کد خبر: 48376 - تاریخ: پنج‌شنبه، 10 آوریل 2014 - 16:56

در باشگاه‌های زنانه چه می‌گذرد؟

از رقص گروهی با موسیقی تند تا اعتیاد به داروهای لاغری

اگر از کنار ورزش های مختلط بانوان و آقایان در پارک ها بگذریم و به محیط زنانه باشگاه ها ورود پیدا کنیم با ناهنجاری‌هایی مواجه می شویم که می تواند در دراز مدت به نظام خانواده آسیب وارد کند.

به گزارش خوبان، در سالی که قرار است مسئولین با مدیریت جهادی و عزم ملی”فرهنگ” جامعه را در مسیر تحقق آرمان های انقلاب با سرعتی دو چندان به پیش برند، لزوم توجه به ریزه کاری هایی که به صورت نرم فرهنگ جامعه را تحت الشعاع قرار می دهند دو چندان می شود.
1

مسائل مربوط به زنان در این بین از حساسیت ویژه ای برخوردار است . با توجه به دو نقش مهم همسری و مادری بانوان، هرگونه کم کاری و یا کار غیر کارشناسی
مسئولان به غیر از تاثیر منفی بر روی زنان، بر نسل های آینده نیز تاثیر مخربی خواهد گذاشت.

بیماری های روحی، افسردگی، عدم رضایت از خود و ناامیدی بانوان می تواند تاثیر فاجعه باری در آرامش خانواده داشته باشد. تحقیقات مختلف ثابت کرده‌ است که ورزش و فعالیت‌های جسمانی صحیح، نقش موثری در بهبود کیفیت زندگی بانوان به عنوان همسر، مادر و حتی یک عضو مفید برای جامعه دارد.

ورزش کردن نیز همانند هر فعالیت مفید دیگری در صورتی که به شکلی صحیح انجام نشود می تواند مضر باشد. اگر قرار است ورزش کردن را به عنوان جزئی از  فرهنگ در جامعه نهادینه کنیم، پس باید فرهنگ ورزش و آداب رسوم آن را در کشور اسلامی رعایت نماییم. آداب و رسومی که برگرفته از فرهنگ ایرانی – اسلامی باشد.

عدم رعایت این اصول در صورتی که به حرام منجر شود نه تنها همراه با آرامش روانی نخواهد بود بلکه می تواند آسیب های دیگری که نتیجه فعل حرام است را به همراه داشته باشد.

اگر از کنار ورزش های مختلط بانوان و آقایان در پارک ها بگذریم و به محیط زنانه باشگاه ها ورود پیدا کنیم با ناهنجاری‌هایی مواجه می شویم که می تواند در دراز مدت به نظام خانواده آسیب وارد کند.

با شروع فصل جدید و بلند شدن طول روز افراد بیشتری به باشگاه های ورزشی رجوع می کنند و همین موضوع باعث افزایش تبلیغات باشگاه ها شده است. “چاغی و لاغری تضمینی با هیپ هاپ”، “آب کردن شکم فقط در ۹۰ روز با زومبا”، “کلاس ورزش بادی بالانس ، زومبا ، پیلاتس و ماساژ لاغری با 50 درصد تخفیف” بخشی از انبوه تبلیغاتی است که این روزها در فضای مجازی مشاهده می شود.

افزایش این روند باعث شده نهادهای نظارتی دست به اقدامات جدی تری بزنند و فقط در یکی از استانها 25 باشگاه ورزشی به دلیل عدم رعایت موازین اخلاقی و شرعی در ماه گذشته پلمب شده است.

 

2

 

شادی رقص گروهی با موسیقی تند

ایروبیک، پیلاتس، زومبا، اسپینینگ، ایروکامبت، یوگا و… از جمله اسامی سردرگم کننده ای است که باشگاه ها در تبلیغات خود برای جذب زنان استفاده می کنند. «مریم نوری»، «کارشناس تربیت‌ بدنی» در گفتگو با دخت ایران به تبیین ماهیت این اسامی پرداخت:

ایروبیک: ورزش‌های ایروبیک در واقع ورزش‌های هوازی هستند. ورزش‌های هوازی به ورزش‌هایی گفته می‌شود که به طور منظم انجام‌شده و عضلات بزرگ بدن را درگیر می‌کنند و از نظر شدت و مدت هم در حدی هستند که روی سیستم قلبی عروقی و تنفسی فشار می‌آورند و آنها را وادار به فعالیت بیشتر می‌کنند؛ به عبارت دیگر، ورزش‌های ایروبیک باید به نحوی انجام شود که قلب و عروق و سیستم تنفسی فعالیت بیشتری انجام ‌دهند. این ورزش معمولا با آهنگ‌های تند و با ریتمی تند اجرا می‌شود؛ در دو نوع معمولی و پیشرفته است که در نوع معمولی آن از وسیله خاصی استفاده نمی‌شود.

زومبا: زومبا ورزشی کاملا هوازی است، ورزشی ریتمیک که ترکیبی از رقص و حرکات ایروبیک است. ریتم تند این ورزش، تمرکز شما بر تنفس را بالا می‌برد و موجب کاهش وزن در هر سنی و زیبایی اندام با هر نوع اسکلت بدنی می‌شود.

زومبا ترکیبی از رقص و حرکت است در کنار آهنگ‌های ریتمیک و تند و نیاز به کار با دستگاه خاصی نیست.

اسپینینگ: هم جزء ورزش‌های هوازی است. که با یک دوچرخه ثابت و همراه با موزیک انجام می‌شود. اسپینینگ یک برنامه منحصر به فرد با دوچرخه سالنی است که می‌تواند با توجه به شرایط جسمی و بدنی شما، نسبت به قد و سایز اندام‌های شما تنظیم شده و به کمک موسیقی فضای شبیه به دوچرخه‌سواری در جاده و یا کوهستان را برای شما آماده کند.

ایروکامبت:  تلفیقی از ایروبیک با هنر‌های رزمی مانند، کاراته، تکواندو، کیک بوکسینگ، کونگ‌فو و به صورت موزیکال است.

در شیوه تمرینی ایروبیک دفاعی عناصر اصلی آمادگی جسمانی نظیر قدرت، سرعت، استقامت و هماهنگی چابکی توسعه می‌یابد و همچنین خلاقیت ذهنی افزایش می‌یابد. این ورزش کاملا هوازی است و استفاده از دمبل در تمرینات ایروبیک آن دیده می‌شود.

باراسل عبارتست از بخشی از تمرینات باله شامل حرکات قدرتی- کششی که بصورت مداوم بر روی عضلات نزدیک شونده و دور شونده کار می‌کند. بدلیل تداوم حرکات می‌توان از آن تعبیر تمرین استقامتی کرد. تمرینات باراسل باعث افزایش انعطاف‌پذیری، کاهش سایز و تناسب اندام می‌شود. این ورزش چون ورزشی ریتمیک، قدرتی، استقامتی و کششی است علاوه بر حفظ تناسب اندام و کاهش سایز موجب بهبود هماهنگی‌های عصبی_عضلانی می‌شود.

نکته مشترکی که در اکثر این به اصطلاح ورزش ها مشاهده می شود  ایجاد فضای “شاد و مفرح” با استفاده از موسیقی تند و رقص گروهی است.

 

3

حکم رقص و موسیقی از دید مراجع

در خصوص حرمت موسیقی و رقص مراجع نظرات متفاوتی دارند و مکلف باید به مرجع خود رجوع کند.

حضرات آیات عظام امام (ره)، خامنه ای، سیستانی، فاضل لنکرانی (ره) و مکارم شیرازی، می فرمایند: گوش دادن و یا نواختن هر نوع موسیقی که مطرب باشد جایز نیست. [و] ملاک در حرمت شاد یا غمناک بودن موسیقی نیست بلکه ملاک مطرب بودن یا نبودن آن است.

آیت الله گلپایگانی: شنیدن موسیقی و یا نواختن آن مطلقاً [چه لهوی و مطرب باشد یا نباشد] حرام است.

آیت الله صافی گلپایگانی: آن چه عرف مردم موسیقی می دانند. استماع آن و ساخت و تعلیم و تعلم و فروش آلات آن [مطلقا] حرام است.

آیت الله نوری همدانی: گوش دادن به هر آهنگی که مطرب و لهوی و مناسب مجالس گناه و خوش گذرانی است جایز نیست.

آیت الله وحیدخراسانی: گوش دادن به هر آهنگ لهوی که مناسب مجالس گناه و خوش گذرانی است جایز نیست.

آیت الله بهجت: استعمال [نوازندگی با] آلات مختص به لهو در غیر لهو بنابر احتیاط واجب جایز نیست و استعمال آنها در لهو مطلقاً حرام است و موسیقی مطرب استماع آن هم حرام است.

آیت الله تبریزی: موسیقی مناسب مجالس خوش گذرانی موسیقی لهوی است و نواختن و گوش دادن به آن حرام است.

بنابراین به اتفاق همۀ مراجع اگر موسیقی از نوع حرام آن باشد، تحریک یا عدم آن، غمگین یا شاد بودن آن مرکز پخش آن نیز هر کجا باشد و … هیچ اثری در حرام بودن آن ندارد.

بر این اساس هر چند ورزش فی نفسه اشکال ندارد، اما گوش دادن به موسیقی حرام در همین ورزش ها هم جایز نیست هر چند هدف از ورزش تندرستی و امثال آن باشد.

اما در بارۀ حرکات ورزشی و رقص باید گفت، اگر این حرکات ورزشی مصداق رقص محسوب گردند حکم رقص را دارند و حرمت موسیقی جدای از حرمت رقص است و رقص حکم خاص خود را داراست.

براین اساس، اگر در جایی رقص صدق کند، حکم آن از دیدگاه مراجع عظام تقلید به شرح زیر است:

حضرت امام خمینی (ره): بنابر احتیاط واجب رقصیدن خانم ها در هر کجا اعم از مجلس عقد و عروسی و یا مولودی ها جایز نیست مگر رقصیدن زن برای همسر خود.

آیت الله  گلپایگانی: فقط رقصیدن زن برای شوهرش جایز است و در غیر این مورد حرام است.

آیت الله اراکی: رقص اشکال دارد.

آیت الله بهجت: رقص مطلقاً اشکال دارد.

 آیت الله صافی گلپایگانی: فقط رقص زن برای شوهرش جایز است و در غیر این صورت حرام است.

آیت الله وحید خراسانی: رقصیدن مطلقاً ـ با قطع نظر از ترتب هر گونه خلاف شرع و عنوان محرم دیگری ـ بنابر احتیاط واجب جایز نیست.

 آیت الله سیستانی: به احتیاط واجب جایز نیست به جز رقص زن و شوهر در جایی که دیگری نباشد.

 آیت الله مکارم: تنها رقص زن برای شوهرش جایز است و بقیه اشکال دارد.

مقام معظم رهبری: اصل رقصیدن اشکال ندارد مگر این که مستلزم فعل حرامی باشد. [مانند تحریک شهوت حرام، استماع موسیقی و …] و در این مسئله فرقی بین انواع رقص ها نیست.

ایشان می فرمایند: به طور کلی اگر رقص به گونه ای باشد که منجر به تحریک شهوت شود یا مستلزم فعل حرام یا ترتب مفسده ای باشد، حرام است. اگر رقص زن برای شوهرش یا بر عکس، همراه ارتکاب حرامی نباشد، اشکال ندارد.

هم چنین پاسخ مراجع عظام به این سؤال که آیا زن یا مرد می تواند به تنهائی و به دور از چشم دیگران (حتی از نگاه همسر خود) برای ورزش بدن برقصد؟ به این شرح است:

آیات عظام امام، تبریزی، خامنه ای و سیستانی: اشکال ندارد ولی سزاوار است مؤمن از لهو اجتناب کند.

آیات عظام بهجت، فاضل، نوری و وحید: بنابر احتیاط واجب جایز نیست.

آیات عظام صافی و مکارم: حرام است.

نتیجه این که اگر عنوان رقص یا استماع موسیقی حرام بر حرکات ورزشی صدق کند اشکال دارد و الا اشکالی ندارد و در این گونه امور لازم است هر مکلفی به مرجع تقلید خود رجوع نماید.

 

4

 

اضافه شدن مواد مخدر به این معجون حرام

حضور در این مراکز ورزشی که صرف فعال بودنشان نشان از عدم نظارت بر فعالیت آنها دارد آسیب های دیگری را نیز به همراه دارد.  یکی از این آسیب ها که شاهد نتایج نامبارک آن هستیم توزیع و پخش انواع مواد مخدر نوین است که متأسفانه آمارها نشان می دهد یکی از مراکزی که جوانان با این گونه مواد آشنا شده و یا برای نخستین بار به آن دست یافته اند مراکز غیرموجه و باشگاه های لاغری اندام است.

مجید ابهری در گفت و گو با تهران پرس در رابطه با ارائه و فروش پودرها و قرص های حاوی مواد مخدر در باشگاه های فعال غیرقانونی تهران اظهار داشت: بیش از ۸۰ درصد از دارو هایی که در ماهواره ها تبلیغ و در باشگاه های زنانه برای لاغری و رفع چین و چروک فروخته می شوند، دارای مواد مخدر به خصوص شیشه هستند.

این آسیب شناس اجتماعی و متخصص علوم رفتاری افزود: تقویت عضلات، آماده سازی بدن برای پذیرش انواع ورزش های مناسب برای بدنسازی، ایجاد انرژی و مقابله با چین و چروک پوست و…از جمله تبلیغات کاذب و فرینده ای هستند که توسط سودجویان در سالن های بدنسازی زنانه مورد استفاده قرار می گیرند.

دین مبین اسلام اهمیت ویژه ای برای ورزش و سلامتی جسم و روح قائل است تا جایی که  رسول اکرم(ص) آموزش تیر اندازی و شنا را حقی می داند که فرزند بر گردن پدر دارد. اسلام به هیچ عنوان مخالفتی با شادی ، تفریح و ورزش ندارد ولی به هیچ عنوان اجازه نمی دهد برای شادی آنی و زیبا شدن تن، روح را که گرانبهاترین امانتی خداوند به انسان است آلوده شود.

منبع: مشرق


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

یک نظر ثبت شده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads