کد خبر: 50498 - تاریخ: شنبه، 10 می 2014 - 21:57

بر سر پرمخاطب ترین برنامه دینی رسانه ملی چه می آید؟

برکناری تهیه‌کننده سمت خدا به دلیل انتقاد از مدیران صداوسیما

سید عبدالمجید رکنی از صدور حکم قطعی برکناری خود از سمت تهیه کنندگی برنامه تلویزیونی «سمت خدا» خبر داد.

به گزارش خوبان: «سید عبدالمجید رکنی» -تهیه‌کننده‌ی «سمت خدا» پرمخاطب برنامه‌ی دینی رسانه‌ی ملی- در گفتگو با رجانیوز اظهار داشت: «بعد از گفتگو با رجانیوز و انتقاد از سیاست‌های صداوسیما و آقای ضرغامی، با پایان یافتن برنامه‌ی امروز (شنبه) «سمت خدا»، حکم قطعی برکناری از تهیه‌کنندگی آن بعد از ساخت بیش از 1200 برنامه صادر و به بنده ابلاغ شد.»

وی روز پنجشنبه در گفتگو با رجانیوز این برکناری را پیش بینی کرده و گفته بود:‌ «تقریبا این برکناری قطعی است و تمام مراحل اداری آن توسط مدیران شبکه و سازمان انجام شده است. متأسفانه برای مدیران، تصمیمات و اقتضائات مدیریتی بر مصالح دینی ارجحیت دارد.»
او دلیل اصلی برکناری خود را این چنین توضیح داده بود: «دلیل اصلی برکناری ، تمرد از رویه‌ی سازمانی و نامه‌ انتقاد حاج آقای ماندگاری خطاب به ضرغامی است. ماجرا از این قرار است که صداوسیما در دو موضوع بر خلاف قانون و نظر رهبری عمل می‌کرد و آقای «ماندگاری» طی نامه‌ای این دو موضوع را به «آقای ضرغامی» تذکر دادند. ولی ظاهرا این انتقاد برای برنامه‌ی «سمت خدا» بسیار گران تمام شد.»
وی پیرامون دو موضوعی که صداوسیما بر خلاف قانون و نظر رهبری عمل می‌کرد، افزود: «اولین موضوع تبلیغ اجناس مختلف در حین برنامه‌های کودک است که این مورد بر خلاف نص صریح قانون صداوسیماست. آیین نامه‌ی سیاست‌های تامین، تولید و پخش صداوسیما در شماره‌ی 2570 خود به این موضوع اشاره می‌کند و تبلیغ در حین برنامه‌های کودک را غیرقانونی می‌داند. اما متاسفانه بیش از یک سال است که برنامه‌های کودک تلویزیون به بهانه‌ی نداشتن بودجه، اقدام به تبلیغ محصولات مختلف می‌کنند.»
جالب است که بعد از این نامه، شنبه 6ام اردیبهشت ماه جاری، عزت‌الله ضرغامی در حاشیه جشن هفته سلامت در گفتگو با خبرنگاران از توقف تبلیغ در برنامه‌های کودک خبر داده و گفته بود: «ممکن است در برخی برنامه‌های کودکان به دلیل نداشتن اعتبار، تبلیغ کالاها انجام شده باشد. اما هفته پیش دستور لغو آن اعلام شد. در حال حاضر مجوز تبلیغ در برنامه‌های کودک وجود ندارد.»
«رکنی» در مورد نکته‌ی دومی که در نامه‌ی «حاج آقای ماندگاری» خطاب به رئیس صداوسیما وجود داشت، تصریح کرد: «رهبری پیرامون برخی از مسابقات تلویزیون دستور صریح دارند. گاهی ایشان پیرامون موضوعی مثل بها دادن به جایگاه زن، به طور کلی صحبت می‌کنند و گاهی هم ایشان مستقیما به مصداق‌ها اشاره می‌کنند. رهبری در سال 83 در دیدار با مدیران سازمان صدا و سیما مخالفتشان را با برگزاری مسابقاتی که در آن‌ها جوایز غیر متعارف به شرکت‌کنندگان اهداء می‌شود، اعلام کردند و فرمودند که این مسابقات ترویج بی‌نطقی است. اما متاسفانه برخی مدیران و برنامه‌سازان در صداوسیما، انرژی می‌گذارند و بودجه خرج می‌کنند تا خلاف نظر رهبری عمل کنند.»
برنامه سمت خدا
تهیه‌کننده‌ی برنامه‌ی «سمت خدا» پیرامون تبعات این نامه ادامه داد: «حجت الاسلام ماندگاری» در نامه‌ی خود به این دو مورد اشاره کردند و فکر نمی‌کنم هیچ آدم منصف و با وجدانی باشد که این دو مورد را قبول نکند. دوستان بعد از این نامه تبلیغ محصولات در حین برنامه‌ی کودک را متوقف کردند، اما مسابقاتی که جوایز غیر متعارف دارد، هنوز از تلویزیون پخش می‌شود. در ذهن مدیران سازمان این بود که شما یکی از برنامه‌های ما را تعطیل کردید، ما هم باید برنامه‌ی شما را تعطیل کنیم تا مساوی شویم!»
با این وجود، شنیده‌ها حاکی از آن است که برکناری «رکنی» با مخالف شدید کارشناسان دینی و مجری این برنامه همراه شده است و در روزهای آینده، احتمال واکنش آنها به این برکناری وجود دارد.
البته این نخستین باری نیست که سازندگان یک برنامه موفق به دلیل انتقاد از مدیران سازمان صداوسیما در اوج از کار برکنار می‌شوند. چنانکه پیش از این هم خالقان برنامه‌های پرمخاطبی چون «دیروز امروز فردا» (وحید یامین‌پور) و «پارک ملت» (محمدرضا شهیدی‌فر) هم به دلیل نقد صداوسیما و مدیران -حتی در جلسات خصوصی سازمان- از سمت خود عزل شده بودند.
جالب‌تر آن است که اگر حتی بپذیریم نقد «عزت الله‌ضرغامی» یکی از معیارهای حضور یا عدم حضور افراد در برنامه‌های رسانه‌ی ملی است، باز هم با این تناقض مواجه خواهیم شد که چگونه افرادی همچون «رضا رشیدپور» بعد از تندترین انتقادات و حتی توهین‌ها به رئیس صداوسیما و نیز متلک‌گویی به نظام، به تازگی مجوز بازگشت به تلویزیون و اجرای برنامه در شبکه‌ی نسیم را یافته‌اند؟ آیا این تناقض‌ها حکایت از رویکرد مدیران صداوسیما برای حذف جناح مومن از رسانه‌ی ملی ندارد؟
انتهای پیام/

مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads