کد خبر: 4949 - تاریخ: یکشنبه، 22 جولای 2012 - 20:26

بلندترین سد ایران در گیلان احداث می‌شود

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان به ساخت سد شفارود در رضوانشهر اشاره کرد و گفت: بلندترین سد ایران با ارتفاع 137 متر در گیلان احداث می‌شود.

سیف‌الله آقابیگی امروز  با اشاره به ساخت سد شفارود در این شهرستان اظهار کرد: سد شفارود یکی از سه پروژه سدسازی در گیلان است.

وی احداث سد شفارود برای تامین آب شهرهای رضوانشهر، پره‌سر و بسیاری از روستاهای اطراف آن را ویژه عنوان کرد و افزود: سد شفارود سالانه آب 11 هزار هکتار اراضی منطقه را با 12 میلیون متر مکعب تامین می‌کند.

آقابیگی با بیان اینکه ساخت سد شفارود آب مورد نیاز صنعت چوب و کاغذ در منطقه را تامین می‌کند، تصریح کرد: احداث سد شفارود موجب بهبود زارعت در 6 هزار هکتار زمین‌های منطقه می‌شود ضمن اینکه پنج هزار هکتار اراضی رضوانشهر را توسعه می‌دهد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان به تولید انرژی برقآبی از سد شفارود اشاره کرد و گفت: مسایل زیست‌محیطی و حق‌آبه آن برای احداث سد شفارود تامین شده است.

وی سد شفارود را از نوع بتنی غلطکی خواند و ابراز کرد: سد شفارود سالانه می‌تواند 155 میلیون متر مکعب آب کیفی و بسیار مناسب را برای اهالی منطقه تامین کند.

آقابیگی سد شفارود به لحاظ طول تاج و فاینانس صددرصد خارجی در کشور را تاکنون بی‌نظیر نامید و بیان کرد: بلندترین سد ایران با ارتفاع 137 متر در گیلان احداث می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان با اشاره به اینکه تمام مسایل اجتماعی و اقتصادی خانوارهای منطقه برای احداث سد شفارود در نظر گرفته شده است، اذعان کرد: تمهیدات قانونی، مذهبی، دینی، شرعی، اقتصادی و مالی خانوار‌ها به منظور احداث سد شفارود به طور کامل دیده شده و تاکنون حدود 45 میلیارد تومان برای آن هزینه شده است.

وی ادامه داد: منابع مالی احداث سد شفارود از طریق 15 درصد سهم دولت جمهوری اسلامی ایران به عنوان کارفرما و 85 درصد بقیه به صورت فاینانس خارجی که حدود 299 میلیارد تومان است، تامین می‌شود.

آقابیگی بستر اختصاص مبالغ مذکور را آماده دانست و اظهار کرد: مجوزهای بانک مرکزی کشورهای طرف قرارداد طبق برنامه اجرایی زمان‌بندی انجام شده و با اختصاص آن امیدواریم سد شفارود در مدت 48 ماه ساخته شود.

به گفته این مسئول، هفت کشور برای تامین و ساخت تجهیزات، امکانات، ماشین‌آلات، نیروگاه و قطعات سد شفارود مشارکت دارند.

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads