کد خبر: 51913 - تاریخ: پنج‌شنبه، 29 می 2014 - 20:02

بازگشت ژنرال‌ها در مصر به قدرت؛

نتیجه نهایی غیررسمی انتخابات مصر/ السیسی رییس جمهور شد

نتیجه غیر رسمی پایان شمارش آراء انتخابات مصر، نشان می‌هد که عبدالفتاح السیسی وزیر دفاع پیشین مصر، پس از تمدید جنجال‌ برانگیز 24 ساعته مهلت اخذ رأی، با 23 میلیون رأی موفق شد خود را پیروز انتخابات لقب بدهد.

به گزارش خوبان، در حالی که انتظار می‌رود کمیته عالی انتخابات مصر نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهور و میزان مشارکت را رسما السیسیاعلام کند، پایگاه خبری الیوم السابع، نتایج نهایی اخذ رأی سه روزه در این کشور را منتشر کرد.

بر اساس این گزارش، مجموع آراء به صندوق ریخته شده در خارج از مصر 318 هزار و 33 رأی است که 313 هزار و 835 رأی آن صحیح گزارش شده و عبدالفتاح السیسی موفق شده است 296 هزار و 628 رأی آن را از آن خود کند.

در مقابل حمدین صباحی نیز موفق شد فقط 17 هزار و 207 رأی از خارج کشور به دست بیاورد و بدین ترتیب السیسی تقریبا 94.5 درصد و صباحی حدود 5.5 درصد آرای خارج از کشور را به دست آوردند.

بنا بر این گزارش، عبدالفتاح السیسی در رأی‌گیری داخل مصر نیز در همه استان‌ها رتبه نخست را آورد و موفق شد پس از تمدید 24 ساعته مهلت اخذ رأی، 23 میلیون 264 هزار و 306 رأی از مجموع 25 میلیون و 21 هزار و 378 رأی به صندوق ریخته شده صحیح را کسب کند.

بنا بر این السیسی موفق شد با 92.9 درصد آراء در این انتخابات به پیروزی برسد و در مقابل حمدین صباحی با کسب 734 هزار و 300 رأی 2.9 درصد اراء را به دست بیاورد. رأیی که از یک میلیون و 22 هزار و 772 رأی باطله، کمتر است.

طبق گزارش روزنامه الاهرام مصر، نتیجه نهایی و رسمی انتخابات، روز یکشنبه یا نهایتا دوشنبه اعلام خواهد شد.

انتخابات ریاست جمهوری مصر که دومین انتخابات ریاست جمهوری پس از انقلاب این کشور در سال 2011 است، روز دوشنبه آغاز شد و چهارشنبه‌شب پایان یافت.

«السیسی» بالای دیوار انقلاب مصر

بعد از سقوط «حسنی مبارک» رئیس جمهور پیشین مصر مردم این کشور در انتخاباتی که اولین انتخابات ریاست جمهوری در طول 60 سال گذشته مصر به شمار می رفت «محمد مرسی» را برگزیدند.

در کمتر از یک سال موج اعتراضات علیه مرسی شدت گرفت و در نهایت در 30 ژوئن 2013 مرسی با مشارکت ارتش و شخص «عبدالفتاح السیسی» وزیر دفاع وقت، از قدرت برکنار شد.

با وجود اینکه السیسی که در دوران حکم شورای نظامی بعد از سقوط مبارک در این شورا حضور داشت، بارها مدعی شده بود که ژنرال های ارتش به دنبال به دست گرفتن قدرت نیستند، اما سر انجام سه ما پیش السیسی رسما از وزارت دفاع استعفا داد و آمادگی خود برای حضور در انتخابات بنا بر آنچه خواست مردم برای حضورش در انتخابات خوانده بود، اعلام کرد.

السیسی در این انتخابات تنها با یک نامزد «حمدین صباح» موسس جریان مردمی رقابت کرد، انتخاباتی که شبهاتی درباره سالم بودن آن حتی پیش از انتخابات مطرح شده بود.

رأی گیری در خارج از مصر برای مصری های مقیم خارج از کشور از در روز 25 اردیبهشت آغاز شد که 5 روز نیز به طول انجامید، انتخابات داخلی مصر نیز که قرار بود طی دو روز 5 و 6 خرداد برگزار شود که به دستور کمیته عالی انتخابات ریاست جمهوری مصر یک روز دیگر تمدید شد.

کمیته عالی انتخابات ریاست جمهوری مصر اعلام کرد که از مجموع 318 هزار و 33 رأی اخذ شده ، 313 هزار و 835 رأی صحیح و 4 هزار و 198 رأی باطله اعلام شده که عبدالفتاح السیسی در مجموع 296 هزار و 628 رأی و حمدین صباحی 17 هزار و 207 رأی را کسب کردند.

انتخابات داخلی مصر نیز از روز یکشنبه 5 خرداد آغاز و تا شب چهارشنبه 7 خرداد ادامه پیدا کرد که تا کنون بر اساس آمار غیر رسمی منتشر شده عبدالفتاح السیسی در رأی‌گیری داخل مصر نیز در همه استان‌ها رتبه نخست را به دست آورده و موفق شد پس از تمدید 24 ساعته مهلت اخذ رأی، 23 میلیون 264 هزار و 306 رأی از مجموع 25 میلیون و 21 هزار و 378 رأی به صندوق ریخته شده صحیح را کسب کند.

بنا بر این السیسی موفق شد با 92.9 درصد آراء در این انتخابات به پیروزی برسد و در مقابل حمدین صباحی با کسب 734 هزار و 300 رأی 2.9 درصد اراء را به دست بیاورد. رأیی که از یک میلیون و 22 هزار و 772 رأی باطله، کمتر است و او را پس از آراء باطله در جایگاه سوم قرار می دهد.

اما یکی از نکات قابل توجه این انتخابات اقدام عجیب کمیته عالی انتخابات ریاست جمهوری مصر برای تمدید یک روز انتخابات ریاست جمهوری بود، این اقدام موجی از نارضایتی را در میان حامیان حمدین صباحی ایجاد کرد و بعد از انتشار گزارشی مبنی بر کناره گیری صباحی از انتخابات سوی کمپین او، صباحی با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که رقابت های انتخاباتی را ادامه خواهد داد.

با وجود اینکه گزارش ها حاکی از نارضایتی هر دو نامزد انتخابات از تمدید زمان انتخابات بوده اما برخی گزارش ها حاکی است که عبدالفتاح السیسی خود خواستار تمدید مهلت انتخابات شده تا میزان مشارکت مردم از همه پرسی بر قانون اساسی و میزان رأی های «محمد مرسی» رئیس جمهور پیشین مصر کمتر نباشد.

تلاش برای افزایش میزان مشارکت مردمی با روش های خاصی صورت گرفته که از میان آن میتوان به کمک گرفتن از بلندگوهای مساجد برای دعوت از مردم برای حضور در انتخابات و اعمال جریمه 500 پوندی برای افرادی که در انتخابات حضور پیدا نکرده اند اشاره کرد.

تعدادی از کارشناسان نیز تمدید مهلت انتخابات از سوی دولت را دستپاچگی و عدم شفافیت کمیته عالی انتخابات ریاست جمهوری ارزیابی کرده بودند.

اولین بار مصر در سال 1952 با کودتای بدون خونریزی افسران جوان ارتش علیه ملک فاروق پادشاه کشور صاحب حکومت جمهوری شد، حکومتی که همواره و در طول شصت سال با رهبری ژنرال های ارتش ادامه پیدا کرده بود و مرسی تنها رئیس جمهور غیر نظامی مصر بود.

با وجود همه اعتراض ها و کمپین های تشکیل شده، و اعلامیه های صادر شده از سوی گروه های انقلابی مصری که انتخابات را تحریم کرده و آن را ناسالم خوانده بودند و به تمدید آن اعتراض کرده بودند، حالا السیسی 59 ساله بار دیگر و بعد از دو انقلاب با هدف دموکراسی و عدالت اجتماعی به نمایندگی از ژنرال های مصری سوار بر موج انقلاب های مردمی مصر ، قدرت را به نظامیان مصری تقدیم کرد.

با توجه به نتایج اولیه انتخابات که قریب به یقین از سوی کمیته عالی انتخابات ریاست جمهوری مصر تأیید خواهد شد، موج تازه ای از اعتراضات مردی بار دیگر مصر را فرا خواهد گرفت، به نظر می رسد قاهره بعد از مصادره انقلاب و قدرت گرفتن بازماندگان مبارک در چند سال آینده نیز روی خوش به خود نخواهد دید.

 

آسوشیتدپرس:نتیجه انتخابات مصر از پیش معلوم بود

خبرگزاری آمریکایی «آسوشیتد پرس»، در واکنش به اعلام نتایج غیر رسمی انتخابات ریاست جمهوری مصر و پیروزی «عبدالفتاح السیسی» وزیر دفاع پیشین مصر گفت که ظاهرا تلاش عبدالفتاح السیسی با تمدید یک روزه انتخابات برای پیروزی بر تنها رقیبش «حمدین صباحی» بی نتیجه نبود است.

این خبرگزاری تأکید کرد که نتیجه انتخابات مصر از پیش معلوم بود ولی السیسی امیدوار به میزان مشارکت بیشتر بود و با وجود اینکه از مردم خواسته بود حضور 80 درصدی در انتخابات داشته باشند، تنها 44 درصد میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری بود که از میزان مشارکت مردمی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2012 که منجر به پیروزی محمد مرسی شد کمتر بود.

به نظر می رسد از پیش معلوم بودن نتیجه انتخابات در بی توجهی مردم برای حضور در انتخابات بی تأثیر نبوده است و تمدید یک روزه انتخابات از سوی کمیته عالی انتخابات نارضایتی هایی درباره جانبداری مقامات مصری به نفع السیسی ایجاد کرد و سازمان آمریکایی «دموکراسی بین المللی» اعلام کرد که تمدید انتخابات شبهات فراوانی درباره بی طرفی کمیته انتخابات ریاست جمهوری و دولت موقت مصر و سالم بودن فرایند انتخابات ایجاد کرده است.

انتخابات ریاست جمهوری مصر روز گذشته بعد از سه روز رأی گیری و با حضور کم رنگ 44 درصدی مردم به پایان رسید که بر اساس گزارش های غیر رسمی وزیر دفاع پیشین مصر از رقیب خود پیشی گرفته است.

منبع: فارس

انتهای پیام/34


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads