کد خبر: 50551 - تاریخ: یکشنبه، 11 می 2014 - 17:26

فاجعه در کمین ماست؛

مراکز دفن زباله جهنمی در قلب بهشت گیلان + تصاویر

استان گیلان ۲۵ مرکز دفن زباله دارد که رهاسازی شده و دفن در آن به صورت غیر بهداشتی انجام می‌شود، یک مرکز دفن تا ۲۰ سال پس از انجام فرآیند دفن، شیرابه تولید و بهشت گیلان را به جهنمی برای نسل‌های حال و آینده تبدیل می‌کند.

به گزارش خوبان به نقل از تسنیم، یکی از نگرانی‌ها و حتی نگران کننده‌ترین معضلات مبتلا به شهرها و روستاها در شهرهای شمالی موضوع پسماندها و نحوه مدیریت آنها است.

موضوعی که امروزه در اغلب کشورها کم و بیش به یک فرصت اقتصادی و اجتماعی تبدیل شده است، به دلیل کم توجهی و عقب ماندن از قافله توسعه پیش بینی شده در برنامه‌های پنج ساله به یک فاجعه کامل بدل شده است.

ازدیاد جمعیت و تغییر الگوهای مصرف، به ویژه در مناطق شهری سبب افزایش انواع مواد زاید جامد می‌شود، در مناطق مرطوب که شرایط بارندگی زیاد، بالا بودن سطح ایستابی سفره‌های زیرزمینی و اشباع خاک حاکم است، دفع مواد زاید جامد دارای مشکلات افزون‌تری است.

روش‌های سنتی جمع‌آوری مواد زاید جامد در گیلان به بن بست رسید

روش‌های سنتی جمع آوری، حمل و دفع مواد زاید جامـد در مناطق مرطـوب به ویژه در گیلان به بن بست رسیده است. زباله‌ها را از درب خانه‌ها و واحدهای تجاری شهرها جمع کردن و در کمی آن طرف‌تر رها کردن میراثی است که باید آن را به موزه سپرد.

اینکه مدیران اجرایی صرفا به اندازه اعتبار دریافتی و پیش‌بینی شده سال‌های گذشته زباله را از مراکز جمعیتی دورکنند، دیگر برازنده مردم گیلان نیست.

این مناطق نیازمند شناخت و نگرش واقعی و مدیریتی در حد مدیران لایق و بکارگیری گزینه‌های مناسب و معقول است، یکی از مهمترین بخش‌ها فرهنگ‌سازی و آشنایی عموم با موضوع پسماند است، موضوعی که می‌تواند ایجاد اشتغال و تولید سرمایه کنید و امروز یک فرساینده سلامتی و محیط‌زیست است.

ورود احشام به داخل مراکز دفن زباله خود سئوالی بی‌جواب

ورود احشام به داخل مراکز دفن زباله خود سئوالی بی‌جواب است که باید مورد توجه مسئولان ذی‌ربط قرار بگیرد به نظر می‌رسد این مراکز نیازمند مدیریتی کارآمد هستند.

 1

هر نوع ماده جامد، گاز و مایعی (به غیر از فاضلاب) را که به طور مستقیم یا غیر مستقیم از فعالیت انسان حـاصل شـده و از نظـــر تـولیـد کـننـده، زایـد تلـقی می‌شـود و جـزو گـروه پسـمانــدها است.

پسماندهای عادی شامـل پـسمانـدهـای خــانگـــی و نخـــالــه‌هـای سـاختمـانی و غیره هستند، پسماندهای پزشکی (بیمارستانی) شامل پسماندهای عفونی، بافت‌های ناشی از اعمال جراحی و زایمان و آزمایشگاه‌ها، پسماندهای کشاورزی این پسماندها شامل فضولات، لاشه حیوانات (دام، طیور و آبزیان)، محصولات کشاورزی فاسد یا غیر قابل مصـرف هستند.

پسماندهای ویژه یکی از خواص آنها بیماری‌زایی است

پسماندهای صنعتی شامل براده‌ها، سرریزها و لجن‌های صنعتی و پسماندهای ویژه دسته‌ای از انواع پسماندهای عادی، صنعتی و کشاورزی وجود دارند که به دلیل بالا بودن حداقل، یکی از خواص خطرناک در این پسماندها، از قبیل سمیت، بیماری زایی، قابلیت انفجار یا اشتعال، خورندگی و عوامل مشابه، نیاز به مدیریت خاص دارند، این پسماندها را جزو پسماندهای ویژه محسوب می‌کنند، مثل پسماندهای پرتوزا و داروهای کلره ، لجن‌های غیر قابل سوزاندن است.

 2

در هرحال با توجه به وضعیت مدیریت دستگاه‌های متولی باید تولید زباله را کاهش داد که بهترین و موثرترین روش در کاهش ابعاد فاجعه است.

نرخ تولید زباله در شهرهای گیلان از میانگین کشوری به مراتب بالاتر

بر این اساس از آنجایی که نرخ تولید زباله در شهرهای گیلان از میانگین کشوری به مراتب بالاتر است و کنترل و کاهش آن از سوی همه ضروری به نظر می‌رسد شهروندان با انجام برخی از موارد مانند جداسازی زباله‌های تر از خشک می‌توانند در نجات زمین بکوشند، شهروندان باید مواد قابل تجزیه مثل پسماند‌های آشپزخانه و مواد غذایی باید از سایر مواد جدا شود.

پسماند‌های گیاهی نیز به کود کمپوست تبدیل می‌شود که برای اصلاح خواص خاک و جبران مواد غذایی از دست رفته آن مفید است، روزنامه‌ها و کاغذهای باطله را که قابل بازیافت هستند، جداگانه در کیسه‌ بیندازند ظروف و قوطی‌های فلزی آلومینیوم و شیشه‌های خردشده یا بطری‌های شیشه‌ای را جدا از سایر زباله‌ها بگذارند.

ظروف غذا را ابتدا کاملا تخلیه کنید و سپس بشویید، برای حمل اجناسی که می‌خرید یک کیف مخصوص ببرید و پس از خرید لوازم موردنیاز همه را درون این کیف قرار دهید و از قرار دادن لوازم خریداری شده درون کیسه های جداگانه بپرهیزید و هنگام خرید از بسته‌بندی‌های زیاد از سوی فروشنده جلوگیری کنید.

شیرینی و آجیل را در پاکت‌های کاغذی بخرید

در صورت امکان، شیرینی و آجیل را در پاکت‌های کاغذی بخرید،اگر در حیاط خانه‌‌تان باغچه دارید، می‌توانید مقداری از زباله‌ها و پس‌مانده‌های آشپزخانه مثل پوست تخم مرغ، استخوان، ضایعات سبزی و میوه و ضایعات گوشتی و دیگر مواد قابل تجزیه را در گوشه باغچه یا در گلدان بزرگ خانه دفن کنید.

زباله‌ها را همان‌طور که هستند، دور بیندازید، سعی نکنید چیزی را که قرار است دور بریزید، داخل یک بسته یا درون کاغذ قرار دهید. کافی است آن را در کیسه مخصوص زباله بیندازید، چرا که این در بازیافت زباله موثرتر است.

سعی کنید حتی‌المقدور در خانه از ظروف یک‌بار مصرف پلاستیکی و کاغذی کمتر استفاده کنید و بیشتر غذاهای خانگی بخورید، یکی از مهم‌ترین راه‌های تولید زباله مصرف مداوم غذاهای آماده بیرون است که درون ظروف یک بار مصرف و انواع کاغذها و با بسته‌های مختلف عرضه می‌شوند.

در محل کار برای نوشیدن آب لیوان مخصوص داشته باشید تا مجبور نباشید هر بار از لیوان یکبار مصرف استفاده کنید،تعمیرات را فراموش نکنید، با بروز کوچک‌ترین آسیب، لوازم و اشیای خود را دور نیندازید، بلکه آنها را تعمیر کنید.

لوزامی بخرید تا مجبور نشوید دور بریزید

لوازمی بخرید که کیفیت خوبی داشته باشند تا مجبور نباشید پس از مدتی آنها را دور بریزید، ظاهر زیبا و ارزان‌قیمت بودن، نه تنها هزینه بیشتری برای خرید مجدد به شما تحمیل می‌کند، بلکه برای حفظ سلامت محیط زیست هم مضر است. بنابراین در تهیه لوازم خانگی و اداری دوام را مدنظر داشته باشید،

دستمال‌های کاغذی را تنها برای استفاده‌های خاص و محدود شخصی مصرف کنید و برای تمیز کردن خانه و میزهای آشپزخانه از دستمال‌های اسفنجی و پارچه‌ای که بتوان آنها را مجددا شست و استفاده کرد، بهره ببرید.

از خرید کردن در بسته‌های کوچک بپرهیزید، می‌دانید که همیشه به دستمال کاغذی نیاز دارید، پس چرا یک‌بار در ماه یک بسته بزرگ نخرید، به جای اینکه هفته‌ای یک‌بار یک بسته کوچک بخرید؟ با این کار زباله‌های کمتری تولید کرده‌اید.

به جای قرار دادن غذا یا ساندویچ خود درون ظروف پلاستیکی یک‌بار مصرف و دور انداختن آنها سعی کنید غذای خود را درون ظرفی بریزید که دوباره قابل استفاده باشد، از باتری‌های قابل شارژ استفاده و اگر مجبورید، از باتری‌های زیادی استفاده کنید، یک دستگاه شارژ مجدد تهیه و به جای دور انداختن مجددا آنها را شارژ کنید.

می‌توانید برای اطمینان از سلامت آب یخچال و شیر آب از یک فیلتر آب استفاده کنید تا مجبور نباشید مدام بطری‌های پلاستیکی آب بخرید و پس از استفاده آنها را دور بریزید.

باتری رها شده در طبیعت جذب سبزی‌های غده‌دار می‌شود

یکی از زباله‌های خشکی که متاسفانه بسیاری از مردم، آن را در طبیعت‌ رها می‌کنند، باتری بوده که حاوی جیوه (فلزی سنگین و به شدت مسموم‌کننده و خطرناک) است که وقتی در طبیعت رها شود، به راحتی جذب سبزی‌های غده‌دار مانند تربچه، هویج، پیاز، سیب‌زمینی، چغندر و غیره می‌شود و با خوردن این گیاهان، وارد بدن ما شده و مشکل ایجاد می‌کند.

خلاصه اینکه به هیچ‌وجه نباید زباله‌ها را بر روی زمین انداخت و در طبیعت رها کرد، می‌توان آنها را در مبدا تفکیک کرد یا به مراکز مربوط به شهرداری که به جمع‌آوری زباله‌های خشک قابل بازیافت مشغول‌اند، تحویل داد.

12 مرکز دفن گیلان در نزدیکی سواحل است

یک کارشناس ارشد محیط‌ زیست در گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، با بیان اینکه استان گیلان با دارا بودن 700 هزار خانوار و تطبیق با استانداردهای موجود به طور متوسط روزانه حدود دو هزار تن زباله تولید می‌کند، اظهار کرد: بخش اعظم آن در مناطق شهری است که می‌توان آن را حدود هزار و 300 تن تخمین زد.

عظیم احدی‌فر افزود: اکنون 25 مرکز تخلیه پسماند در استان وجود دارد که حداقل 12 مرکز در کنار و یا نزدیکی سواحل و سه مرکز در منطقه جنگلی تشکیل شده است.

 3

وی گفت: رهاسازی زباله و حتی دفن‌های مرسوم آن، گذشته از آلوده‌سازی خاک و مناظر زشت تخلیه زباله در جای جای استان و اثر بیماری‌زایی و انتشار بو و جوندگان و غیره زمانی خطرناک‌تر جلوه می‌کند که به مهمترین و ماندگارترین بخش فاجعه که تخلیه شیرابه پسماند به آب‌های سطحی و زیر زمینی و آلوده‌سازی آنها است، توجه کنیم.

کارشناس محیط‌ زیست تصریح کرد: هر لیتر این شیرابه در خوشبینانه‌ترین حالت می‌تواند حدود 1000 لیتر آب را آلوده کند و یک مرکز دفن تا 20 سال پس از انجام فرآیند دفن، شیرابه تولید می‌‌کند و اگر بدانیم هر تن زباله خانگی رقمی حدود 400 لیتر شیرابه تولید می‌کند، می‌توانیم با استفاده از یک ضرب ساده، حجم آلودگی روزانه آب‌های جاری متاثر از مدیریت موجود زباله را درک کنیم.

احدی‌فر خاطرنشان کرد: درک این فاجعه وقتی کامل می‌شود که بدانیم آب‌های شیرین جهان و کشور ما بسیار محدود و بی‌اغراق می‌توان گفت بزرگترین سرمایه آینده بشر است و در حال حاضر به شکل‌های مختلف اعم از شرب، مصرف محصولات کشاورزی و آبزیان وارد بدن همه ما می‌شود.

وی راه‌های متداول مدیریت پسماند را شامل استفاده از کمپوست، زباله سوز، دفن بهداشتی، پیرولیز و غیره که در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد، بیان کرد و افزود: امروزه به تولید انرژی و بازیافت‌های پیشرفته نزدیکتر شده و یکی از منابع درآمد و اشتغال در این کشورها بوده و متاسفانه در کشور ما بلای جان محیط‌زیست و سلامتی مردم شده است.

18 هکتار از اراضی جنگلی به دلیل دفن زباله در سراوان رشت نابود شد

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و محیط‌زیست شورای شهر رشت در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، گفت: میزان زباله تولیدی شهر رشت حدود 600 تن در روز است و در حال حاضر در منطقه جنگلی سراوان به صورت غیر اصولی دفن می‌شود که تاکنون باعث نابودی حدود 18 هکتار از اراضی جنگلی این منطقه شده است.

 4

فرانک پیشگر افزود: به علت عدم جمع‌آوری شیرابه‌ها و با توجه به شرایط توپوگرافی محل و نزدیکی آن به آبراهه‌های منطقه این شیرابه‌ها در جهت شیب زمین به سمت رودخانه زرجوب حرکت کرده و انتقال آلودگی توسط رودخانه موجب گسترش آلودگی‌ها در سطح وسیعی از منطقه پایین دست شده است.

وی گفت: جانمایی مکانی جدید و مناسب برای دفن بهداشتی زباله و بهبود فرهنگ زباله و تولید زباله کمتر، توجه به امر بازیافت به ویژه تفکیک از مبدا، مکانیزه شدن سیستم جمع‌آوری و حمل و نقل زباله در سطح شهر از جمله اقداماتی بوده که در دست بررسی است.

اختصاص 10 میلیارد تومان برای کارخانه زباله سوز رشت

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه 10 میلیارد تومان برای کارخانه زباله سوز رشت اعتبار در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: محیط‌ زیست استان آماده همکاری با مجموعه شهری است و در مکان‌یابی احداث کارخانه زباله سوز مشارکت می‌کند.

محمدرضا برجی با بیان اینکه آموزش تفکیک از مبدا زباله باید به درستی انجام شود تا هم زباله‌های تولید کاهش و منابع بازیافتی مجدداٌ به چرخه تولید باز گردد، افزود: صیانت و پاسداشت زمین وظیفه تک تک آحاد جامعه است.

وی سرانه تولید زباله به ازای هر نفر را حدود 800 گرم تا یک کیلوگرم بیان کرد و افزود: از این مقدار 30 درصد حجم زباله‌ها را پلاستیک تشکیل می‌دهد.

 5

پسماندهای حوزه بالا دست یکی از عوامل خشک شدن تالاب انزلی است

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست گیلان با بیان اینکه ریختن زباله‌ها و فاضلاب به درون رودخانه‌ها معضل زیست محیطی ایجاد کرده است، گفت: در بین زباله‌هایی که در ورودی تالاب انزلی وجود دارد تکه‌های صندلی، مبل و مواردی اینچنینی دیده می‌شود که با رسوب به دیوار تبدیل می‌شود.

برجی با بیان اینکه پسماندهای حوزه بالا دست یکی از عوامل خشک شدن تالاب انزلی است، افزود: تخریب نقاط ساحلی، تالاب‌ها و حجم زیاد سم و کود مصرفی عامل کاهش شدید ورودی پرندگان مهاجر به استان است.

وی خاطرنشان کرد: ارتباط مردم و طبیعت جزء لاینفک زندگی مردم گیلان و صیانت و پاسداشت از نعمات الهی وظیفه همه افراد جامعه است.

گزارش از مریم روشندل

انتهای پیام/

 

اخبار مرتبط:

رودخانه زرجوب و گوهررود به زهرجوب و گله رود تبدیل شده اند

خزر، پذیرنده نهایی آلودگی های گیلان است

طلایی که در گیلان ارزان فروخته می‌شود + تصاویر

ننگ آلودگی بر چهره شاهرگ حیاتی رشت

نگاهی به رودخانه های زرجوب و گوهر رود رشت


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads