کد خبر: 50186 - تاریخ: دوشنبه، 5 می 2014 - 10:01

مديركل حفاظت زيست گيلان:

خزر، پذيرنده نهايي آلودگي هاي گيلان است

مديركل حفاظت محیط زيست گيلان گفت: درياي خزر پذيرنده تمام آلودگي هاي گيلان و ديگر استانهاي شمالي كشور است.

به گزارش خوبان: محمدرضا برجي مديركل حفاظت زيست گيلان در گفتگو با ايسنا با بيان اينكه خزر پذيرنده نهايي آلودگي هاي گيلان است، گفت: با توجه به نزديك شدن به فصل گردشگري، در هفته هواي پاك در استان بخشی از نوار ساحلي استان پاكسازي شد تا همجه ورود آلودگي ها به درياي خزر كمي كاهش يابد.

وي با بيان اينكه سواحل خزر جزو ثروت ملي محسوب مي شوند و هيچ كس حق ندارد اين سرمايه را تخريب كند، اضافه كرد: حفاظت از خزر متعلق به يك گروه و يا يك تشكيلات خاص دولتي و يا خصوصي نيست بلكه متعلق به هر ايراني است كه به محض ورود به استان گيلان حفاظت از خزر را وظيفه مهم خود بداند.

برجی با اشاره به كاهش جمعيت انواع آبزيان نظير كيلكا و همچنين فوك خزري آنها را از نمونه هاي بارز دستاوردهاي ورود آلودگي به خزر دانست و ادامه داد: اگر همچنان ورد آلودگي هاي صنعتي و خانگي و كشاورزي به رودخانه ها را شاهد باشيم گونه هاي منحصر بفرد خزر روزهاي بدتري را در آينده خواهند داشت.

وي با بيان اينكه به دليل نبود مديريت بر فاضلاب هاي شهري همه آلودگي هاي پساب هاي خانگي در رشت به گوهررود و زرجوب مي ريزند و اين رودخانه ها را كاملا عقيم كرده اند و در اين ميان شهر صنعتي رشت نيز يكي از مقصران اصلي آلوده كردن اين رودخانه ها است تصريح كرد: اين آلودگي ها ابتدا به تالاب انزلي و در نهايت خود را به خزر مي رسانند.

وي با بيان اينكه غول آلودگي براي رسيدن به خزر در گيلان مي دود حركت مسئولين به خصوص شهرداران شهرستانهاي گيلان در ساماندهي زباله هايشان لاك پشتي است، تاكيد كرد: هر شهري كه در جهت ارتقاي فرهنگ تفكيك از مبدا به جلو مي رود يك قدم موثر در جهت كاهش آلودگي هاي خزر برداشته مي شود.

وي گفت: علاوه بر ورود آلاينده هاي صنعتي به تالاب انزلي متاسفانه مشاهده مي شود كه برخي از افراد زباله هايي نظير مبلمان خود را در تالاب رها مي كنند و شايد مي دانند كه اين چنين زباله هايي مانند سيمان در تالاب عمل مي كنند و موجب كاهش عمق تالاب در اثر خشك شدن آب مي شوند.

برجی با تاكيد بر اينكه امسال اولويت محيط زيست گيلان بر ساماندهي زباله ها قرار گرفته است، گفت: هر انسان به طور ميانگين سالانه 10 برابر وزن خود زباله توليد مي كند و با توجه به گردشگرپذير بودن گيلان لازم است تا در جهت كاهش زباله هاي استان استراتژي جديدي به خصوص در ساماندهي زباله هاي روستايي اتخاذ شود.

وي افزود: با اجراي هر پروژه اي در گيلان كه با منافع حفظ محيط زيست خزر در تعارض است دستور ايست خواهيم داد. چون توسعه اي كه محيط زيست را از بين ببرد در درازمدت موجب بطلان سرمايه هاي استان و كشور خواهد شد.

وي با بيان اينكه بهره گيري از ظرفيت هاي خزر و ديگر تالاب هاي گيلان نظير پرنده نگري مي تواند درآمد هاي ميليون دلاري نصيب گيلان كند بدون آنكه به محيط زيست اين درياچه منحصر به فرد در دنيا آسيبي وارد شود، گفت: لازم است در اين مورد مسئولين مربوطه وارد عمل شوند.

 

انتهای پیام/

 


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads