کد خبر: 49619 - تاریخ: یکشنبه، 27 آوریل 2014 - 13:09

مديركل حفاظت زيست گيلان خبر داد:

همكاري لاك پشت ها در شاليزارهاي گيلان

مديركل حفاظت زيست گيلان گفت: لاك پشت ها كارگران بي مزد و منت شاليكاران گيلان هستند.

به گزارش خوبان: برجی با بيان اينكه لاك پشت ها در شاليزارهاي گيلان از حشرات و كرم ساقه خوار برنج تغذيه مي كنند، گفت: معمولا شاليكاران وجود لاك پشت ها
را در زمان نشاء برنج تحمل نمي كنند و آنها را به بيرون از شاليزارهاي شان مي اندازند.

وي اضافه كرد: تغذيه لاك پشت ها در شاليزارها پس از نشاء برنج موجب مي شود كه آفت ها از بين بروند و در نتيجه محصول برنج سالم تر و مفيدتري داشته باشيم.

محمدرضا برجي خاطرنشان كرد: كشاورزان نبايد نگاه مزاحمت به اين لاك پشت ها داشته باشند زيرا اين موجودات كارگران بي مزد و منتي هستند كه كيفيت محصول مزارع برنج را ارتقا مي دهند.

شالیزار

وي با بيان اينكه مديريت زباله هاي استان از چالش هاي زيست محيطي گيلان به شمار مي رود، تصريح كرد: سموم كشاورزي نيز سهم زيادي در آلودگي زيست محيطي استان به خصوص رودخانه ها دارند و استفاده از همكاري اردك ها و يا لاك پشت ها و همچنين كشت توام ماهي و برنج مي تواند به كشاورزان كمك كند تا از محصولات شيميايي كمتري استفاده كنند.

 مهندس برجی با اشاره به اينكه در هفته گراميداشت زمين پاك به سر مي بريم، گفت: براي داشتن محيط زيستي پاك در استان نقش كشاورزان بسيار مهم است.

وي افزود: استان گیلان با معضل زباله دست به گریبان است و اگر این روند متوقف نشود بهداشت عمومی مردم به مخاطره جدی خواهد افتاد.

 وی با بیان اینکه اگر همین امروز جایگاه های زباله استان تعطیل شوند تا یک قرن شیرابه حاصل از زباله های آن وارد آبهای سطحی و زیرزمینی خواهد شد، مشارکت مردمی را یکی از راههای اصلی مبارزه با معضل زباله دانست و خواستار مشارکت همه جانبه مردم و دستگاههای اجرایی در امر کنترل زباله شد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads