اسفند 92)

 ایسنا: شمس الواعظین در مورد مانع بازگشایى انجمن صنفى روزنامه نگارى گفت: شکایت از انجمن صنفى توسط وزارت اطلاعات، پس گرفته شد. در کنار وزارت اطلاعات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى و وزارت کار و رفاه اجتماعى نیز براى بازگشایى انجمن صنفى روزنامه نگاران اعلام آمادگى کرده اند. در این میان فقط قوه قضائیه هنوز مجوزى براى فک پلمپ دفتر انجمن صادر نکرده که ما امیدواریم این اتفاق به زودى صورت بگیرد (31 فروردین 93 )

مصادیق عدم تحقق:

رجا نیوز: سند تاریخى آزادى بیان در دولت اعتدال!/تذکر شدید هیئت نظارت بر مطبوعات به هفته نامه 9 دى، به دلیل نقد توافقنامه ژنو ( 1392 / 10 / 23 )

پیک ایران: کارنامه آزادى مطبوعات در دولت روحانى به همان سیاهى دولت های پیشین حکومت اسلامی/ توقیف روزنامه «آسمان»، «نشاط»، «هم میهن»، «بهار» (1 اسفند 92 )

رادیو فردا: انتقاد گزارشگران بدون مرز از وضعیت آزادى بیان در دولت روحانى ( 29 آبان 92 )

فارس: بان کى مون: روحانى به وعده افزایش آزادى ها عمل نکرده است.(20 اسفند 92)

باشگاه خبرنگاران: مسئول سیاسى بسیج دانشجویى دانشگاه صنعتى امیرکبیر در رابطه با جلوگیری از اکران مستند «من روحانی هستم» در دانشگاه امیر کبیر گفت: ما دانشجویان و فعالان تشکل های دانشجویی فشار وزارت علوم به دانشگاه ها در حوزه آزادی بیان و نقد را کاملا احساس و لمس می کنیم و امیدواریم این مسأله به شکل مناسبی تغییر کند، زیرا این روند با شعار های مطرح شده در این حوزه همخوانی ندارد(8 اردیبهشت 93)

بر اساس موارد ذکر شده، مشخص شد که از 17 مورد مسائل اجتماعی و فرهنگی که آقای دکتر روحانی راجع به آنها اظهار دغدغه مندی کرده بودند، 11 مورد آنها محقق نشده و صرفا در حد صحبت باقی مانده است، 4 مورد محقق شده و به وعده ها عمل شده است و در 2 مورد هم تلاش هایی در جهت تحقق صورت گرفته است اما در مواردی دچار تناقض شده اند.

از آنجایی که این دولت، اعتدال گرایی را سرلوحه عملکرد خود قرار داده  و همچنین به دلیل اینکه شخص آقای روحانی خود را حقوقدان می داند، در نتیجه مردم توقع دارند تا در همه عرصه ها، وعده ها و حرف هایی زده شود که قابلیت اجرایی شدن داشته باشند و دولت مردان نیز مسئولانه به وعده های خود عمل کنند که در غیر اینصورت زمینه ساز ایجاد بی اعتمادی بین دولت و ملت می شود.

منبع: دانا

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

یک نظر ثبت شده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads