کد خبر: 49772 - تاریخ: چهارشنبه، 30 آوریل 2014 - 10:43

طلایی که در گیلان ارزان فروخته می‌شود + تصاویر

دفن غیراصولی و غیر بهداشتی زباله‌ها در گیلان و عدم اجرای طرح تفکیک از مبدأ توسط شهروندان و نبود صنایع بازیافت مواد سبب شد تا این طلای کثیف قابلیت بازگشت به چرخه تولید را به درستی نداشته و ارزان فروخته و دور ریخته می‌شود.

به گزارش خوبان: استان گیلان در شمال کشور واقع شده است و بیش از دو میلیون و 700 هزار نفر جمعیت دارد، این جمعیت روزانه یکهزار و 800 تا 2 هزار تن زباله تولید می‌کنند که حجم قابل توجهی بدون تفکیک شدن به مراکز دفن منتقل می‌شود.

از زباله‌های تولیدی گیلان 500 تا 600 لیتر شیرابه در ساعت تولید می‌شود که هیچکدام از مراکز دفن زباله در استان به سیستم تصفیه شیرابه مجهز نیست و این شیرابه‌ها دررودخانه، تالاب‌ها و در نهایت به دریا می‌ریزند و این گونه طبیعت دستخوش بی‌توجهی انسان‌ها قرار می‌گیرد.

لازم است با توجه به محیط‌زیست آسیب‌پذیر و شکننده استان و وجود رطوبت بالا فرهنگ زیست محیطی و اهمیت تفکیک از مبدا زباله به شهروندان گیلانی به صورت جدی و صحیح آموزش داده شود.

طلای کثیفی که با ایجاد برخی از ظرفیت‌ها و کارخانه‌ها می‌تواند زمینه اشتغال را فراهم کند امروز تنها توسط برخی از شرکت‌های بخش خصوصی به صورت موردی  کاغذ، پلاستیک، شیشه و سایر مواد را جمع‌آوری و به برخی از استان‌ها برای بازگشت به چرخه تولید ارسال می‌شود.

براساس آموزه‌های دینی استفاده درست از منابع و دوری از اسراف در حفظ نعمات الهی حائز اهمیت بوده و از تخریب محیط‌زیست و منابع طبیعی جلوگیری می‌کند.

آموزش به کودکان در مدارس، استفاده از رسانه‌های گروهی به خصوص رسانه ملی و تهیه کلیپ‌های آموزشی تاثیر بسزایی در تقویت فرهنگ زیست محیطی و جلوگیری از برخی رفتارهای نامناسب انسان با طبیعت دارد.

برخی از کارشناسان معتقدند با اجرای قانون و اعمال جریمه نقدی پرتاب زباله از خودرو و تشویق مردم به جمع کردن زباله‌های تولیدی در طبیعت و انتقال آن به نخستین سطل زباله در مسیر می‌توان از 700 تن زباله سرگردان در جاده‌های گیلان جلوگیری کرد.

مشارکت مردم در امر جمع‌آوری زباله در هنگام حضور در طبیعت امسال توسط مسئولان محیط‌زیست گیلان در بیشترین مناطق گردشگری و مسافرپذیر استان انجام و با استقبال خوب مردم و مسافران رو به رو شد، این مهم نشان از آشتی دوباره مردم با طبیعت دارد، پس باید به ندای طبیعت گوش فرا دهیم و دست دوستی به سوی این گنجینه با سخاوت دراز کنیم.

سرانه تولید زباله در گیلان برای هر نفر 1 کیلوگرم است

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت، با اشاره به شکاف فرهنگی ایجاد شده در حوزه پسماند، اظهار کرد: در مسئله پسماند ابتدا خود مردم مهم هستند که باید حجم زباله تولیدی خود را با تفکیک، درست مصرف کردن مواد و دوری از تجملات کاهش دهند.

محمدرضا برجی با بیان اینکه در بررسی کارشناسان پسماند محیط‌زیست استان سرانه تولید زباله برای هر نفر در گیلان 1.1 کیلوگرم محاسبه شده است، افزود: یک دهم این زباله توسط توریسم و یک کیلوگرم توسط مردم استان تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه این آمار در فصول سال متفاوت است و در ایام نوروز به 1.3 کیلوگرم می‌رسد، گفت: سرانه تولید زباله برای هر نفر در دنیا 600 گرم و برای کشور 750 تا 800 گرم است و این نشان می‌دهد مردم گیلان از نرم جهانی و کشور بالاتر هستند.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گیلان با بیان اینکه آموزش صحیح در امر کاهش حجم زباله تولیدی، تفکیک از مبدا، جلوگیری از تجمل‌گرایی، استفاده درست از منابع و عزم جدی به بحران پسماند گیلان کمک می‌کند، گفت: اولویت امسال محیط‌زیست جمع کردن مشکل پسماند است.

وجود 25 مرکز دفن زباله در گیلان

برجی با بیان اینکه 25 مرکز دفن زباله در گیلان وجود دارد، افزود: هیچکدام از این مراکز به سیستم تصفیه‌خانه و حوضچه شیرابه مجهز نیست و با توجه به محصور شدن باز هم احشام به این مکان‌ها ورود می‌کنند.

وی با بیان اینکه قرآن کریم در فرهنگ زیست محیطی  بر استفاده درست از منابع و جلوگیری از اسراف تأکید دارد، تصریح کرد: پرتاب زباله از خودرو و رها کردن زباله‌ها در طبیعت جزو فرهنگ زیستی محسوب نمی‌شود و باید از تکرار آنها خودداری کرد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گیلان با اشاره به اینکه آلودگی‌های سواحل، رودخانه‌ها، تالاب و جاده‌های گیلان به دلیل بی‌توجهی به اهمیت حفظ محیط‌زیست و اطراف پیرامون است، خاطرنشان کرد: استفاده درست از منابع، صرفه‌جویی، پرهیز از اسراف، مدیریت مصرف و بازیافت منابع از مواردی است که باید مورد توجه مردم و مسئولان باشد.

اختصاص بیش از 9 میلیارد تومان به نیروگاه زباله‌سوز رشت

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه امسال برای احداث نیروگاه زباله سوز شهر رشت که انرژی برق تولید می‌کند 9 میلیارد و 800 میلیون تومان اعتبار اختصاص یافته است، اظهار کرد: با وجود واریز اعتبار هنوز شهرداری موفق به تهیه زمین مورد نیاز برای ساخت این نیروگاه نشده است.

حجت شعبانپور با بیان اینکه رشت 700 هزار جمعیت دارد، افزود: شهردار این شهر باید پیگیر این مهم باشد، 40 درصد اعتبار این پروژه توسط سرمایه‌گذار و 60 درصد توسط دولت ایران تأمین می‌شود.

وی با بیان اینکه طرح مدیریت جامع پسماند استان تدوین شده است، تصریح کرد: پسماند یکی از مهمترین مسائلی بوده که استاندار به صورت جدی پیگیر رفع آن است.

روزانه 600 تن زباله در رشت تولید می‌شود

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت درگفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به اینکه زباله‌های تولیدی شهر رشت حدود 600 تن در روز است، اظهار کرد: این زباله‌ها شامل کاغذ، پلاستیک، پت، لاستیک، شیشه، فلز و بسیاری مواد دیگر قابل بازیافت و تبدیلی هستند که باید  مورد توجه قرار گرفته و از چرخه‌ تولید زباله خارج شوند.

مظفر نیکومنش‌نودهی با بیان اینکه 70 درصد زباله‌های رشت تر و 30 درصد خشک است، گفت: 70 درصد زباله‌های رشت می‌تواند به کود آلی تبدیل شده و علاوه بر حل مشکلات زیست‌محیطی برای رشت درآمد نیز حاصل کند.

اختصاص 270 میلیون تومان برای آموزش تفکیک از مبدا رشت

وی از تفکیک زباله از مبدا به عنوان یکی دیگر از راه های کاهش میزان زباله نام برد و افزود: 270میلیون تومان بودجه برای آموزش فرهنگ تفکیک از مبدا زباله و ایجاد غرفه‌های تفکیک زباله از مبدا در این شهر اختصاص یافت.

رئیس کمیسیون محیط زیست شورای رشت، بهسازی مرکز دفن زباله سراوان را یکی از مسائل عمده مطرح در کمیسیون بهداشت شورا دانست و خاطرنشان کرد: این کمیسیون به بهره‌گیری از ظرفیت نخبگان دانشگاهی در حال مطالعه و پیگیری آن است.

نیکومنش‌نودهی با اشاره به اهمیت ساماندهی شیرابه‌های مرکز دفن سراوان رشت، افزود: پروژه احداث حوضچه شیرابه در مرکز دفن زباله سراوان در ورودی منتهی به مسیر رودخانه گوهررود احداث و نصب شده و با این کار تصفیه شیرابه انجام و سپس آب تمیز به داخل رودخانه سرریز می‌شود.

 

222 323 13930209220839202641814

 

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads