کد خبر: 50568 - تاریخ: یکشنبه، 11 می 2014 - 19:17

آیا ازدواج به موقع جوانان برای مسئولین دغدغه است؟

صف 1,500,000 نفری برای یک وام

اگر تمام شرایط شما برای دریافت این وام، مورد تایید باشد، شما نفر 1,500,001 در این صف هستید. صفی که سالهاست تشکیل شده و روز به روز طولانی تر می شود.

به گزارش خوبان به نقل از مجله مهر، درست همین الان که این گزارش را می خوانید، یک میلیون و 500 هزار نفر توی صف هستند تا وام ازدواج دریافت کنند. اگر شما هم قصد دریافت این وام را دارید، جای شما در انتهای این صف طولانی است. این را هم باید بدانید که اعتبار جداگانه ای برای پرداخت این وام در لایحه بودجه 93 در نظر گرفته نشده است و احتمالا تا اطلاع ثانوی باید منتظر بمانید تا نوبت به شما برسد. در حالی°که روزانه 3600 درخواست برای دریافت وام ازدواج ثبت می شود، اما هر روز فقط 1267نفر این وام را دریافت می کنند. درصورتی که همین روند ادامه پیدا کند، 28‌ماه طول خواهد کشید تا همه متقاضیان بتوانند وام ازدواج بگیرند.

اما وام ازدواج فقط برای زوج های جوان دردسر ساز نشده، بلکه رییس جمهور هم دی ماه سال گذشته به خاطر کمبود اعتبار برای پرداخت این وام از مجلس تذکر کتبی گرفت. در اینکه ازدواج مهم است شکی نیست. اما اینکه وام ازدواج پای یک وزیر را هم به مجلس بکشاند از آن حرف ها است که احتمالا فقط توی ایران اتفاق می افتد. وزیر امور و اقتصادی و دارایی فروردین ماه امسال برای پاسخ دادن به سوال مجلس در مورد علت پرداخت نشدن وام ازدواج به مجلس رفت. با وجود این تذکرات، معاون ساماندهی امورجوانان وزرات ورزش چند روز قبل آب پاکی را روی دست همه منتظران این وام ریخت و گفت که در سال 93 چیزی به نام وام ازدواج در دولت لحاظ نشده و چنین وامی اولویت ندارد. خزانه خالی دولت وپرداخت یارانه به تمام مردم احتمالا از دلایلی هستند که دولت مجبور شده اولویت های خود در بخش جوانان را فقط به مسئله اشتغال آنها محدود کند.

 

تسهیلات ازدواج

از وام 300 هزار تومانی تا 3 میلیون تومانی

مبلغ پرداختی این وام با توجه به افزایش تورم در سال های مختلف تغییر کرده است. آنهایی که سال 83 ازدواج کردند، نفری 300 هزار تومان به عنوان وام ازدواج دریافت کردند. این مبلغ مربوط به زمانی است که شما می توانستید با پول پیش 2 میلیون تومانی در نقاط مرکزی شهر یک آپارتمان 50 متری اجاره کنید. چند ماه بعد سرانه این مبلغ به 500 هزار تومان و چند سال بعد به 3 میلیون تومان رسید. دولت دهم در ماه های پایانی خود مبلغ وام ازدواج را بر خلاف نظر کارشناسی بانک مرکزی به یک باره به 5 میلیون تومان تغییر داد. تغییری که به گفته مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی، یکی ازدلایل ایجاد این صف طولانی برای دریافت وام است. وی می گوید: وقتی سقف تسهیلات افزایش می‌یابد، تعداد کمتری می‌توانند وام ازدواج بگیرند. البته بانک مرکزی برای حل این مشکل بخشنامه ای صادر کرد و پرداخت تسهیلات 5میلیون تومانی را منوط به داشتن منابع بانک ها عنوان کرد.

اما برای دریافت وام 5 میلیونی عروس و داماد باید شرایط خاصی داشته باشند. بر اساس مصوبه 19 اردیبهشت سال 91 شورای پول وا عتبار، به ازای هرکدام از شرایط زیر، متقاضیان وام بیشتری تا سقف 5 میلیون تومان دریافت خواهند کرد. اگر دختر هستید و مهریه تان تا 110 سکه بهار آزدی باشد، اگر پسر هستید و قبل از 25 سالگی ازدواج می کنید، اگر پسر یا دختری هستید که پدرتان را از دست داده اید و اگر دانشجوی دانشگاه یا طلبه حوزه هستید و همزمان با تحصیل ازدواج می کنید، دو میلیون تومان به میزام وام ازدواج افزوده می شود. اما از آنجا که این مبلغ اضافی تامین اعتبار نشده، به ندرت زوجی موفق به دریافت این رقم شده است. سال 92 یک استثنای دیگر همه گذاشته شد و به آنهایی که در روز نیمه شعبان ازدواج کرده بودند هم وام 5 میلیونی تعلق گرفت. با وجود همه مشکلاتی که در این سال ها در مورد پرداخت این وام وجود داشته، اما خیلی ها هم موفق به دریافت این وام شده اند:

  سال

 تعداد افراد دریافت کننده وام ازدواج

 89

 1,130,016

 90

 1,253,654

 91

 934,734

 92

 891,671

  تا 15 اردیبهشت 93

 58,315

 

ازدواج برای بانک ها سود ندارد

وزیر ورزش و جوانان یکی از معترضان به نحوه پرداخت وام ازدواج به جوانان است. وی در توضیح علت کاهش پرداخت این وام به متقاضیان، از کاهش نقدینگی بانک ها نام می برد و می گوید: با توجه به پایین بودن سود وام ازدواج، بانک ها تمایل و رویکردی به پرداخت اینگونه وام ها ندارند.محمود گودرزی گفت باید بپذیریم که رویکرد بانک ها اقتصادی و سودآور است و سود 4 درصدی وام ازدواج نفعی برای آنها نداد. بانک ها برای پرداخت وام ازدواج فقط اجازه دارند از محل منابع قرض الحسنه استفاده کنند. یک زمانی بود که تبلیغات بانک ها برای قرعه کشی حساب های قرض الحسنه بسیاری از مردم را قانع کرده بود که بهتر است نقدینگی خود را در حساب های قرض الحسنه بگذارند تا برنده یکی از جایزه های رویایی بانک ها باشند. اما امروز این شرایط تغییر کرده است. منابع قرض الحسنه بانک ها در سه سال اخیر به حداقل ممکن کاهش پیدا کرده است، زیرا بیشتر مردم اکنون به سپرده گذاری کوتاه و بلندمدت روی آورده اند و همین منابع تامین اعتبار بانک ها برای پرداخت وام را با مشکل مواجه کرده است.

بنیاد ازدواج در شهرداری تهران

اینکه بانک ها وام ازدواج پرداخت کنند، چیز چندان عجیبی نیست. اما در سال 82 و با شهردار شدن محمود احمدی نژاد، شهرداری تهران هم به جمع وام ازدواج دهندگان پیوست و زوج های تهرانی علاوه بر وام بانکی دولت، هر کدام 500 هزار تومان هم از شهرداری تهران وام گرفتند تا با 2میلیون تومان موجودی به سر زندگی خود بروند. براي ساماندهي اين طرح، ستاد پيوندهاي آسماني تشكيل و از خرداد سال 83 پرداخت وام آغاز شد. اين كار شهرداري با واكنش منفي وزارت كشور وقت روبرو شد که معتقد بود وام دادن ربطی به شهرداری ندارد. اما این مخالفت راه به جایی نبرد و اين وام ها تا پايان دوران شهرداري احمدي نژاد پرداخت شد. بعد از شهردار شدن قالیباف پرداخت این وام به دلیل نبود اعتبار برای حدود یک سال متوقف شد. احمدی نژاد بعد از رییس جمهور شدن هم صندوق مهر امام رضا را تاسیس کرد تا وام ازدواج از طریق این صندوق به متقاضیان پرداخت شود.
اگر شما هم تازه عقد کرده اید و به دنبال گرفتن همین وام ازدواج نصفه نیمه هستید باید به سایت سامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج http://ve.cbi.ir مراجعه کنید. با وارد کردن مشخصات و اسم شهری که در آن ساکن هستید، این سامانه به شما اعلام می کند که کدام بانک ها در شهر شما بودجه لازم برای پرداخت وام ازدواج را دارند. البته اگر بار دوم است که ازدواج می کنید این وام به شما تعلق نمی گیرد. در این سایت قید شده که حداقل سن جهت دريافت تسهيلات قرض الحسنه برای دختران 13 سال تمام شمسی و برای پسران 15 سال تمام شمسی است. اما تسهیلات به افراد زیر 18 سال تعلق نمی گیرد و برای دریافت وام باید “اولیای عروس و داماد” اقدام کنند.

 

انتهای پیام/31


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads