کد خبر: 49703 - تاریخ: دوشنبه، 28 آوریل 2014 - 21:16

نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه؛

تشکیل پرونده برای تخریب کنندگان اموال زندان اوین/ قوه قضائیه به هیاهو و رسانه های مغرض توجه نمی کند

سخنگوی دستگاه قضا با اعلام اینکه برای کسانی که در قائله داخل زندان اوین اقدام به تخریب اموال زندان کرده اند پرونده تشکیل می شود گفت: زندان ملک شخصی زندانی نیست ممکن است یک زندانی از یک بند به بند دیگری منتقل شود یا از اتاقی به اتاق دیگر. اینکه یک زندانی اجازه بازرسی ندهد و شروع به بد گفتن و تعرض کند و شیشه بشکند، درست نیست.

به گزارش خوبان به نقل از مهر، حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای روز دوشنبه در شصت و یکمین نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه اظهار داشت: رسانه های مغرض و ضد انقلاب و تعدادی از جریان فتنه و داخلی در خصوص مسئله زندان اوین قائله آفرینی کردند. بازرسی از بند هر زندان یک امر معمولی و لازم است که در طی سالیان گذشته رخ داده و پس از این نیز انجام می شود.

وی ادامه داد: اگر فردی که بازداشت شده است اشیای ممنوعه را وارد زندان یا بند کند جرم مرتکب شده و قابل تعقیب است.

سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه جریان ضد انقلاب خارجی نشین در این باره اشتباه کرده اند، تاکید کرد: قوه قضائیه نسبت به قوانین پایبند است و اگر در داخل و یا خارج زندان کارمند یا زندانی طبق مقررات عمل کند از او حمایت شده و اگر خلافی مرتکب شود با او برخورد می شود. دستگاه قضا به هیاهوها و موضوعات رسانه های مغرض توجه نمی کند.

به گفته سخنگوی قوه قضائیه کسانی که این قائله را در داخل زندان به راه انداختند و اقدام به تخریب اموال زندان کردند و جنجال آفریدند، برایشان پرونده تشکیل می شود.

اژه ای با اعلام اینکه هر مقدار اخبار صحیح در جامعه منتشر شود این موضوع به نفع همه به ویژه صاحبان رسانه است، افزود: اگر اخبار کذب منتشر و اذهان مشوش شود این موضوع موجب بی اعتمادی مردم شده و رسانه ها باید تلاش کنند آنچه که منتشر می شود صحیح و دقیق باشد ضمن اینکه انتشار اخباری که موجب وهن و افترا شود مضر است.

سخنگوی دستگاه قضا در بخش دیگری از سخنانش با اعلام اینکه از دیدن برخی قضایای منطقه و دنیا تاسف می خوریم، تاکید کرد: کسانی که مدعی دموکراسی در منطقه هستند می بینیم که چگونه در عراق و در حالی که دولت و ملت می خواهند انتخابات را برگزار کنند مردم را به خاک و خون می کشند. این افراد از ناحیه قدرت های بزرگ حمایت می شوند.

وی ادامه داد: در مورد انتخابات سوریه هم می بینیم که پیشاپیش مدعی هستند انتخابات را قبول ندارند. این افراد که هستند و چرا این انتخابات را قبول ندارند؟

دلیل جا به جایی رئیس سازمان زندانها

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه نشست خود در خصوص جا به جایی رئیس سازمان زندان ها نیز گفت: بعضی ها از روی غفلت و یا مسائل دیگر مطالبی خلاف واقع را مطرح کردند. می شد در این زمینه سوال کنند تا از اصل موضوع مطلع شوند. غلامحسین اسماعیلی از مدت ها پیش به لحاظ شایستگی وی و اهمیت دادگستری تهران برای سمت ریاست دادگستری استان تهران انتخاب شده بود.

حال برخی ها سوال می کنند چرا با توجه به اتفاقات زندان اوین این موضوع را عقب نینداختید که در پاسخ باید گفت در این زمینه تصمیم گرفته شده بود و به خاطر غوغا سالاری افراد این تصمیم را عقب نمی اندازیم به هیچ وجه جابه جایی ریاست سازمان زندان ها ارتباطی با مسائل زندان اوین نداشت. انتخاب آقای اسماعیلی به عنوان رئیس کل دادگستری استان تهران برای وی ارتقا محسوب می شود.

دادستان کل کشور در ادامه در خصوص نرخ دیه نیز گفت: نرخ دیه در سال 93، 150 میلیون تومان تعیین شده که در ماه های حرام با افزایشی یک سومی به 200 میلیون تومان می رسد. نرخ دیه از ابتدای فروردین امسال اجرا شده است.

محاکمه و حکم غیابی برای چهار نفر از افراد مرتبط با فتنه سال 88

حجت الاسلام محسنی اژه ای در ادامه اظهار داشت: در هفته گذشته چهار نفر از افراد مرتبط با فتنه سال 88 که به خارج از کشور فرار کرده بودند محاکمه و برای آنها حکم غیابی صادر شد. همچنین تعدادی نیز ممنوع الخروج شدند.

وی در ادامه سخنانش به رضایت اولیای دم در بحث قصاص اشاره کرد و گفت: در سال گذشته 358 قاتل با رضایت اولیای دم بخشیده شدند. اگر اولیای دم رضایت نمی دادند این 358 نفر قصاص می شدند.

ورود داستان به عنوان مدعی العموم به موضوع مرگ ماهیان در فشافویه

سخنگوی دستگاه قضا سپس به موضوع مرگ ماهیان در فشافویه اشاره کرد و گفت: در این زمینه دادستان به عنوان مدعی العموم وارد شده و از مسئولان محیط زیست و آب و فاضلاب و دستگاه های دیگر توقع داریم نه تنها در این نقطه بلکه هر جایی که محیط زیست در حال لطمه خوردن است توجه بیشتری داشته باشند. این یک امر تاسف بار است که در مدت کوتاهی این تعداد ماهی از بین برود.

آخرین وضعیت تخلفات صورت گرفته در ستاد سوخت

خبرنگاری درباره آخرین وضعیت تخلفات صورت گرفته در ستاد سوخت پرسید که دادستان کل کشور گفت: جزئیات اتهامات متهمان این پرونده را نمی توانم بیان کنم اما در این پرونده که در خصوص ستاد سوخت و ورزش تشکیل شده است 8 نفر به عنوان متهم تحت تعقیب قرار گرفته اند که سه نفر از این افراد بازداشت و بقیه با قرار وثیقه آزاد هستند.

خبرنگار دیگری در خصوص بازداشت یکی از مدیران بانکی پرسید که دادستان کل کشور در این باره گفت: چندی قبل مدیر عامل یکی از بانک ها در پرونده میلیاردی نفتی بازداشت شد که این فرد در پرونده فساد سه هزار میلیاردی نیز تحت تعقیب بود.

اقدامات قوه قضاییه در برخورد با زمین خواری

خبرنگار دیگری درباره اقدامات قوه قضاییه در برخورد با زمین خواری پرسید که سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ گفت: در این زمینه اقدامات خوبی انجام شده و دادستان به عنوان مدعی العموم ورود پیدا کرده است. دستگاههای مسئول برای پیشگیری نباید اجازه دهند تصرف غیر قانونی صورت گیرد و در صورتی که این اتفاق رخ داد نباید اجازه ساخت و ساز به این افراد داده شود. در سال گذشته 122 هزار و 193 هکتار زمین های تصرف شده با احکام قطعی دولت برگشت داده شد.

زنجانی کل بدهی خود را بدهد قرار بازداشتش به قرار دیگری تبدیل می شود

خبرنگاری در خصوص پرونده بابک زنجانی پرسید که دادستان کل کشور در این زمینه اظهار داشت: چک ارزی که قرار بود پاس شود پاس نشده و تا زمانی که وجوه از سوی فرد مورد نظر شما بازگشت داده نشود اتفاقی نمی افتد. اگر وی کل بدهی خود را بدهد قرار بازداشتش به قرار دیگری تبدیل خواهد شد.

پرسش بعدی خبرنگاران در خصوص توقیف روزنامه ابتکار و ارتباط آن با جا به جایی در سازمان زندان ها بود که دادستان کل کشور در این باره گفت: وقتی یک خبر جریان کشور را ملتهب می کند و تبعات سو دارد باید به صورت قاطع با آن برخورد کرد.

کشف مشروبات الکلی در بند 350 زندان در صورت جلسه آمده است

خبرنگار دیگری در خصوص اظهارات یکی از نمایندگان درباره کشف مشروبات الکلی در بند 350 زندان اوین پرسید که سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ گفت: برخی زندانیان وسایلی را به صورت مخفیانه و در طول مدت زمان به داخل زندان برده و این وسایل را به یکدیگر وصل کرده و از آن وسیله ای غیر مجاز در داخل زندان را به وجود می آورد. بعضی بند ها با استفاده از میوه در طول مدت زمان مشروب تهیه می کنند که البته خیلی ها نیز موفق به این کار نمی شوند. این به این معنا نیست که مشروب را از بیرون به داخل زندان برده و یا پاتیل ساخته اند. این مطلب نقد شده از سوی نماینده مجلس دروغ نیست و من از میزان آن اطلاعی ندارم اما کشف آن را در صورت جلسه دیده ام.

پرونده اسکانیا هنوز به نتیجه نرسیده است

خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت پرونده های کارون 3 و تصادف اسکانیا در جاده قم – تهران پرسید که سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ گفت: در موضوع سد کارون کار خیلی خوب پیش رفت و قبل از اینکه پرونده از لحاظ قضایی به نتیجه برسد صدمه دیده ها دیه خود را دریافت کردند. اصلاحاتی نیز در آنجا انجام شد. وزارت نیرو همکاری خوبی در این زمینه داشت که بعضی از کارها طولانی مدت است و باید دولت مشغول به کار شود. درخصوص تصادف اسکانیا در جاده قم – تهران نیز هنوز پرونده در بحث قضایی به نتیجه نرسیده است اما در کنار آن باید مسائل فنی این اتوبوس و رفع آن را مورد توجه قرار داد.

پرونده زنجانی باید از لحاظ کیفری هم بررسی شود

محسنی اژه ای در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر اینکه چرا پرونده بابک زنجانی با پرداخت بدهیهای خود به آزادی ختم می شود و حکم پرونده 3 هزار میلیاردی اعدام است، گفت: ما نگفتیم با بازپرداخت مال، پرونده تمام می شود بلکه چنانچه بدهی های وی پرداخت شود امکان اینکه قرار بازداشت وی به وثیقه تبدیل شود هست اما پرونده تمام نیست و باید از لحاظ کیفری بررسی شود.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به این پرسش که ماده 11 آئین اجرایی بازداشتگاههای ایران که در سال 85 به تصویب رسیده استفاده زندانیان از کتاب، روزنامه و وسایل ارتباط جمعی را به صورت 24 ساعته آزاد دانسته همچنین در تبصره این قانون وسائلی همچون تلفن همراه و کامپیوتر نیز در زندان مجاز است و تماس گرفتن با بیرون از زندان حق زندانی دانسته شده آیا به خاطر آنکه ممکن است یک زندانی از این وسائل استفاده غیر مجاز کند باید این حق از تمامی زندانی ها گرفته شود و آیا با کارکنان زندان که برخی زندانیان را ضرب و جرح کرده اند برخورد می شود، گفت: اینکه چه چیزی با زندانی به داخل زندان ببرد و چگونه ببرد جای حرف دارد. زندانی می تواند نوشته ای را به بیرون ببرد اما چگونه؟ این نوشته حتما باید با نظر سازمان زندانها به بیرون از زندان برده شود نه آنکه مخفیانه و غیر قانونی از زندان خارج شود.

وی اضافه کرد: ورود و خروج خیلی از وسائل به داخل و خارج از کشور آزاد است اما شرایط دارد اگر از طریق گمرک نباشد به آن کالاها قاچاق گفته می شود و با آن برخورد خواهند کرد.

زندان ملک شخصی زندانی نیست

دادستان کل کشوربا بیان اینکه زندانی هم حق دارد و هم مسئولیت، گفت: زندان ملک شخصی زندانی نیست ممکن است یک زندانی از یک بند به بند دیگری منتقل شود یا از اتاقی به اتاق دیگر. اینکه یک زندانی اجازه بازرسی ندهد و شروع به بد گفتن و تعرض کند و شیشه بشکند، درست نیست. وجود تلفن آزاد است اما ما نباید از آن استفاده غیرمجاز کنیم حتی اگر ما در بیرون از زندانی چنین استفاده ای کنیم تحت تعقیب قرار خواهیم گرفت.

سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه قوه قضائیه در رسیدگی به تخلفات زندانیان و کارمندان خود همیشه پیشقدم بوده گفت: موارد زیادی بوده که افرادی را بازرسی و مورد خلافی مشاهده شده که با خلاف کشف شده برخورد لازم انجام شده حتی کارمندی که با زندانی تبانی کرده تا شیئی غیر مجاز وارد زندان شود برخورد کرده ایم. اینکه بگوییم مجرمی در زندان است و آنجا هر کاری که دلش بخواهد انجام دهد درست نیست اگر یک فرد محکوم به قصاص در زندان به دیگر زندانیان متعرض شود ما باید بی تفاوت باشیم؟. ما باید مسائل را آنطور که هست ببینیم و قوه قضائیه اجازه سوءاستفاده در هیچ زمینه ای را نمی دهد.

تنها مدیر مسئول مسئولیت مطالب چاپ شده را ندارد

محسنی اژه ای در پاسخ به پرسشی در خصوص فعالیت کارکنان روزنامه هایی که توقیف شده اند در رسانه های دیگر گفت: اینکه کارکنان نشریات توقیف شده در نشریه تازه ای کار کنند مشکلی وجود ندارد و صدور مجوز انتشار نشریات نیز به هیات نظارت بر مطبوعات بستگی دارد که صلاحیت مدیر مسئول را بررسی و به او اجازه انتشار نشریه می دهد که نماینده ای نیز از قوه قضائیه بر این هیات وجود دارد اما این نکته را یادآوری می کنم در بازنگری که در قانون مطبوعات شده تنها مدیر مسئول مسئولیت مطالب چاپ شده را ندارد و مقاله نویس و یا نویسنده مطلب نیز به عنوان معاون جرم امکان تحت تعقیب قرار گرفتنش وجود دارد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری در این رابطه که امکان این وجود ندارد که به جای آنکه یک نشریه بسته شود و جمعی از کارمندان آن بیکار شوند با فرد متخلف برخورد شود گفت: در قانون تمامی این موارد پیش بینی شده که در چه مواقعی روزنامه لغو پروانه، توقیف، توقیف موقت و … شود. مدیر مسئول باید به موارد تذکر داده شده توجه کند تا پروانه روزنامه لغو و جمعی بیکار نشوند.

محسنی اژه ای در خصوص پرسشی در رابطه با قطع 2 هزار اصله درخت در مهر شهر کرج پرسید ، گفت: این موضوع توسط دادستانی کرج در حال پیگیری است اما باید متولیان اصلی این زمین ها مراقب باشند که این مشکلات ایجاد نشود. اگر قرار باشد قوه قضائی به جای این نهادها ، مراقبت از زمین ها و درختان را برعهده بگیرد نیازمند دستگاهی طویل و عریض است اما دادستان کرج به خوبی این موضوعات را دنبال می کند.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به خبرنگاری که خواهان واکنش قوه قضائیه به اظهارات حسینیان نماینده تهران مبنی بر پخش فیلم مراسم زنانه ای در کاخ سعدآباد شده بود، گفت: هنوز این فیلم پخش نشده و من آن را ندیده ام.

سیستم قضایی ما از بسیاری از کشورهای اسلامی جلوتر و مترقی تر است

محسنی اژه ای در پاسخ به سئوال دیگری در رابطه با مقایسه رسیدگی به پرونده های قضایی در ایران با سایر کشورهای اسلامی ادامه داد: سیستم قضایی ما از بسیاری از کشورهای اسلامی جلوتر و مترقی تر است. شاید برخی از کشورها از جهاتی از ما جلوتر باشند اما در مجموع سیستم قضایی ما جلوتر است.

وی در پاسخ به این پرسش که پرونده تخلفات یکی از مدیران سابق وزارت نفت در خصوص تولید غیر در چه مرحله ای است، گفت: اگر پرونده ای که شما می گویید همان پرونده ای باشد که مد نظر من است این پرونده در اصفهان و تهران مطرح است و دادستان تهران آن رادنبال می کند و اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است.

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص خلاء های قانونی که در رابطه با امر به معروف و نهی از منکر وجود دارد، گفت: در این خصوص اصل 8 قانون اساسی، بخش های مختلف از امر به معروف و نهی از منکر را تامین می کند اما اینکه طرح و یا لایحه ای جامع در این خصوص وجود ندارد و ما باید در این زمینه لایحه ای جامع تدوین کنیم.

به دادستان تهران گفته ام فیلم منتشر شده در مورد رئیس جمهور را بررسی کند

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص سی دی منتشر شده در مورد رئیس جمهور گفت: هنوز این سی دی را ندیده ام و اگر مطلبی خلاف واقع در جامعه منتشر شد دادستان از جنبه عمومی وارد می شود. اگر جرم جنبه عمومی نداشته باشد و توهین به مقامات باشد مدعی العموم این موضوع را بررسی می کند. هنوز از محتوای این فیلم مطلع نشده ام اما به دادستان تهران گفته ام آن را بررسی کند و اگر این فیلم از جنبه عمومی و یا توهین دارای مطالبی بود به این موضوع ورود کند.

خبرنگاری در مورد اظهارات رئیس پزشکی قانونی مبنی بر اینکه ضربات وارد شده به شهید خلیلی مرتبط با علت فوتش نبوده است گفت: اگر برای دادگاه اثبات شود که ضربات در علت مرگ موثر بوده است این موضوع را پیگیری و در پرونده تسری می دهد اگرچه امکان دارد بار دیگر نظر پزشکی قانونی توسط قاضی اخذ شود.

خبرنگاری از سخنگوی قوه قضائیه در مورد ایرانیان محکوم به اعدام در مالزی پرسید که وی در پاسخ گفت: می توانیم به آنها بگوییم مواد مخدر با خودشان حمل نکنند یا این که در آنجا اقدام به توزیع مخدرها نکنند همانگونه که ما در برخورد با قاچاقچیان مواد مخدر حساس هستیم آنها نیز این گونه هستند. در مورد ایرانیان زندانی در مالزی نیز وزارت امور خارجه موضوع را دنبال می کند و برای کمک به آنها وکیل می گیرد علاوه بر وزارت امور خارجه معاونت امور روابط بین المللی قوه قضائیه نیز پرونده این افراد را پیگیری می کند.

خبرنگاری با بیان این که آیا قرار است اتفاق جدیدی در پرونده سران فتنه رخ دهد، از اژه ای پرسید آیا حصر سران فتنه به پایان می رسد که دادستان کشور در پاسخ گفت: در انتخابات 88 عده ای به کشور و مردم ظلم کردند و اموال دولت و مردم را تخریب کردند این افراد مساجد را آتش زدند و حتی افرادی از میان مردم و بسیجیان کشته شدند. آنها آب به آسیاب دشمن ریختند که این موارد قابل مجازات است البته نظام با رافت به این افراد نگاه کرد. هنوز تصمیم جدیدی در خصوص این افراد گرفته نشده است.

وی ادامه داد: اگر مدعی هستید افرادی خواستار رفع حصر سران فتنه هستند باید بگویم بسیاری از مردم نیز خواستار برخورد با این افراد شده اند حتی در اواخر سال گذشته طومار بسیار بلندی برای محاکمه این افراد به قوه قضائیه ارسال شد.

کیفرخواست پرونده تامین اجتماعی صادر نشده است

اژه ای با بیان اینکه کیفرخواست پرونده تامین اجتماعی صادر نشده است، شایعه دستگیری پسر شهردار تهران را نیز تکذیب کرد.

خبرنگاری از سخنگوی قوه قضائیه در مورد سخنان رئیس دستگاه قضا مبنی بر برخورد با فتنه گران پرسید که وی در پاسخ گفت: ایشان به دادستان ها تاکید کردند با افرادی که امنیت و آرامش جامعه را بر هم می زنند بدون اغماض برخورد شود.

خبر کذب به نقل از معاون اول رئیس جمهور در یکی از رسانه‌ها

خبرنگاری از اژه ای پرسید آیا فقط با مسایل سیاسی که در روزنامه ها اعلام می شود برخورد می کنید و مسایل اقتصادی و فرهنگی در اولویت نیست، که وی در پاسخ اظهار داشت: به نظرم مسایل اقتصادی و فرهنگی مهمتر از مسایل سیاسی است. روز گذشته یکی از رسانه ها عکس معاون اول رئیس جمهور را چاپ کرده و خبری اقتصادی را از قول او نقل کرده بود، وقتی این مساله را جویا شدم متوجه شدم خبر کذب است به همین دلیل به هیات نظارت بر مطبوعات و دادستان گفتم این موضوع را بررسی و افراد را تعقیب کنند.

خبرنگاری از اژه ای سوال کرد آیا در خصوص اتفاقات بند 350 اوین قوه قضائیه نمی توانست زودتر اطلاع رسانی کند تا این حاشیه ها به وجود نیاید، گفت: این که قوه قضائیه می توانست بهتر و سریعتر در پاره ای از موارد اقدام کند سخن درستی است اما در مورد این مساله بازرسی از زندان امری عادی و نوبه ای است و در همه زندان ها انجام می شود اما عده ای سعی کردند غوغاسالاری کنند.

سخنگوی قوه قضائیه در پایان در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او در مورد دستور توقف کمیسیون اصل 90 برای پرونده هتل سازی در فشم پرسیده بود گفت: کمیسیون اصل 90 نمی تواند دستور توقف دهد و این کمیسیون تنها می تواند موضوع را ارجاع دهد.

انتهای پیام/12


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads