کد خبر: 52642 - تاریخ: شنبه، 7 ژوئن 2014 - 20:02

شیشه های مدفون در کمین پای شالیکاران

مديركل حفاظت زيست گيلان از مسافران استان خواست تا از پرتاب شيشه هاي نوشيدني هايشان به شاليزارها به جد پرهيز كنند.

به گزارش خوبان، گیلان استانی كشاورزي است و 238هزار هکتار اراضی شالیکاری دارد که کشاورزان پس از گذراندن مراحل سخت تولید این محصول بیش از هفتصد و پنچاه هزار تن برنج سفید تولید می کنند.

آماده سازی شالیزار قبل از کشت و نشاء برنج معمولا از اواخر اسفند در استان شروع می شود و اوایل خرداد ماه به پایان می رسد در این دوره زمانی زنان و مردان شالیکار گیلانی برای نشای برنج با پای برهنه وارد شالیزار می شوند زیرا راه رفتن در شالیزار در زمان نشاء بسیار سخت است و اگر حتی یک قدم را با کفش وارد این مزارع شوید بلافاصله کفش ها از پاها جدا می شود و اصولا وارد شدن به شالیزار باید با پای برهنه باشد.

در بیشتر روستاها کشاورزان علاوه بر کشت برنج به دیگر موارد نظیر دیگر دامداری و یا نوغانداری مشغول هستند، نشاء برنج توسط زنان انجام مي شود در بسیاری موارد زنان شاليكار، کودکان خردسالشان را بر دوش خود می بندند و وارد شالیزار می شوند که به زبان محلی به کول گرفتن معنی می شود.

دراین موقع از سال گیلان بسیار سرسبز و زيبا است و گردشگران زیادی برای دیدن این زیبایی و تنفس هوای سالم به گیلان می آیند.

ورود شاليكاران براي كشت و نشاء برنج به شالیزارها زيبايي هاي گيلان را در اين موقع از سال صد چندان مي كند اما در اين بين ديده مي شود كه پاهاي شاليكاران به محض ورود به شاليزار به دليل خرده شيشه، نوشيدني هايي كه گردشگران پس از مصرف آن را در شاليزارها پرت كرده اند زخمي مي شود و راهي بيمارستان مي شوند.

گل صبا . ت يكي از زنان شاليكار شهرستان رشت در گفتگو با خبرنگار ايسنا گفت: من و دو دخترم سال گذشته براي نشاء برنج به شاليزار رفته بوديم كه متاسفانه در اولين روز كار خرده شيشه در پايم فرو رفت و اين حادثه مرا خانه نشين كرد.

وي با بيان اينكه هزينه كارگر براي نشاء برنج در شاليزارها بسيار گران است، اضافه كرد: چون من سال گذشته به دليل فرو رفتن خرده شيشه به پايم زخمي شده بودم مجبور شديم يك كارگر جايگزين كنيم و اين امر هزينه زيادي به توليد برنج ما تحميل كرد.

وي از گردشگران خواست تا به هيچ وجه شيشه هاي نوشيدني شان را در شاليزارها پرتاب نكنند.

عباس .ح يكي ديگر از شاليكاران شهرستان فومن نيز در گفتگو با خبرنگار ايسنا با بيان اينكه پرتاب شيشه به شاليزارها نهايت بي فكري افراد به جان كشاورزان است، تصريح كرد: هفته گذشته دخترم در شاليزار به دليل فرو رفتن شيشه خرده ها به پايش روانه بيمارستان شد و هنوز نمي تواند حتي در خانه راه برود.

وي از مسافران درخواست كرد تا سهل انگاري در اين مورد را كنار بگذارند و توجه داشته باشند كه ممكن است خداي ناكرده كسي در برخورد با اين شيشه ها جان خود را از دست بدهد.

مهندس برجي مديركل حفاظت زيست گيلان در اين خصوص به ايسنا گفت: گيلان با وجود طبيعت زيبا و ارزشمند هرساله پذيراي خيل عظيمي از هموطنانمان است اما اين استان كوچك سالهاست كه با انباشت زباله و عدم مديريت صحيح پسماند دست و پنچه نرم مي كند و افزوده شدن زباله هاي مسافران اين چالش زيست محيطي را عميق تر كرده است.

وي با بيان اينكه امسال اداره محيط زيست گيلان اولويت كارهاي خود را بر حل مشكلات زباله استان متمركز كرده است، افزود: يكي ديگر از مشكلاتي كه در سالهاي اخير با آن مواجه هستيم و كشاورزان بارها درخواست كرده اند تا در اين مورد اطلاع رساني شود مشكل پرتاب شيشه نوشيدني ها به شاليزارها است كه بلافاصله پس از پرتاب شيشه مي شكند و در شاليزارها مدفون مي شود.

وي ادامه داد: اين شيشه هاي مدفون در مزارع كه در فصل بهار حالت مرداب گونه دارند به پاهاي كشاورزان فرو مي روند و آنها را خونين روانه بيمارستانها مي كند.

برجي از گردشگران خواست تا علاوه بر مديريت زباله هايشان در استان توجه ويژه تري به اين مشكل كشاورزان داشته باشند تا به رنج توليد برنج بر خانواده هاي كشاورزان بيش اين ميزان افزوده نشود.

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads