کد خبر: 49766 - تاریخ: چهارشنبه، 30 آوریل 2014 - 00:53

روحانی در گفتگوی زنده تلویزیونی:

افزایش قیمت حامل‌های انرژی بر روی قیمت کالاها اثر زیادی نخواهد گذاشت/ نمی‌گذاریم منافع ملی ما زیر چکمه ابرقدرت‌ها باشد

رئیس‌جمهور با شایعه خواندن این موضوع که افزایش قیمت حامل‌ها بر روی قیمت کالاها اثر زیادی خواهد گذاشت تاکید کرد که به هیچ عنوان افزایش قیمت در سطح بالا نخواهیم داشت.

به گزارش خوبان: حسن روحانی در گفتگوی زنده تلویزیونی خود با مردم ضمن تبریک فرا رسیدن ماه رجب و ایام میلاد حضرت صدیقه کبری و امیرالمومنین (ع) و همچنین پاسداشت معلمان و کارگران گفت: در ایام خجسته هستیم که به نام روز معلم و کارگر نام دارد و کلید علم و فرهنگ کشور دست اساتید و و معلمان و کلید اقتصاد در دست کارآفرینان و کارگران عزیز ما است.

رئیس جمهور در سئوال مبنی بر اینکه یک نگاهی قبل از سال 93 بیاندازیم آیا در آن شش ماه آخر سال 92 سیاست ها و برنامه هایی که دولت مد نظرش بود اجرایی شده است و شما توانسته اید به اهداف خود برسید گفت: دولت در شش ماه گذشته چند هدف مهم را دنبال می کرد.

وی افزود: در سال گذشته دولت با مسائل و مشکلات اقتصادی فراوانی مواجه بود که بزرگترین آن معضل تورم بود.

روحانی ادامه داد: تورم به گونه ای بود که اگر می خواستیم هر مشکلی را مانند اشتغال حل کنیم ضرورت داشت که ابتدا تورم را مهار کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه تورم 43 درصدی قابل تحمل نبود گفت: این تورم مانند یک خونریزی بود که ابتدا باید برای درمان اقتصاد کشور جلوی آن خونریزی را می گرفتیم.

برای جلوگیری از تورم استفاده از امکانات بانک مرکزی را منطقه ممنوعه اعلام کردیم

وی تصریح کرد: اولین برنامه ما برای مهار تورم عدم استفاده از پول پرفشار و بانک مرکزی بود و ما در همان ابتدا استفاده از منابع بانک مرکزی را منطقه ممنوعه اعلام کردیم و با توجه به آنکه در شرایط فشار بودیم از امکانات بانک مرکزی استفاده نکردیم و این کنترل پایه پولی باعث شد که تورم را مهار کنیم.

تورم را تا پایان سال 92 به زیر 35 درصد رساندیم

روحانی در ادامه با بیان اینکه تورم نقطه به نقطه را کاهش و آن را به 17.4 رساندیم گفت: ما به مردم وعده داده بودیم که تلاش کنیم تورم را به زیر 35 درصد برسانیم که تا پایان سال تورم به 34 درصد رسید که البته مرکز آمار تورم را 32 درصد اعلام کرد و پایان سال تورم نقطه به نقطه 19.2 درصد رسید.

رئیس جمهور همچنین با توجه به ضرورت ساماندهی در پرداخت یارانه نقدی گفت: ما علیرغم مشکلات و فشار بودجه ای که بر دولت وارد بود یارانه نقدی را تا پایان سال به مردم پرداخت کردیم.

وی با اشاره به اصلاحیه بودجه دولت افزود: ما بودجه را کاهش دادیم و آن را از 210 میلیارد تومان به 150 هزار میلیارد تومان رساندیم و در پایان سال بدون آنکه به بانک مرکزی متوسل شویم توانستیم تمام حقوق و عیدی ها را پرداخت کنیم.

روحانی تاکید کرد: اهدافی که مورد نظر بود دنبال شد و سیاست ها و برنامه هایی که به مردم اعلام کرده بودیم را توانستیم جامعه عمل بپوشانیم.

رئیس جمهور تاکید کرد: البته این موفقیت با کمک، هدایت و حضور مردم در همه صحنه ها ، فرهیختگان، علما، مراجع بویژه مقام معظم رهبری بوده است که در همه صحنه ها دولت را یاری کردند.

در ادامه مجری پرسید آیا افزایش قیمت های حامل های انرژی بر مردم فشار وارد نمی آورد چرا که گفته شده بود افزایش قیمت ها تدریجی است اما در برخی از حامل های انرژی تا 70 درصد شاهد افزایش قیمت بودیم. آیا افزایش 70 درصد تدریجی است.

رئیس جمهور پاسخ داد: ما یا باید شرایط موجود را ادامه می دادیم یعنی هر ماه 3500 میلیارد تومان یارانه نقدی می دادیم که بیش از هزار تا 1500 میلیارد تومان کسری می آوردیم و یا اینکه میزان یارانه نقدی را کاهش می دادیم.

روحانی با اشاره به شرایط موجود تصریح کرد: شرایطی که برای مصرف انرژی در کشور وجود داشت قابل قبول نبود چرا که ما تقریبا دو برابر نرمال جهانی مصرف داریم و در زمینه آلودگی هوا نیز اگر همین شرایط را ادامه می دادیم به همین صورت باقی می ماند.

رئیس جمهور گفت: اگر همین شرایط ادامه می یافت امسال تابستان ما خاموشی داشتیم و تمام درآمد برق صرف یارانه می شد چرا که زمستان گذشته نیز با مشکل توانستیم انرژی را تامین کنیم. بنابراین مجبور بودیم تحولی در شرایط فعلی ایجاد کنیم.

وی با اشاره به افزایش 550 درصدی حامل های انرژی در سال 89 گفت: در سال 89 حامل های انرژی به شیوه دفعی و ناگهانی افزایش یافت و عده ای اعتقاد داشتند که امسال هم همین شیوه را پیش بگیریم اما عده ای مخالف بودند که در هر حال قرار شد امسال به طور متوسط 50 درصد حامل های انرژی افزایش یابد.

روحانی با بیان اینکه ما به مردم وعده دادیم که تورم 12 ساله سال 93 را به 25 درصد برسانیم خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم این وعده را عملی کنیم.

وی با بیان اینکه یارانه ها تصمیم نظام است نه دولت، گفت: مجلس تصمیمی اتخاذ کرد که در بودجه امسال هم آمده و دولت باید این قانون را اجرایی می کرد.

رئیس جمهور ادامه داد مجلس تصمیم گرفت که درآمد دولت از منابع هدفمندی یارانه ها و حامل های انرژی 48 هزار میلیارد تومان شود که اگر ما می خواستیم این تصمیم را عملی سازیم باید حامل های انرژی را 70 درصد گران می کردیم اما به ناچار آن را به 50 درصد کاهش دادیم. بنابراین درآمد ما 9 هزار میلیارد تومان کاهش یافت.

روحانی افزود: از طرف دیگر مجلس، دولت را مکلف کرده است که در سال جاری فقط به افراد متقاضی نیازمند یارانه پرداخت کند.

در ادامه مجری سئوال کرد بحث حامل های انرژی مطرح شد و یکی از دغدغه های مردم این است که با توجه به افزایش حامل های انرژی آیا این افزایش قیمت بر قیمت های کالاهای اساسی نیز تاثیر خواهد داشت چرا که شما اعلام کرده بودید تا پایان خرداد هیچ گونه افزایش قیمتی نداریم آیا افزایش حامل های انرژی بر روی اقشار کم درآمد فشار نمی آورد؟

رئیس جمهور پاسخ داد: ما یا باید وضعیت موجود را ادامه می دادیم و یا اینکه در شیوه فعلی تغییراتی ایجاد می کردیم و ما راهی نداشتیم جز آنکه قیمت حامل های انرژی را بالا ببریم.

وی گفت: برای قیمت گازوئیل پیشنهاد این بود که به لیتری 500 تومان برسد که ما 250 تومان را در نظر گرفتیم چرا که اگر این کار صورت می گرفت تاثیر آن بر دیگر حوزه ها همچون کالاهای اساسی و محصولات کشاورزی بیشتر بود.

روحانی با اشاره به افزایش قیمت برق نیز گفت: افزایش قیمت برق نیز به گونه ای است که هنوز شرکت برق نتوانسته است هزینه ای را که می کند پول آن را از مردم بگیرد. بنابراین ما راه حل میانه را در نظر گرفتیم تا به مردم فشار نیاید.

وی با تاکید بر اینکه اثر افزایش حامل های انرژی زیاد نیست اظهار داشت: همه کارشناسان ما تورم ناشی از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها را 5.6 پیش بینی کردند که ما این را در ماههای آینده را جبران می کنیم.

رئیس جمهور اثر تورمی شدید افزایش حامل های انرژی بر دیگر کالاها را شایعه دانست و گفت: تمام کارشناسان و محاسبه گران می گویند به هیچ عنوان افزایش قیمت در سطح بالا نخواهد بود و این پولی که گرفته می شود صرف نیازهای ضروری مردم خواهد شد.

طبق قانون مجلس ناچار بودیم از مردم ثبت نام کنیم

روحانی با اشاره به ثبت نام مجدد از متقاضیان دریافت یارانه نقدی گفت: طبق قانونی که مجلس مصوب کرده بود ناچار بودیم از مردم ثبت نام کنیم که این کار بزرگ ظرف مدت 10 روزدر سراسر کشور صورت گرفت.

در ادامه مجری برنامه پرسید درست است که از لحاظ فنی کار بزرگی در امر ثبت نام صورت گرفت اما 73 میلیون نفر ثبت نام کردند و مردم این سئوال را دارند که آیا این تعداد همان نیازمندان هستند؟ و ازکسانی که انصراف دادند منابع زیادی برای دولت نمی ماند و به نظر می رسد افزایش حامل های انرژی برای کسری بودجه ای است که برای این بخش نیاز است.

رئیس جمهور با بیان اینکه مجلس از ما خواسته بود که از افراد متقاضی نیازمند ثبت نام کنیم گفت: این خواست قانون بود که هر کس که نیازمند نیست از ثبت نام صرف نظر کند.

روحانی ضمن تشکر از مردم که با نظم و انضباط خیلی خود ثبت نام کردند گفت: در بخش سایبری برای ثبت نام ها کار بزرگی صورت گرفت و من همچنین از کسانی که ثبت نام نکرده اند نیز تشکر می کنم.

وی با بیان اینکه یک بار دیگر محل مصرف درآمدی های ناشی از انصراف دهندگان و افزایش حامل های انرژی را اعلام می کنم گفت: این درآمدها صرف نظام سلامت، تولید، حمل و نقل، محیط زیست و کمک به یارانه کالایی به افراد نیازمند خواهد شد.

روحانی در پاسخ به سوال درباره نگرانی مردم از افزایش قیمت حامل های انرژی و هدفمندی یارانه ها و اینکه در نهایت چه چیزی دستگیرشان می شود گفت: اول این را باید بگویم زمانی که تورم را کاهش دهیم همه گیرشان می آید. تورم از مرداد تا اسفند 24 واحد درصد کاهش پیدا کرد که این در تاریخ کشور ما بی نظیر است.

وی افزود: یعنی فردی که ماهانه 1.5 میلیون تومان درآمد داشته است با این کاهش تورم نگذاشته ایم 250 هزار تومان از درآمدش کم شود. کاهش تورم کمک به همه مردم است.

وی با تاکید بر اینکه اقداماتی که در نظام سلامت صورت می گیرد یکی دیگر از فواید هدفمندی یارانه ها است اظهار داشت: هم در خرید دارو و در هم در مراجعه به بیمارستان مردم کاهش هزینه ها را مشاهده می کنند اینکه همه مردم را بیمه می کنیم یک کمک عمومی است.

توزیع سبد امنیت غذایی بین 11میلیون نفر

رئیس جمهور گفت: در اجرای هدفمندی یارانه ها به افرادی که زندگی سختی دارند یارانه کالایی تحت عنوان بسته امنیت غذایی پرداخت می شود البته همه کسانی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند که مجموع آنها 11 میلیون نفر می شود تحت پوشش این یارانه کالایی قرار دارند.

روحانی با اشاره به اینکه این بسته امنیت غذایی فقط یک بار نیست تاکید کرد: تا پایان سال حداقل 5 بار یارانه کالایی را پرداخت می کنیم علاوه به این 11 میلیون که نیازمند به این یارانه کالایی هستند هرکس بعدا ثبت نام کند و نیازمند باشد یارانه کالایی دریافت می کند.

وی با تاکید بر اینکه مبنای ما نه تنها در بحث یارانه بلکه در همه امور اعتماد به مردم است گفت: در این پردازش افراد نیازمند به این 11 میلیون نفر اضافه می شوند و علاوه بر این 11 میلیون نفر اگر کسی نیازمند بود این یارانه به آنها نیز پرداخت می شود.

به گفته روحانی هرچه تعداد انصراف دهندگان از یارانه بیشتر شود درآمد دولت بیشتر شده و می تواند خدمات بیشتری به مردم ارائه دهند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه هر سه ماه یک بار گزارشی در مورد کل درآمدها از محل یارانه به مردم ارائه می دهیم گفت: اینکه این درآمدها کجا خرج شده را به مردم گزارش می دهیم. بخشی از این پول در بخش محیط زیست صرف می شود و استفاده از بنزین پاک و نفت و گاز در شهرهای بزرگ آلودگی را کاهش می دهد. در زمینه حمل و نقل عمومی نیز در هفت شهر بزرگ کمک لازم را برای به وجود آوردن مترو انجام می دهیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره بخش سلامت و هزینه های درمان و نگرانی های مردم در این باره اظهار داشت: ما در زمینه نظام سلامت مشکلات فراوانی داریم. مردم مستحضر هستند که در طول سال هشت میلیون نفر در بیمارستان ها بستری می شوند و این بستری شدن با مخارج بسیار سنگینی روبرو و گاهی بیماری های صعب العلاج مشکلات فراوانی برای مردم به وجود می آورد.

داروی تولید داخل گران نمی شود

روحانی با تاکید بر اینکه در نظام دارو بخش بزرگی از مشکلات حل و فصل شده است تصریح کرد: در مورد دارو به مردم اعلام می کنیم که در سال 93 قیمت داروهای ساخت داخل افزایش نخواهد یافت علاوه بر این داروهای خارجی در سال 93، 10 درصد کاهش خواهد داشت. همچنین ملزومات پزشکی در خارج وارد می شود کاهش پیدا می کند.

رئیس قوه مجریه ادامه داد: مردمی که نیازمند و در بیمارستان بستری می شوند سهمی که تا پایان پرداخت خواهند کرد 10 درصد خواهد بود اما در گذشته شاهد بودیم هرکس که به بیمارستان وارد می شد از دمپایی تا ملحفه تا انواع داروها را باید خودش تهیه می کرد و همچنین مخارج سنگینی برای تشخیص بیماری نیز پرداخت می کردند اما از 15 اردیبهشت این روند تغییر خواهد کرد و هرکس وارد بیمارستان شود باید تمام نیازهایش از دارو تا تجهیزات در بیمارستان تامین شود و این هزینه ها را یا بیمه و یا دولت تقبل می کند.

وی با تاکید بر اینکه محاسبات ما این است که مخارج بیماران در سال جاری کاهش پیدا میکند اظهار داشت: به این ترتیب مردم از هفته آینده با شرایط جدیدی در نظام سلامت مواجه خواهند شد.

همه بیمه می شوند

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه تمام مردم را بیمه خواهیم کرد گفت: تقریبا 5 میلیون نفر بیمه نیستند که آنها به تدریج بیمه می شوند و هزینه معادل 23 هزار تومان برای دفترچه بیمه پرداخت خواهند کرد.

روحانی ادامه داد: براساس محاسبات ما مخارج مردم در کارهای درمانی بسیار کاهش خواهد یافت و تنها 10 درصد هزینه ها را پرداخت خواهند کرد و در شرایط خاص باز هم سهم بیمار به نسبت آنچه که قبلا پرداخت می کرده است از نصف نیز کمتر خواهد بود پس کمک بزرگی به نظام سلامت خواهد شد و آنچه در اسفند پارسال پرداخت کردیم و آنچه امسال پرداخت خواهیم کرد 10 هزار میلیارد تومان غیر از بودجه عادی نظام سلامت که در بودجه پیش بینی شده است به نظام سلامت کمک می کند که 4 هزار و 800 میلیارد تومان آن از بخش هدفمندی یارانه ها تامین می شود.

رئیس جمهور گفت: از وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در هیأت دولت درخواست کردم از این پس افرادی که در بیمارستان ها بستری می شوند صورت حسابی به آنها داده شود که کاملا مشخص می کند که چه بخشی را از هدفمندی مرحله دوم یارانه ها به مردم کمک شده است و این ثبت می شود تا معلوم شود چه پولی در این مرحله برای نظام سلامت پرداخت می شود.

وی در پاسخ به این سوال مجری که یکی از مشکلات مردم این است که از چندان نمی توانند از دفترچه بیمه استفاده کنند و بسیاری از مراکز درمانی دفترچه های بیمه خدمات درمانی را پذیرش نمی کنند گفت: در گذشته یک مشکلی وجود داشت و آن این بود که پول بیمه خیلی دیر پرداخت می شد ما امسال بدهی که وزارت رفاه و تعاون به بخش های نظام سلامت داشته است را به مدت 14 ماه پرداخت شده و در واقع تا بهمن ماه این بدهی پرداخت شده است و به تدریج هر صورت حسابی که می آید پرداخت می شود بنابراین ارزش دفترچه های بیمه افزایش پیدا خواهد کرد.

روحانی با اشاره به اینکه قبلا 200 قلم دارو با دفترچه بیمه پرداخت می شد اما امسال این رقم به بالای 300 قلم می رسد اظهار داشت: در گذشته بسیاری از داروها مشمول بیمه نبودند ما ان شاءالله در اردیبهشت ماه که گمان می کنم 15 یا 16 اردیبهشت ماه باشد اعلام می کنیم که تعداد داروهایی که تحت پوشش بیمه قرار می گیرند به بالای 300 قلم می رسند و ان شاء الله تا پایان سال به 350 قلم خواهد رسید.

رئیس جمهور در ادامه سخنانش به یکی دیگر از مشکلات موجود در بخش سلامت پرداخت و گفت: مشکلی دیگری که وجود داشت این بود که در بیمارستان ها و مراکز درمانی بعد از ظهر ها، شب ها و همچنین روزهای تعطیل متخصص نبود و مردم مجبور می شدند به بخش خصوصی مراجعه و هزینه بسیاری پرداخت کنند از این به بعد در بعد از ظهر ها، شب ها و روزها تعطیل پزشک متخصص در بیمارستان حضور خواهد داشت. همچنین در بسیاری از شهرستان ها که کمبود پزشک متخصص داشتند به تدریج متخصصان را به شهرستان ها اعزام می کنیم تا مردم مجبور نباشند برای درمان به شهرهای بزرگ بیایند.

به گفته روحانی ظرف امسال مردم در نظام سلامت شاهد تحول چشمگیری خواهند بود که تحقق برخی از این موارد تا پایان سال طول می کشد.

4فاز امسال به بهره برداری می رسد

رئیس جمهور در ادامه مصاحبه تلویزیونی خود در خصوص پیشرفت های حوزه صنعت نفت و گاز گفت: در سال جاری قدم های جدی ای برای توسعه حوزه نفت و گاز برداشته خواهد شد امسال 4 فاز از پارس جنوبی به بهره برداری خواهد رسید بنابراین در زمستان امسال دست ما باز خواهد بود که تولید دچار مشکل نشود.

وی ادامه داد: در سالهای گذشته برای تامین گاز خانگی ناچار به قطع گاز پتروشیمی و اختصاص سوخت های دیگری بودیم که تولید دچار مشکل می شد که انشاءالله این مشکل امسال حل می شود.

روحانی یادآور شد: فروش نفت از ابتدای دولت جدید افزایش یافته و در حوزه نفت و گاز نیز اتفاقات خوبی خواهد افتاد. در طول دولت یازدهم همه ساخت فازهای پارس جنوبی به اتمام می رسد. 4 فاز امسال و 4 فاز در سال آینده. علاوه بر این امسال چند واحد پتروشیمی افتتاح خواهد شد که طرح های مهمی برای عمران و آبادانی استانهای جنوبی کشور است.

رئیس جمهور در پاسخ به سئوالی در مورد خودکفایی در کشاورزی گفت: در بازدیدی که چند هفته گذشته از وزارت جهاد کشاورزی داشتم اعلام کردم که در طول 5 سال آینده چه تحولاتی در بخش کشاورزی ایجاد می شود.

وی ادامه داد: در 8 ماه گذشته بخش کشاورزی شاهد تحولات بزرگی بوده که امسال آثار این تحول را خواهیم دید. سال گذشته به موقع کود را به کشاورزان رساندیم و اقداماتی که در حوزه نهاده های کشاورزی باید انجام می شد صورت گرفت.

روحانی تعیین قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی از شهریورماه را گام مهم دولت یازدهم در حمایت از بخش کشاورزی خواند و اظهار داشت: پیش از این قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی در اسفندماه اعلام می شد که امسال در شهریورماه اعلام شد و تا به امروز بیش از 200 هزار تن گندم خریداری شده است و بلافاصله پول آن به کشاورزان پرداخت شده است. پیش از این کشاورزان باید ماهها منتظر می ماندند تا بهای کالاهایشان پرداخت شود.

رئیس جمهور در بخش دیگری از این مصاحبه تلویزیونی در خصوص اقدامات دولت یازدهم در تشنج زدایی و تعامل در سیاست خارجی گفت: من هنگام ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری اعلام کردم که مسیر دولت من مسیر آشتی در داخل و با دنیا است. این مسیر را آغاز کردیم و ادامه می دهیم. کلید ما حضور مردم و اعتماد متقابل دولت و مردم است. بنای ما اعتماد به مردم است.

وی با بیان اینکه در سیاست خارجی دولت قدم های بسیار بلندی برداشته است یادآور شد: باید در سیاست خارجی قدم ها را محکم و استوار برداریم. تحریم ظلم بزرگی به ملت ما بوده و ملت ما و دنیا از تحریم ها ضرر کرده اند.

اقلیتی هم هستند که تحریم ها برداشته شود ناراحت می شوند

روحانی تصریح کرد: تعداد معدودی نیز از تحریم ها سود برده اند که برخی افراد و ارقام اعلام شده است. یک نفر 9هزار میلیارد تومان پول مردم را برداشت که الان هم نمی دانیم این پول کی بر می گردد. تحریم ها شفافیت را در اقتصاد از بین بردند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد : مردم خوشحال می شوند تحریم ها برداشته شود اما اقلیتی هم هستند که ناراحت می شوند چون از تحریم ها سود می برند به همین دلیل دولت را تخریب می کنند تا دولت را مشغول مسائل حاشیه ای کنند تا به اهداف اصلی خود دست نیابد.

وی با بیان اینکه عده ای راه دولت را نپسندند اشکالی ندارد اظهار داشت: نقد سازنده لازم است اما اتهام و دروغ و تخریب و هوچی گری که عده ای شروع کرده اند اشتباه است. البته به مقطعی نرسیده ایم که به مردم توضیح دهیم.

روحانی تاکید کرد: مردم ما باید مطلع باشند دولت هدفش بهبود زندگی مردم از لحاظ مادی و معنوی است و از این مسیر غافل نمی شود اما عده ای هستند که نمی خواهند دولت موفق شود و شاید قواعد بازی را بلد نیستند.

رئیس جمهور تصریح کرد: از نقد استقبال می کنیم اما دروغ و تخریب مخالف منافع ملی در دستورات مقام معظم رهبری است. امسال سال فرهنگ است و در سال فرهنگ نباید دروغ گفت و شایعه پراکنی کرد البته الان نیازی نمی بینم بیشتر توضیح دهم .

وی ادامه داد: دولت نباید در مسیرش دچار مشکل شود، دولت انتخاب اکثریت مردم است. مردم خواهان آشتی هستند اگر گروهی بخواهند رای اکثریت را نادیده بگیرند و به مسیر دولت لطمه بزنند مردم باید خود به صحنه بیایند این حرفها در پاسخ به دوستانی است که از من خواستند به شایعه پراکنی ها پاسخ دهم.

روحانی با تاکید بر اینکه هدف دولت یازدهم آشتی در سیاست داخلی و خارجی بوده اظهار داشت: امروز روابط و جایگاه ما در دنیا بهتر از گذشته است و با همسایگان و غیر همسایگان روابط خوبی داریم.

رئیس جمهورافزود: در آینده نزدیک شاهد تحول در روابط سیاسی و اقتصادی خود با روسیه و چین خواهیم بود.

وی با بیان اینکه در زمینه رفع و شکست تحریم گام اول برداشته شده اظهار داشت: ما در واردات کالاهای اساسی و دارو مشکلی نداریم و برخلاف ماههای قبل به راحتی کالاهای اساسی وارد می شود. این به غیر 4 میلیارد و 200 میلیون دلاری است که با برداشته شدن تحریم ها به ایران بازگشته است.

روحانی با اشاره به اینکه در زمینه دستیابی به توافق نهایی با 1+5 قدم های خوبی برداشته شده است از تیم مذاکره کننده وزارت خارجه به عنوان سربازان خط مقدم نام برد و گفت: امیدوارم روند مذاکرات روند پایان تحریم ها باشد. باید حساب شده قدم برداریم. مردم باید کمک کنند رسانه ها حواسشان جمع باشند مسئله ، مسئله دولت نیست مسئله کل کشور و مسئله منافع ملی است.

رئیس جمهور تاکید کرد: وضع درآمد ارزی ما از سال گذشته به مراتب بهتر خواهد بود.

برخی فکر می کنند ما بلند صحبت کنیم و لحن درشت به کار ببریم پیروز خواهیم شد

روحانی در ادامه در خصوص ارزیابی از چشم انداز مذاکرات تیم مذاکره کننده با 5+1 با اشاره به اینکه عده ای معتقدند ما همیشه با دنیا جنگ خواهیم داشت و یعنی نمی توانیم هیچگاه روابط خودمان را با دنیا به روابط عادی تبدیل کنیم ادمه داد: من هرگز این مسئله را نمی پذیرم هیچگاه قبول نداشتم الان هم قبول ندارم.

وی افزود: این بدان معنی نیست که همه دنیا با ما رابطه صمیمی خواهند داشت مسلما کشورهای مختلف اهداف مختلفی دارند. شرایط ما با آمریکا شرایط دشواری بوده و خواهد بود، مسائلی که بین ما و کشوری که سال ها با ما روابط خصمانه داشته و هنوز هم دارد به زودی حل نخواهد شد.

رئیس جمهور گفت: من معتقدم با هر کشوری که دچار تنش هستیم می توانیم مسیر کاهش تنش را طی کنیم، در همین چند ماه تنش را کاهش داده ایم؛ با کشورهای دوست هم می توانیم روابطمان را توسعه دهیم که ما این کار را هم شروع کردیم؛ شما امروز می بینید که حضور سیاسیون و اقتصادیون از کشورهای مختلف در تهران نشان دهنده چنین شرایطی است.

روحانی با بیان اینکه کسانی که معتقدند مسائل ما با دنیا حل نمی شود نظر درستی ندارند افزود: ما می توانیم مسائلمان را با دنیا حل کنیم البته برخی مسائل مسائل پیچیده ای است و یک روزه حل نمی شود.

روحانی با اشاره به مسائل هسته ای ادامه داد: تحریم را ظلم بزرگ به مردمان می دانیم و باید این تحریم را برداریم، به اعتقاد ما می توانیم تحریم ها را برداریم؛ در مذاکرات هسته ای از ابتدا اعلام کردیم که مذاکرات بر منبای برد – برد خواهد بود.

رئیس قوه مجریه ادامه داد: معنایش این است که نه می خواهیم در مذاکرات شکست بخوریم و نه می خواهیم طرفمان شکست بخورد برای اینکه وقتی کسی فکر می کند در یک مذاکره می تواند طرفش را شکست دهد و خود صد در صد پیروز شود دچار اشتباه است. دنیای سیاست این گونه نیست، در دنیای سیاست یک قدم برمی داریم و طرف مقابل هم یک قدم بر می دارد تا به نقطه تعامل می رسیم.

روحانی گفت: در زمینه هسته ای حقوق ملت خط قرمز ماست که از آن کوتاه نخواهیم آمد اما اینکه چگونه از این حق استقاده کنیم وابسته به تصمیمات نظام ماست، هیچ کجا نخواهیم گذاشت منافع ملی ما زیر چکمه های ابرقدرت ها و یا متخاصمین و بیگانگان قرار گیرد.

روحانی افزود: تیمی که در حال مذاکره است مسائل را خوب می فهمند و متخصص این کار است، مسائل حقوقی و سیاسی را درک کرده و تجربه سیاسی کافی دارد دلیل آن هم این است که ما در مرحله اول مذاکرات توانستیم موفق شویم در حالی که بسیاری فکر می کردند این موفقیت امکان پذیر نیست.

رئیس جمهور ادامه داد: اگر طرف مقابلمان در چارچوب مقررات بین المللی و حفظ حقوق ملت ایران و منافع جمهوری اسلامی ایران حرکت کند ما در زمان کوتاهی می توانیم مسائلمان را حل و فصل کنیم زیرا ما چیزی را مخفی نکرده و نمی خواهیم مخفی کنیم.

روحانی با اشاره به اینکه فعالیت ما صلح آمیز بوده و صلح آمیز خواهد بود افزود: همه فعالیت های با نظارت آژانس بوده و خواهد بود، چه مشکلی داریم که بخواهیم با دنیا حل و فصل کنیم. دنیا هم فهمیده که مسیر تهدید، تحریم و فشار به سر آمده است و اذهان عمومی مردم هم پذیرای این مسئله نیست.

رئیس جمهور گفت: کاری که غرب علیه ملت ایران انجام داد ضد حقوق بشر بود زیرا در خرید دارو به مردم ما فشار آورد، در کالاهای اساسی به مردم ما فشار وارد کرد، مردمی که برای خرید گندم و داروی مورد نیاز خود به دلیل تحریم غرب دچار مشکل باشد رفتاری خلاف حقوق بشر با آنها صورت گرفته است.

رئیس جمهور افزود: این امر برخلاف اصول انسانی و چارچوب و مقررات حقوق بشری است.

وی با بیان اینکه دنیا امروز می بیند که ما با منطق با جهان حرف می زنیم گفت: دنیای سیاست دنیای شعار نیست، آنهایی که فکر می کنند ما بلند صحبت کنیم و لحن درشت به کار ببریم پیروز خواهیم شد مسائل سیاسی را به خوبی نمی شناسند، اگر قصدمان تقابل با دنیا است بحث دیگری است اما سیاست این دولت تعاملی است که چشم انداز بیست ساله هم به ما گفته شده است که با دنیا تعامل سیاسی داشته باشیم.

رئیس قوه مجریه خاطرنشان کرد: اگر هدفمان تعامل سازنده با دنیاست این تعامل راه مشخصی دارد، دولت راه را بخوبی می داند و تا به امروز موفق بوده است.

روحانی گفت: خوشبینی در دنیای سیاست یا بدبینی چندان معنایی در دنیای سیاست ندارد، باید واقع بین باشیم اما من به سهم خود با شناختی که از دنیا و این مسئله دارم و به خوبی مسئله را میشناسم بدبین نیستم اما اینکه آیا در همین زمان شش ماهه می توانیم به نتیجه برسیم یا کمی زودتر یا دیرتر وابسته به این است که طرف مقابل ما برای تعامل درست آماده باشد یا نه، کشور ما آماده است تا با منطق و تعامل سازندهه با دنیا حرف بزند.

رئیس جمهور درباره امتیازاتی که قرار بود در جریان این توافقات داده شود گفت: آنچه ما می دهیم شفافیت بیشتر است، آنچه جمهوری اسلامی ایران در این معامله خواهد داد شفافیت بیشتر است. برای اعتماد بیشتر افکار عمومی دنیا زیرا ما هرگز به دنبال سلاح اتمی نبوده و نخواهیم بود و هیچ باکی هم نداریم که این مسئله را شفاف تر کنیم.

روحانی افزود: انچه می خواهیم بگیریم چیزی جز حقمان نیست، شکستن تحریم حقمان است، برداشته شدن قطعنامه های ناحق سازمان ملل حق ماست، این ها چیزی فراتر از حقمان نیست.

رئیس جمهور افزود: برای شکستن تحریم قدم هایی برداشته شد، تحریم پتروشیمی را برداشتند تحریم خودرو و قطعات هواپیما تحریم را برداشتند و شرکت های مهم هواپیمایی اعلام کردند که هم برای فروش قطعات هواپیمایی و هم تعمیرات آمادگی دارند که در این زمینه اقداماتی هم شروع شده است.

وی افزود: در زمینه تعاملات بانکی همه تحریم ها برداشته نشده اما یک قدم مهم برداشته شد، در زمینه دارو و کالاهای اساسی عین روال سابق خرید می کنیم بدون اینکه سنتی اضافه دهیم در حالی که پیش از این مشکلات فراوانی برای ما بود.

در ادامه مجری با اشاره به رفت و آمدهای دیپلماتیک که در قالب هیات های پارلمانی و سفر وزرای امورخارجه برخی از کشورها به ایران صورت می گیرد پرسید آیا منجر به سرمایه گذاری و یا توسعه روابط شده و اگر این کار صورت گرفته است در چه حوزه ای بوده است.

رئیس جمهور گفت: سرمایه گذاران خارجی اشتیاق بسیاری برای سرمایه گذاری در ایران دارند اما برای حل و فصل مسائل سیاسی و اقتصادی یک شبه مشکلات حل نمی شود و کار انجام نمی گیرد.

وی افزود: شرکت های مهم خارجی هم ابراز علاقه و هم مذاکره می کنند و برخی از موارد نیز به توافق نزدیک شدیم اما می دانید که برای امضا و اجرا شدن توافق با مشکلاتی مواجه هستیم که یکی از آنها مشکلات بانکی است که باید حل و فصل نهایی شود.

رئیس جمهور ادامه داد: تعاملات بانکی یک قدم حل شده اما در توافق نهایی حل و فصل می شود.

وی با اشاره به سفر یکی از وزرای امورخارجه کشوری به ایران گفت: این وزیر خارجه که به ایران آمده بود گفت در 90 سال گذشته من اولین وزیرخارجه ای هستم که از کشورم به ایران می آیم.

روحانی با بیان اینکه نمایندگان مجلس و وزاری امورخارجه کشورهای خارجی خوشبینانه به ایران سفر می کنند تصریح کرد: آنها بیکار نیستند که بی هدف به ایران سفر کنند و همه آنان امیدوار و خوشبین هستند و تا امروز نیز قدم های مناسبی برداشته شد و این قدم ها رو به گسترش است. زمان با رعایت خطوط قرمز و با حفظ سه اصل عزت، حکمت و مصلحت کار را پیش می بریم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ما نه تنها در مسائل هسته ای و کشورهای اروپایی بلکه با دیگر کشورها نیز روابطمان رو به توسعه است گفت: همچنان که شاهد بودیم روابطمان با برخی از کشورها همچون عمان، عراق و ترکیه نسبت به ماههای گذشته رو به گسترش بوده است.

عربستان با ایران مشکل ندارد/ مشکل عربستان منطقه است

در ادامه مجری گفت: عربستان چطور؟ روحانی نیز پاسخ داد: از طرف ما مانعی نیست و عربستان با ایران مشکلی ندارد مشکل عربستان در منطقه است و امیدواریم این کشور شرایط منطقه را به خوبی درک کند و بداند که صلح و امنیت در منطقه با کنار زدن تروریست ها امکانپذیر است.

همچنین مجری پرسید آیا ممکن است در مذاکرات هسته ای در مورد مسائل حاشیه ای هم صحبت شود رئیس جمهور گفت: ما به جز آمریکا که روابطمان از پیچیدگی خاصی برخوردار است با دیگر کشورهای 1+5 مشکلی نداریم.

وی افزود: ما با تمام این کشورها در مورد مسائل مختلف بحث می کنیم که دو تای آنها نیز چین و روسیه هستند و همچنان که گفتم روابط خوبی با این دو کشور در همه حوزه ها داریم.

نسبت به پیشرفت امور کشور خوشبین هستم

همچنین مجری در مورد تعاملات داخلی دولت از رئیس جمهور پرسیدبا توجه به آنکه شما خوشبینی نسبت به پیشرفت امور داشتید آیا هنوز هم خوشبین هستید؟ رئیس جمهور گفت: هنوز هم خوشبین هستم.

باید آستانه تحمل خود را بالا ببریم

روحانی در مورد تعاملات دولت در زمینه سیاست داخلی و همچنین مخالفان و موافقان خود گفت: باید بپذیریم احزاب مختلف و جناح های مختلف در کشور حضور دارند نظرات مختلف است باید نظرات مختلف را تحمل کنیم و باید آستانه تحمل خود را بالا ببریم. از طرفی نیز نباید سر مسائل کوچک و جزئی روبروی یکدیگر قرار گیرد.

دولت و مجلس صمیمی هستند

روحانی همچنین رابطه دولت و مجلس را مثبت ارزیابی کرد و ادامه داد: حالا ممکن یک نماینده یک نطق و یا یک سئوال داشته باشد اما مردم آن را کنار بگذارند. کلیت مجلس و دولت صمیمی است و در کل قوای سه گانه رابطه خوبی با هم دارند و به یکدیگر کمک می کنند.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز اقوام و اقلیت ها در شرایط خوبی بسر می برند گفت: در سفری که به سیستان داشتم بسیاری برایم لذت بخش بود چرا که دیدم شیعه و سنی و بلوچ و سیستانی برادرانه در کنار هم هستند و کارها را مشترک انجام می دهند.

وی افزود: سیستان استعداد زیادی برای شکوفایی دارد و در کل ساحل ما از بندرعباس تا سیستان دارای استعدادهای فراوانی است که برای شکوفایی آن نیاز به انسجام، وحدت و همدلی داریم.

روحانی با تاکید بر اینکه شیعه و سنی و تمام اقوام ایرانی از حقوق برابر شهروندی برخوردارند گفت: همه آنهایی که در چارچوب قانون عمل می کنند چه موافق و چه مخالف دولت عزیز و برابرند اما باید چارچوب منافع ملی، اخلاق و دیانت را رعایت کنند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه تخریب کنندگان عددشان کم است گفت: ما به هر حال زیر یک سقف زندگی کنیم داخل یک قایق هستیم نقد ان ها روی چشم ما است اما نگذارند اخلاق صدمه ببیند.

وی با تاکید بر اینکه من به تمام وعده های خود از روز 22 فروردین سال گذشته تا به امروز وفادار خواهم بود اظهار داشت: باید بدانیم که برخی مشکلات یک روزه درست نمی شود و زمان می برد لذا همه باید کمک کنید.

روحانی افزود: عجله بعضی ها کار را برای ما سخت تر می کند اما باید بدانند که من هیچ چیز یادم نرفته است و حافظه ام قوی است و به هر وعده ای که داده ام عمل خواهم کرد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه قوا باید دست به دست هم دهند افزود: یادمان باشد که همه زیر پرچم رهبری هستیم و باید به ولایت فقیه احترام کنیم.

بزرگترها را شکستن هنر نیست

وی با تاکید بر اینکه باید احترام بزرگترها را حفظ کنیم ادامه داد: بزرگترها را شکستن هنر نیست و این موضوع نیز با فرهنگ ، دین و مروت ما سازگاری ندارد. ما باید به اخلاق پایبند باشیم.

روحانی خاطرنشان کرد: ملت ما ملتی رشید و بزرگ است و دولت نیز راهی که انتخاب کرده مستحکم قدم بر می دارد و به رونق اقتصادی، ادامه مهار تورم و افزایش اشتغال خوشبینم.

رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که با اشاره به اظهارات شما آیا این موضوع که دخالت دولت در بخش فرهنگ کمتر شود به معنای بی توجهی یا عدم دخالت دولت به این بخش است گفت: دخالت غیر از کمک است و ما به بخش فرهنگ حتما کمک می کنیم. از وضع دانشگاه ها راضی هستم دانشگاه ها آرام و پرنشاط هستند و همچنین از اساتید دانشجویان و فرهنگیان و کارگران که این ایام ایام آنهاست تشکر می کنم.

وی گفت: در شرکت های دانش بنیان در جهت تحرک قدم های خوبی برداشته شده و همکاری معاونت فناوری رئیس جمهور با وزارت علوم منجر به اقدامات خوبی شده است.

وی همچنین در تشریح عدم دخالت دولت در زمینه فرهنگ گفت: ما می خواهیم کارشناسان و پیشکسوتان فرهنگی خودشان به صحنه بیایند و بار را بر دوش بگیرند دلمان می خواهد آنها و در چارچوب قانون وارد شوند همه باید به قانون احترام بگذاریم.

روحانی همچنین به مسائل ورزشی اشاره کرد و گفت: ورزشکاران ما در ماه های اخیر افتخارات بسیاری آفریدند که امیدواریم ادامه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه جوانان و زنان ما تلاش های بسیاری کردند و امسال نشاط خاصی را در میان زنان دیده ایم تصریح کرد: برای اولین بار نهاد ریاست جمهوری از زنان سفرا برای معرفی روز زن در تهران دعوت کرد که البته مثل اینکه برخی از این شادمانی و قدم مثبت ناراحت شدند پیروزی ملت ما پیروزی همه است. آنهایی که معتقد دولت هستند به پیروزی ها احترام بگذارند و این ها قدم های موفقی بود که برداشته شد.

رئیس جمهور یادآور شد: امیدواریم در همه زمینه ها با کمک مردم و حمایت آنها راه را ادامه دهیم و من کاملا امیدواریم و موفقیت را پیش روی ملت ایران می بینم و ان شاء الله شاهد موفقیت های بیشتر در سایر زمینه ها در آینده خواهم بود.

رئیس جمهور در پایان با تشکر از مردم گفت: ان شاء الله در آینده نزدیک در خدمت خبرنگاران و شما ها به نمایندگی از مردم که پرسش هایی را که مطرح کردید باشیم از صدا و سیما و همچنین شنوندگان و بینندگان عزیز که این برنامه را مشاهده کردند و گوش دادند تشکر می کنم.

رئیس جمهور همچنین با آرزوی توفیق برای تمام مردم ایران در پناه حضرت فاطمه و امام علی برای اجرای احکام مقدس دین اسلام و فرهنگ والای ایرانی تاکید کرد و گفت: امیدواریم بتوانیم همواره هویت ایرانی و اسلامی خود را حفظ کنیم.

 

 

منبع: مهر

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads