کد خبر: 49720 - تاریخ: سه‌شنبه، 29 آوریل 2014 - 09:14

گزارشی از بی تدبیری در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها؛

از احتکار کالاها به بهانه گرانی تا ورود زود هنگام به گرانی کالاها

قطعاً دولت باید نهاد های نظارتی خود در این خصوص را گسترش داده و جلوی بی برنامگی‌ها را بگیرد تا مبادا اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها به کام مردم تلخ شود.

به گزارش خوبان به نقل از شبکه اطلاع رسانی دانا، با ورود دولت یازدهم به فاز دوم هدفمندی یارانه ها و ورود دولت به برنامه جدید اقتصادی برای کشور، تبعات خاص خود را به همراه داشته است.

افزایش ناگهانی قیمت های کرایه تاکسی بدون هیچ گونه نظارت و خارج از نرخ های مصوب باعث مشکلات زیادی شده است.

اعتراض مسافران در این راستا نیز راه به جایی نبرده است و بسیاری از رانندگان قبل از زمان افزایش کرایه ها، کرایه های تاکسی را افزایش داده اند.

این در حالی است که عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر گفت: از ۱۵ اردیبهشت ماه به کرایه تاکسی ۲۵ درصد، اتوبوس ۲۰ درصد، و مترو ۱۵ درصد افزوده می‌شود.

یکی از رانندگان تاکسی در این خصوص اظهار داشت: با توجه به گران شدن قیمت بنزین، کار کردن با همان نرخ قبلی کرایه ها برای ما مقرون به صرفه نیست و ما ناچاریم کرایه بیشتری از مردم مطالبه کنیم.

یکی از مسافران نیز ضمن اعتراض شدید بر نبود نظارت بر روی افزایش قیمت ها گفت: دچار یک سرگردانی شده ایم و گاهی نیز به مشاجره با رانندگان تاکسی می پردازیم.

وی افزود: کسی نیست که بر روی میزان کرایه تاکسی ها نظارت کند؛ هر چند که گفته شده است کرایه ها از تاریخ 15 اردیبهشت ماه باید افزایش یابد اما بسیاری از تاکسی داران بدون در نظر گرفتن این تاریخ و میزان افزایش کرایه های تاکسی، خودشان کرایه ها را بیشتر کرده اند و اگر کسی به آنها این میزان کرایه را ندهد اقدام به بی احترامی به مسافران می کنند.

در این میان بسیاری از فروشندگان نیز بدون هماهنگی با میزان و زمان افزایش قیمت ها خودشان قیمت های کالاهای خود را افزایش داده اند تا حدی که صدای مشتریان را نیز درآورده اند.

یکی از فروشندگان در این خصوص می گوید: زمانی که برای تأمین یک جنس می رویم با مشکلات زیادی مواجه می شویم و در برخی موارد کالای مورد نظر را پیدا نمی کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با کمبود کالا مواجه هستید می گوید: اتفاقا این اقلام وجود دارند و مشکل کمبود نداریم؛ اما متأسفانه برخی از عرضه کنندگان این اقلام کالا را در انبار های خود احتکار می کنند تا پس از تعیین نرخ مصوب درب انبار های خود را باز کنند.

یکی از مشتریان می گوید برخی از مغازه داران نان خود را به نرخ روز می خورند؛ به طوری که جنس قبلی که در مغازه خود داشتند را با نرخ جدید و بالاتر به فروش می رسانند و توجیه آنها این است که برای خرید جنس جدید باید پول بیشتری هزینه کنم.

در این میان بازار خودرو نیز قابل توجه است؛ با افزایش قیمت بنزین، قیمت خودروهای تولید داخل به جای کاهش، افزایش ویژه ای داشته است.

تعدادی از نمایندگی های خودرو هنوز لیست قیمت به مشتریان خود ارائه نکرده اند و برخی دیگر نیز محصولات خود را به صورت علی الحساب به مشتریان خود لیست می‌دهند.

کالاهای دیگر مردم نیز تقریباً وضعیت مشابهی دارد و در این میان نان نیز از هفته آینده با افزایش 20درصدی قیمت مواجه می‌شود.

قطعاً تورم ناشی از افزایش قیمت ها برای مردم سنگین است؛ اما نبود نظارت بر روی این میزان افزایش قیمت و عدم پایبندی فروشندگان و رانندگان برای افزایش بر اساس میزان تعیین شده برای مردم سنگین تر است.

قطعاً دولت باید نهاد های نظارتی خود در این خصوص را گسترش داده و جلوی بی برنامگی‌ها را بگیرد تا مبادا اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها به کام مردم تلخ شود.

شاید دولت در ابتدا بهتر بود نظارت‌های خود را بر روی میزان افزایش قیمت‌ها بیشتر کند سپس وارد مرحله دوم هدفمندی یارانه ها شود.

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads