کد خبر: 4838 - تاریخ: چهارشنبه، 18 جولای 2012 - 00:21

اول مرغ بود یا تخم‌مرغ؟!

بعد از قصه تخم مرغ و بحران شخصیتی اش -در ماجرای بیشتر دیده شدنش- که ختم به خیر شد، چند هفته ای است که مرغ قصد پرواز کرده و قیمتش حتی به کیلویی هفت- هشت هزار تومان هم رسیده است و به نظر می رسد چونان جدال قرمز و آبی ها، حکایت درگیری مرغ و تخم مرغ هم چنان ادامه خواهد داشت!

اینکه اول مرغ وجود داشته یا تخم مرغ، به تحقیق و تفحصی نیازمند است به درازای تاریخ این کره خاکی! اما خوب به خاطر داریم که در راستای همین جریانات جراحی عظیم اقتصادی و هدفمند کردن یارانه ها و بحران جهانی سرمایه و کاهش ارزش دلار و نوسان قیمت نفت و طلا و فلج شدن اقتصاد اروپا که همه شان محسوس یا نامحسوس بر قدرت خرید ما تاثیر دارند! در اقدامی عجیب، همین چند وقت پیش، تخم مرغ، تیتر یک روزنامه های اقتصادی را به خود اختصاص داد و با صعود چند برابری قیمتش گامی بزرگ در اثبات حقانیت این حقیقت برداشت که اول تخم مرغ بوده نه مرغ!

همان موقع و در واکنش به اتفاق روی داده، مسئولان اقتصادی نشست ها برقرار کردند و کنگره ها به پا نمودند و کارشناسان را از اقصی نقاط کشور فراخواندند تا نهایتا توانستند قیمت تخم مرغ را در همان ارتفاعات، «فقط» ثابت نگه دارند!
بعد از قصه تخم مرغ و بحران شخصیتی اش -در ماجرای بیشتر دیده شدنش- که ختم به خیر شد، چند هفته ای است که مرغ قصد پرواز کرده و قیمتش حتی به کیلویی هفت- هشت هزار تومان هم رسیده است و به نظر می رسد چونان جدال قرمز و آبی ها، حکایت درگیری مرغ و تخم مرغ هم چنان ادامه خواهد داشت!
این بار باز هم مسئولان اقتصادی دست های پشت پرده را در افزایش نرخ تورم و دامن زدن به گرانی و اختلال در بازار مقصر دانستند! اما مگر ما در عرصه اقتصاد تئوریسیسن های قهار و کارشناسان برجسته نداریم که خلاء های موجود را شناسایی کنند و علاج واقعه قبل از وقوع، اتفاق افتد؟
در حالی که قیمت مرغ برای مصرف کننده قیمتی نجومی محسوب می شود و انتظار می رود تا چند وقت دیگر حتی طبقه متوسط جامعه نیز وصال مرغ برایشان رویایی دست نایافتنی باشد، اما مرغداری ها مدعی اند که قیمت عرضه مرغ به فروشگاه ها اصلا مناسب نبوده و به عبارتی با هزینه های صرف شده نمی خواند!
آنها بشدت از قیمت کم مرغ شاکی اند و حتی از گوشه و کنار خبر تحصن و خالی شدن مرغداری ها و تغییر کاربری نیز داده شده است! همه این ها بیانگر این واقعیت است که زیر ساخت های اقتصادی به درستی پی ریزی نشده و هر تغییر و تحولی در نرخ محصولات و اقلام، بازار را دچار بحران های شدید می کند.
متاسفانه دست اندر کاران اقتصادی به جای شفاف سازی آنچه بر سر اقتصاد و بازار می آید و شناسایی معضلات و تلاش برای چاره جویی، با متهم نمودن کسانی که خدا عالم است اصلا وجود خارجی دارند یا خیر، رفع مسئولیت می کنند و حکایت از چاله به چاه افتادن پیش می آید.
در این سال تولید ملی و حمایت از سرمایه داخلی و در شرایطی که دنیا روزهای پر تنش اقتصادی را پشت سر می گذارد، انتظار فعال تر شدن کارگروه های اقتصادی با شرکت کارشناسان و زبدگان این حیطه اصلا انتظار گزافی نیست؛ باور کنید.
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads