کد خبر: 49604 - تاریخ: یکشنبه، 27 آوریل 2014 - 11:26

شبکه‌های «مدرسه» و «کشاورزی» در راه آنتن تلویزیون!

شبکه‎های کم مخاطبی که هر روز بیشتر می‌شوند؛ میراث باقیمانده برای مدیر بعدی رسانه ملی!

چند ماه دیگر به پایان دوران مدیریت عزت‌الله ضرغامی بر سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی باقی مانده و ظاهرا قرار است در همین چند ماه هم میراثی که از ایشان برای مدیر بعدی برجای خواهد ماند مدام فربه‌تر و پرخرج‌تر شود و با گسترش بی‌برنامه و بدون استراتژی شبکه‌های سیما کار برای مدیر بعدی روزبه‌روز سخت‌تر و پیچیده‌تر گردد.

به گزارش خوبان: در همین زمینه ضرغامی در حاشیه مراسم هفته سلامت در سالن همایش‌های رازی از راه‌اندازی «شبکه مدرسه» تا 6 ماه آینده خبر داده است و گفته است که: «جلساتی با وزیر آموزش و پرورش با مخاطب قرار دادن دانش‌آموزان، معلمان و اولیاء برگزاری شده، برنامه‌های این شبکه آماده شده و وزارت آموزش و پرورش باید اعلام آمادگی کند تا این برنامه ها عملیاتی شوند.» او همچنین همچنین از راه‌اندازی «شبکه کشاورزی» در هفته آینده هم خبر داده است و گفته است: «این شبکه با پخش دو ساعت برنامه در هفته کار خود را آغاز می‌کند.»
اما این شبکه‌ها در حالی قرار است به جمع بیست و چند شبکه پیشین تلویزیون اضافه گردند که امروز در بین مردم و فعالان و کارشناسان رسانه سوالات جدی در مورد دلیل تاسیس و ادامه فعالیت‌ها بسیاری از شبکه‌های دیجیتالی صداوسیما وجود دارد. شبکه‌هایی مثل «سلامت» که با وجود چندین ساعت برنامه زنده تولیدی در روز در جذب مخاطب بسیار ضعیف عمل کرده‌اند، یا شبکه‌هایی مثل مستند که با گذشت مدت زیادی از تاسیسشان به مرزهای یک شبکه جذاب در حوزه مستند حتی نزدیک هم نشده‌اند و مدام در حال پخش راز بقا و آثار بی‌مخاطب و خنثی هستند، و یا شبکه‌هایی مثل بازار که به دلیل عدم جذب مخاطب و نبود استراتژی مشخص نه‌تنها به محلی برای تزریق درامد بیشتر به صداوسیما تبدیل نشدند بلکه خود سربار بودجه این سازمان هم گشتند.
جالب آنکه در نظرسنجی که خود صداوسیما در مورد میزان مخاطب شبکه‌های مختلف سیما در نیمه اسفندماه سال گذشته منتشر کرد نیز گفته شده بود که پربیننده‌ترین شبکه از میان شبکه‌های دیجیتالی تنها موفق به جذب 36درصد مخاطب شده است. در آن نظرسنجی شبکه سه سیما با 69 درصد به عنوان پربیننده‌ترین شبکه در کل کشور انتخاب شده بود و در میان شبکه‌های دیجیتالی که از طریق ست‌آپ‌باکس دریافت می‌شوند نیز شبکه آی فیلم با 36 درصد در میزان مخاطب در صدر شبکه‌های نسل جدید قرار گرفته بود و برخی از این شبکه‌ها تنها موفق به جذب 16درصد مخاطب شده بودند.
ضرغامی
حال با این اوصاف سوال اصلی چرایی تاسیس هر روزه شبکه‌هایی‌ست که علاوه بر تحمیل خرج‌های بی‌مورد و افزایش نیروی انسانی مازاد به بدنه صداوسیما نتیجه دیگری دربر ندارند. معلوم نیست مدیران صداوسیما در روزگاری که به دلیل مشکلات روزافزون مالی دست به حراج بهترین و پرمخاطب‌ترین ساعات آنتن خود زده‌اند با چه دلیل منطقی خرج تاسیس یک شبکه را به سازمان صداوسیما تحمیل می کنند، آنهم با وجود اینکه خودشان معترفند که پرمخاطب‌ترین شبکه از میان شبکه‌های تازه تاسیس تنها 36 درصد مخاطب داشته است و پر کردن آنتن تعداد زیادی از این شبکه‌ها تنها یک دغدغه و خرج اضافه و بی‌فایده است و بس.
جناب ضرغامی در حالی از تاسیس «شبکه مدرسه» صحبت می‌کنند که اساسا مشخص نیست تفاوت کارکرد این شبکه با شبکه کودک و خانواده- شبکه دو- و شبکه پویا چیست. در این شبکه قرار است چه برنامه‌هایی پخش شود که قابلیت به نمایش درامدن از شبکه‌های کودک و پویا و حتی آموزش را ندارد؟ و اینکه مخاطب هدف «شبکه کشاورزی» دقیقا چه کسانی هستند؟ این شبکه قرار است برنامه‌هایی با محوریت کشاورزی برای شهرنشینان تولید کند یا برنامه‌های اموزشی کشاورزی برای کشاورزان؟! و با این وجود از الان پیوستن آن به شبکه‌های بی‌مخاطبی مثل بازار و سلامت واضح نیست؟
جالب است که روند تاسیس شبکه‌های جدید در صداوسیما آنقدر سریع و بی برنامه و بدون استراتژی است که بعد از گذشت زمان بسیار همچنان برنامه‌های ورزشی پرمخاطب از شبکه سه پخش می‌شوند و مستندهای جذاب نیز جایی در باکس شبکه مستند ندارند و از شبکه‌های سراسری به نمایش درمی‌ایند.
با این روند طبعا چند ماه دیگر وقتی فردی جدید بر مسند مدیریت بزرگترین دستگاه فرهنگ‌ساز نظام اسلامی تکیه زند با «آنتن» گسترده، پرخرج و بی‌مخاطبی مواجه خواهد شد که نه‌تنها به اندازه وقت و انرژی و پولی که صرف آن‌ها می‌شود بازده و مخاطب ندارند، بلکه اساسا به این میزان نیروی متعهد و کاربلدی هم وجود ندارد که بتوان با آن‌ها تمام این آنتن را به صورتی که از تریبون رسمی نظام اسلامی توقع است پر کرد.
پس جناب مهندس ضرغامی- عمدا یا سهوا- دارند بستر و زیرساختی را مهیا می‌کنند که با وجود آن مدیر آینده سازمان صداوسیما مجبور خواهد بود برای تامین مخارج این سازمان به آنتن‌فروشی تن دهد و دغدغه اصلی‌ش پر کردن آنتن بی‌خاصیتی شود که در دوره مدیریت فعلی به دلیل نگاه کمی‌گرا و بدون توجه به کیفیت شبکه‌ها، در عرض چندماه بطور وسیعی گسترده شده است.
منبع: رجانیوز
انتهای پیام/

مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

یک نظر ثبت شده است

  1. ناشناس
     | 2014/04/27 - 11:29
    پاسخ
    +1
    0

    من با نویسنده این مطلب موافق نیستم.
    اتفاقا شبکه بازار و سلامت رو که خودم پیگیری می کنم مطالب بسیار آموزنده و مفیدی عرضه می کنند.
    شبکه مستند هم مستندهای جذاب و قابل تحسینی ارائه میده.
    البته نقایص رو نمیشه کتمان کرد.
    باید گفت این کاری بود که صدا و سیما باید در دهه هفتاد انجام میداد تا مردم به سمت ماهواره کشیده نشن.
    اما حالا هم از نبودنش بهتره.

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads